2013-05-15, 01:20
Medlem
Kavelduns avatar
I NSD (Norrländska Socialdemokraten) står det att en person anmälde VB försvunnen på tisdagen.
Det verkar alltså inte ha varit någon i familjen, för då skulle det väl stå att mamman eller styvpappan gjorde anmälan.

Ett spärrat pass i Sverige innebär inget hinder för att lämna landet. VB skulle, rent teoretiskt, kunna ta sig till närliggande Finland och därifrån ta sig ut i världen. Eftersom spärrade pass i Sverige inte spärras internationellt så finns det alltså inget hinder att ta sig ut i världen. En svensk efterlysning är inte heller kopplad till andra länder.

Tidigare i tråden nämnde någon att VB såg ut som en pojke i unga år. I Asien verkar "ladyboys" vara relativt vanligt förekommande och tänk om VB skulle vara sån. VB och studiekamraten börjar kela och när han upptäcker detta blir han vansinnig och går till handgripligheter.

Att en signal plockas upp vid Åbergsmasten 15:42 kan betyda att VB var på väg till Luleå och att någon iakttog henne vid Smedjan omkring klockan 16.00. Det är ingen orimlighet, för avståndet mellan Boden och Luleå samt högsta tillåtna hastighet tillåter detta.

För att ta sig från Ugglegatan i Boden till Bodsvedjan är den lämpligaste - och egentligen enda - vägen att gå/cykla/springa/köra Hermelinsgatan. På kartan ser det ut som att det finns andra alternativ, men i praktiken gör det inte det. Tro mig, jag har varit i Boden så mycket att jag vet.

Tyvärr snurrar de flesta inläggen här i tråden runt-runt utan att ge speciellt mycket. Jag skulle vilja efterlysa sans och sunt förnuft. Alltför många har pekats ut utan ett uns av tillförlitlighet.
Tänk till lite innan ni pekar ut någon!!
Citera
2013-05-15, 01:27
Medlem
RENT ARK

FAKTA SOM ÄR BEKRÄFTADE(som jag uppfattat det)

- VB skriver ett meddelande på fb att hon ska "ut och motionenera och sedan plugga^^" ca 15.0 lördag 4 maj.
- Hennes klädsel var svarta mjukisbyxor av märket team sportia och svart överdelsplagg. Observatören är tydligen mamman(hon ser OTROLIGT ung ut för att vara en mamma på 42) som i så fall måste vara hemma denna tidpunkt.
- Okänd tidpunkt anländer hon hos X(pluggkamraten) för att "plugga^^". Enligt honom ankom VB i samma kläder som hon lämnade hennes hem för att motionera i. Detta visste han för att 1) Läste nyheterna innan polisen fick tag på honom 2) Han träffade VB när hon lämnade sitt hem 3) Han antog det eftersom hon svettades. Eller fick det berättat av VB. Polisen vet mer än vi om vad de gjorde osv.
- Sista vittnet, en kvinna, uppges ha sett henne strax efter att VB lämnat X lägenhet. Det är också omkring denna tidpunkt 21.00 som hennes mobil dör.

Jag tror egentligen inte vi vet så mycket mer. Teorier baserade på information från fb tänker jag inte ta upp så mycket för att det är redan många som skriver om det. Inte heller om inlägg från bodeninvånare som har skrivit om folk de känner osv.

Ytterligare intressanta uppgifter:

- VB anmäldes inte borta förrän på tisdagen tre dagar efter.
- Pappan ska enligt egen utsago ha fiskat den kvällen.
- MB's fru AN har på fb skrivit tre osympatiska kommentarer som drar tankarna till ett agg mot VB . Alternativt har hon blivit facerapead.

Det är väl allt som jag vet. Vi vet inte ens om X(pluggkamraten) studerade samma ämne som VB eller om de studerade eller gjorde något annat. Mer vet nog polisen.
Citera
2013-05-15, 01:34
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wire2
Släpp din agenda, Du bara återpublicerar samma skit hela tiden....!! Ditt enda sätt att komma i rampljuset...? Trött på att läsa samma radmetrar från dig varje kväll!

Finns inget som styrker att hon skulle ha Aspberger!! Det var några puckon på FB som inte kunde acceptera att en thaitjej var så smart att hon kunde läsa teknisk fysik (som att alla thai skulle vara prostituerade) som är bland det tuffaste man kan ta sig an, och då påstod att hon säkert har Aspberger...!! Trist med stereotypa ursäktanden bara för att vissa individer själv inte har hjärnkapacitet att läsa något liknande! Sedan fortsatte detta nersmutsadet genom att påstå att hon skulle sälja sex....blir äcklad av allt skitsnack!!! Däremot var det någon som istället menade att hennes ex hade Aspberger....och det senare i tråden "spilldes" över på henne.....många kockar i denna soppa! Vet inte heller om det fanns någon substans i att killen har Aspberger!? Tycker det är nästan skamligt att återskapa dessa sanslöst sjuka rykten som ovan gör för att på nytt sprida lögnerna och skiten..!! Vi måste gå framåt och INTE bakåt...!! FATTA hur tröstlöst om samma skit ska behöva tuggas om i 300 nya sidor!! Släpp det som är uppenbart nonsens och för tråden framåt...!! TACK..!!

