2013-05-15, 09:23
Medlem
Jag har läst lite om Bodens kraftstation. Så här står det på vattenfalls sida.

Citat:
Som en del av Vattenfalls vattenkraftsprogram förbättrades säkerheten i Bodens vattenkraftverk under 2006–2007. Dammen förstärktes för att kunna hantera extrema vattenflöden som förväntas inträffa en gång på 10 000 år. Bland annat höjdes dammens krön med 1,8 meter.

Det torde alltså inte vara något problem att stänga portarna några timmar. Detta skulle ju vara till stor hjälp om man vill leta efter en kropp som har sänkts med tyngder.
Citera
2013-05-15, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Om hon promenerade hem från vännen kl 21, kan hon ha passerat 41-åringen samtidigt som denne misshandlade sin exfru? Kan hon ha försökt ingripa?

Misshandeln/våldtäkten skedde som jag förstått det mitt på dagen...
Citera
2013-05-15, 09:26
Medlem
inter-preters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 38bollplank
Misshandeln/våldtäkten skedde som jag förstått det mitt på dagen...

Vilken misshandel syftar du på?
Citera
2013-05-15, 09:43
Medlem
Illkrokkodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Kanske redan känt, polisen lämnar ett nytt pressmeddelande kl. 10:00.
Efter att ha skitit ur sig en hel radda med snarlika meddelanden på Twitter under gårdagen så hoppas jag på nåt nytt.

Fast å andra sidan låter det ju inte så himla häpnadsväckande med planerat pressmeddelande heller... Hoppas de har nåt att gå på!
Citera
2013-05-15, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det torde alltså inte vara något problem att stänga portarna några timmar. Detta skulle ju vara till stor hjälp om man vill leta efter en kropp som har sänkts med tyngder.
Vårflödet har börjat sätta igång så det rinner till extra mycket vatten. Det finns ingen sjö som kan buffra flödet. Det medför att Bodensarna behöver inhandla vadastövlar innan de stoppar turbinerna. Du kan spana in kraftverket via google street http://goo.gl/maps/XCGSG
Citera
2013-05-15, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inter-preter
Vilken misshandel syftar du på?

Jag blandade ihop det...inte aktuellt idag. Skedde i november.
Citera
2013-05-15, 10:06
Medlem
highfives avatar
Soffpotatis1 beskrev tidigare i tråden att styvpappan skulle fiska nere vid älven denna lördagkväll den 4/5. Måhända att det var mamman (förvånar nog ingen?) som VB blev upprörd på och valde att försöka hitta styvpappan nere vid älven för att prata med honom om detta. VB hade ingen större kunskap om fiskeplatser, men en plats kände hon till, nämligen denna.

http://www.kuriren.nu/boden/?articleid=3672409

Det har ju söks flitigt nere vid älven av både MPS och polis så kanske pluggkompisen snappat någonting om att VB ev skulle gå ner mot älven och berättat detta för polisen. Eller så skedde kontakten med styvpappan via sms så kompisen hade ingen aning om var VB gick när hon lämnade honom vid 21-tiden.

VB följer den gång-/grusväg som går parallellt med, cirka 50 meter, från älven. När hon kommer till platsen som hon känner igen sen tidigare träffar hon inte på styvpappan utan gm. Hon är godtrogen och tror väl om alla, precis som vittnet (Y*nve) beskrivit henne. Hon berättar kanske för gm att hon söker efter styvpappan. Gm tror inte det är sant. Plötsligt står det en ung, trevlig och ensammen thailändska framför honom. Bingo. Gm avbryter fisket och lovar hjälpa henne att söka efter pappan, men han säger kanske att då måste de åka en bit med bilen. Han säger sig veta var styvpappan brukar fiska och erbjuder VB skjuts. Alternativt kommer de överens om att det är bättre att han skjutsar hem henne. Färden går i vilket fall inte hemmåt.

De flesta som fiskar ensamna nere vid älven en lördagkväll är reko människor, men visst finns det även lite mysko personer där också. Det som ska tilläggas är att många av de inbitna fiskarna har "sina platser" nere vid stranden. Kanske någon fiskare från Boden kan tala om vem som brukar fiska på platsen där kortet i länken är taget? Även vittnen som sett VB gå på vägen utmed älven skulle vara till hjälp. Jag uppskattar sträckan till cirka 800 meter från kompisen.

