2013-10-19, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Kanske så i hela Sverige om man lider av Aperger gissar jag.
Inga sökningar av teknisk bevisning mot MB har väl gorts? Så varför skulle det finnas?
Ja, det kanske är så enkelt att han bara ville bocka av mord i sin lista med saker att göra.

Vi vet inte vad som finns i slasken. De kanske gjorde det, hittade inget och då var det irrelevant, hamnar i slasken.
Citera
2013-10-19, 13:31
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Det känns lite när man lär känna de alla inblandade att det var inte frågan ifall hon skulle bli mördad, utan bara vem som skulle hinna göra det först.

Om vi leker med tanken att det skett i affekt av KJ, vad tror du har utlöst det då?
Citera
2013-10-19, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Absolut ingenting kan fortsätta växa på en avliden. Läs om. Läs rätt.

Däremot kan huden dra sig samman efter döden och få det att se ut som att exempelvis hår blivit längre.
Citera
2013-10-19, 13:32
Medlem
Varför behöver KJ ett bättre motiv än att han vill uppleva hur det är att döda, stycka en annana människa vilket det är klart tydligt uppenbart att det varit hans dröm. Han kan ha utsett VB just pga hennes jobbiga beteende mot andra, utpressning, lögner etc. Ett offer som lär få många mtgm, därför just henne som perfekt. I hans drömmar var hon perfekta offret. Och drömmen, tankarna var redan född, planen fanns klar men fram tills dess var det bara lek med tankar.
Saker blev aldrig riktigt som det var tänkt. VB spelade uppenbart högt spel vilket slog tillbaka på henne till slut. Han kunde inte motstå frestelsen att döda när tillfälle gavs och gränsen mellan rätt och fel suddades ut...
Senast redigerad av moa-tove 2013-10-19 kl. 13:39.
Citera
2013-10-19, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Om vi leker med tanken att det skett i affekt av KJ, vad tror du har utlöst det då?

Jag tror bara att han är jävligt konstig. Målar sitt ena ben blått, tar livet av hunden, planerar ett perfekt mord, leker krig ute i skogen, etc...
Det behövdes inte mycket mer än att han var nyfiken, sjuk, trodde att han skulle undan med det. Kanske såg det till och med som en bedrift att komma undan med det.
Citera
2013-10-19, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Varför behöver KJ ett bättre motiv än att han vill uppleva hur det är att döda, stycka en annana människa vilket det är klart tydligt uppenbart att det varit hans dröm. Han kan ha utsett VB just pga hennes jobbiga beteende mot andra, utpressning, lögner etc. Ett offer som lär få många mtamg, därför just henne som perfekt. I hans drömmar var hon perfekta offret.
Saker blev aldrig riktigt som det var tänkt. VB spelade uppenbart högt spel vilket slog tillbaka på henne till slut. Han kunde inte motstå frestelsen att döda när tillfälle gavs och gränsen mellan rätt och fel suddades ut...

KJ behövde sannolikt inget speciellt motiv alls. Så är det ju ibland.
Däremot känns "plötsligt raseri av svartsjuka" ganska långsökt.
KJ verkar inte hyst några större känslor för VB, annat än att han gillade att knulla.

Är inte främmande för att han ville leva ut lite fantasier, alternativt att VB låtsats att hon ska ringa 112 och anmäla KJ för våldtäkt efter deras sex-eskapad.
Hon verkar ju haft lite såna drama-tendenser.

En sån handling kan givetvis få en sinnessvag som KJ att agera överilat. Även om det uppenbart var ett skämt så är det ju inte säkert att KJ uppfattat det i sin tokiga gärna.
Citera
2013-10-19, 13:38
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Jag tror bara att han är jävligt konstig. Målar sitt ena ben blått, tar livet av hunden, planerar ett perfekt mord, leker krig ute i skogen, etc...
Det behövdes inte mycket mer än att han var nyfiken, sjuk, trodde att han skulle undan med det. Kanske såg det till och med som en bedrift att komma undan med det.

Om det stämmer att dom haft oralsex innan så tycks det märkligt att efter det ta livet av henne. Hon var inte en främling för honom. Men bara för att det verkar obegripligt för mig så behöver det inte vara det för honom såklart.
Citera
2013-10-19, 13:40
Medlem
Har börjat plöja igenom FUP och hittills finns det tre saker som stör mig:

1. Att ett vittne har sett VB eller någon mkt lik henne till fots längs en väg nära KJ:s bostad efter 21 den aktuella kvällen. Om det är hon (oddsen för att det finns en annan thailändsk tjej i Boden med mkt liknande utseende?) sätter det väl en del pinnar i hjulet för åklagarens scenario?

2. KJ:s bil var olåst och nyckeln satt i tändningslåset när teknikerna sökte igenom den. Visst; KJ kanske brydde sig nada om stöldrisk o.s.v. men det ger oändliga möjligheter för någon att "låna den" eller till och med plantera blod o.s.v. i den. Eller var det bara just den gången nyckeln satt i? Eller visste någon att den brukade vara olåst?

3. Detta stör mig mest. Hans lägenhet är sanslöst rörig och i total oordning. Förutom köket som är tämligen välstädat och i mkt god ordning. Vad har hänt där? Varför har KJ brytt sig om att städa väl där och t.ex. inte i badrummet som var vidrigt?
Senast redigerad av Roccy 2013-10-19 kl. 13:45.
Citera
2013-10-19, 13:43
Medlem
Q väckte funderingar runt DNA-träffen på benet. Kan det komma från pappan, tror jag frågeställningen var?

