2013-10-22, 13:00
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tror ni överbetonar hockeymatchens allmänintresse. Hur många procent tittarsiffror har dessa VM i reklamkanalerna i slutet av säsongen med omotiverade spelare egentligen haft senaste åren? Utanför de hockeyfrälstas skara (5-10% av befolkningen?) är det till stor del en icke-händelse. Men det går kanske att leta upp tittarsiffror i efterhand? Tror allmänt "inför-festen-ringande" en vanlig lördagkväll kan räcka gott som förklaring.

Precis så. Det var också mitt intryck!
Citera
2013-10-22, 13:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag tror ni överbetonar hockeymatchens allmänintresse. Hur många procent tittarsiffror har dessa VM i reklamkanalerna i slutet av säsongen med omotiverade spelare egentligen haft senaste åren? Utanför de hockeyfrälstas skara (5-10% av befolkningen?) är det till stor del en icke-händelse. Men det går kanske att leta upp tittarsiffror i efterhand? Tror allmänt "inför-festen-ringande" en vanlig lördagkväll kan räcka gott som förklaring.
http://www.svd.se/sport/tittarmatning_8150004.svd
Citat:
3. Ishockey-VM: Sverige-Tjeckien (TV 4, lördag) 1 333 000
Det är i runda slängar var sjunde svensk i alla åldrar.
Citera
2013-10-22, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Vill man plantera så behöver man inte varken tvätta av delarna/kropp eller köra henne i KJs bil.
Där går nog gränsen och en stor risk skulle tas. Så fiction av det slaget kan man nog bortse i från.
Det får även stämma rent tidsmässigt, sen är det inte snyggt att peka ut två personer som inte är eller varit misstänkta, och det har dom även angivit i FUP hur utpekade dom blivit här.-

Helst sonen han är inte glad på att man pekat ut honom som styckmördare.

Klart man måste tvätta delarna om man lämnat spår från sig själv och att blodet är planterat innebär inte att någon skulle ha kört omkring med MT´s bil.

Det finns många utpekade i denna tråd varav en del t o m hotat skribenter som "hängt ut" dem och inte minst har KJ`s närmaste blivit utpekade och illa behandlade av många. Som grund för mina egna antagande har jag endast fakta från FUPén och min egen känsla. Om KJ är oskyldig så anser jag detta kunna vara det troligaste alternativet.
Citera
2013-10-22, 13:10
Medlem
Hittar inget i fuppen/utredningen om att MTGM är vänsterhänt förutom:

MTGM uppger i förhöret att han hade positionen högernia då han spelade handboll.
Vilket är den givna platsen för en vänsterhänt,enligt de handbollstränare jag haft att göra med under mina ungdomsår.

Det leder fram till följande fundering efter det vi vet:

Blod på vänster handske.
Blod på sargen till bagageutrymmets vänstra kant,koffertluckans vänstra insida/kant.
Blod på mattan i bagageutrymmet.

Fläcken på vänstra kanten till bagageutrymmet ser utslätad ut.Nästan som om något dragits i sidled.Om man tittar på fläcken i bagageutrymmet,den större,så ligger den rätt i förhållande till att ett emballage placerats och läckt undertill på kanten av bagageutrymmet.Ett emballage som sedan lagts svagt läckande på mattan i bagageutrymmet.Svagt,mest för att gardera Q:s centiliter mängd.Vet inte var hen har läst det.All heder Q,jag har ingen erfarenhet av dylikt så du har säkert rätt.Hittade inget om mängd i fupen.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Jag testade fiktivt att lyfta ett 30kg:s paket(stol 5-10kg,men i storlek torson ungefär) som högerhänt nyss.Min starkaste arm,höger(jag är högerhänt) behöver vara längst ut från min egen kropp för att orka med bördan vettigt då jag lägger ned den i ett tänkt bagageutrymme.Jag greppade också bördan på mitten med varje hand på sidorna om objektet.Testade också att bära/lyfta hela vikten med min högra hand under paketet - men insåg snabbt orimligheten i detta vanskliga balansartade(framförallt tunga) lyftsätt.
En högerhänt,hade placerat paketet på sargen till kofferten på den högra sidan,efter transport för vila/greppbyte om torson anlänt i ryggsäck.Lite balans konstnär,kanske lättare att ställa emballaget på backen och ta ett rejält grepp och lyfta upp det till kanten på kofferten med händerna på var sida om "paketet".Någonstans i förfarandet går emballaget sönder(kanske i kontakten med sargen till skuffen)och lite vätska sipprar ut innan det hamnar i kofferten/bilens bagagelucka.Troligt också att emballaget läckt vid urlyftning,och vilande på kanten.
För en vältränad person,inga problem.Men för en gänglig yngling,rätt svårt och tungt med stora risker att emballaget gått sönder vid i och/eller urlastning.

