2013-05-15, 08:38
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattavara
Sök på "borta" i detta ämne

Den som skickade det PM:et till OY får vara vänlig och skriva det i ett vanligt inlägg, annars är det bara ryktesspridning och skvaller.
Citera
2013-05-15, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Eller så har han blivit beordrad av polisen att inte yttra sig då det råder förundersökningssekretess.

Jag vet inte vad polisen har för befogenheter att tvinga folk att tiga, men jag har försökt hitta information om detta och förundersökningssekretess verkar mer ha att göra med åklagare som inte får lämna ut uppgifter om pågående utredning.
Om polisen kan beordra vittnen till något har jag inte kunnat hitta belägg för, men det är mycket möjligt att det är så.
Citera
2013-05-15, 08:46
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag vet inte vad polisen har för befogenheter att tvinga folk att tiga, men jag har försökt hitta information om detta och förundersökningssekretess verkar mer ha att göra med åklagare som inte får lämna ut uppgifter om pågående utredning.
Om polisen kan beordra vittnen till något har jag inte kunnat hitta belägg för, men det är mycket möjligt att det är så.

Detta användes flitigt i Mats A*m fallet och har säkert blivit betydligt vanligare idag då media inte alltid är polisens bästa vän.

Dessutom, om han går ut med exakta klockslag, exakt hur hon såg ut eller annan liknande information så kan detta förstöra alla kontrollpunkter polisen har då de hör vittnen.
Citera
2013-05-15, 08:48
Medlem
Cinnabars avatar
Alltså VB var enligt sista kontakten på väg hem, eller hur? Det man kan utsluta då är att hon helt plötsligt skulle ha bestämt sig för att vara borta frivilligt i några dagar, och det har också polisen kommit fram till vad jag förstår.
Citera
2013-05-15, 08:48
Medlem
Buddisch13s avatar
Citat:
Sök på "borta" i detta ämne

Fick idag reda på att hon har tydligen förut varit försvunnen i 3 dagar ( frivilligt )
Alternativt hon är på utlandsresa med kompisar eller sitter och trycker i en stuga på Sävastön ( ute i älven ) postat av norrlarm

Så nu har vi tjejen som försvara MB & AN som påstår detta, sierskan påstår detta,Norrlarm påstår detta & gubben i thai butiken påstår detta han sa att nu måste man ta båt ut dit & på vintern åker man skoter

Mamman skriver ju också på MP sida att hon skulle plugga hos en kompis som bor i sävsta (nåt) eller boden kan det varit sävstön hon menade?
Citera
2013-05-15, 08:49
Medlem
Citat:
Kan det finnas spelskulder med i bilden. Vad jag förstått jobbar ju VB:s mamma inte.
Kortspel hör ju till vanligheten när det gäller thailändare.

Har man "hämtat" VB för att jobba av eventuella spelskulder?

Hur ser det ut med kortspelandet i Boden?

Det skulle ju förklara att hon inte anmäldes försvunnen. "Jobba av" eller tvinga mamman att verkligen fixa fram pengarna.
Citera
2013-05-15, 08:52
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Alltså VB var enligt sista kontakten på väg hem, eller hur? Det man kan utsluta då är att hon helt plötsligt skulle ha bestämt sig för att vara borta frivilligt i några dagar, och det har också polisen kommit fram till vad jag förstår.

Självmord eller brott måste vara de enda alternativen. Om det varit en olycka skulle hon varit hittad nu och att hon frivilligt är borta är helt orimligt nu efter alla dessa dagar.

Jag tror inte hon skulle slängt sig i älven om hon tog sitt liv utan jag gissar på att hon skulle ha varit hittad vid det här laget om hon tagit sitt liv.

Återstår bara brott, antingen exet eller att hon mötte sin baneman på väg därifrån.
Citera
2013-05-15, 08:52
Medlem
inter-preters avatar
Citat:

Tvinga behövs kanske inte, för om polisen rekomenderar att man håller inne med vissa saker, (inte prata med media osv) så skulle nog dom flesta lyda..
Citera
2013-05-15, 08:54
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det skulle ju förklara att hon inte anmäldes försvunnen. "Jobba av" eller tvinga mamman att verkligen fixa fram pengarna.

Hur kommer det sig då att hon anmäldes försvunnen i alla fall?

"Jobba av" är sådant man kommer överens om, ofta utifrån hot, och sker inte genom en kidnappning där ingen vet vad som hänt personen och halva länets polisstyrka letar efter henne.
Citera
2013-05-15, 08:55
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Självmord eller brott måste vara de enda alternativen. Om det varit en olycka skulle hon varit hittad nu och att hon frivilligt är borta är helt orimligt nu efter alla dessa dagar.

Jag tror inte hon skulle slängt sig i älven om hon tog sitt liv utan jag gissar på att hon skulle ha varit hittad vid det här laget om hon tagit sitt liv.

Återstår bara brott, antingen exet eller att hon mötte sin baneman på väg därifrån.

Ja, tror så också. Det här kommer polisen att lösa.
Citera
2013-05-15, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.

Idag finns det inte många illegala spelhålor och förmodligen ingen i Boden. Har VB eller mamman varit gambler så är det troligen på nätet de har spelat för det är på nätet nästan alla spelar idag.
Citera
2013-05-15, 08:58
Medlem
Citat:

Tvinga folk att tiga? Jag skulle lyda polisens råd om jag var vän till VB och vittne bara för att jag litar på att dom vet vad som är bäst för min vän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in