Tyvärr kan jag inte ge ett bra svar, men 1 är ju inte en slamdunk. Så om öppningen finns för manlig släkting så undrar man ju hur noga detta kollats upp?
Brorsan och ytterligare en person ger KJ alibi, vilket ju polis och åklagare rimligen skulle vilja avfärda som trams.
Kan man utesluta båda dessa som medhjälpare?
Har man kollat deras skor?
Har man testat DNA-spåret mot brodern?
Har man testat dessa mot fimparna som säkrades?
Citera
2013-10-19, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Om du hade läst fup innan du börjar spamma tråden med dina felaktiga slutsatser så hade du uppmärksammat att likhund markerade i hans bil, på samma ställe där blodet hittades. Hund markerade även en större yta i ett av hörnen i vardagsrummet i lägenheten, men det gick inte att hitta några fläckar att topsa då ytan var rengjord.

Oavsett din bristande kapacitet att sätta samman all bevisning och den information som finns i fup, så du kan dra rätt slutsatser, så framstår det solklart att KJ är skyldig.
Nej. Polishunden UNO, som enbart är utbildad för mänsklig förruttnelse, markerade inte i lägenheten. Han markerade dock i bilen.
Polishunden UZI, som är utbildad för att uppspåra blod, sperma och förruttnelse, markerade i lägenheten.
Citera
2013-10-19, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigeralia
Nej. Polishunden UNO, som enbart är utbildad för mänsklig förruttnelse, markerade inte i lägenheten. Han markerade dock i bilen.
Polishunden UZI, som är utbildad för att uppspåra blod, sperma och förruttnelse, markerade i lägenheten.

Blod räcker för att lägenheten är tänkbar mordplats.
Citera
2013-10-19, 13:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penispung
Att det framstår som att han är skyldig innebär inte desto mindre att han har en god chans att slippa att fällas för mord.
På vilket sätt ändrar det faktum att likhunden markerat i bilen på det faktum att likhunden kammade noll i lägenheten?
Att den markerar innebär inte att något automatiskt har hittats, bara att det är en bra yta att söka på.
Alldeles oavsett OM ytan faktiskt varit sökbar och man hade hittat något så finns ingen garanti för att det hade kommit från VB.

Nu är jag ju inte direkt förvånad att det är just du som får frispel, då jag under flera år noterat din konsekventa självsäkerhet och faktiskt direkt konfliktsökande stil.
Det är ju inte första gången du går balls out och relativt ofta har du dessutom fel. Fast inte enligt dig själv, för du innehar ju all jordens expertis i nära nog samtliga ämnen.
Det är ju såna av ditt virke som sitter i TR och fattar beslut baserat på en "känsla".

Faktum kvarstår: bevisningen är inte speciellt stark och på flera platser i FUP kan noteras att man skriver texterna utifrån att man inte kan utesluta att KJ gjort en sak eller varit på en plats.
Inte att man kan slå fast att han varit på en annan plats än han uppger.

Utan att titta i slasken kan man inte med säkerhet säga om polisen gjort några seriösa försök att hitta alternativ GM eller medhjälpare.
FUP bekräftar ju att polisen haft MB som ett tänkbart alternativ, men visar inte om man faktiskt gjort några större ansträngningar för att göra tekniska sök hos honom.
MB avslöjas ju med lögner, hans story och fruns story för kvällen stämmer inte med varandra och så vidare.

Att du bestämt att det inte finns rimliga tvivel för alternativ GM eller medhjälpare betyder i sammanhanget ingenting.

För övrigt finns det goda grunder till att en stor del av AoB tycker att du är ett kioskmongo bland de mer frekventa skribenterna.

Om vi ska börja snacka personrelaterade frågor här i tråden så kan jag bara säga så här mycket efter att ha nu vid lunch ha läst ikapp hela tråden från i går em (man har ju ibland ett liv vid sidan om fb):

Med anledning av regel 1.06 tänker jag inte ge mig in i några som helst spekulationer runt din identitet, men oavsett vad din agenda är (och det är nog fler än jag som undrar) så kommer ju inte den häktade (och ev. enligt din bedömning/önskan oskyldige) att hjälpas ett vitten av vad du kan övertyga ett gäng flashbackare om. Just sayin och varken mer eller mindre relevant för tråden än ditt utfall mot Lalajlaj.

Min egen inställning i caset - som jag dock behöver läsa mig in mer på - är att det övergripande ser ut som jag förväntat mig: Ett indiciemål med några bitar hygglig teknisk bevisning.

- Jag tvivlar inte en sekund på att KJ är skyldig
- Jag känner mig inte 100% övertygad om att ingen annan person varit inblandad i något skede, kanske främst då i "uppröjningen"
- Att bedöma utgången i domstolen är svårt då det känns som ett svårt mål även för en person med relevanta expertkunskaper inom området. Jag tror att rätten kommer att känna som de flesta här inne verkar göra: Hur i helvete skulle KJ INTE kunna vara skyldig med alla märkliga omständigheter som pekar mot honom. Om de sen kommer att känna att de har tillräckligt på fötter bevisvärderingsmässigt... Who knows?
- Jag ger inget för konspirationsteorierna om bevisplantering. Fup-12 gjorde en bra sammanfattning i går om det orimliga i dessa rent tekniskt/sannolikhetsmässigt. Det är i vart fall inget jag tror att domstolen kommer att finna relevant i den mån advokaten får för sig att försöka argumentera för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in