2013-05-15, 02:15
Medlem
troubleices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Vad vet du om hennes studieresultat första året som teknolog? Källa på det tack!

VB's ämnesval på gymnasiet var Virtual design och ett Youtube klipp hon lagt upp handlar om Virtual design. Som andra påtalat i tråden krävdes det inte alls höga betyg för att antas till Teknisk fysik och VB uttryckte besvikelse över sina dåliga gymnasiebetyg. En god teori är nu att VB med sina dåliga gymnasiebetyg inte antogs till Virtual design på högskolan i Luleå och därför valde Teknisk fysik.

Har detta med fallet att göra? Jag menar att det har så i allra högsta grad och att det kan ha med hennes försvinnande att göra.

Teknisk fysik ställer krav på goda matematikkunskaper och är mer teoretiskt krävande än Virtual design som var hennes inriktning på gymnasiet. Att döma av hennes aktiviteter på Internet är VB enligt min bedömning helt klart mer typen lagd åt Virtual design än Teknisk fysik.

En teori kan vara att hon inte lyckats med tentorna under det första studieåret på Teknisk fysik (en missad tenta hör till vardagen förstås för några); att hon insett att ämnet inte var hennes "bag" så att säga. Vad händer då? Världen rämnar under ens fötter. Man måste hitta ny ämnesinriktning, men betygen räcker inte till Virtual design.

I situationen att man gjort fel ämnesval på den tekniska högskolan kan en kris uppstå och förstärkas av andra sociala händelser till att bli en livskris.

En studerande vid samma högskola försvann strax innan hennes försvinnande och letades av Missing People och hittades död utan att ett brott låg bakom. VB blev informerad om den tragiska nyheten via Internet, enligt vad vi kunnat se.

En (kärleks-)vän till VB hade också dött i en tragisk olycka nyligen, där hon hälsat ett R.I.P. (rest in peace) till denne.

Teoretiskt kan VB vara en copycat på Luleåteknologens självmord för inte så länge sen.

Hoppas att jag härmed tillfört något nytt till forumet.

Jag tror dock inte att VB och denna kille kände varann men du kan ha rätt i att hon kan ha "inspirerats" av killens försvinnande. Vet av egen erfarenhet att om man mår dåligt själv, på randen till självmordstankar, så kan idéer komma när man hör och läser om sådant...
Citera
2013-05-15, 02:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troubleice
Jag tror dock inte att VB och denna kille kände varann men du kan ha rätt i att hon kan ha "inspirerats" av killens försvinnande. Vet av egen erfarenhet att om man mår dåligt själv, på randen till självmordstankar, så kan idéer komma när man hör och läser om sådant...

Då bör detta ha framkommit i polisens förhör, någon bör ha känt till om hon mår dåligt, t ex vännen hon har, den äldre mannen. Då kan man ju tycka att polisen borde haft mer fokus på älven, men så har det inte varit vad jag förstår.
Citera
2013-05-15, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanHermansen
Lägg märke till "tack ka" är det ett uttryck man brukar lägga till på thai? På kantonesiska använder man ofta "la"

Du verkar
Blanda inte ihop thailändska med andra språk.

Kha används av kvinnor som avslut på varje mening
medans den manliga motsvarigheten är khap
Det är direkt översatt med vårat tack men skall i en vidare mening snarare
tolkas som att någon har ett vårdat språk

Ladyboys använder f.ö också kha ..och
ger s.a.s en ytterligare förstärkning av könstillhörighet.
Senast redigerad av ophiaghushannah 2013-05-15 kl. 02:24.
Citera
2013-05-15, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det var ju en givande konversation. Då ska jag hålla min del av mitt löfte.

Ur ett PM jag fått;

... sitter typ bara hemma framför datorn hela dagarna. ...

Med tanke på dina tidigare erfarenheter av thailändskor, kollade dina detaljerade inlägg ur annan tråd, så kanske du kan berätta hur utbudet ser ut i Boden, är det många unga tjejer som ger massage, var sker det, har du stött på VB i branschen?

Jo, jag misstänkte att hon var en dagdrivare......

Mina erfarenheter av massage är begränsad till Sthlm. Tyvärr har jag inte besökt Boden eller Norrland ens en gång.

Finns det MC intensivkurs i Boden? Kanske blir ett besök i sommaren och på köpet få uppleva denna deckare på riktigt! Jag kan tänka mig att besöka denn karateklubb VB tränade på och träffa "ödmjuka sensei" och dess elaka fru. Eldmannens blick och Karatemästaren sons uppblåsta biceps spända till max.
Citera
2013-05-15, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Du verkar
Blanda inte ihop thailändska med andra språk.

Kha används av kvinnor som avslut på varje mening
medans den manliga motsvarigheten är khap
Det är direkt översatt med vårat tack men skall i en vidare mening snarare
tolkas som att någon har ett vårdat språk

Ladyboys använder f.ö också kha ..och
ger s.a.s en ytterligare förstärkning av könstillhörighet.

Jag blandar inte ihop. Jag jämförde. Dessutom var det också avsett som en fråga då jag inte är alltför bekant med det uttrycket. Hon stavade fel t o m eller så gör du det
Senast redigerad av HermanHermansen 2013-05-15 kl. 02:25. Anledning: tillägg
Citera
2013-05-15, 02:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jo, jag misstänkte att hon var en dagdrivare......

