Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Om jag förstått rätt hur du tänker så tillhör du skaran som anser att de tekniska bevisen inte kan förklaras bort på annat vis än att KJ befattat sig med en död/skadad VB på något vis. Eftersom du samtidigt finner en annan person vara mer sannolik som GM så blir då den logiska följdhypotesen att denne mördat VB och att KJ sedan på något vis kommit över kroppen.
Bortsett från det jag redan invänt angående osannolikheten (även osannolikt i relation till sannolikheten att någon blir mördad och styckad överhuvudtaget) så har jag svårt att förstå din logik när du avfärdar KJ som GM. Han är helt enkelt inte tillräckligt störd för att begå mord (oklart på vad du baserar denna slutsats, men ok). Men han är tydligen kapabel att stycka en god vän han "råkar" hitta mördad?
I mina ögon är det mindre stört att ha ihjäl någon i nån slags raseriutbrott och sen försöka sopa igen spåren efter sig än att stycka en kropp tillhörig en vän och fd partner som man hittar. Jag vill inte tro att du trollar, men jag känner mig väldigt förvirrad av ditt sätt att resonera.
Du har naturligtvis rätt i att mord rent allmänt oftare begås av personer som har dålig impulskontroll och visat prov på utåtriktad aggressivitet mot andra tidigare. Men jag är långt ifrån säker på att detta samband gäller när vi börjar titta på de mer "udda" morden. Jag antar att jag inte behöver föreläsa om hur rätt många seriemördarprofiler sett ut. Inga barslagskämpar eller hustrumisshandlare där inte.
Det jag håller med dig om (fetning) är att på det som nu är säkert känt om KJ:s psyke så finns inte någon jättebra förklaring till att han kunnat flippa ur så fullständigt. Å andra sidan ska vi inte glömma bort att han faktiskt vistats på rättspsyk under hela häktningstiden. Han befinner sig också i en ålder då vissa sjukdomar där psykoser är ett av inslagen ofta göra debut också. Som jag skrev i ett annat inlägg så ser jag ett sånt scenario mer troligt idag än ett rent raseriutbrott. Men visst finns det många frågetecken
Vill också påpeka att jag vad jag kan minnas inte tillhört de som varit stensäkra på lägenheten som brottsplats. Jag har också hela tiden trott på möjligheten att det kan ha skett ute i terrängen.
Nä du får inte ta mig för en trollpacka! Jag skrev tidigare att jag innan jag läste Fup var 100% säker på att det var KJ från start till mål, men att jag nu tror att det är 60% chans att han mördat VB och 95% att det är han som styckat.
Varför det blivit så kan jag inte riktigt säga, men vittnesförhören med de som känner KJ har nog påverkat mig. Likaså vittnesförhören med de som känner MB. Sen har jag den bestämda uppfattningen att tidigare historik och tidigare beteenden pekar ut kommande beteenden. Finns ingenstans där det går att läsa att KJ varit våldsbenägen, svartsjuk eller att han psykiska hälsa försämrats drastiskt veckorna innan den 4/5. Visst han har pratat om det perfekta mordet och tagit struptag på en av sina före detta flickvänner, det kan ju iofs vara alarmerande.
Sen hade jag nog förväntat mig att de hittat något eller några av VBs klädesplagg eller något annat föremål som tillhörde henne. Kanske någon misstänkt mordplats också som undersökt, men nejdå.
Sen åker han till ödehuset och rapporterar det tomt 9/5 till polis och Mps. Både polis och Mps vet att han är misstänkt. Med hjälp av sierska, KJ och ev OYs idé så får MPS plötsligt en känsla av att "här måste vi kolla". Känns som att i detta läge pallar han inte längre att behålla det inom sig och på något sätt leder han indirekt till att det dåligt gömda fynden senare hittas. Blod hittas i bilen, en vänsterhandske med besudling hittas också i bilen. En tejprulle som han tros ha stulit från en gammal Saab blir aktuell på olika sätt i utredningen.
Något helt annat som jag reflekterat över är att när bilen togs i beslag så var det minst sagt fruktansvärt mycket skräp och grejer i bilen. Varför noterar man bara att nyckeln som hittas i solskyddet är nyckel liknande bilnyckel? s 303 Fup. Har man en nyckel i solskyddet så är det nog en nyckel som används då och då. Rent hypotetiskt så skulle denna nyckel kunna vara till ett lås på en avställd mindre lastbil med skåp eller liknande som i så fall kunde fungera som KJs "bergskula"
Jag hade gärna läst att man funnit en nyckel i solskyddets ficka som senare visade sig vara en reservnyckel till hans brors bil eller något i den stilen. Men nejdå. En liten detalj, men ändå.