Vad i denna teori ser ni som ej trovärdigt, bortsett från att vi inte vet med säkerhet att styvpappan fiskade den aktuella kvällen? Soffpotatis1 verkar inte längre vara med i tråden....
Senast redigerad av highfive 2013-05-15 kl. 10:29.
Citera
2013-05-15, 10:09
Medlem
Lalajlajs avatar
Inget nytt.

http://www.polisen.se/Aktuellt/Pressmeddelanden/Norrbotten/Polisen-fortsatter-bearbeta-inkomna-tips/
Citera
2013-05-15, 10:10
Medlem
Quarrels avatar
Polisen: Polisen fortsätter bearbeta inkomna tips
Citat:
– Vårt goda samarbete med Missing People fortsätter också, där vi från polisen anger relevanta sökområden utifrån den information vi hämtat in.
Citera
2013-05-15, 10:11
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Soffpotatis1 beskrev tidigare i tråden att styvpappan skulle fiska nere vid älven denna lördagkväll den 4/5. Måhända att det var mamman (förvånar nog ingen?) som VB blev upprörd på och valde att försöka hitta styvpappan nere vid älven för att prata med honom om detta. VB hade ingen större kunskap om fiskeplatser, men en plats kände hon till, nämligen denna.

http://www.kuriren.nu/boden/?articleid=3672409

Det har ju söks flitigt nere vid älven av både MPS och polis så kanske pluggkompisen snappat någonting om att VB ev skulle gå ner mot älven och berättat detta för polisen. Eller så skedde kontakten med styvpappan via sms så kompisen hade ingen aning om var VB gick när hon lämnade honom vid 21-tiden.

VB följer den gång-/grusväg som går parallellt med, cirka 50 meter, från älven. När hon kommer till platsen som hon känner igen sen tidigare träffar hon inte på styvpappan utan gm. Hon är godtrogen och tror väl om alla, precis som vittnet (Y*nve) beskrivit henne. Hon berättar kanske för gm att hon söker efter styvpappan. Gm tror inte det är sant. Plötsligt står det en ung, trevlig och ensammen thailändska framför honom. Bingo. Gm avbryter fisket och lovar hjälpa henne att söka efter pappan, men han säger kanske att då måste de åka en bit med bilen. Han säger sig veta var styvpappan brukar fiska och erbjuder VB skjuts. Alternativt kommer de överens om att det är bättre att han skjutsar hem henne. Färden går i vilket fall inte hemmåt.

De flesta som fiskar ensamna nere vid älven en lördagkväll är reko människor, men visst finns det även lite mysko personer där också. Det som ska tilläggas är att många av de inbitna fiskarna har "sina platser" nere vid stranden. Kanske någon fiskare från Boden kan tala om vem som brukar fiska på platsen där kortet i länken är taget? Även vittnen som sett VB gå på vägen utmed älven. Jag uppskattar sträckan till cirka 800 meter från kompisen.

Vad i denna teori ser ni som ej trovärdigt, bortsett från att vi inte vet med säkerhet att styvpappan fiskade den aktuella kvällen? Soffpotatis1 verkar inte längre vara med i tråden....

Den är osannolik, inte helt utesluten, men långt ifrån trolig.

Angående fetade, var hittar du den uppgiften?
Citera
2013-05-15, 10:22
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Den är osannolik, inte helt utesluten, men långt ifrån trolig.

Angående fetade, var hittar du den uppgiften?

Jag tycker det skulle vara intressant med både tips om fiskaren och någon som sett VB gå just där. Alla tycker det är konstigt att ingen sett VB. Det vore betydligt lättare om polisen talade om VAR man i så fall skulle ha sett henne. Nu finns det några vittnen som tror sig ha sett henne i Björns och en vid Smedjan i Luleå. Därför angav jag i inlägget en specifik gång och cykelväg. Mao ingen uppgift som finns, men något jag frågar efter.

Varför är den osannolik? Styvpappan hade sin "åka hem till Boden helg" iaf. Han åkte hem varannan helg Den 7/4 hade VB gjort tacos till styvpappan enligt kontot på Fejjan. Tittar man i allmenackan så borde han varit i Boden lördagen den 4/5.
Citera
2013-05-15, 10:32
Medlem
LaScalas avatar
Vittnesuppgifter om att man sett henne både här och där måste vara ett tidsödande jobb för polisen att följa upp
Folk som inte känner VB personligen tipsar om tjejer med asiatiskt utseende i tron att det är hon.
Detta kan ju även gälla vittnet som sett henne vid 21-tiden.
Detta vittnesmål har ju varit av stor vikt. Kanske helt felaktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in