2013-10-18, 01:27
Medlem
Slåttermaskins avatar
Apropå att polisen/åklagarmyndigheten vägrat/sagt sig inte kunna skicka dokumenten per e-post, har någon av er försökt få ut FUP med hänvisning till 5 § förvaltningslagen?

"5 § Myndigheterna skall ta emot besök och telefonsamtal från enskilda. Om särskilda tider för detta är bestämda, skall allmänheten underrättas om dem på lämpligt sätt.
Myndigheterna skall också se till att det är möjligt för enskilda att kontakta dem med hjälp av telefax och elektronisk post och att svar kan lämnas på samma sätt.
En myndighet skall ha öppet under minst två timmar varje helgfri måndag-fredag för att kunna ta emot och registrera allmänna handlingar och för att kunna ta emot framställningar om att få ta del av allmänna handlingar som förvaras hos myndigheten. Detta gäller dock inte om en sådan dag samtidigt är midsommarafton, julafton eller nyårsafton. Lag (2003:246)."

(sa Slåttermaskin som skrev sitt senaste inlägg för +10 år sen )
Citera
2013-10-18, 01:36
Medlem
zero73s avatar
Ingen som reagerat på detta? Får lite dåliga vibbar här...

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7931832

Citat:
En vårdare berättar i polisförhör att hon skulle bevaka 22-åringen för första gången. Kvinnan uppger att det var som att han "kollade igenom" henne.

Han kommenterade hennes tatueringar, och såg att hon hade ett larm på sig.

Efter ett tag kom ett hot, fast inte i hotfull ton, utan mer som kallprat:

– Om jag kommer bakifrån och stryper dig, sa 22-åringen och visade ett strypgrepp med armen.

Citat:
Sedan fortsatte han:

– Så är du körd.

eller denna:

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7936366

Citat:
Enligt henne satt de två i en soffa och tittade på film hemma hos henne.

Då ska 22-åringen har tagit ett stryptag på henne med sin högra underarm. Hon bad honom att sluta, men han fortsatte.

Citat:
Kvinnan säger att hon försökte ta bort hans arm, utan att lyckas. Hon sprattlade i panik med både armar och ben. Efter mellan 30 och 40 sekunder släppte han.

Enligt kvinnan frågade hon varför han inte slutade då hon bad det. 22-åringen ska då ha sagt att han är van att höra ordet "röd" som stoppsignal.
Citera
2013-10-18, 01:39
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slåttermaskin
Apropå att polisen/åklagarmyndigheten vägrat/sagt sig inte kunna skicka dokumenten per e-post, har någon av er försökt få ut FUP med hänvisning till 5 § förvaltningslagen?

"5 § Myndigheterna skall ta emot besök och telefonsamtal från enskilda. Om särskilda tider för detta är bestämda, skall allmänheten underrättas om dem på lämpligt sätt.
Myndigheterna skall också se till att det är möjligt för enskilda att kontakta dem med hjälp av telefax och elektronisk post och att svar kan lämnas på samma sätt.
En myndighet skall ha öppet under minst två timmar varje helgfri måndag-fredag för att kunna ta emot och registrera allmänna handlingar och för att kunna ta emot framställningar om att få ta del av allmänna handlingar som förvaras hos myndigheten. Detta gäller dock inte om en sådan dag samtidigt är midsommarafton, julafton eller nyårsafton. Lag (2003:246)."

(sa Slåttermaskin som skrev sitt senaste inlägg för +10 år sen )

Jag laddar upp FUP imorgon förmiddag om ingen annan då redan gjort det. Det + en rejäl grogg GinFizz blir helgunderhållningen.
Citera
2013-10-18, 02:04
Medlem
Slåttermaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Jag laddar upp FUP imorgon förmiddag om ingen annan då redan gjort det. Det + en rejäl grogg GinFizz blir helgunderhållningen.

Om du redan har den, skicka till någon av oss vakna i PM så lirar vi upp den!
Citera
2013-10-18, 02:05
Medlem
Ja, snälla gör det. Så har jag nåt att göra inatt.
Senast redigerad av Macca2013 2013-10-18 kl. 02:38.
Citera
2013-10-18, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Så har jag nåt att göra inatt.
Håller med, kvällslektyr i form av FUP vore väldigt trevligt. Troligtvis får vi nattugglor snällt vänta åtminstone några timmar till då zero verkar ha loggat ut.

