2013-07-27, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WickerMan75
Jag har då aldrig hört nåt så otroligt dumt. Har du någonting överhuvudtaget som kan visa på ett enda fall där någon thailändare ändat livet på någon svensk som någon slags "hämnd"?

I lilla "ankdammen" Sverige har val knappast sa manga thailandare styckmordats brutalt - Eller!?
Men nu har det hant!

Det ar ett faktum att thailandare hamnas oforatter. Det hander dagligen i Thailand. Senast fallet jag laste om var en kvinna som blev beskylld for stold. Till sist brast det for henne och hon hamtade en kniv och mordade kvinnan personen som anklagat henne! MORD(!) enbart p g a att hon blev anklagad...
Men valdigt manga som har fatt nagon riktigt forbannad FORSVINNER SPARLOST. Sa de fallen kommer aldrig upp till ytan.

Vi far val se vem som far ratt. Jag hoppas att KJ "slinker undan" den svenska s k rattvisan.
Da blir det anledning for thailandarna att "ta saken i egna hander"....

Han kommer att behova skyddad identitet eller sa blir han mest troligt kidnappad och torterad till dods...

Han var for "trog i bollen" for att se konsekvenserna av sitt handlande pa langre sikt.
Citera
2013-07-27, 12:20
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag tror inte att KJ har ett sånt förnuft som kan tänka så långt. Jag tror fortfarande händerna ligger där som mordet skedde. Han skar av dem i frustration eller tänkte han börja stycka och gömma kroppsdelarna under markan (sand?) men ångrade sig och körde kroppen (utan händer) till fp1 och därefter fp2.

No offence, men .. Låter som kvalificerat struntprat.
Citera
2013-07-27, 12:37
Medlem
Det slarviga gömandet av likdelarna tror jag var flyttade från annan nedgrävningsplats och jag tror det fanns en sjuk önskan hos den misstänkte att vara med och hitta delarna. Han ville visa upp sitt verk. Den misstänkte verkar ha städat undan rejält med bevis så han kanske tycker att han gjort det perfekta brottet. Men han ville att hon skulle hittas då han var redo, inte förr.
Därav var han också med vid söket, vakta och avleda platserna samt att få ett konstigt alibi. "Om jag är med och söker, kan de ju inte misstänka mig!" Vanligt feltänk vid ex AS diagnos.
Citera
2013-07-27, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Fp #1 har visats på olika bilder av pressen (och jag tror någon av deltagarna på denna tråd gjorde ett dristigt intrång och tog bilder...), och den lilla cirkumferens (några decimeter) kring fläcklarna nära ödehusets spånskivefodring med fläckar på golvet som suggererar fram de sannolika besudlingarna efter de första kroppsfynden av BO (underbenen?), indikerade inte någon ytterligare besudling. Jag tolkar denna begränsade bild som att det inte funnits fler likdelar liggandes på bara golvet. Om jag förstått det rätt så har polisen bedömt ödestugan som ointressant ur styckningssynpunkt.

Fp #2 befanns ca 175 m bortom ödehuset. Båda fyndplatserna är nåbara med vanlig personbil; det är hur som helst inte frågan om en baxning på mer än ca 10 m. Om man tittar på aftonpressens beskurna bilder så ger åtminstone Fp #2 intryck av att vara en potentiellt mycket bra grav, utan insyn för vare sig sökare eller random flanör, i alla fall om grävjobbet varit något så när utförligt. Då återstår frågan varför grävningen inte var mer utförlig än att fyndet kunde göras utan undanröjning... Var det tjäle på den platsen, då det begav sig? Saknade GM lämpligt instrument för att gräva? Nöjde sig GM med att lägga BO där tämligen exponerad? Varför fanns det två ben (underben?) i ödehuset; var det en emotionell storm som GM befann sig i, gjorde saker i affekt? Involverar ärendet bearbetningar av GM (och ev medGM) under de drygt två veckor som gått mellan BO:s försvinnande (och sannolika död, enligt den rättsmedicinska rapport som medierna återgivit ytterst summariskt)?

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7670391

Detta case är ganska basalt ur tidsavgränsningsperspektiv och ett på förhand begränsat persongalleri, men ändå knepigt för oss amatörer på sidlinjen som för nöja oss med media och deras amatörmässiga reportrar som felsyftar eller kodar om utsagor som öppnar för evinnerliga tolkningar. Detta fall borde polisen ha kapacitet att lösa.

