Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Det kan ju iofs röra sig om någon som gett sig till känna i efterhand. Eller snubben på Färöarna. Men visst kan det handla om att man i elfte timmen insett att man behöver de faktiska SMS:en och inte bara personens berättelse om dem som stöd i sin (förmodade) indiciekedja som man tänker sig att bygga åtalet på.
Kan tänka mig att det inte är så lätt alla gånger i en stor utredning att avgöra hur djupt man bör gräva. Man bör minnas också att när man inledningsvis samlade in telefoner så var det inte som ett led i pågående FU om brott, utan det var en utredning om försvunnen person och insatser för att återfinna personen enligt Lagen om skydd mot olyckor (2003:778) Skulle inte förvåna mig dock om man varit betydligt mer optimistisk första tiden efter anhållande och häktning angående att både hitta teknisk bevisning och genom förhör med den misstänkte få fram avgörande information. Dessa förväntningar har inte motsvarats och då måste man gå tillbaka och gräva efter saker man då inte såg som jätteviktiga.
Håller med dig även i det här.

Dock borde polisen ha lärt sig att dra lärdom av sina erfarenheter. Även i en räddningsinsats borde man vara lite mer på alerten och gå på djupet med allt som kan vara av betydelse. Även vid sök av en försvunnen person kan det vara angeläget att kartlägga personens liv och rörelser en tid tillbaks. Lätt att vara efterklok, men det här är inte första gången någon försvinner, och definitivt inte sista. Bättre att göra som räddningstjänsten brukar göra, dra på med allt man har för att sedan trappa ner, jag tycker att det är en bra princip.
Jag tycker faktiskt att man borde undersökt mobilen och dess sms per omgående oavsett om det handlade om brott eller räddningsinsats. Att alltid tro på vad folk säger kan vara ödesdigert, vad gjorde den här personen så trovärdig, det undrar jag. Finns inte utrymme att tro, man ska veta i sådana här lägen som det var frågan om, tycker jag.
EDIT;Ta inledningen t ex., då polisen besöker KJ och sedan säger att han sa att VB varit där och studerat, det verkar stämma. Vadå verkar? Bara att gå till botten med det direkt och säkerställa att hon faktiskt var det, och är det inte ställt utom allt rimligt tvivel så borde polisen utgått ifrån att han ljuger och att ett brott ligger bakom. Lite mer kritiska borde polisen nog vara tycker jag.