2013-10-20, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tangledandtricked
Tycker det låter som en helt idiotisk bortförklaring. Om en person är anmäld försvunnen förstår man ju att de som anmält, i detta fall familjen, inte har en aning om var personen är och är jätteoroliga. Troligtvis fanns inga indikationer på att hon skulle ha hållit sig undan frivilligt (ex inga kläder saknades). Tycker du då det är speciellt snällt mot familjen och andra som kände V att gå in och skriva så där, även om hon själv trodde att V höll sig undan frivilligt? Nej, det är fortfarande ett lika stört beteende. Förstår inte alls varför det skulle vara en förmildrande omständighet att tro att någon höll sig undan.

Nej, jag tycker inte att det var snällt skrivet.
Däremot så får man en viss förståelse efter förhöret. Hon hade precis fått reda på att han legat med henne, att hon har messat honom typ 60 ggr per dag, hotat att sprätta up deras katt, etc.
Citera
2013-10-20, 13:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallz.
Bra teori. Men vart tog händerna vägen då? Om tanken var att bränna hela kroppen i ödehuset, varför finns inte händerna att hitta?
När han inte kunde flytta resten av kroppen tog han med de delar som han kunde bära tillbaka till bilen, kanske för att försvåra identifiering eller dölja främmande DNA.
Citera
2013-10-20, 13:37
Medlem
highfives avatar
Dristar mig till att försöka få ihop en sorts tänkbart händelseförlopp i stora drag efter att man läst FUP.

På något sätt får jag känslan av att han haft någon sorts tvångstanke/fix idé om att mörda och stycka en människa. På något sätt ville han att pröva sina kunskaper och påvisa för sig själv att han är lite smartare än polisen. Hunden dog och han försökte stycka den, men det misslyckades totalt. Nu hade han andra kunskaper. Hunden dog utan förvarning då den bet i elsladden så styckningen blev allt annat än bra.

Att han valde VB är ingen slump. Asiat, olycklig, knackiga relationer överlag och inte som omtyckt i hans närmaste krets. Hade han planerat detta? Troligtvis ja. Att föräldrarna var borta hade säkert en indirekt påverkan. Han vet även att lillebror skulle ha sin musikkväll och att detta skulle fungerar som en sorts alibi. Att han tänker på att lämna mobilerna i lägenheten och på något sätt väntar med att få ut VB ur lägenheten tills mörkret lagt sig ger också en fingervisning. Kanske vet att han de flesta ser på hockeymatchen och även de mest nyfikna sitter fastnaglade vid sina TV-apparater. Mellan 19 30 - 20 30 har de sin intima stund med oralsex.

Han får med någon motivering ut VB hel och vid medvetande från lägenheten och till bilen. Troligtvis kan det vara vid 21-tiden. Kanske erbjuder han skjuts, fast de ska åka förbi på ett ställe först (i närheten av hans bergsutrymme troligtvis max 500 meter från gula huset). Kanske säger han att glömt något som han måste hämta eller något i den stilen. Sen ber han VB stiga ur bilen för att se något speciellt. Hon kliver ur och han hugger henne i ryggen. Hon faller ner på backen och han hoppar runt och hugger från olika vinklar. Fan vad hon skriker. Till slut vänder han på henne och hugger henne i hjärtat med det lilla stämjärnet han fått med sig.

Här har jag en fråga till er. Om han huggit genom kläderna borde man inte ha hittat fragment av fibrer eller något liknande i instickshålen då?

Därefter drar han in henne i bergskulan, stänger luckan, täcker för luckan som han brukar och åker ner till sin bror och visar upp sig. Därefter återvänder han till lägenheten, tar ut simkortet och slänger sedan telefonen.

I ett senare skede åker han tillbaka och styckar kroppen i lugn och ro. Kroppen får ligga kvar i hans kula tills han tycker det hela blir lite för obehagligt och han är nu klar och har stillat sin nyfikenhet. Tidigt bestämmer han sig för att delta MPS-söken och delta i Fallen Angel. Han känner en viss oro, men i övrigt känner han inget speciellt.

Han ser det gula huset som en bra förvaringsplats och beslutar sig för att lossas gå igenom det och rapporter till ansvariga att han varit där och att det är tomt. Han har alltid gillat att elda och tanken är att bränna ned huset innan någon hinner söka i det. Innan dess har han placerat allt utom benen vid bergssluttning cirka 160 meter från huset. Benen fick han inte med sig från bergskulan eftersom han inte fick ned dessa i ryggsäcken.