Utifrån den torftiga faktatillgång som vi följare av tråden har, misstänker jag att benen (underbenen?) dumpades i ödehuset och inte att några andra kroppsdelar baxades ut därifrån, så att endast benen (underbenen?) blev kvar. Vidare misstänker jag att ödehuset blev en oplanerad dumpningssajt, skild från den huvudsakliga sajten; detta är kanske trivialt, givet fakta drygt två månader efter konstateradet av Fp #2. Om ödehuset inte är styckningsplats, varför då lägga en mindre del av kroppen där men det huvudsakliga vid Fp #2? Var har styckningen skett? Notera att det som medgivits i medierna som saknade kroppsdelar är händerna, inget mer. Jag antar att det som påträffade på Fp #1 är underbenen, och det vid Fp #2 är torso med huvud och armar minus händer. Om så är fallet, har endast underben och händer kapats; och underbenen placerats ganska välexponerat inuti ödehuset. Vad säger detta förfarande sannolikt?

Sannolikt har vi att göra med en emotionellt präglad GM. Tänk er själva: först mörda en sannolikt närstående, kanske en hjärtevän eller ett hot mot familjesammanhållningen eller ens sociala status, sedan försöka undanröja alla spår av gärningen. Tänk om allt detta blossat upp i affekt, eventuellt frisläppt av alkoholens avhämmande effekt, och den ångest, kanske förtvivlan, som följer under förloppet. Benen i ödehuset förefaller onödiga på något vis, kanske ditplacerade i förtvivlan. Enklast hade väl varit att bara låta dem vara vid resten av kroppen vid FP #2 ("primary site"), som ändå är att betrakta som närmare styckningsplatsen om platsen varit i naturen (och inte i en bostad, som fortfarande förefaller rimligt med tanke på styckningen; endast en extremt emotionell prägel av motivet, lust-/hatprägel, eller impuls av ett skruvat psyke, vid mord i naturen, skulle motivera en styckning i naturen...). Alltså måste BO ha styckats i en fastighet (rationellt motiv och rationellt undanskaffande eller irrationellt motiv men rationellt undanskaffande) eller styckats ute i naturen, vilket har en del fördelar så väl som nackdelar. Tolkningen av fördelar och nackdelar balanseras av lokalkännedom. En GM med lokalkännedom har bättre förmåga än en total främling att avgöra om fördelarna överväger riskerna med styckning i den givna naturen. En i grund och botten irrationell person eller oerhört affektdriven person, eller en emotionsdriven person med exempelvis svartsjuka, hämndbehov e d, kan ju utföra mord och styckning i affekt, platsen blir vad den blir. Det senare scenariot skulle kunna förklara varför benen (underbenen?) placeras så onödigt i ödehuset. En annan tanke är att affekterna kvardröjt en längre tid efter mordet, att vare sig kroppsfynden på FP #1 eller Fp #2 är närliggande styckningsplatsen ens vid en styckning genomförd i naturen.

Om det stämmer att endast händerna och underbenen stympats, hur stor nytta har den styckningen varit för att undanröja kroppen från en fastighet/bostad? Gjorde det den stora skillnaden, att få ut kroppen från fastigheten obemärkt? Kan den ofullständiga styckningen istället tala för att dådet skedde i naturen? Men varför i helskotta var det då nödvändigt med styckningen? Kan styckningen ha skett med blandade motiv, typ lust-/"ge igen"-motiv och undanröjandemotiv?

Slutligen har vi en mtGM med någon form av BO-spår i sin lägenhet och ett eller två BO-spår i bilen. Vi har även en suspekt karatefamilj. Kanske har vi ytterligare någon. Misstankar i fallande ordning.

Eftersom MP/styckplats inte verkar vara i närheten så bör platsen vara en han väl känner till och känner sig hyfsat trygg med i inledningsskedet, men det är en plats som kan möjligen knytas till honom och även lämna spår, därför flyttar han offret till FP1/FP2, dock kan jag inte förstå varför han dumpar i ödehuset.

Frågan blir samtidigt, hur har han fått VB till MP, lurat, visning av något, lite friluftsliv, kanske start för hennes eventuella motion med honom och då menar jag träning, sex är aningen bättre i en säng eller dylikt och det var inte aktuellt för henne.

Man måste beakta vad hon skrev på FB innan hon lämnade hemmet, "motion" och sedan "plugga" och om man tar ordens riktiga betydelse så var det planerat något tillsammans. Men hon ville av någon anledning skriva vad hon skulle göra "före" sitt event på em. Varför ?
Citera
2013-07-27, 15:59
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Hur många kriminella lever 18-25 år och kan sedan hämnas? Inte många lever så länge i de kretsarna. Tvärtom: de som är riktigt farliga tenderar att ha ett väldigt kort liv.

