2013-05-15, 06:50
Medlem
jonkoping83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hahaha.
Jag menar bara att folk verkar på något sätt så förtegna där uppe så man nästan undrar vad det är som händer. Jag tror inte en enda person som har känt Ploy har skrivit på denna tråd till exempel. Visserligen hade hon väl inte så många vänner, men hon har ju i alla fall gått i skolan. Hon har ju också varit med i en karateklubb men ingen verkar vara intresserad av FB eller ha någon lust att säga ett knäpp om henne.
Polisen har också varit ganska tystlåten och betett sig oprofessionellt enligt min mening.

Jag tror inte alls det skulle skada om någon utomstående polis fick titta på ärendet. Någon som har varit med om liknande fall tidigare. Polisen i Boden kan ju inte ha alltför mycket att göra normalt sett.

Tyslåten? Eh ja, kallas för polisutredning. Om poliserna snackade som en del på flashback så skulle man äventyra inte bara utredningen utan även liv

Kanske en tripp till polisskolan skulle göra nytta för en del här?

Vad Polisen har att göra normalt sett är väl ganska ovidkommande? Kan tro att det är tillräckligt med haschtomtar som röker på under helgerna att sätta dit, och en hel del andra kriminella som i alla andra städer.
Citera
2013-05-15, 06:53
Medlem
wire2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattavara
Kan det finnas spelskulder med i bilden. Vad jag förstått jobbar ju VB:s mamma inte.
Kortspel hör ju till vanligheten när det gäller thailändare.

Har man "hämtat" VB för att jobba av eventuella spelskulder?

Hur ser det ut med kortspelandet i Boden?
Ge dig...! Sluta tramsa!!
Citera
2013-05-15, 07:07
Medlem
Citat:
Kan det finnas spelskulder med i bilden. Vad jag förstått jobbar ju VB:s mamma inte.

Tror du har något där!
Citera
2013-05-15, 07:39
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Jobba av, var då någonstans?

Och till priset av vad, att halva poliskåren söker henne, det är väl inte så jävla taktiskt av en kidnappare om det bara handlar om att göra rätt för sig.

Eftersom VB:s mamma inte jobbar så utgår du från att det finns kortspel inblandat, har du aldrig hört talas om hemmafruar?

I det här fallet så är denna teori lika dum som den som sa att thailändskor är väldigt sexuellt aktiva. Han glömde att skilja på thailändskor, som normalt är mindre sexuellt aktiva är svenskor, och prostituerade, som har sex för pengar och fortsätter ha sex för pengar även efter att de gift sig med någon naiv och blåögd svensk som tror de älskar denne.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-05-15 kl. 07:42.
Citera
2013-05-15, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orrefors76
Tror du har något där!

Om hon skulle ha slutat sina dagar i Luleälven så undrar jag om det går att stänga dammportarna i kraftverket under ett par timmar. Då borde älvfåran torka ut en bra bit och man skulle kunna avsöka botten, men det kanske inte är möjligt så här på våren. Är det någon som vet?
Detta borde vara den bästa metoden om hon är sänkt med tyngder i alla fall.

Skulle hon inte vara sänkt eller ha begått självmord genom att hoppa i vattnet så borde hon kunna hittas flytande nedåt Luleå eller i skärgården.
Citera
2013-05-15, 07:56
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Vad vet du om hennes studieresultat första året som teknolog? Källa på det tack!

VB's ämnesval på gymnasiet var Virtual design och ett Youtube klipp hon lagt upp handlar om Virtual design. Som andra påtalat i tråden krävdes det inte alls höga betyg för att antas till Teknisk fysik och VB uttryckte besvikelse över sina dåliga gymnasiebetyg. En god teori är nu att VB med sina dåliga gymnasiebetyg inte antogs till Virtual design på högskolan i Luleå och därför valde Teknisk fysik.

Har detta med fallet att göra? Jag menar att det har så i allra högsta grad och att det kan ha med hennes försvinnande att göra.

Teknisk fysik ställer krav på goda matematikkunskaper och är mer teoretiskt krävande än Virtual design som var hennes inriktning på gymnasiet. Att döma av hennes aktiviteter på Internet är VB enligt min bedömning helt klart mer typen lagd åt Virtual design än Teknisk fysik.

En teori kan vara att hon inte lyckats med tentorna under det första studieåret på Teknisk fysik (en missad tenta hör till vardagen förstås för några); att hon insett att ämnet inte var hennes "bag" så att säga. Vad händer då? Världen rämnar under ens fötter. Man måste hitta ny ämnesinriktning, men betygen räcker inte till Virtual design.

I situationen att man gjort fel ämnesval på den tekniska högskolan kan en kris uppstå och förstärkas av andra sociala händelser till att bli en livskris.

En studerande vid samma högskola försvann strax innan hennes försvinnande och letades av Missing People och hittades död utan att ett brott låg bakom. VB blev informerad om den tragiska nyheten via Internet, enligt vad vi kunnat se.