Vän av ordning:
Testade även att som högerhänt utföra lyftmoment/placering med tanke på fläckarna till vänster,men allt kändes onaturligt/krångligt och framför allt tyngre om jag plussat på bördan 25kg.Såna här lyft 30kg går på rutin,och är inget man tänker på - man bara gör det utifrån sina naturliga förutsättningar.Testa själva,det är svårt att göra detta från "fel" håll avseende h/v.I synnerhet under tids stress möjlighet till upptäckt etc..Det måste gå snabbt.

Detta friar eller fäller inte någon,men kan kanske ge en rimlig hint som pekar mot - hur och från vilket håll besudlingen/placeringen av kropp/emballage/torso skett i bagageutrymmet.Samt rimligheten i höger,vänsterhänt person.Fuppen/utredningen/likmarkeringen av hunden antyder/visar/säger att kroppen/delar av densamma transporterats i bilen(KJ:S) och på det har jag dragit en slutsats att det är torson som besudlat bilen.Det är den mest svårfraktade delen i transportledet pga. vikten och otympligheten.

Slutligen:

För egen del så hade jag hoppats att fuppen skulle ge oss/mig vissa indikationer i vilka riktningar vi skulle koncetrera våra sista sökrundor innan snön kommer.Dessvärre får jag inga uppslag utan tror att utredarna har förvaringsplats efter mordet och styckplats i värnet där hundarna markerade innan vattentömningen.Mordplatsen är förmodligen i lägenheten och jag kan tycka att man borde ha brutit upp parkettgolvet i vardagsrummet för att leta den sista pusselbiten.
Jag har en plats kvar att söka på,och med facit i hand så blir det efter ryggsäck/svarta sopsäckar emballage samt Vatchareeyas kläder/skor.
Dessvärre så tror jag att de sista pusselbitarna har gått upp i rök där ute i stugan då det eldats ordentligt enligt en svag tredjehands källa jag fick i Maj månad,eller varför inte utanför föräldrarnas hus där MTGM eldade redan den 4 maj.
Jag utgår från att SKL har analyserat askan på det första och det sistnämnda stället efter benbitar/metall förekomst,men jag har inte läst det någonstans i fuppen.

Jakten på denna karatetränare känns onödig,det tenderar förföljelse.
Visst,han har gjort bort sig för frun/familj och Bodensare - men han är inte anhållen och åtalad.
Det sitter en annan person för det här brottet.
Citera
2013-10-22, 13:10
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fte
Klart man måste tvätta delarna om man lämnat spår från sig själv och att blodet är planterat innebär inte att någon skulle ha kört omkring med MT´s bil.

Det finns många utpekade i denna tråd varav en del t o m hotat skribenter som "hängt ut" dem och inte minst har KJ`s närmaste blivit utpekade och illa behandlade av många. Som grund för mina egna antagande har jag endast fakta från FUPén och min egen känsla. Om KJ är oskyldig så anser jag detta kunna vara det troligaste alternativet.

Bilens bagage är markerad av likhund, så bilen måste i princip varit den som transporterat hennes delar. Den kan således inte sållas bort direkt. Och med det så är planteringen i sig totalt ovidkommande eller rättare sagt osannolik.

Uthängning av personer som inte är eller har varit misstänkta är kanske inte så snyggt och det nämns några gånger för mycket i FUP om du förstår vad jag menar. Din känsla är en sak och vem som är misstänkt och åtalad en annan.

