Bara för att man upprepar en osanning tillräckligt många gånger, av ett stort antal människor, så blir det inte mer sant för det. Det här ständiga tuggandet om att folk kallas mördare, skyldig osv., menar jag är osant i det stora hela. Tråden är inte den köttkvarn vissa menar att den är tycker jag.
Jag ber samtliga kritiker att noga studera hur inläggen är formulerade. Är de ställda som en fråga, åtföljs de av (?), är det ett antagande, teori, hypotes osv. Se inläggen i sin helhet, lösryck inte meningar, och framförallt, se ett flertal inlägg om en viss sakfråga i en kontext. Försök förstå andemeningen och syftet med inlägget.
Personligen tycker jag nog att det med ytterst få undantag är någon som pekar ut någon som brottsling eller klandervärd i sitt beteende utan att ha saklig grund för det. Att diskutera olika teorier är inte det samma som att påstå att någon är kriminell. Och jag har länge undrat, polisen vill ha hjälp av allmänheten, hur får man fram tips om man inte får resonera sig fram till vad som kan vara av intresse för polisen? Och har polisen ensamrätt att spekulera och resonera?
Jag kan tänka mig att tio utredare har mindre kapacitet att fundera och resonera än tiotusen människor. Jag kan också tänka mig att en del av det skvaller som dyker upp här är sådant som faktiskt aldrig hade nått polisen den vanliga vägen. Skvaller kan också vara värdefull information, det kan ge nya uppslag som inte ens polisen hade haft en tanke på.
Vännen är intressant därför att han har en relation till VB, han är man, han var den sista som såg VB i livet.
Tränaren är intressant därför att han är en man, har en relation till VB, har dessutom en partner vars facebookkonto har använts för att skriva nedsättande kommentarer om VB.
AN är intressant därför att dennes facebookkonto har använts för ovanstående.
En häktad 41 åring som är misstänkt för våldtäkt är intressant om det visar sig att det är den 41 åringen som bor strax intill den väg VB kan ha gått på från vännen. En viss påstådd huvudskada aktuell natt gör den här personen intressant också av den anledningen.
Jag tycker inte att det här är att anklaga någon, inte ens är ordet misstänkt med i raderna, så vad är felet. Intressant betyder inte att de har något med försvinnandet att göra, dock vill man kunna utesluta, och det låter sig enbart göras genom att resonera sig fram till att de omöjligt kan ha med saken att göra.
Hade inte AN:s facebookkonto använts som gjordes så hade inte saken tagit den vändning som gjordes oavsett vilken sport man sysslar med inom familjen. Och i det läget tycker jag nog att situationen är självförvållad, var det inte hon som skrev och kontot inte är hackat så får man ta mig fan skylla sig själv om man delar ut sina lösenord till andra människor. Facerape, eller vad vi ska kalla liknande, hon satte sig själv och sina nära och kära i händelsernas centrum.
Vännen har inte så mycket att välja på, han hamnar i fokus oavsett. Han är den klassiska "sista som såg ..." och det är beklagligt, det gör honom iaf inte skyldig per automatik, bara synd att det råkade bli han, det tycker han troligen själv också.
Gubben med eld i håret och rökpuffar ur ögonen var inledningsvis intressant pga av att han är facebookvän med VB samt ett antal yngre tjejer, och nästan ingen annan än det. Samt att hans brinnande frisyr kombinerat med en tunggrimas och stönande ljud kryddat med märkligt svammel på ett okänt blandspråk gjorde att han uppfattades vara totalt blåst i blocket och kapabel till vad som helst. Nu betraktas han troligen av de flesta enbart som ett kul inslag i en annars allvarlig situation.
EDIT;Och det viktigaste av allt, ingen kan vara mördare om ingen har mördats. Ingen kan vara brottsling innan man har kunnat påvisa brott. Vem vet, tjejen har det kanske hur bra som helst på annan ort, hon slapp Norrlands Twin Peaks.