2013-10-19, 14:25
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det finns inget "smarthetskrav" för asperger annat än att autismen inte ska vara förenad med ett begåvningshandikapp. Som bekant kan man ligga inom normalintervallet och ändå vara ganska "dum". Det är en myt att alla aspisar har starka särbegåvningar.

Om diagnosen är "rätt" eller ej kan diskuteras. Förvirring uppstår ofta - som jag skrivit tidigare om - därför att personkretsen bland aspergerdiagnosticerade rymmer så diametralt olika personer med så väldigt skilda förutsättningar. En del har såna problem att de inte fungerar i några normala sociala sammanhang, kan sköta ett jobb eller liknande. En del tar verkligen allting bokstavligt och kan förmodligen i princip inte ljuga. Andra fungerar tämligen bra, även om de gör ett lite udda intryck på andra. KJ verkar t ex inte ha haft några stora problem att knyta vanliga, sociala kontakter. De kan definitivt ljuga och manipulera om de tror sig ha nytta av det.

Jag tror också att det är ett misstag att koppla de andra störningar i personligheten KJ utan tvivel har till hans AS-diagnos.

Ja, det är riktigt att det är ett brett spektra, men oavsett om jag redan från början trodde att det fanns as med i bilden, så är jag ändå mer osäker nu. Jag tror att alla hans psykopatiska drag kan ha lett fram till en alternativdiagnos som inte stämmer. Det han visar upp är total likgiltighet för andra människor, och djur.
Citera
2013-10-19, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nja, det beror på. När man har en +1:a, har man en ofullständig profil, dvs man ser inte alla de band som egentligen finns. Om det bland de band som syns finns ett band som inte pappan har, blir det direkt åtminstone en -2:a på pappan. Det finns större apriorisannolikhet att de kan tillhör pappan än random person, men man kan inte extrapolera, utan profilen måste jämföra direkt med pappans DNA. Det kan mycket väl visa sig vara en -3:a på pappan, trots att det bara är en +1:a på KJ.

Har jag uttryckt mig klart?

Borde man inte testa mamman också?

Om man hittar spår som matchar henne på BO då är pappan utesluten. Då måste det vara någon av barnen.
Citera
2013-10-19, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Jag håller med helt i det du skriver.

Började själv tänka i banor att han är psykopat igår efter att jag började läsa FUPn. Han verkar väldigt likgiltig inför andra människor/djur. Även såna som är nära honom.
Det där är fullt möjligt hos en aspergare, som har ett annorlunda sätt att kommunicera med språk och kroppsspråk. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att det saknas passioner bakom fasaden eller tillgivenhet, tvärtom kan sådana känslor vara mycket starka. Men jag saknar papper på KJ:s diagnos. Finns det inga beställda patientjournaler eller intyg i FUP som kan bekräfta eventuella diagnoser?
Citera
2013-10-19, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Frispel? uppenbarligen träffade mitt inlägg helt rätt då jag ifrågasatte din kapacitet att dra korrekta slutsatser, att du sedan förstärker ditt inlägg med personangrepp visar bara på att du inte tillhör forumets skarpaste argumenterare.

Faktum är att alla indicer sammantaget är så pass starkt så det finns inga tvivel om vem som utförd dådet, och jodå han kommer att dömas för brottet i TR.

MB har andra motiv att ljuga i förhören, men du använder hans lögner för att misstänkliggöra honom för mordet istället.

Kontentan av ditt resonemang blir att KJ är utsatt för en konspiration där 10 talet omständigheter tillsammans med den tekniska bevisningen har planerats och lagts ut.

Du har läst för många deckare.

Min slutsats är att det KAN finnas medgärningsmän. Det hade du vetat om du inte idkat selektivt läsande.
Jag menar att man inte till fullo följt upp lösa trådar, exempelvis släktingar till KJ.

Angående att dra korrekta slutsatser: du drog slutsatsen att hunden markerat för likdoft när det inte alls var så.
UNO markerade icke.
UZI - som även söker efter blod och sperma - markerade.

Skärp dig.
Citera
2013-10-19, 14:30
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigeralia
Nej. Polishunden UNO, som enbart är utbildad för mänsklig förruttnelse, markerade inte i lägenheten. Han markerade dock i bilen.
Polishunden UZI, som är utbildad för att uppspåra blod, sperma och förruttnelse, markerade i lägenheten.

Jag skrev ingenstans att det var en likhund som markerade för lik i lägenheten, vad topsar man då.

Men kanske jag skulle varit tydligare och angett att det var två olika hundar.
Citera
2013-10-19, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Penispung
Jag har sett att du tidigare skrivit om just DNA och anar att du har någon form av kompetens i ämnet.
En fråga:
Anser du att det hade varit befogat att testa KJ:s pappas samt brors DNA mot fyndet på benet?
Är det ens möjligt att någon av dessa hade hamnat på 1 eller högre?

