2013-07-27, 23:18
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Det skulle kunna tyda på att han medgivit vållande till annans död eller något annat brott med mildare straff än mord.

Han kanske hävdar självförsvar och åberopar nödvärnsrätten ..
Citera
2013-07-27, 23:59
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Det skulle kunna tyda på att han medgivit vållande till annans död eller något annat brott med mildare straff än mord.

Ja, eller att KJ har antytt att han kommer att erkänna och att advokaten Forssberg nu vill "förhandla" om strafflindring vid en eventuell fängelsedom. (Skrivet med reservation, eftersom jag inte vet om en "uppgörelse" av detta slag över huvud taget är tillåten).
Straffet för mord är hur som helst lägst 10 år och högst 18 år, och/eller livstid. Går fallet till rättegång och påföljden blir fängelse, framstår ju 10 år som rena barnleken jämfört med de högre straffsatserna.
KJ kommer sannolikt dock att dömas till sluten psykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Men därom vet vi ingenting i dag - inte ens advokat Forssberg.
Citera
2013-07-28, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Ja, eller att KJ har antytt att han kommer att erkänna och att advokaten Forssberg nu vill "förhandla" om strafflindring vid en eventuell fängelsedom. (Skrivet med reservation, eftersom jag inte vet om en "uppgörelse" av detta slag över huvud taget är tillåten).
Straffet för mord är hur som helst lägst 10 år och högst 18 år, och/eller livstid. Går fallet till rättegång och påföljden blir fängelse, framstår ju 10 år som rena barnleken jämfört med de högre straffsatserna.
KJ kommer sannolikt dock att dömas till sluten psykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Men därom vet vi ingenting i dag - inte ens advokat Forssberg.

Är inte riktigt med på att detta med lyckta dörrar vid denna häf behöver vara speciellt betydelsebärande; de har ju kört med stängd dörr sen första häf:en?
Citera
2013-07-28, 00:52
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Är inte riktigt med på att detta med lyckta dörrar vid denna häf behöver vara speciellt betydelsebärande; de har ju kört med stängd dörr sen första häf:en?

Vid senaste förhandlingen var det KJ:s advokat som ville ha stängda dörrar.Jag kan inte veta säkert, tror inte han begärt det tidigare. Var det så, tycker jag det var lite speciellt.
Citera
2013-07-28, 00:57
Moderator
blomvattnares avatar
Stängda dörrar vid häktningsförhandlingar är mycket vanligt. Det är nog så att det är mycket ovanligt med öppna dörrar.
Citera
2013-07-28, 00:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Stängda dörrar vid häktningsförhandlingar är mycket vanligt. Det är nog så att det är mycket ovanligt med öppna dörrar.
Jo, men det brukar vara åklagaren som begär det för att skydda förundersökningen.
Citera
2013-07-28, 01:04
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jo, men det brukar vara åklagaren som begär det för att skydda förundersökningen.
Men kanske hann advokaten före? Om inte advokaten hade begärt det så hade nog åklagaren gjort det.

Men ni kanske menar att det är udda att advokaten överhuvudtaget begär det? Jag hoppade in i tråden lite hipp som happ och missade kanske sammanhanget i diskussionen.

OK, om vi spekulerar kring varför advokaten begärde det så är min gissning att KJ är i så pass dålig psykisk form att advokaten vill skona honom från det mesta.
Citera
2013-07-28, 01:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

KJ kommer sannolikt inte att dömas till psykvård då han är psykopat, inte sjuk. Högst troligt är KJ inte ensam om detta utan har mGM. Ska samtliga dömas till psykvård och försöksutskrivas om några år ? Det vore en rättsskandal utan like om så sker.
Citera
2013-07-28, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
NB: min fetning ovan.

Det har skrivits på tråden att VB:s uppdatering av facebookkontot inför aktiviteterna den 4/5 (futurum) bröt mot hennes vana att skriva i efterhand. Om hennes vana är en trådsanning vet jag inte. Om det verkligen kontrasterade mot hennes vanor så är det lite intressant, men det kan vi väl inte riktigt veta.

I detta fall visste hon kanske att hon skulle vara borta ett tag från datorn, därav att hon skrev innan. Motionen var kanske hennes reklamutdelarjobb.
Citera
2013-07-28, 01:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Men kanske hann advokaten före? Om inte advokaten hade begärt det så hade nog åklagaren gjort det.

Men ni kanske menar att det är udda att advokaten överhuvudtaget begär det? Jag hoppade in i tråden lite hipp som happ och missade kanske sammanhanget i diskussionen.

OK, om vi spekulerar kring varför advokaten begärde det så är min gissning att KJ är i så pass dålig psykisk form att advokaten vill skona honom från det mesta.
Jag tror inte advokaten hann före. Åklagaren inleder häktningsförhandlingen med sin begäran om häktning, och lägger normalt till begäran om stängda dörrar. Försvaret brukar gå med på det, och domstolen beslutar.

Men nu var det en vikarie som tjänstgjorde som åklagare. Hon kanske glömde, och då begärde advokaten det i stället, eftersom det var bådas vilja.
Citera
2013-07-28, 01:18
Medlem
Citat:
Vid senaste förhandlingen var det KJ:s advokat som ville ha stängda dörrar.Jag kan inte veta säkert, tror inte han begärt det tidigare. Var det så, tycker jag det var lite speciellt.

Ok, noterade inte uppgiften att det var adv som begärde lyckta dörrar. Lite speciellt kan det ju tyckas vara om inte "den sidan" tidigare begärt det. Tror ändå i vart fall att åkl-sidan också önskade detta (det hade ju varit en ganska märklig helomvändning i synen på att lämna ut info annars).
Ingen sida behöver iofs begära lyckta; TR kan ta "eget beslut" i frågan.
Även lite märkligt (el inte) att KJ skulle välja att förmedla för fallet omvälvande info när hans ord adv inte är närvarande (är på sem).
Citera
2013-07-28, 01:23
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror inte advokaten hann före. Åklagaren inleder häktningsförhandlingen med sin begäran om häktning, och lägger normalt till begäran om stängda dörrar. Försvaret brukar gå med på det, och domstolen beslutar.

Men nu var det en vikarie som tjänstgjorde som åklagare. Hon kanske glömde, och då begärde advokaten det i stället, eftersom det var bådas vilja.
Ah, så kan det förstås vara. Den naturligaste förklaringen är nog oftast den rätta förklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in