2013-05-15, 08:10
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klara81
Pontus Johansson till NSD
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleID=7657274

Vilken intetsägande artikel.
Citera
2013-05-15, 08:10
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Med all respekt för dina reflektioner så kanske ändå detta kan få tjäna som en fingervisning om att
din bedömning angående talang och läggning för virtual design vilar på lös grun
d.

Håller f.ö med dig om att det kan vara så att hon inte pallat mer.
Vad vet vi, liksom?
De man minst anar kan bära på ett jävla tungsinne och mörkaste känslor och en del är bättre än andra på att dölja det.
Man kanske försöker o försöker att passa in men inget av det man gör, tycks bli rätt.
...men läser man på och mellan raderna kring det polisen uttryckt i media så
verkar det inte vara deras numero ono

Sorry! Din länk berör ämnet layout.

Virtual design är mer avancerat än att rita tvådimensionellt, det handlar om att med datorhjälp skapa ett föremål i tre dimensioner t ex en bil, en husbyggnad etc. Ämnet är bra att kunna bl a om man ger sig in i det vi i Sverige är världsledande på - att skapa datorspel. Därför är det populärt vid högskolorna och svårt att komma in på den linjen. VB hade den linjen på gymnasiet!
Citera
2013-05-15, 08:12
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klara81
Pontus Johansson till NSD
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7657274

Ja, äntligen. Värmer att höra.

Jag återgår till att tro att hon råkat på en fullständig idiot, känd eller okänd. Idioten läser säkert tråden, fy fan.
Citera
2013-05-15, 08:13
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Sorry! Din länk berör ämnet layout.

Virtual design är mer avancerat än att rita tvådimensionellt, det handlar om att med datorhjälp skapa ett föremål i tre dimensioner t ex en bil, en husbyggnad etc. Ämnet är bra att kunna bl a om man ger sig in i det vi i Sverige är världsledande på - att skapa datorspel. Därför är det populärt vid högskolorna och svårt att komma in på den linjen. VB hade den linjen på gymnasiet!

VB var smart att välja teknisk fysik för där går det också att inrikta sig mot det vad jag förstår.
Citera
2013-05-15, 08:15
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vilken intetsägande artikel.

Tvärtom, äntligen någon som säger det jag tycker mig ha sett. En tjej som sprider snälla kommentarer på nätet och är aktiv. Inte en kuf som några velat få det till. Det förändrar ganska mycket hur folk spekulerar kring det här, på gott och ont. "Normal" betyder väl att hon var som vem som helst, och det gör att "vem som helst" också kan drabbas, om det går runt en galning i Boden. Lås dörren, gå inte ut ensam liksom.
Citera
2013-05-15, 08:18
Medlem
Illkrokkodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeBe
Varför spekulera i sådant man inte vet ett smack om? Ja texterna som skrivits är förfärliga men jag vet inte vem som skrivit dem och varför och väljer att hålla mig utanför menlösa spekulationer vi nog aldrig kommer få svar på här ändå. Jag ville bara ge min bild av en person som fått rätt mycket pisk här men tydligen får man bara skriva om man har smädelser att komma med. Så jag backar väl ut då och ber om ursäkt för att jag störde i er soppa med anklagelser. Förstår att bodensarna avstår att kommentera med det bemötandet.

Men kära nån. Du har inte fattat att FB handlar till 99 % av spekulationer och teorier? Om man inte vågar tänka tanken kring ordet "kackerlacka" (som är högst okänsligt i detta läget) så skulle man sällan ha löst några fall. Inte för att jag säger att FB direkt löser några fall, men man vet ju aldrig?!
Citera
2013-05-15, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Du har en mycket bra poäng där som vi helt missat. Om hon besökte exet för att ligga så är det ganska konstigt om hon kommer dit i träningskläder. Särskilt om dom även är svettiga. Möjligen kan hon ju ha bytt till "mysbyxor" om hon verkligen bara skulle sitta där och softa/studera.

Det har diskuterats tidigare. Det enda man kan säga är att denne KJ är mycket mystisk och man undrar varför han inte till exempel går till någon tidning och berättar vad som egentligen hände under kvällen.