Han är nu lite orolig och media och polis har börjat göra sig besvärliga för honom. Vid rätt tillfälle återvänder han till sin kula och hämtar benen. Han är tvungen att ta dem mer eller mindre under armarna och för att detta överhuvudtaget ska vara möjligt tvättar han av dem noga så att det inte blir lika obehagligt. Han hoppar in genom fönsterluckan och placerar dem omsorgsfullt vid väggen. Därefter går han upp till bergssluttningen, men beslutar sig för att inte flytta resten av kroppen på grund av lukten och synen som möter honom. Dessutom är det folk i rörelse så han beslutar sig för att lämna det hela till sitt öde. Han vet att hans far kommer hem i morgon så han passar på kvällen innan den 16/5.
Citera
2013-10-20, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Som tidigare sagts på tråden måste han IQ-mässigt befinna sig inom normalområdet för att diagnosen AS ska vara tillämplig; var utmed det intervallet vet vi inte. Och om diagnosen AS ställdes när KJ var ca 14 år är det inte uteslutet att ett förnyat intelligenstest i vuxen ålder gett ett något annorlunda utfall. Motivationen att prestera på ett test är betydelsefull för resultatet, t ex. Mognadsfaktorn kan ha betydelse, även om testen rimligtvis är utformade på olika vis i olika åldersintervall. Jag kan försäkra att även de aspergare som presterar normal begåvning i allmän IQ kan ha feta problem i vardagen, klarar inte hålla bostaden i ordning eller fixa rejäl mat. Mycket varierande. Jag har även träffat smarta individer som klarar sig riktigt bra i mognare ålder och trivs rutinerade i sina liv.

Jag vet inte vad som gjorts efter att pojken fick sin diagnos men att pojken inte utvecklats
mentalt kan jag se. Hans ålder ger han såklart möjligheter att tex gå till systembolaget eller att ta
körkort men egentligen är varken det ena eller det andra lämpligt för honom.

Jag ser att du svärtat begåvningshandikappad i mitt inlägg, jag använder mig alltid av vida begrepp
för att diskussionerna inte endast skall bli ett ordkrig skribenter emellan.
Men jag ser att du förstått det och jag tror på det jag svärtat i ditt inlägg.
Citera
2013-10-20, 13:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Jag var lite osäker men efter att ha läst förhören så är jag inte längre osäker på att han är skyldig. Det jag har märkt med honom, eller inbillar att jag har märkt, är att när han vet något om någonting kan han inte låta bli att säga det för att framstå som intelligent. Som det här med vad han sagt till den kvinnliga bevakaren om strypning. Jag tror inte det var ett hot utan han ser sig själv som bra på det här med säkerhetstänk och vill då visa det. Likaså när han pratar på om vad han skulle göra vid mord och vilka medel som tar bort blod osv. Han kan inte låta bli att "glänsa" i de lägena och förstår inte att det inte ser bra ut när han pratar om sånt.

Men sen spelar han också på sin sjukdom och klenhet hela tiden. Han säger pinsamma saker om sig själv för att hans lögner ska verka mer troliga. Det här med att han inte kan hålla i ordning. Det här med att han inte kan bänka mer än 20 kilo. Det här med att han tog en dildo i röven och därmed var dålig i magen. Det är alltid dåliga saker om sig själv för att hans lögner ska få mer kraft. Typ detta har han inte sagt men den typen av mening: " - Varför skulle jag erkänna att jag tar en dildo i röven på mig själv om det inte var sant att jag var dålig i magen den dagen?". Detta har han sagt dock: " - Hur ska jag kunna städa undan alla bevis när ni vet hur dålig jag är på att städa" när han i nästa sekund säger " - Hade det varit jag hade det inte funnits några bevis. " när han är mitt uppe i en konversation när han ska glänsa. Det känns som att sådana saker har han tänkt igenom hela tiden men som ibland lyser igenom.

Så jag anser inte att han spelar dum men att han emellanåt är det. Det dumma mixas med smarthet tycker jag så han är svår att få grepp om. Han bygger upp sina lögner också så att aspbergers inte skulle ljuga är i så fall motbevisat här. Jag menar han har ju ljugit flera gånger som han tagit tillbaka också när polisen sen hittat annat bevis.

Han verkar leva i en fantasivärld och bygger mycket av sina fakta på serier som CSI och Dexter.

Jag tror mycket som du.