Vad vet du om hennes studieresultat första året som teknolog? Källa på det tack!

VB's ämnesval på gymnasiet var Virtual design och ett Youtube klipp hon lagt upp handlar om Virtual design. Som andra påtalat i tråden krävdes det inte alls höga betyg för att antas till Teknisk fysik och VB uttryckte besvikelse över sina dåliga gymnasiebetyg. En god teori är nu att VB med sina dåliga gymnasiebetyg inte antogs till Virtual design på högskolan i Luleå och därför valde Teknisk fysik.

Har detta med fallet att göra? Jag menar att det har så i allra högsta grad och att det kan ha med hennes försvinnande att göra.

Teknisk fysik ställer krav på goda matematikkunskaper och är mer teoretiskt krävande än Virtual design som var hennes inriktning på gymnasiet. Att döma av hennes aktiviteter på Internet är VB enligt min bedömning helt klart mer typen lagd åt Virtual design än Teknisk fysik.

En teori kan vara att hon inte lyckats med tentorna under det första studieåret på Teknisk fysik (en missad tenta hör till vardagen förstås för några); att hon insett att ämnet inte var hennes "bag" så att säga. Vad händer då? Världen rämnar under ens fötter. Man måste hitta ny ämnesinriktning, men betygen räcker inte till Virtual design.

I situationen att man gjort fel ämnesval på den tekniska högskolan kan en kris uppstå och förstärkas av andra sociala händelser till att bli en livskris.

En studerande vid samma högskola försvann strax innan hennes försvinnande och letades av Missing People och hittades död utan att ett brott låg bakom. VB blev informerad om den tragiska nyheten via Internet, enligt vad vi kunnat se.

En (kärleks-)vän till VB hade också dött i en tragisk olycka nyligen, där hon hälsat ett R.I.P. (rest in peace) till denne.

Teoretiskt kan VB vara en copycat på Luleåteknologens självmord för inte så länge sen.

Hoppas att jag härmed tillfört något nytt till forumet.
Senast redigerad av MossTrums 2013-05-15 kl. 01:56.
Citera
2013-05-15, 01:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanHermansen
RENT ARK

FAKTA SOM ÄR BEKRÄFTADE(som jag uppfattat det)

- VB skriver ett meddelande på fb att hon ska "ut och motionenera och sedan plugga^^" ca 15.0 lördag 4 maj.
- Hennes klädsel var svarta mjukisbyxor av märket team sportia och svart överdelsplagg. Observatören är tydligen mamman(hon ser OTROLIGT ung ut för att vara en mamma på 42) som i så fall måste vara hemma denna tidpunkt.
- Okänd tidpunkt anländer hon hos X(pluggkamraten) för att "plugga^^". Enligt honom ankom VB i samma kläder som hon lämnade hennes hem för att motionera i. Detta visste han för att 1) Läste nyheterna innan polisen fick tag på honom 2) Han träffade VB när hon lämnade sitt hem 3) Han antog det eftersom hon svettades. Eller fick det berättat av VB. Polisen vet mer än vi om vad de gjorde osv.
- Sista vittnet, en kvinna, uppges ha sett henne strax efter att VB lämnat X lägenhet. Det är också omkring denna tidpunkt 21.00 som hennes mobil dör.

Jag tror egentligen inte vi vet så mycket mer. Teorier baserade på information från fb tänker jag inte ta upp så mycket för att det är redan många som skriver om det. Inte heller om inlägg från bodeninvånare som har skrivit om folk de känner osv.

Ytterligare intressanta uppgifter:

- VB anmäldes inte borta förrän på tisdagen tre dagar efter.
- Pappan ska enligt egen utsago ha fiskat den kvällen.
- MB's fru AN har på fb skrivit tre osympatiska kommentarer som drar tankarna till ett agg mot VB . Alternativt har hon blivit facerapead.

Det är väl allt som jag vet. Vi vet inte ens om X(pluggkamraten) studerade samma ämne som VB eller om de studerade eller gjorde något annat. Mer vet nog polisen.

Grattis, du har vunnit en ny chans att skriva ett rent ark. Det fetmarkerade är inte bekräftat, inte ställt utom allt rimligt tvivel, eller stämmer inte med vad känt är.
Citera
2013-05-15, 01:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaveldun
I NSD (Norrländska Socialdemokraten) står det att en person anmälde VB försvunnen på tisdagen.
Det verkar alltså inte ha varit någon i familjen, för då skulle det väl stå att mamman eller styvpappan gjorde anmälan.