Att han inte gör det tolkar jag som att han antingen själv är skyldig eller att han anar vem som är det och inte vågar säga något. VB ska ju ha blivit uppretad av något under dagen och detta kan ha med mordet att göra. Kanske vet KJ vad som hade retat upp henne och det är därför han är rädd att säga något.
Citera
2013-05-15, 08:23
Medlem
Buddisch13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bara för att man upprepar en osanning tillräckligt många gånger, av ett stort antal människor, så blir det inte mer sant för det. Det här ständiga tuggandet om att folk kallas mördare, skyldig osv., menar jag är osant i det stora hela. Tråden är inte den köttkvarn vissa menar att den är tycker jag.

Jag ber samtliga kritiker att noga studera hur inläggen är formulerade. Är de ställda som en fråga, åtföljs de av (?), är det ett antagande, teori, hypotes osv. Se inläggen i sin helhet, lösryck inte meningar, och framförallt, se ett flertal inlägg om en viss sakfråga i en kontext. Försök förstå andemeningen och syftet med inlägget.

Personligen tycker jag nog att det med ytterst få undantag är någon som pekar ut någon som brottsling eller klandervärd i sitt beteende utan att ha saklig grund för det. Att diskutera olika teorier är inte det samma som att påstå att någon är kriminell. Och jag har länge undrat, polisen vill ha hjälp av allmänheten, hur får man fram tips om man inte får resonera sig fram till vad som kan vara av intresse för polisen? Och har polisen ensamrätt att spekulera och resonera?

Jag kan tänka mig att tio utredare har mindre kapacitet att fundera och resonera än tiotusen människor. Jag kan också tänka mig att en del av det skvaller som dyker upp här är sådant som faktiskt aldrig hade nått polisen den vanliga vägen. Skvaller kan också vara värdefull information, det kan ge nya uppslag som inte ens polisen hade haft en tanke på.

Vännen är intressant därför att han har en relation till VB, han är man, han var den sista som såg VB i livet.

Tränaren är intressant därför att han är en man, har en relation till VB, har dessutom en partner vars facebookkonto har använts för att skriva nedsättande kommentarer om VB.

AN är intressant därför att dennes facebookkonto har använts för ovanstående.

En häktad 41 åring som är misstänkt för våldtäkt är intressant om det visar sig att det är den 41 åringen som bor strax intill den väg VB kan ha gått på från vännen. En viss påstådd huvudskada aktuell natt gör den här personen intressant också av den anledningen.

Jag tycker inte att det här är att anklaga någon, inte ens är ordet misstänkt med i raderna, så vad är felet. Intressant betyder inte att de har något med försvinnandet att göra, dock vill man kunna utesluta, och det låter sig enbart göras genom att resonera sig fram till att de omöjligt kan ha med saken att göra.

Hade inte AN:s facebookkonto använts som gjordes så hade inte saken tagit den vändning som gjordes oavsett vilken sport man sysslar med inom familjen. Och i det läget tycker jag nog att situationen är självförvållad, var det inte hon som skrev och kontot inte är hackat så får man ta mig fan skylla sig själv om man delar ut sina lösenord till andra människor. Facerape, eller vad vi ska kalla liknande, hon satte sig själv och sina nära och kära i händelsernas centrum.

Vännen har inte så mycket att välja på, han hamnar i fokus oavsett. Han är den klassiska "sista som såg ..." och det är beklagligt, det gör honom iaf inte skyldig per automatik, bara synd att det råkade bli han, det tycker han troligen själv också.

Gubben med eld i håret och rökpuffar ur ögonen var inledningsvis intressant pga av att han är facebookvän med VB samt ett antal yngre tjejer, och nästan ingen annan än det. Samt att hans brinnande frisyr kombinerat med en tunggrimas och stönande ljud kryddat med märkligt svammel på ett okänt blandspråk gjorde att han uppfattades vara totalt blåst i blocket och kapabel till vad som helst. Nu betraktas han troligen av de flesta enbart som ett kul inslag i en annars allvarlig situation.

EDIT;Och det viktigaste av allt, ingen kan vara mördare om ingen har mördats. Ingen kan vara brottsling innan man har kunnat påvisa brott. Vem vet, tjejen har det kanske hur bra som helst på annan ort, hon slapp Norrlands Twin Peaks.

Bra skrivet OY håller med i det stora hela, Jag tror dessa är nyckeln till att veta vad som hänt brott eller ej så tror jag att orsaken till ett frivilligt försvinnande ligger där & samma om det är ett brott.
Citera
2013-05-15, 08:24
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det har diskuterats tidigare. Det enda man kan säga är att denne KJ är mycket mystisk och man undrar varför han inte till exempel går till någon tidning och berättar vad som egentligen hände under kvällen.