Jag kan säga så här mycket också: Många av er här i tråden har uppenbarligen inte haft nära kontakter med en person med AS. En av de saker som kan frustrera en till förbannelse är just denna ibland obegripliga mix av förmåga till skarpsinnigt tänkande, organisation och avancerade intellektuella slutsatser å ena sidan och total tröghet, förvirring och obegripliga misstag å andra sidan. Det är jättejättesvårt att vänja sig vid, hur många gånger man än utsätts för det. Man lär sig givetvis efter hand i vilka situationer de fungerar kanonbra och i vilka de funkar dåligt. Men däremellan finns alltid ett slags "ingenmansland" där man aldrig vet från gång till gång om de kommer att tänka och göra rätt eller slå till med någonting helt vansinnigt. Ibland kan man inte hålla sig för skratt, fast man vet att det kanske sårar. Ibland vill man snarare gråta av frustration.

Samma sak när de försöker manipulera: De kan blanda ganska skickliga försök med skrattretande dumma grejer. Och som sagt: De kan ljuga de med och envist hålla sig till en linje.

Finns ingenting i KJ:s diagnos som kontra kända fakta från utredningen som gör honom till en osannolik gärningsman. Det vågar jag säga som en person som intresserat mig för syndromet i många år och har nära anhöriga som lider av det.
Citera
2013-10-20, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Jag kan inte bortse från hans personlighet och försöka hitta svar utan den.
Att försöka tänka likt dig går inte:

Kan han sy en väst åt hunden, kan han moppa golven efter bestyren.
Kan han röja i skogen kan han inhandla och laga mat.
Kan han ta körkort kan han vara ansvarsfull i trafiken.
Kan han bada på tisdag kan han bada på tordag.

Åklagarna kommer att försöka med detta att bara gå på dom tekniska bevisen vi får
se om dom lyckas. Tror jag det? Det spelar ingen roll men för att svara på frågan, det
kommer att bli svårt att få KJ fälld, som jag tidigare sa: media förenklade sanningen, fallet
blir inte allt för enkelt.

Jag tror asolut inte att denna person endast lider av ADD och asberger så jag kan inte
endast läsa av honom på dessa diagnoser. Det verkar du kunna göra på samma sätt som
du kan säga att grabben spelar ett kolli. Att vilja tro att KJ spelar ett spel tror jag många
i hans familj önskat, mer än gärna, men dom har insett för länge sedan att så inte är fallet
och därför fick han bla flytta, fast föräldrarna innerst inne visste att han egentligen inte klarade det.

Vad KJ överraskar förhörsledarna många gånger med sin oförmåga att filtrera i förhören.
Att kunna se förhörsledarnas miner hade varit guld, speciellt när KJ förklarade varför han hade diarre
och inte kunde delta i ett krig.

Många grovt kriminella har inte bara en personlighet, de har också en störd personlighet som gör att de i många situationer inte agerar som de flesta av "oss andra". T ex kan en person med en viss personlighet (t ex ofta glad och utåtriktad) som också är personlighetsstörd och t ex har en psykopatisk personlighet i vissa situationer helt kallsinnigt säga saker som "Akta dig för att vända ryggen åt mig, för då vet man inte vad som händer" (bara för att det är kul att se reaktionen typ) eller plåga ett djur för att det är roligt eller för att se vad som händer, men givetvis är de flesta personlighetsstörda inte så här knepiga jämt, utan vissa personer och vissa situationer triggar beteendena (även alkohol kan göra det). Att KJ enligt VB behandlat henne dåligt tycker jag inte heller kan avfärdas, det måste man ha respekt för och tro på. Och var har då KJs gräns för att behandla folk dåligt? Dte vet varken du eller jag, men vittnen säger ju att han mordhotat folk förr (både en sköterska som han indirekt mordhotade och ett ex), vilket också måste anses vara besvärande för KJ.
Citera
2013-10-20, 13:53
Medlem
Alltså vem är Sebastian helt plötsligt???? Menar de Alex*nd*r??? Hur ska dessa utredare lösa ett mord när de inte kan ens skriva anteckningar från förhören ordentligt.

Sida 1027

Citat:
Alex*nd*r har körkort men ingen egen bil. På fråga om han åkt i den nu misstänktes bil vid något tillfälle svarar han nej. På fråga om han åkt i någon annan bil säger Alex*nd*r, att han kommer ihåg att han åkt i en Mercedes till en fest, att det var före Vatchar*eya försvann. Bilen kördes av Alex*nde*s mors väninnas (Em*lie, 25 år) pojkväns kamrat till festen och han körde sedan vidare. Ale**nder minns inte vad killen heter.

Sebastian har en thailändsk flickvän och på flachback snackas det om att hennes profil var Vatchar*eyas, men de kände inte varandra.