En (kärleks-)vän till VB hade också dött i en tragisk olycka nyligen, där hon hälsat ett R.I.P. (rest in peace) till denne.

Teoretiskt kan VB vara en copycat på Luleåteknologens självmord för inte så länge sen.

Hoppas att jag härmed tillfört något nytt till forumet.

Snälla kolla fakta innan du skriver.
Enligt Linkedin är det inte VBs första år på LTH utan sista.

Vad jag skulle vilja veta är om hon tagit sina tentor, eller om hon inte gjort det och därmed inte fått csn. Om hon misslyckats att ta poäng, och inte har fått studiemedel skulle det förklara ett försvinnande.

Enligt Linkedin borde hon vara färdig ganska snart, inom ett år.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Civilingenjör
Notera att det numera ingår datavetenskap, utbildningen är inte så långt borta från hennes antagna intressen.

Kan inte någon ringa högskoleverket eller skolan och ta reda på hur studierna har gått...
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-15 kl. 08:03.
Citera
2013-05-15, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quixote
Som många andra har varit inne på så har hon två massiva riskfaktorer som gör att det ser mörkt ut för henne.

Dels har hon asperger, är är därmed knäpp och excentrisk. Hon har nog förmodligen en begynnande psykisk sjukdom på grund av asparagus syndromet och det stigma det ger.

Dessutom är hon thailändska. Därmed säkerligen fruktansvärt sexuell, och har dessutom en ökad risk för att råka illa ut på grund av synen på thailändskor. Thaländskor är nätta till kroppsbyggnaden, har smala handleder och kan knappt klämma igen den lättaste CoC grippern. Att försvara sig mot en angripare är nog inte att tänka på.

Summa sumarum, thaländska plus aspegers syndromet ger minus på livskontot.

Löjeväckande att din signatur säger att du är utsedd till moralens väktare. Det finns inga källor på att hon verkligen har aspergers. Har jag missat den källan? Jag vill inte se det som speciellt moraliskt att påstå att hon har aspergers som en säkerställd sanning.
Citera
2013-05-15, 08:00
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Snälla kolla fakta innan du skriver.
Enligt Linkedin är det inte VBs första år på LTH utan sista.

Sorry, jag gick på en uppgift i tråden att det var första läsåret.
Citera
2013-05-15, 08:02
Medlem
I inlägg tidigare i trådan, sägs det att VB hållt sig undan "frivilligt" förut också.
Citera
2013-05-15, 08:04
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
I inlägg tidigare i trådan, sägs det att VB hållt sig undan "frivilligt" förut också.

Vilka då, citera dem. Överhuvudtaget går det inte att bilda sig en uppfattning om en person utan att träda in i personens huvud. Alla har sina "glasögon" och mindre nogräknade van- och feltolkar saker och ting, ibland medvetet. Detta kan faktiskt orsaka människor problem, beroende på hur stark individen är. Har VB på något sätt fallit offer för stigmatisering? Jag menar, inte så kul att andra säger att hon är "udda", när det kanske bara handlar om att hon varit dålig på språket eller helt enkelt inte trivts i sällskapet eller att de utpekande individerna själva är dumma i huvudet/udda.

Om man kikar på hennes kommentarer och bara utifrån dem försöker bilda sig en uppfattning skulle jag säga att jag uppfattar henne som oerhört snäll och omtänksam, en sån där positiv coach-person som berömmer och stöttar folk. (Typ kommentaren "Fina bilder, Roger" om reportaget där hon var med på bild i nsd. Säg då att VB är en stöttande individ, kan hon ha tagit sig an någon som inte var lika trevlig tillbaka?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-15 kl. 08:09.
Citera
2013-05-15, 08:06
Medlem
Pontus Johansson till NSD
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7657274
Citera
2013-05-15, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Det är det som är det stora problemet. Finns inte så mycket att gå på. Polisen har säkert lite mer fakta, men jag tror inte de vet så himla mycket heller.

Förhoppningsvis kanske vi får något att gå på i morgon i efterlyst. Ex att polisen söker vittnesuppgifter om en mörk bil, troligtvis en Mercedes av äldre modell med mörka rutor som synts vid 21-tiden i bostadsområdet Bodsvedjan i Boden eller något i den stilen.

Det jag tycker man kan fundera lite mer på är detta med träningskläder, middag/mat och lördagkväll. Här känns det som tråden inte diskuterat detta. Har mest blivit gula plastpåsar, läxböcker....

Du har en mycket bra poäng där som vi helt missat. Om hon besökte exet för att ligga så är det ganska konstigt om hon kommer dit i träningskläder. Särskilt om dom även är svettiga. Möjligen kan hon ju ha bytt till "mysbyxor" om hon verkligen bara skulle sitta där och softa/studera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in