Att han inte gör det tolkar jag som att han antingen själv är skyldig eller att han anar vem som är det och inte vågar säga något. VB ska ju ha blivit uppretad av något under dagen och detta kan ha med mordet att göra. Kanske vet KJ vad som hade retat upp henne och det är därför han är rädd att säga något.

Eller så har han blivit beordrad av polisen att inte yttra sig då det råder förundersökningssekretess.
Citera
2013-05-15, 08:26
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlarm

Fick idag reda på att hon har tydligen förut varit försvunnen i 3 dagar ( frivilligt )
Alternativt hon är på utlandsresa med kompisar eller sitter och trycker i en stuga på Sävastön ( ute i älven )

Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Ja detta att hon skulle vara borta frivilligt har hela tiden förefallit orimligt men ju längre tiden går ju orimligare blir det.
Hon hade för det första ingenting med sig utom möjligen mobil, kläder, nycklar och några skolböcker. Hon försvann på lördag kväll när inga bussar går. Hon har inte ringt några samtal, inte tagit ut pengar inte setts av någon trovärdig person.

Att hon har varit borta tidigare förklarar bara varför "mamman" inte blev orolig när hon var borta.

Sök på "borta" i detta ämne
Citera
2013-05-15, 08:28
Medlem
Cinnabars avatar
Någon iakttog faktiskt att VB lämnade vännen vid 21, och att hon varit där precis enligt plan och det hon skrev. Allt stämmer och allt gick planenligt denna dagen verkar det som, men hon var arg på någon, uppbragt. Kan hon ha gått hem till den personen? Det är väl där man ska leta, eller så har hon råkat på någon. Dessa två teorier tror jag att man kan stanna vid ändå. Det finns säkert en förklaring till att hon blev anmäld försvunnen sent, men saknad det är hon. Folk mår dåligt.

Jag hoppas att gärningsmannen ger sig till känna under dagen. Det blir inte bättre av att vänta. Ring polisen nu och ge upp, ju förr desto bättre, även för dig själv. Vad som än hänt kommer alla att vara tacksamma för att få vetskap, och om något gick väldigt fel kommer du att få avlastning när du berättar. Det är tungt att gå runt med en hemlighet, och förr eller senare blir du avslöjad. Slösa inte med din tid, ta tag i det här nu, gå ner till polisstationen och överlämna dig. Gör något du alltid velat göra den sista dagen på ett tag i "frihet", eller känner du inte för det? Då har du svaret, det är dags att du får hjälp. Ingen orkar ensam igenom, och du kan inte fly.
Citera
2013-05-15, 08:32
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Någon iakttog faktiskt att VB lämnade vännen vid 21, och att hon varit där precis enligt plan och det hon skrev. Allt stämmer och allt gick planenligt denna dagen verkar det som, men hon var arg på någon, uppbragt. Kan hon ha gått hem till den personen? Det är väl där man ska leta, eller så har hon råkat på någon. Dessa två teorier tror jag att man kan stanna vid ändå. Det finns säkert en förklaring till att hon blev anmäld försvunnen sent, men saknad det är hon. Folk mår dåligt.

Jag hoppas att gärningsmannen ger sig till känna under dagen. Det blir inte bättre av att vänta. Ring polisen nu och ge upp, ju förr desto bättre, även för dig själv. Vad som än hänt kommer alla att vara tacksamma för att få vetskap, och om något gick väldigt fel kommer du att få avlastning när du berättar. Det är tungt att gå runt med en hemlighet, och förr eller senare blir du avslöjad. Slösa inte med din tid, ta tag i det här nu, gå ner till polisstationen och överlämna dig. Gör något du alltid velat göra den sista dagen på ett tag i "frihet", eller känner du inte för det? Då har du svaret, det är dags att du får hjälp. Ingen orkar ensam igenom, och du kan inte fly.

Den uppgiften, fetmarkerade, känns ganska viktig att få bekräftad, för den uttalades bara första dagarna men nu är det ingen som framhåller det längre utan tvärtom framgår det att exet är den sista som sett henne.

Kan man bara verifiera eller avfärda den uppgiften så är det ganska avgörande för åt vilket håll man ska leta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in