2013-10-18, 00:53
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur kommer tejpbiten i håret/på halsen in i detta?

Det är ju svårt att säga, eftersom de exakta skadorna på VB inte är kända (av oss, kunskapsmässigt underprivilegierade) och inte heller skicket på kroppen när hon återfanns.

Det jag kan föreställa mig är att tejpen kan ha lossnat vid ett flertal tillfällen vid hanteringen av kroppen i efter mordet: då kroppen förflyttades till bilen, eventuellt paketering,när den lyftes in i bagageluckan, vid avtagning av kläder, vid styckning, vid rengöring, vid transport av kroppen till FP. You name it!
Citera
2013-10-18, 00:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Har misstänkt verkligen påstått att hon vid något tillfälle frivilligt krupit ner blödande i bagageutrymmet är han en idiot, men jag håller det för troligare att det är Cantwell som är idioten här som vränger till uppgifterna och sprider missförstånd antingen omedvetet eller medvetet för att få till någon konstig knorr.
Cantwell menar väl bara att förklaringen, för att vara giltig, förutsätter att VT blödande krupit ner i hans bagageutrymme, inte att KJ de facto har påstått att så har skett.
Citera
2013-10-18, 00:58
Medlem
MrsMagoos avatar
En bild till på skinnmaterialet som faktiskt har två fläckar. Men vad är det för fläckar för det nämns ingenstans om några blodfläckar på det här viset.
http://www.nsd.se/inc/imagehandler.ashx?id=7936248&height=312&width=468& quality=high?0.12281975382938981
Citera
2013-10-18, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Egentligen borde jag nog vänta med att presentera följande scenario tills efter att fler säkra uppgifter är tillgängliga. Men! Ibland kan det vara en idé att framkasta en tanke innan man har facit i hand.

Nåväl. Jag fastnade för tre detaljer som jag tycker kan innehålla en lösning - kirurgtejpen, petekierna och huggens lokalisering till ryggen.

Jag tror att många av problemen med att få ihop gärningen, tiden och mordplatsen som har kommit till uttryck i tråden kan få sin förklaring om man bara föreställer sig att det rör sig om två separata händelser.

Den ena inträffar runt kl 17 och den andra runt kl 21.

Något sker strax efter kl 17. Jag är själv inne på att det kan ha rört sig om något sexuellt som har spårat ur, speciellt om det tidigare har funnit BDSM-inslag med i samvaron från KJ:s sida.

I samband med detta uppstår tre skador:

1. Petekierna (prickformiga kapillärbristningar) i ena ögat och på sköldkörteln på VB. Det antyder strypning, som dock har avbrutits.

2. En skada på KJ som kräver att han senare avlägsnar händerna från VB. Detta kan handla om rivsår under den sexuella akten eller avvärjning.

3. En skada på VB som kan åtgärdas med kirurgtejp. (KJ levde för att leka krig, klart som fan att han hade tillgång till gaffatejp eller liknande om han behövde paketera kroppen. Att det är kirurgtejp som förekommer tror jag helt enkelt sammanhänger med att han försökt förbinda en skada som uppkommit.)

Scenariot lyder som följer: VB kommer hem till KJ. De ska ha sex. KJ tar stryptag under akten, VB får panik och river honom. Han reagerar våldsamt på detta (Typ, hon sa ju aldrig ”Röd”) och tillfogar henne någon öppen sårskada. Kanske har en kniv funnits med som rekvisita under akten.

VB är rädd och vill ringa SOS (112). Det måste dock finnas något som gör att hon hejdar sig. Hon kan inte ha uppfattat händelsen som ett renodlat mordförsök eller överfall, för då skulle hon definitivt ha ringt eller dragit därifrån direkt.

Kanske övertalar KJ henne att inte ringa. Skadan läggs om med kirurgtejp som sedan ställs tillbaka i skåpet.

Ca 17-21: VB har stannat kvar i lägenheten, frivilligt eller under något slags ”mildare” tvång från KJ:s sida. Hela händelsen är minst sagt jobbig för båda inblandade.

Kl 20:38 har angivits som sista kontakten på telefonen. Vad denna består i vet vi inte ännu men den kan kanske säga något om VB:s tillstånd. Jag tror dock inte att hon är medvetslös eller att hon "hålls fången" av KJ under denna tid.

Vid 21-tiden har VB fått nog. Kanske har KJ lovat att köra hem henne, men verkar vilja dra ut på tiden. Han i sin tur kanske är rädd för vad hon ska säga? VB vill dra därifrån, KJ vägrar. Något sker som ger upphov till de skrik vittnen hör vid denna tid.

VB lämnar snabbt lägenheten. I all hast glömmer hon kvar mobilen (det är därför den ”inte har rört på sig”). Hade hon haft mobilen med sig hade hon också säkert ringt efter en taxi hellre än att gå hela vägen hem mitt i natten.

Det är också därför KJ envist vidhåller kl 21 som den tid då hon lämnade lägenheten. (Han skulle kunna ha valt vilket tid som helst, men han väljer den som ligger närmast sanningen.)