Mina erfarenheter av massage är begränsad till Sthlm. Tyvärr har jag inte besökt Boden eller Norrland ens en gång.

Finns det MC intensivkurs i Boden? Kanske blir ett besök i sommaren och på köpet få uppleva denna deckare på riktigt! Jag kan tänka mig att besöka denn karateklubb VB tränade på och träffa "ödmjuka sensei" och dess elaka fru. Eldmannens blick och Karatemästaren sons uppblåsta biceps spända till max.

Om det nu inte sket sig rejält med din relation till mamman i och med att du postade vad ni pratat om så kan du väl försöka få svar på en del av det som efterfrågas här.

Personligen undrar jag om hon vet vad VB gjorde direkt efter att hon lämnade hemmet, hade hon böcker med sig ut, vad hade hon dom i, när gick hon, hördes de av senare den dagen, och sist men inte minst, varför är AN elak, har det förekommit något bråk mellan VB och någon i AN familj?
Citera
2013-05-15, 02:29
Medlem
troubleices avatar
Citat:
Då bör detta ha framkommit i polisens förhör, någon bör ha känt till om hon mår dåligt, t ex vännen hon har, den äldre mannen. Då kan man ju tycka att polisen borde haft mer fokus på älven, men så har det inte varit vad jag förstår.

Nej, jag tror inte heller att detta handlar om självmord. Men det är mycket möjligt att man inspireras av andras självmord OM man mår dåligt själv. Detta var dessutom så nära inpå JH's försvinnande.

Sedan säger många att "den personen har ju bara en massa glada statusuppdateringar på Facebook, verkar inte ledsen" osv och jag kan garantera att detta inte talar emot självmord alls. Jag är själv sjukligt deprimerad i perioder och lider av en del psykiska problem och INGEN hade kunnat gissa sig till det via Facebook eller mitt uppträdande bland folk.

Men som sagt - mycket annat tyder ju på att detta inte är självmord.
Citera
2013-05-15, 02:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej, jag tror inte heller att detta handlar om självmord. Men det är mycket möjligt att man inspireras av andras självmord OM man mår dåligt själv. Detta var dessutom så nära inpå JH's försvinnande.

Sedan säger många att "den personen har ju bara en massa glada statusuppdateringar på Facebook, verkar inte ledsen" osv och jag kan garantera att detta inte talar emot självmord alls. Jag är själv sjukligt deprimerad i perioder och lider av en del psykiska problem och INGEN hade kunnat gissa sig till det via Facebook eller mitt uppträdande bland folk.

Men som sagt - mycket annat tyder ju på att detta inte är självmord.

Men vänta nu här, var det inte en 23 årig grabb, Porsön. I så fall, det publicerades väl inte förrän den 5:e maj, eller gick ryktet redan under lördagen?

EDIT;Polisen kan inte säga något om dödsorsaken ännu.

http://www.vk.se/862158/dod-man-hittad-i-lulea
Senast redigerad av OY 2013-05-15 kl. 02:36.
Citera
2013-05-15, 02:36
Medlem
Citat:
Om det nu inte sket sig rejält med din relation till mamman i och med att du postade vad ni pratat om så kan du väl försöka få svar på en del av det som efterfrågas här.

Personligen undrar jag om hon vet vad VB gjorde direkt efter att hon lämnade hemmet, hade hon böcker med sig ut, vad hade hon dom i, när gick hon, hördes de av senare den dagen, och sist men inte minst, varför är AN elak, har det förekommit något bråk mellan VB och någon i AN familj?

Okay. Ska försöka fråga henne eventuellt imorgon om hon kommer online. På ett smidigt sätt så att det inte verkar som om jag bara använder henne för att mjölka ut proteinet. .

Ska försöka få henne att cama med mig också, två flugor i en smäll. Hoppas inte hon läser allt detta på flashback med tanke på den tiden hon spenderar framför skärmen...
Citera
2013-05-15, 02:40
Medlem
troubleices avatar
Citat:
Men vänta nu här, var det inte en 23 årig grabb, Porsön. I så fall, det publicerades väl inte förrän den 5:e maj, eller gick ryktet redan under lördagen?

EDIT;Polisen kan inte säga något om dödsorsaken ännu.

http://www.vk.se/862158/dod-man-hittad-i-lulea

Nej, det har du rätt i. Tänkte inte på det. JH försvann väl 19 april men hittades död 5 maj. Dock mest troligt självmord. Från vad jag själv hört. (Och då inte bara tråden här på FB)
Senast redigerad av troubleice 2013-05-15 kl. 02:43.
Citera
2013-05-15, 02:43
Medlem
Citat:
Jag blandar inte ihop. Jag jämförde. Dessutom var det också avsett som en fråga då jag inte är alltför bekant med det uttrycket. Hon stavade fel t o m eller så gör du det

Välj själv
Ber om ursäkt för men tyckte bara det var lite onödigt
att lägga ut något så trivialt här, med tanke på hennes situation.
men det löser sig nog..
Citera
2013-05-15, 02:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej, det har du rätt i. Tänkte inte på det. JH försvann väl 19 april men hittades död 5 maj. Dock mest troligt självmord. Från vad jag själv hört. (Och då inte bara tråden här på FB)

Så då minskar sannolikheten för en copycat? Du skrev att hon fick reda på dödsfallet via internet vad ni kunde se. Kan du precisera det, hur kan ni se det, länka gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in