En fråga angående händerna som saknas: Kan orsaken vara att gm har kapat händerna för att dölja att offret varit bundet i handlederna?
Nu menade jag inte primo hämnd efter fängelsestraffets avtjänande utan mer generellt. Hämnd för mord över huvud taget således. Oavsett när. Hur ofta hämnas vanliga människor mord på en närstående genom att mörda mördaren? Kan inte erinra mig ett enda fall i Sverige som inte är relaterat till organiserat kriminella. Och då har "hämnden" andra syften än just hämnd. Att visa styrka, befästa sina positioner osv.
Senast redigerad av Fettsugning 2013-07-27 kl. 16:03.
Citera
2013-07-27, 16:02
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
I Sverige ja, kanske vanligare i andra länder där man tar rättvisan i egna händer på ett annat sätt.? Skulle nästan tro det.

I Sverige finns ju en oerhört stor tilltro till rättsväsendets förmåga att klara av domar och utdela straff. Men även här finns ju exempel på anhöriga som letat upp dömda och gjort processen kort med dessa. Om KJ är skyldig (vilket inte är säkert eller bevisat) till det här brottet hoppas jag att han får en thailändsk mobb efter sig som dömer honom till dödsstraff efter den avslappnande svenska fängelsevistelsen. Friterad bodensare med ris, hehe.
Befinner sig inte KJ i Sverige då eller vad menar du? Hur många blodshämnder känner du till i Sverige, oavsett vem som utfört dessa, thailändare, vietnameser, negrer, albaner osv. Något fall du vet där någon närstående mördat en närståendes mördare som hämnd?
Citera
2013-07-27, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
NB: min fetning ovan.

Det har skrivits på tråden att VB:s uppdatering av facebookkontot inför aktiviteterna den 4/5 (futurum) bröt mot hennes vana att skriva i efterhand. Om hennes vana är en trådsanning vet jag inte. Om det verkligen kontrasterade mot hennes vanor så är det lite intressant, men det kan vi väl inte riktigt veta.
Citera
2013-07-27, 17:19
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Har det diskutetats kring dagens kurirenartikel där det framgår att det är mord som gäller för åtalet, och inget annat ?

Bör ju styra upp litegrann i gissningarna kring hur det gått till?
Citera
2013-07-27, 17:25
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Har det diskutetats kring dagens kurirenartikel där det framgår att det är mord som gäller för åtalet, och inget annat ?

Bör ju styra upp litegrann i gissningarna kring hur det gått till?

Några följdfrågor:

Vilken artikel?
Vad gällde innan, människorov?
Vad får vi ut av artikeln gällande hur brottet har gått till?
Citera
2013-07-27, 18:07
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Några följdfrågor:

Vilken artikel?
Vad gällde innan, människorov?
Vad får vi ut av artikeln gällande hur brottet har gått till?

Hittar inte artikeln på nätkuriren, däremot finns den i pappersformat i dagens utgåva.

(Om-)häktningsförhandlingen hölls bakom lykta dörrar(begjort av MGM's advokat).
Åklagaren uttalade att det bara kunde bli tal om mord, och inget annat.

Lykta dörrar: Pekar det månne på att det finns bevis/indicier av känslig karaktär mot den misstänkte? (varför lykta dörrar ifall inget nytt känsligt uppkommit)
Mordåtal: Det borde inte ha varit en händelse hastigt uppkommen m.ht tex en avvisad invit osv ?

[Edit] Inget annat nytt framkom i artikeln
Citera
2013-07-27, 18:30
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Hittar inte artikeln på nätkuriren, däremot finns den i pappersformat i dagens utgåva.

(Om-)häktningsförhandlingen hölls bakom lykta dörrar(begjort av MGM's advokat).
Åklagaren uttalade att det bara kunde bli tal om mord, och inget annat.
Lykta dörrar: Pekar det månne på att det finns bevis/indicier av känslig karaktär mot den misstänkte? (varför lykta dörrar ifall inget nytt känsligt uppkommit)
Mordåtal: Det borde inte ha varit en händelse hastigt uppkommen m.ht tex en avvisad invit osv ?

[Edit] Inget annat nytt framkom i artikeln
Det skulle kunna tyda på att han medgivit vållande till annans död eller något annat brott med mildare straff än mord.
Citera
2013-07-27, 21:09
Medlem
jukeboxflowerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
Ja, KJ:s fordon ska ju vara en ljusblå Hyundai Sonata.

Pappan har sex registrerade fordon:
- Släpvagn -84
- terrängskoter -80
- släpvagn -76
- personbil: Hyundai I30, -12, vit
- personbil: VW Golf, -88, svart
- husbil: Fiat -10, flerfärgad

KJ:s föräldrar äger två fastigheter. Fastigheten där föräldrarna är folkbokförda ligger på adress: Sv*rtbyl*den 67* (B).

Den andra fastigheten ligger på adress: Altersj*n 2* (fem) (googlemap).

Finns det fler fordon som familjen förfogar över?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in