Hamilkar (eller annan med motsvarande kunnande) får gärna reda ut detta.
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ja, men det går ju att lösa genom att blanda blodet med exempelvis vatten och förvara i en sluten behållare. Jag ser inte heller i FUP att man testat blodet för att kolla att det inte finns något som stoppar koaguleringen, men det är ju en extraordinär lösning som bara används när polisen ska sätta dit oskyldiga.
Koagulation i provtaget blod stoppas med heparin, citrat eller EDTA. Heparin och EDTA är inte tillgängliga för gemena man att köpa, och för att man ska kunna göra en för antikoagulation användbar citratbuffert från citronsyra och lut måste man ha mer än elementära biokemikunskaper. Det finns ingenting som på något sätt tyder på att någon av de tänkbart inblandade ens är i närheten av den kunskapsnivån.

Citat:
Det fanns, exempelvis, i flera av blodfläckarna i OJ Simpson-fallet.
Har säkert även hänt i Sverige, speciellt i fall där man inte börjar göra fynd förrän liket är hittat.
Det går ju för fan inte att diskutera seriöst med nån som på fullt allvar utan minsta stöd börjar svamla om att polisen har förfalskat bevisning. Gud har uppenbarligen sagt till dig att KJ är oskyldig, och då är varje argument för detta användbart. Hur sjutton skulle polisen ha fått tag på okoagulerat blod från VB när de började misstänka KJ?
Citera
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive

Har jag nu uppfattat det hela rätt med hennes mobil så tror jag det varit så här:

17 04 SMS till MB
17 09 112 försöket
17 42 SMS till MB
17 46 MB SMS till VB
17 47 SMS till MB
18 07 SMS till MB
18 13 MB SMS till VB
18 21 SMS till MB
18 40 SMS till MB
19 31 MB SMS till VB.

Kan hon ha hotat MB att kontakta polisen och hävda han våldtagit/hotat henne? Kanske slog 112 men ändrade sig. Hon utpressade en kille i Luleå med detta, krävde 1000:- men fick ett busskort värt ca. 2500:- istället enligt hans vittnesmål i FUP:en. Vilket föranledde till efterföljande SMS trafik mellan dem.
Citera
2013-10-19, 14:32
Medlem
Citat:
Sluta nu sabba L:s stora stund. Han lever ju för att veta bäst, skarva i sanningen och vara osakligt otrevlig.
Att han konsekvent har fel när han går balls out i alla stora brottsfall har han inte dragit några slutsatser av.
Lite KJ-varning, faktiskt.

KJ har givetvis lagt av en massiv jättesats i hörnet som han sen skurat upp.

Vet du om "blod" bara avser mänskligt blod eller även kan innefatta exempelvis en hund?
Enbart människoblod.
Citera
2013-10-19, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag skrev ingenstans att det var en likhund som markerade för lik i lägenheten, vad topsar man då.

Men kanske jag skulle varit tydligare och angett att det var två olika hundar.
Du replikerade på mitt påstående att likhunden inte fyndat och påstod att så var fallet.
KJ kan lika gärna sädat ner golvet eller styckat en hund i hörnet.

Bedömningen är ju att lägenheten inte är mordplats eller styckplats och det i sin tur gör ju att man blir nyfiken på om man verkligen sökt nog bra.
Exempelvis hos KJ:s alibi.

Där av min fråga till Hamilkar, om det vore meningsfullt att testa bror/andra släktingar till KJ gentemot det DNA-spår på benet.

Det är i praktiken min invändning: att man förutsatt att KJ varit ensam om detta.
Citera
2013-10-19, 14:36
Medlem
Något måste bara ha hänt i KJs lägenhet. Skriken, stängda fönstret, bankandet mot golvet som grannen under hört.

Så mycket fritid som KJ hade så är det ingen omöjlighet att han lyckats städa undan det mesta hemma men gjort andra misstag. Han har ju sökt på antal misstänksamma saker och spenderat mycket tid framför program som dexter och csi.

Har han utfört hela mordet på annat ställe är alla dessa andra saker...konstigt.
Citera
2013-10-19, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Koagulation i provtaget blod stoppas med heparin, citrat eller EDTA. Heparin och EDTA är inte tillgängliga för gemena man att köpa, och för att man ska kunna göra en för antikoagulation användbar citratbuffert från citronsyra och lut måste man ha mer än elementära biokemikunskaper. Det finns ingenting som på något sätt tyder på att någon av de tänkbart inblandade ens är i närheten av den kunskapsnivån.

Det går ju för fan inte att diskutera seriöst med nån som på fullt allvar utan minsta stöd börjar svamla om att polisen har förfalskat bevisning. Gud har uppenbarligen sagt till dig att KJ är oskyldig, och då är varje argument för detta användbart. Hur sjutton skulle polisen ha fått tag på okoagulerat blod från VB när de började misstänka KJ?

Det har jag inte heller påstått. Däremot har jag konstaterat att det inträffat i exempelvis OJ-fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in