Så ingen annan tar sig besvär/risker och kör KJs bil och sen planterar VBs blod på en tejprulle i KJs badrum.
Inte heller kan man förklara bort Kjs DNA på vristen efter benen varit avsköljda., Vätan och hennes blod på hans handskar och hennes blod på påsen.- Hans fingeravtryck på påsen.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-22 kl. 13:13.
Citera
2013-10-22, 13:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Som jag tolkade det Boden-killen sade till min vän, så behövde det inte handla om någon "topp" i mobiltrafiken för att man skulle sparkas ut från 3G, utan att det räckte med en successivt ökande belastning av nätet, och om telefonen inte användes aktivt så nedprioriterades den helt enkelt och hamnade i 2G-nätet.
För att prioriteras upp igen efter sex minuter?
Citera
2013-10-22, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Kunde Christine Schürrer fällas för barnamord i Arboga trots egentligen svagare bevisning än i detta fallet med KJ så har ju inte KJ stor chans att slippa undan detta. Det finns teknisk bevisning plus en radda med indicier.
Enkelt mål skulle jag vilja säga och jag tror inte att försvararen är skicklig nog att trolla bort detta.
För en fällande dom, är det väldigt viktigt att man kunna bevisa att GM har varit i närhet av mordplatsen. Christine hade åkt till Arboga och befann sig där när mordet skedde. Det var det som fällde henne. Däremot kan man inte bevisa att KJ har varit vid mordplats när VB blev mördad. Tyvärr.
Citera
2013-10-22, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror inte att det är han själv. Jag tror inte att han är kapabel till det. Det är just därför som polisen inte misstänker honom. Dom fattar inte att han bara är målvakt till den verklige mördaren.
Det här är en ganska feg kille som är lätt att manipulera för en dominant person.
Gick tillbaka i tråden och fann detta inlägget.
Citera
2013-10-22, 13:22
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
För en fällande dom, är det väldigt viktigt att man kunna bevisa att GM har varit i närhet av mordplatsen. Christine hade åkt till Arboga och befann sig där när mordet skedde. Det var det som fällde henne. Däremot kan man inte bevisa att KJ har varit vid mordplats när VB blev mördad. Tyvärr.

Behövs inte bevisas att han varit på mordplatsen. Det som krävs är att utesluta annan gärningsman och då räcker det med varit i närheten av mordplatsen.
Citera
2013-10-22, 13:22
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
För att prioriteras upp igen efter sex minuter?

Ja, varför inte?

Belastningen ökar successivt, nätet svarar med att nedprioritera icke-aktiva, VB:s mobil sparkas ut, mobilen befinner sig dock i ett område nära masten, belastningen minskar och den kopplas över till 3G.

Det låter väl som en både möjlig och rimlig förklaring? Det är ju i alla fall inte något magiskt tänkande!

Men som jag sade, jag har ingen aning, men det är de uppgifter jag har fått.

För övrigt: det är ju inte heller helt nödvändigt att korrelera bytet till just hockeymatchen.
Citera
2013-10-22, 13:23
Medlem
highfives avatar
Citat:
Om jag förstått rätt hur du tänker så tillhör du skaran som anser att de tekniska bevisen inte kan förklaras bort på annat vis än att KJ befattat sig med en död/skadad VB på något vis. Eftersom du samtidigt finner en annan person vara mer sannolik som GM så blir då den logiska följdhypotesen att denne mördat VB och att KJ sedan på något vis kommit över kroppen.

Bortsett från det jag redan invänt angående osannolikheten (även osannolikt i relation till sannolikheten att någon blir mördad och styckad överhuvudtaget) så har jag svårt att förstå din logik när du avfärdar KJ som GM. Han är helt enkelt inte tillräckligt störd för att begå mord (oklart på vad du baserar denna slutsats, men ok). Men han är tydligen kapabel att stycka en god vän han "råkar" hitta mördad?

I mina ögon är det mindre stört att ha ihjäl någon i nån slags raseriutbrott och sen försöka sopa igen spåren efter sig än att stycka en kropp tillhörig en vän och fd partner som man hittar. Jag vill inte tro att du trollar, men jag känner mig väldigt förvirrad av ditt sätt att resonera.

Du har naturligtvis rätt i att mord rent allmänt oftare begås av personer som har dålig impulskontroll och visat prov på utåtriktad aggressivitet mot andra tidigare. Men jag är långt ifrån säker på att detta samband gäller när vi börjar titta på de mer "udda" morden. Jag antar att jag inte behöver föreläsa om hur rätt många seriemördarprofiler sett ut. Inga barslagskämpar eller hustrumisshandlare där inte.

