2013-05-23, 10:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Hur ska vi finna vem som är den troligaste gm? Finns olika sätt, men här presenterar jag ett sätt som vi kanske inte diskuterat så himla ingående förutom en av punkterna.

I detta fall har vi en eller flera gm som har delat eller i värsta fall styckat en människokropp efter att ha tagit personen av daga. Vad krävs det för att göra det? Min uppfattning är att inte många av oss på Flashback som skulle klara detta oavsett hur drogade vi än var. De flesta av oss har spärrar på olika nivåer. Droger och hat skjuter naturligtvis fram spärrarna lite, men inte tillräckligt.

2-5% som skriver på Flashback är kapabla till detta för att personerna lider av någon form av personlighetsstörning i botten. I kombination med ex droger eller hat så når man nog närma sig den övre gränsen på 5%. Dvs var 20:e här på forumet skulle kanske kunna klara av att stycka en person om hen dessutom av olika orsaker var ur balans (drogad, hatisk etc).

Vad jag vill påvisa med detta är att vår tänkta gärningsman har troligtvis någon av de tre störningarna (eller en kombination av två) som anges i artikeln nedan. Att det sedan skulle vara två som är lika störda är naturligtvis mindre sannolikt, även om man brukar säga att kaka söker maka elle lika barn leka bäst.

Sen säger även statistiken att styckmördare oftast känner eller på annat sätt har anknytning till offret.

De som är svårast att få fast och som inte erkänner gärningen är psykopaten och den schizofreni. Själen är som ni kan läsa olika.

Så sammanfattningsvis bör vi rimligtvis ha att göra med en psykopat eller schizofren person som just nu är omedicinerad och befinner sig i ett skov eller åtminstone befann sig i ett skov i början av maj.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0009/09/mord3.html

Jag tangerade det här med mitt inlägg om GMP. Jag menar att den som utfört dådet har en psykisk störning av något slag, det har även diskuterats psykiska störningar av olika slag, och frågan nu tycker jag är, har polisen konfronterat en tänkbar GM, t ex någon med aspergers? I så fall borde vi med stor sannolikhet haft ett erkännande, eller?

Kanske har man inte gjort det ännu beroende på att man vill fastställa offrets identitet, samt skapa sig en bild av händelsen från början till slut, så att man har något att konfrontera med.
Citera
2013-05-23, 10:02
Medlem
Har det framgått om huvudet var skilt från torso?
Citera
2013-05-23, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bhonus
Men med tanke på hur segt allt går så tror jag att GM kommer hinna ta sitt liv.

Finns väl ingen orsak för någon gm att ta sitt liv, polisen famlar upenbarligen i blindo. Att det går segt ökar risken att mordet aldrig klaras upp, det är ett jävligt oroväckande tecken, det är också ett tecken på att antingen är polisen inkompetent vad gäller grilla hennes anhöriga, vänner&bekanta eller så är det en okänd gärningsman uppe i Boden mitt ute i "ödemarken", vi har sett det förr (Engla, där AE åkte fast endast pga ett fotografi som slumpmässigt togs av en turist).
Citera
2013-05-23, 10:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det har jag missat, men jag tänkte i samma banor med tanke på tiden. Eller att KJ messat "på väg" eller "framme om fem minuter" eller dyl.
Det verkar vara VB som sms:at:
http://m.nsd.se/Default.aspx?id=7661959&p=Senaste+Nytt
Citat:
Men de andra aktiviteterna, var det sms samtliga?
Det vet vi inte säkert; det kan enligt polisen ha varit både samtal och sms.
Citat:
Minns du vem det var hon hade sms:at till ang att hon var arg/irriterad på någon?
Det har aldrig kommit fram. Tidpunkten bör ha varit senast 18:40 då den näst sista signalen uppfångats (den allra sista vid 21-tiden).

Det är för många uppgifter som saknas för att rätt kunna värdera KJ:s roll i det hela. - Betr. signalen som uppfångats vid 21-tiden vet vi inte heller hur långt VB hunnit (antaget hon promenerat hem) när hennes mobil sedan tystnade för gott. Vidare är det troligt att KJ inte förmår precisera tiden närmare än till "vid 21-tiden" - och man hinner ju gå rel. långt på tio minuter, eller mer än så. - Huruvida VB kan ha stämt träff med någon (som hon inte talat om för KJ) vet vi inte heller. - Förhoppningsvis vet polisen mer...
Citera
2013-05-23, 10:04
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Jadå, men hans reaktion var "fan måste jag gå upp eller?", dvs han tolkade det inte som ett glädjeskrik.

En grinig gubbe kanske som vill det ska vara tyst i huset! Bor ju en kille i trappuppgången som gillar fester, hockey, brudar och alkohol. Hör man vrål från flera personer genom någon vägg så kan det låta lite hur som helst.
Citera
2013-05-23, 10:04
Medlem
-silent-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tangerade det här med mitt inlägg om GMP. Jag menar att den som utfört dådet har en psykisk störning av något slag, det har även diskuterats psykiska störningar av olika slag, och frågan nu tycker jag är, har polisen konfronterat en tänkbar GM, t ex någon med aspergers? I så fall borde vi med stor sannolikhet haft ett erkännande, eller?

Kanske har man inte gjort det ännu beroende på att man vill fastställa offrets identitet, samt skapa sig en bild av händelsen från början till slut, så att man har något att konfrontera med.

Att folk diskuterar asperger som en av det möjliga störningar för att utföra något sånt här är bara ignorant. Ingen attack mot dig, men asperger är inget som får folk att mörda och stycka människor.
Citera
2013-05-23, 10:06
Medlem
Sankaras avatar
Kan ju samtidigt vara en tjeck boende i huset. Eller någon som lagt ett dunder-bet på att Tre Kronor skulle få stryk med 0-2. Till exempel.
Citera
2013-05-23, 10:06
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2L8
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16826662.ab

En rostig såg hittad, oklart om den har med fallet att göra.

Vilka har en vedsåg i sin ägo? Borde väl vara villaägare hellre än lägenhetsinnehavare?

https://www.google.se/search?q=veds%C3%A5g&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa =X&ei=v82dUa7bK8nW4ASYtIGgAQ&ved=0CDYQsAQ&biw=1092 &bih=514
Citera
2013-05-23, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74

"Det var också svårt att urskilja om torson och huvudet var separerade från varandra och oklart om det fanns några fler kroppsdelar på fyndplatsen."
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Vilka har en vedsåg i sin ägo? Borde väl vara villaägare hellre än lägenhetsinnehavare?

https://www.google.se/search?q=veds%C3%A5g&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa =X&ei=v82dUa7bK8nW4ASYtIGgAQ&ved=0CDYQsAQ&biw=1092 &bih=514

Nu var det ju en vedsåg och ingen vedklyv eller kapmaskin man hittat, haha. Tror du att det stod en elektrisk kap i gropen?

EDIT;Jag kan tänka mig att en inbiten MÖP har minst ett exemplar av försvarets vedsåg i sin ägo, om inte annat så för att använda i sin air soft verksamhet.
Senast redigerad av OY 2013-05-23 kl. 10:09.
Citera
Medlem
Sankaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
Inte i klartext. Dock verkar det som om de inte var det.
Citera
2013-05-23, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077

Om du ser på bild 2 i artikeln ser man tydligt att det inte är en vedklyv teknikern bär på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in