Citat:
Ursprungligen postat av
Kinuski
Som tidigare sagts på tråden måste han IQ-mässigt befinna sig inom normalområdet för att diagnosen AS ska vara tillämplig; var utmed det intervallet vet vi inte. Och om diagnosen AS ställdes när KJ var ca 14 år är det inte uteslutet att ett förnyat intelligenstest i vuxen ålder gett ett något annorlunda utfall. Motivationen att prestera på ett test är betydelsefull för resultatet, t ex. Mognadsfaktorn kan ha betydelse, även om testen rimligtvis är utformade på olika vis i olika åldersintervall. Jag kan försäkra att även de aspergare som presterar normal begåvning i allmän IQ kan ha feta problem i vardagen, klarar inte hålla bostaden i ordning eller fixa rejäl mat. Mycket varierande. Jag har även träffat smarta individer som klarar sig riktigt bra i mognare ålder och trivs rutinerade i sina liv.
Jag vet inte vad som gjorts efter att pojken fick sin diagnos men att pojken inte utvecklats
mentalt kan jag se. Hans ålder ger han såklart möjligheter att tex gå till systembolaget eller att ta
körkort men egentligen är varken det ena eller det andra lämpligt för honom.
Jag ser att du svärtat begåvningshandikappad i mitt inlägg, jag använder mig alltid av vida begrepp
för att diskussionerna inte endast skall bli ett ordkrig skribenter emellan.
Men jag ser att du förstått det och jag
tror på det jag svärtat i ditt inlägg.