Detta kan möjligtvis förklara det vittne som har sett en ensam asiatisk tjej någonstans i området runt kl 21:30.

KJ beslutar att följa efter henne, han vet ju rimligen vilken väg hon skulle välja. Han tar bilen, och han tar med sig en kniv.

När hon blir upphunnen så blir hon rädd för honom springer iväg, kanske in i något av skogsområdena i området någon kilometer nord-väst om Bodsvedjan. Han hinner i fatt henne och hugger henne bakifrån med kniven.

Därefter läggs kroppen i bagageluckan och transporten tar vid till någon plats där kroppen göms. Jag tror alltså inte att styckningen utförs i anslutning till dödandet. Anledningen är ganska enkel.

Tidsrymden mellan skriket (21) och vittnesiakttagelsen (21:30) och den tidpunkt då mobilen förlorar kontakten (23:55) - vilket jag tolkar som att KJ är tillbaka i lägenheten och tar ut batteriet eller simkortet – tycker jag är lite för kort.

Jag tror han gömmer kroppen någonstans och att styckningen sker senare under mer ”ordnade former”. Jämför skillnaden mellan spåren. Enligt detta scenario lämnar KJ spår efter sig in anslutning till ett improviserat mord (bagageluckan, handskarna, påsen), alltså då han inte har fullständigt kontroll över situationen, medan han vid styckningen har kontroll över situationen och går grundligt tillväga, i det att han rengör kroppsdelarna från blod (även om han eventuellt avsätter kontakt-DNA på ena vristen).

Var kommer då styckningen in?

Jag tror det är ganska enkelt. Det handlar inte om någon offensiv/aggressiv styckning eller en pragmatisk transportstyckning. Jag tror den är en överlagd handling efteråt i syfte att förvilla polisen. (Här kan KJ också haft nytta av sina diskussioner med sin kompis om det perfekta mordet.) Händerna avlägsnas visserligen för att få bort spår efter KJ, medan avlägsnandet av benen är tänkta att rikta polisens misstankar åt ett annat håll.

Det är också i linje med detta som KJ besöker ödehuset och rapporterar att det var tomt. Han kommer sedan att ställa in benen där så att de upptäcks och kommer då hävda att eftersom de inte var där när han var där så måste det handla om någon annan gärningsman.

Tendensen i hans berättelse ligger i att hålla fast vid den punkt som är sann – hon lämnade lägenheten vid kl 21. Bortanför denna tidpunkt så tror jag han vill åstadkomma ett scenario där VB kidnappades, styckades och kroppsdelarna placerades ut av en okänd styckmördare långt efter kvällen den 4/5.

Nåväl, det är åtminstone så jag får ihop det hela.

DAMN!!! Bra jobbat!! Det där låter som det mest sannolika. Just i och med skillnaden i hur noggrant vissa saker gjorts och hur slarvigt vissa andra saker gjorts.

Hatten av, IGEN!
Citera
2013-10-18, 01:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
En bild till på skinnmaterialet som faktiskt har två fläckar. Men vad är det för fläckar för det nämns ingenstans om några blodfläckar på det här viset.
http://www.nsd.se/inc/imagehandler.ashx?id=7936248&height=312&width=468& quality=high?0.12281975382938981
Det ser ut som en sittplats, men inte samma sittplats som på Expressens film. Dynorna ser tjockare ut på filmen, och väggen bakom är vit.
Citera
2013-10-18, 01:06
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Cantwell menar väl bara att förklaringen, för att vara giltig, förutsätter att VT blödande krupit ner i hans bagageutrymme, inte att KJ de facto har påstått att så har skett.

Enligt försvaret han som ser ut som en slusk så kan ju hennes blodiga träningskläder hamnat i bagaget.
De finns dock ett krux och hon har inte haft några skador enligt uppgifter från sin omgivning.

Hur hårt ska man tycka att det kan kännas trovärdigt?
Tycker det lilla man läst av misstänkte är att han har attitydproblem-
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-18 kl. 01:09.
Citera
2013-10-18, 01:07
Medlem
Citat:

Ja det ser ju onekligen ut som en soffa eller fåtölj,då såg jag inte så galet då.

Men det behöver ju inte vara blod,det kan ju vara något annat.
Gråtande tjej som inte har vattenfast mascara kanske? Fast hon såg inte ut att vara någon storförbrukare av smink av bilderna man sett att döma.
Citera
2013-10-18, 01:09
Medlem
Jag tror inte att mordet skedde hemma hos GM.
Citera
2013-10-18, 01:09
Medlem
Trots brist på erkännanden och med stora hål i händelseförloppet kring styckmordet i Boden, väljer åklagarduon att satsa allt på ett kort - nämligen den tekniska bevisningen. I går väckte som vi vet de två åklagarna åtal mot 22-åringen/ Vatchareeya Bangsuans vän/ex, för mordet på henne den 4-5 maj 2013 i Boden. I åtalet ingår även den åtalades behandling av den avlidna; avlägsnat hennes händer och ben, transporterat henne i sin bil, och placerat ut hennes kropp och kroppsdelar i dels ett övergivet hus och dels i terrängen, och det har skett vid Mjösjöberget, Gammelängsberget i Boden.
Källor: http://www.kuriren.nu/24norrbotten/#category=5296086&date=latest&clip=7006109&startTi me=0m0s
Källa: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7936387