EFTERSÖK
Alex**der har vid ett tillfälle varit med då Missing People anordnade eftersök och då mot Sävast. Vid det tillfället hade inga kroppsdelar hittats. Vid eftersöket har han skrivit upp sitt namn.
Senast redigerad av Macca2013 2013-10-20 kl. 13:55.
Citera
2013-10-20, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Jag vet inte vad som gjorts efter att pojken fick sin diagnos men att pojken inte utvecklats
mentalt kan jag se. Hans ålder ger han såklart möjligheter att tex gå till systembolaget eller att ta
körkort men egentligen är varken det ena eller det andra lämpligt för honom.

Jag ser att du svärtat begåvningshandikappad i mitt inlägg, jag använder mig alltid av vida begrepp
för att diskussionerna inte endast skall bli ett ordkrig skribenter emellan.
Men jag ser att du förstått det och jag tror på det jag svärtat i ditt inlägg.

Jag håller med dig, han kan t ex anstränga sig och ta körkort, men sedan har han förmodligen kört full och dumdristigt många gånger. På samma sätt har han kunnat ha en relation med ett par tjejer, men han har enligt tjejerna behandlat dem dåligt . På samma sätt har han säkert kunnat lära sig att städa, men han har inte kunnat organisera städningen själv, utan den har uteblivit eller slarvats med. Men när han en gång i llivet sedan hemskt gärna velat städa för att slippa dömas för mord, så har han kunnat anstränga sig maximalt (ungefär som han gjorde när han tog körkort, han har uppenbart inte kört upp full) och både lyfta bort kroppen och städa bort ev. spår. Han är inte så dum att han ringer stödteamet på LSS och ber dem hjälpa till att frakta bort en död tjej!
Citera
2013-10-20, 13:55
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Nej, jag tycker inte att det var snällt skrivet.
Däremot så får man en viss förståelse efter förhöret. Hon hade precis fått reda på att han legat med henne, att hon har messat honom typ 60 ggr per dag, hotat att sprätta up deras katt, etc.

Har VB hotat sprätta upp familjens Bergs katt? Vem påstår det? Låter otroligt. Hur mycket är skröna i förhören kan man undra?
Citera
2013-10-20, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Har VB hotat sprätta upp familjens Bergs katt? Vem påstår det? Låter otroligt. Hur mycket är skröna i förhören kan man undra?

AN har sagt att MB har berättat att VB sa att hon skulle sprätta upp katten om han inte svarade på hennes sms. Han kanske ljög, men AN kanske trodde på detta.
Citera
2013-10-20, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag vet inte om jag tror han är renodlad psykopat eller om det ens finns psykopater i "verkligheten" (tror det är ett populärvetenskapligt uttryck och mer komplicerat i verkligheten ) men att han har brist på empati betvivlar jag inte, han kan nog också ha en psykopatisk personlighetsstörning. Varför jag inte tror att han är en "renodlad" psykopat är för att då brukar de vara skickliga på att ljuga och manipulera folk och det känns inte som att KJ är så vass i förhören tycker jag, han har iaf inte riktigt klarat av att omsätta sin teori till verklighet verkar det som då förhörsledaren inte köper hans förklaringar rakt av. Men tack för sidhänvisningen, hade missat den passagen.

Jo du är på rätt spår där. Psykopat är ju ett slaskord egentligen som kan betyda lite vad som helst. Däremot detta med dubbelnatur - som är väl så farligt. Trevlig, social " man kan inte tänka sig att han gör en fluga förnär"... men plötsligen omvänd utan förvarning. En helt oväntad verbal mening slinker ut t.ex till en dam" Hur tror du att det skulle kännas att döda någon" . En medveten mening dessutom. Han vill se en reaktion - ett slags maktutlåtande. Damen chockeras och lämnar scenen.

Eller han sitter och har trevligt i sin soffa med vännen I** . Plötsligen tar han - omotiverat - ett stryptag på henne... Citat..1394
I uppgav att K flinade när han gjorde detta, han sa ingenting.
I tillfrågades om hon hade svårt att få luft när K tog stryptaget. I uppgav att hon hade
det, hon fick panik.
På frågan om det var nära att I svimmat i samband med att K tog stryptag, svarade I
att hon tror att det inte kan ha varit långt ifrån. I uppskattar att K höll stryptaget i 30 –
40 sekunder. Fup1394 .
--- bild på dem i soffan? fup1400
Citera
2013-10-20, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
I FUP framgår någon av upptäckarna av fyndplats #2, om det var deltagarna i militärdrevet som utförde sökningen eller om det var protokollförande polis minns jag ej, att det knappt luktade något alls. Det föreföll något överraskande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in