Det jag håller med dig om (fetning) är att på det som nu är säkert känt om KJ:s psyke så finns inte någon jättebra förklaring till att han kunnat flippa ur så fullständigt. Å andra sidan ska vi inte glömma bort att han faktiskt vistats på rättspsyk under hela häktningstiden. Han befinner sig också i en ålder då vissa sjukdomar där psykoser är ett av inslagen ofta göra debut också. Som jag skrev i ett annat inlägg så ser jag ett sånt scenario mer troligt idag än ett rent raseriutbrott. Men visst finns det många frågetecken

Vill också påpeka att jag vad jag kan minnas inte tillhört de som varit stensäkra på lägenheten som brottsplats. Jag har också hela tiden trott på möjligheten att det kan ha skett ute i terrängen.

Nä du får inte ta mig för en trollpacka! Jag skrev tidigare att jag innan jag läste Fup var 100% säker på att det var KJ från start till mål, men att jag nu tror att det är 60% chans att han mördat VB och 95% att det är han som styckat.

Varför det blivit så kan jag inte riktigt säga, men vittnesförhören med de som känner KJ har nog påverkat mig. Likaså vittnesförhören med de som känner MB. Sen har jag den bestämda uppfattningen att tidigare historik och tidigare beteenden pekar ut kommande beteenden. Finns ingenstans där det går att läsa att KJ varit våldsbenägen, svartsjuk eller att han psykiska hälsa försämrats drastiskt veckorna innan den 4/5. Visst han har pratat om det perfekta mordet och tagit struptag på en av sina före detta flickvänner, det kan ju iofs vara alarmerande.

Sen hade jag nog förväntat mig att de hittat något eller några av VBs klädesplagg eller något annat föremål som tillhörde henne. Kanske någon misstänkt mordplats också som undersökt, men nejdå.

Sen åker han till ödehuset och rapporterar det tomt 9/5 till polis och Mps. Både polis och Mps vet att han är misstänkt. Med hjälp av sierska, KJ och ev OYs idé så får MPS plötsligt en känsla av att "här måste vi kolla". Känns som att i detta läge pallar han inte längre att behålla det inom sig och på något sätt leder han indirekt till att det dåligt gömda fynden senare hittas. Blod hittas i bilen, en vänsterhandske med besudling hittas också i bilen. En tejprulle som han tros ha stulit från en gammal Saab blir aktuell på olika sätt i utredningen.

Något helt annat som jag reflekterat över är att när bilen togs i beslag så var det minst sagt fruktansvärt mycket skräp och grejer i bilen. Varför noterar man bara att nyckeln som hittas i solskyddet är nyckel liknande bilnyckel? s 303 Fup. Har man en nyckel i solskyddet så är det nog en nyckel som används då och då. Rent hypotetiskt så skulle denna nyckel kunna vara till ett lås på en avställd mindre lastbil med skåp eller liknande som i så fall kunde fungera som KJs "bergskula"

Jag hade gärna läst att man funnit en nyckel i solskyddets ficka som senare visade sig vara en reservnyckel till hans brors bil eller något i den stilen. Men nejdå. En liten detalj, men ändå.
Citera
2013-10-22, 13:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Ja, varför inte?

Belastningen ökar successivt, nätet svarar med att nedprioritera icke-aktiva, VB:s mobil sparkas ut, mobilen befinner sig dock i ett område nära masten, belastningen minskar och den kopplas över till 3G.

Det låter väl som en både möjlig och rimlig förklaring? Det är ju i alla fall inte något magiskt tänkande!

Men som jag sade, jag har ingen aning, men det är de uppgifter jag har fått.

För övrigt: det är ju inte heller helt nödvändigt att korrelera bytet till just hockeymatchen.
Jag är också ute på hal is, men det låter konstigt att belastningen höjs successivt 17 minuter efter att 1/7 av befolkningen bänkat sig framför TV:n, så mycket att passiva mobiler måste nedprioriteras, för att bara sex minuter senare konstatera att belastningen har sjunkit såpass mycket att mobilerna kan upprioriteras igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in