Ett spärrat pass i Sverige innebär inget hinder för att lämna landet. VB skulle, rent teoretiskt, kunna ta sig till närliggande Finland och därifrån ta sig ut i världen. Eftersom spärrade pass i Sverige inte spärras internationellt så finns det alltså inget hinder att ta sig ut i världen. En svensk efterlysning är inte heller kopplad till andra länder.

Tidigare i tråden nämnde någon att VB såg ut som en pojke i unga år. I Asien verkar "ladyboys" vara relativt vanligt förekommande och tänk om VB skulle vara sån. VB och studiekamraten börjar kela och när han upptäcker detta blir han vansinnig och går till handgripligheter.

Att en signal plockas upp vid Åbergsmasten 15:42 kan betyda att VB var på väg till Luleå och att någon iakttog henne vid Smedjan omkring klockan 16.00. Det är ingen orimlighet, för avståndet mellan Boden och Luleå samt högsta tillåtna hastighet tillåter detta.

För att ta sig från Ugglegatan i Boden till Bodsvedjan är den lämpligaste - och egentligen enda - vägen att gå/cykla/springa/köra Hermelinsgatan. På kartan ser det ut som att det finns andra alternativ, men i praktiken gör det inte det. Tro mig, jag har varit i Boden så mycket att jag vet.

Tyvärr snurrar de flesta inläggen här i tråden runt-runt utan att ge speciellt mycket. Jag skulle vilja efterlysa sans och sunt förnuft. Alltför många har pekats ut utan ett uns av tillförlitlighet.
Tänk till lite innan ni pekar ut någon!!

Det vore mycket märkligt om han inte upptäckte det under den tid de hade ett förhållande.

Kan också betyda att hon joggade från Ugglegatan mot Åberget efter sista inlägg cirka 15:20.

Håller fullständigt med dig, i synnerhet just ditt inlägg. Man ska passa sig för att antyda att någon kan vara prostituerad, mördare, maggotsodlare eller ladyboy, det är inte hyggligt att göra så.
Citera
2013-05-15, 01:43
Medlem
Tilläggsfakta:

- Modern loggar under veckan in på VB's konto och gillar något på fb. Hur konstigt låter inte det?
- Moderna och VB har ca fyra fb konton vardera.

Frågor jag har:

- Vad gör modern om dagarna? Jag har nämligen addat henne på fb och chattade med henne under dagen. Jag gav en komplimang till hennes ungdomlighet på bilden och hon sa att många tycker som jag. Hon svarade dock aldrig på min fråga var hennes man var någonstans.
- Modern ska ha sett henne ha på sig svarta kläderna när hon gick ut för att motionera. Hade hon med sig böcker eller inte? Ryggsäck? Förmodligen inte förmodar jag, då det hade framkommit.
- Varför verkar det som om Boden har så många skumma invånare? Eller är det vi på flashback som har vinklat dem i den riktningen?

Mina reflektioner:

Min känsla säger att familjen är skyldig. Det är de som står närmast Bangsuan och ser henne oftast. Om det var föräldrarna som anmälde VB borta, så hade de hela tre dagar på sig att få bort kroppen. Så den kan ligga, teoretiskt tänkt, ända nere i Skåne. . . . . Vi behöver en förklaring till varför hon anmäldes som borta så sent. Först då är det rimligt att vi kan utesluta familjemedlemmarna.
Senast redigerad av HermanHermansen 2013-05-15 kl. 01:45. Anledning: ska fetstila en viktigt tes
Citera
2013-05-15, 01:45
Medlem
http://www.boden.se/bodens-kommun/Webbkamera

Webbkamerorna där man kan följa vad som händer i Bodens kommun, sparas filmerna från dem tro? Med rätt mycket tur kanske det skulle kunna ge något? Svaret är med största sannolikhet nej, tyvärr.
Citera
2013-05-15, 01:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Tilläggsfakta:

- Modern loggar under veckan in på VB's konto och gillar något på fb. Hur konstigt låter inte det?

Frågor jag har:

- Vad gör modern om dagarna? Jag har nämligen addat henne på fb och chattade med henne under dagen. Jag gav en komplimang till hennes ungdomlighet på bilden och hon sa att många tycker som jag. Hon svarade dock aldrig på min fråga var hennes man var någonstans.
- Modern ska ha sett henne ha på sig svarta kläderna när hon gick ut för att motionera. Hade hon med sig böcker eller inte? Ryggsäck? Förmodligen inte förmodar jag, då det hade framkommit.
- Varför verkar det som om Boden har så många skumma invånare? Eller är det vi på flashback som har vinklat dem i den riktningen?