Jag ser fram emot att läsa förhören, framförallt med KJ.
Min tolkning av advokatens uttalanden är att KJ minsann ska ha "rimliga" förklaringar på i stort sett allt som åklagarsidan kastat mot honom. Av det lilla som kommit fram i media från förhören kan man verkligen fråga sig vad som kan benämnas rimligt eller ej i KJs värld.
Citera
2013-10-18, 03:36
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZillionCast
Håller med, kvällslektyr i form av FUP vore väldigt trevligt. Troligtvis får vi nattugglor snällt vänta åtminstone några timmar till då zero verkar ha loggat ut.

Jag ser fram emot att läsa förhören, framförallt med KJ.
Min tolkning av advokatens uttalanden är att KJ minsann ska ha "rimliga" förklaringar på i stort sett allt som åklagarsidan kastat mot honom. Av det lilla som kommit fram i media från förhören kan man verkligen fråga sig vad som kan benämnas rimligt eller ej i KJs värld.

Det är en väsentlig skillnad mellan att advokaten säger att det kan finnas rimliga förklaringar och att den misstänkte har uppgivit rimliga förklaringar.
Citera
2013-10-18, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det är en väsentlig skillnad mellan att advokaten säger att det kan finnas rimliga förklaringar och att den misstänkte har uppgivit rimliga förklaringar.
Helt korrekt.
Jag syftade mer på att KJ's något speciella sätt i sig självt kan utgöra ett stort frågetecken för vad som är rimligt eller ej.

Frågan är hur stor roll den (som det verkar) numera bekräftade diagnosen kommer ha under rättegången...
Citera
2013-10-18, 03:56
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZillionCast
Helt korrekt.
Jag syftade mer på att KJ's något speciella sätt i sig självt kan utgöra ett stort frågetecken för vad som är rimligt eller ej.

Frågan är hur stor roll den (som det verkar) numera bekräftade diagnosen kommer ha under rättegången...

Just det, det är sånt här som man hoppas förhören i FUP och rättegången kan ge svar på. Just nu är det svårt att få ett grepp om hans verklighetsuppfattning men mycket talar nog för att den skiljer sig en del från vad som kan anses normalt.

Att han påstår att han sökte igenom ödehuset och sedan meddelade MPS detta är ju en sådan handling som påvisar avvikelser från det normala.

Att han inte erkänt är fortfarande en gåta och därför ska det bli intressan att ta del av hur förhören med honom har genomförst.
Citera
2013-10-18, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Just det, det är sånt här som man hoppas förhören i FUP och rättegången kan ge svar på. Just nu är det svårt att få ett grepp om hans verklighetsuppfattning men mycket talar nog för att den skiljer sig en del från vad som kan anses normalt.

Att han påstår att han sökte igenom ödehuset och sedan meddelade MPS detta är ju en sådan handling som påvisar avvikelser från det normala.

Att han inte erkänt är fortfarande en gåta och därför ska det bli intressan att ta del av hur förhören med honom har genomförst.
I det sista förhöret med KJ som tagits upp i media väljer han uppenbarligen att tiga till svar allt som oftast, de få svaren som ges är ju minst sagt förvirrande. Det verkar mer som att det är ett ungt, något bångstyrigt, barn som förhörts.

Visst är hans ihärdiga nekande är mycket intressant!
Jag tror att många "normala" personer skulle brutit ihop och erkänt då de konfronterats med den kedja av indicier och tekniska fynd som vi läst om senaste dagen. Särskilt om personen i fråga suttit med restriktioner i flera månader.
Minst sagt efterlängtad FUP, av medias rapportering är det svårt att sammanställa en komplett bild.
Citera
2013-10-18, 04:51
Medlem
Advokaten tycks inte ha sett att sista halmstråt nu är avbrutet. Han travar på med nya påhitt.
Advokaten:
Han har ju det här speciella handikappet, ADD, Asberger. Jag har pratat med experter som säger att den personlighetstypen har väldigt svårt att ljuga.

Detta är ett stolpskott som heter duga. För det första "Jag har talat med experter" - vilka då experter?
Inom detta område kan alla kalla sig experter och har oftast olika uppfattning i en modediagnos innehållande en mängd uppförande som inte sällan många "vanliga" har.
Asperger personer har svårt att ljuga - säger advokaten....... Men nu är det väl som så att denne furiöse styckmästare och extremt våldsbenägne herre lider av mycket allvarligare störningar en Asperger.

Saxat från Wikipedia ang beskrivning av Aspergers
De blir vanligen chockade, upprörda och ångerfulla när de får reda på att deras handlingar är sårande eller olämpliga. Personer med AS har helt normala känslor.

Inget av detta har vi väl sett i detta fall. Han tycks vara helt likgiltig till allt.
Citera
2013-10-18, 06:07
Medlem
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7936844

Thomas Bodström tycker till..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in