Bo Forssberg berättar exklusivt för Kuriren att hans försvar av 22-åringen har två infallsvinklar;
"- 22-åringens personlighet: Han klarar inte av att hålla något för sig själv en längre tid, har helt enkelt väldigt svårt att ljuga. Psykologiska experter kommer att kallas till rättegången för att berätta om hans personlighet. Är också mycket slarvig, både med sitt yttre och med städning av lägenhet, bil och liknande. Fler spår borde rimligen ha hittats.
- Saknaden av viktig information: Mordplats, styckningsplats och mordvapen. Motiv för de påstådda brotten har inte heller gått att fastställa."
(...)Bo Forsberg: "– Jag tycker inte det räcker för att fälla någon för mord. Det ska vara ställt utom varje rimligt tvivel. Här finns det rimligt tvivel, sånt som talar emot. Det som talar emot, menar jag, är indicier."
Källa: http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=7003295

Åklagarnas starka kort är den tekniska bevisningen - och försvarsadvokatens starka kort är avsaknaden av viktig information: mordplats, styckningsplats, mordvapen, händelseförlopp och motiv. 22-åringen har hela tiden förnekat brott. Vi har även fått veta att 22-åringen har Aspergers syndrom och ADD, vilket innebär att han tillhör den första personkretsen enligt rättighetslagen LSS.

Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Jag menar att det ibland kan vara lätt hänt att oskyldiga blir misstänkta för brott. Man kan inte alltid lita på statistiken. Det är väl inte alltid så lätt för åklagarna heller. I detta fall kan den häktade även ha funktionshinder så att han tillhör första personkretsen enl rättighetslagen LSS och därmed har rätt till insatser enl LSS. Men för att få dessa insatser måste man ansöka om dem. Jag önskar att han för allas bästa kunde få ett rättsombud med hjälp av sina rättigheter enl LSS. Det vore fint om berörda myndigheter som kommun, landsting och åklagarmyndigheten (som ju inte enbart ska se till det som talar mot den häktade utan även till det som talar för den häktade) tillsammans hjälptes åt att ordna detta för att öka kvalitén och rättssäkerheten i detta rättsfall. Hoppas att åklagarna med tanke på 22-åringens möjliga funktionshinder, fortsätter att vara så humana att de ser till att han får bibehålla kontakten med framförallt sin familj, men även med övrig släkt och vänner under rättsprocessen.
Senast redigerad av tankar 2013-10-18 kl. 01:20.
Citera
2013-10-18, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korean
I det här klippet sitter KJ i en soffa som liknar det beiga materialet.
http://www.expressen.se/nyheter/nya-beskedet-om-vatchareeyas-dod/

Usch, fy och huvaligen; innan klippet kom en "reklam" från Strokeförbundet (el nåt ditåt) om vikten av att ringa 112

Tycker färgen på soffan KJ sitter i mkt väl kan matcha den beiga färgen på bilden med fläcken. Om det nu är KJ i soffan. För att dramatisera visas div bilder som knappast kan ha med fallet att göra: gamla fortifikationer och någon särdeles spooky trappa som leder ner i ett mörker..
Citera
2013-10-18, 01:15
Medlem
MrsMagoos avatar
Försvaret uttrycker det hela så här-

– Jag tycker inte det räcker för att fälla någon för mord. Det ska vara ställt utom varje rimligt tvivel. Här finns det rimligt tvivel, sånt som talar emot. Det som talar emot, menar jag, är indicier.
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=7003295

Man kan säga så här att kan man utesluta annan gärningsman så räcker det och mer behövs inte.

Psykologiska experter kommer att kallas till rättegången för att berätta om hans personlighet. Är också mycket slarvig, både med sitt yttre och med städning av lägenhet, bil och liknande. Fler spår borde rimligen ha hittats.

Bra, och det kan ju då åklagaren säkert ha annan expertis som redogör om det motsatta så det kan ju bli livat i domstolen. Tröttsamt försvar faktiskt och inte trovärdigt.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-18 kl. 01:19.
Citera
2013-10-18, 01:20
Medlem
Citat:
Försvaret uttrycker det hela så här-

– Jag tycker inte det räcker för att fälla någon för mord. Det ska vara ställt utom varje rimligt tvivel. Här finns det rimligt tvivel, sånt som talar emot. Det som talar emot, menar jag, är indicier.
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=7003295

Man kan säga så här att kan man utesluta annan gärningsman så räcker det och mer behövs inte.

Nu känns det som om advokaten inte förstår skillnaden mellan tvivel och rimligt tvivel.

Visst finns det tvivel, men jag tycker inte att det är rimligt. Med alla dessa indicier och bevis så är det bortom rimligt tvivel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in