Mina reflektioner:

Min känsla säger att familjen är skyldig. Det är de som står närmast Bangsuan och ser henne oftast. Om det var föräldrarna som anmälde VB borta, så hade de hela tre dagar på sig att få bort kroppen. Så den kan ligga, teoretiskt tänkt, ända nere i Skåne. . . . .[B] Vi behöver en förklaring till varför hon anmäldes som borta så sent. Först då är det rimligt att vi kan utesluta familjemedlemmarna.[/b]

Det här inlägget är desto mer intressant. Berätta gärna vad hon mer har sagt, nyfiken, så ska jag berätta vad hon sägs göra om dagarna. Att hon chattade med dig är en ledtråd.

Nej, här i Skåne finns ingen kropp, jag har kollat.
Citera
2013-05-15, 01:50
Medlem
Astrologeens avatar
Citat:
Tilläggsfakta:

Frågor jag har:

Mina reflektioner:

Min känsla säger att familjen är skyldig. Det är de som står närmast Bangsuan och ser henne oftast. Om det var föräldrarna som anmälde VB borta, så hade de hela tre dagar på sig att få bort kroppen. Så den kan ligga, teoretiskt tänkt, ända nere i Skåne. . . . . Vi behöver en förklaring till varför hon anmäldes som borta så sent. Först då är det rimligt att vi kan utesluta familjemedlemmarna.

Jadu, det bor en del skumma människor här. Beror nog på vilket umgänge du har, majoriteten av dessa människor som tagits upp i denna tråd har jag aldrig hört talas om.
Citera
2013-05-15, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
V Att döma av hennes aktiviteter på Internet är VB enligt min bedömning helt klart mer typen lagd åt Virtual design än Teknisk fysik.

Hoppas att jag härmed tillfört något nytt till forumet.

Med all respekt för dina reflektioner så kanske ändå detta kan få tjäna som en fingervisning om att
din bedömning angående talang och läggning för virtual design vilar på lös grund.

Håller f.ö med dig om att det kan vara så att hon inte pallat mer.
Vad vet vi, liksom?
De man minst anar kan bära på ett jävla tungsinne och mörkaste känslor och en del är bättre än andra på att dölja det.
Man kanske försöker o försöker att passa in men inget av det man gör, tycks bli rätt.
...men läser man på och mellan raderna kring det polisen uttryckt i media så
verkar det inte vara deras numero ono

Senast redigerad av ophiaghushannah 2013-05-15 kl. 02:15.
Citera
2013-05-15, 02:08
Medlem
Chattade med modern är om dan, på hennes konto C*t Fänta. Hennes andra thaikonto kan man tydligen bara följa och inte adda henne som vän.

Konversationen löd väl ungefär så här:

Jag: Hur mår du
Hon: Mår mkt dåligt
Jag: Hoppas du mår bättre. Är det du på bilden?
Hon: Ja det är jag
Jag: Du ser mycket ung ut
Hon: Tack bara i bilden.
Jag: Ser du inte ut så i verkligheten
Hon: Vet inte
Jag: Säkert lika snygg.
Hon: Tack ka

Det var väl hela konversationen förutom att jag frågade var hennes man var vid två tillfällen. Ena gången löd frågan "var är din man?" andra "är din man med dig?". Fick inget svar på frågorna.

Lägg märke till "tack ka" är det ett uttryck man brukar lägga till på thai? På kantonesiska använder man ofta "la"
Senast redigerad av HermanHermansen 2013-05-15 kl. 02:11. Anledning: fel ordval
Citera
2013-05-15, 02:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Chattade med modern är om dan, på hennes konto C*t Fänta. Hennes andra thaikonto kan man tydligen bara följa och inte adda henne som vän.

Konversationen löd väl ungefär så här:

Jag: Hur mår du
Hon: Mår mkt dåligt
Jag: Hoppas du mår bättre. Är det du på bilden?
Hon: Ja det är jag
Jag: Du ser mycket ung ut
Hon: Tack bara i bilden.
Jag: Ser du inte ut så i verkligheten
Hon: Vet inte
Jag: Säkert lika snygg.
Hon: Tack ka

Det var väl hela konversationen förutom att jag frågade var hennes man var vid två tillfällen. Ena gången löd frågan "var är din man?" andra "är din man med dig?". Fick inget svar på frågorna.

Lägg märke till "tack ka" är det ett uttryck man brukar lägga till på thai. I Hong Kong använder man ofta "la"

Det var ju en givande konversation. Då ska jag hålla min del av mitt löfte.

Ur ett PM jag fått;

... sitter typ bara hemma framför datorn hela dagarna. ...

Med tanke på dina tidigare erfarenheter av thailändskor, kollade dina detaljerade inlägg ur annan tråd, så kanske du kan berätta hur utbudet ser ut i Boden, är det många unga tjejer som ger massage, var sker det, har du stött på VB i branschen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in