2013-07-11, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det där stämmer i varje fall dåligt med Leif GW:s skildringar av hur man jobbar vid spaningsmord, inte minst när det gäller "utsatta" offer som i detta fall då det var en ung flicka. Det har nog gjorts åtskilliga övertidstimmar här både före och efter fyndet av kroppsdelarna. Herregud, det finns ju poliser som jobbat på sin fritid och t o m efter sin pensionering med fall de inte kunnat släppa. Tror det är som i alla yrkesgrupper: Graden av engagemang varierar mellan personer.

Sen har ju du och åtskilliga andra FB:are svårt att skilja på "tänka utanför boxen" och fria fantasier och spekulationer som inte går att bygga några konkreta och rimliga utredningsinsatser på. Eller ska vi häkta hela softairgänget i ett 1 månad tycker du och förhöra dem dygnet runt tills de skyldiga bryter samman och erkänner din mordkonspiration?
Jag håller med dig. Det är säkerligen, precis som i andra branscher, ett varierande engagemang och ambitionsnivå. Jag har läst om stor skillnad i statistiken uppklaranden, att det är en liten fraktion som står för de flesta uppklaranden; men jag har ingen koll på vilken sorts brottslighet det handlade om. Läser man en del FUP eller domar eller tar del av Nordisk kriminalkrönika (NKK) så kan man få otaliga exempel på stora ansträngningar och beslutsamhet - ibland en extraordinär entusiasm - från poliser och kriminaltekniker att lösa allvarliga brott. Den paranoide kan förvisso avfärda NKK, som utgiven av Spifab, alltså polismyndigheten själv.
Citera
2013-07-11, 14:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
"Men jag tycker absolut att bevisläget är förhållandevis gott, det kan jag säga, säger Ulrika Schönbeck, kammaråklagare."

Oj oj vad lite bevis dom har. Läs mellan raderna;

Tycker=helt osäkert
Absolut= troligtvis
Förhållandevis= det ENDA vi har att gå på
Gott = INTE starkt
Det kan jag säga = tycker jag i alla fall

Ni som vet hur man läser mellan raderna...

Hon skulle sagt följande om bevisläget var starkt som sten;
"Bevisläget är mycket starkt, och vi är inte det minsta osäkra på att vi tagit rätt person"

Och du tror att han skulle vara fortsatt häktad om det är som du säger ?
Citera
2013-07-11, 14:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
"Men jag tycker absolut att bevisläget är förhållandevis gott, det kan jag säga, säger Ulrika Schönbeck, kammaråklagare."

Oj oj vad lite bevis dom har. Läs mellan raderna;

Tycker=helt osäkert
Absolut= troligtvis
Förhållandevis= det ENDA vi har att gå på
Gott = INTE starkt
Det kan jag säga = tycker jag i alla fall

Ni som vet hur man läser mellan raderna...

Hon skulle sagt följande om bevisläget var starkt som sten;
"Bevisläget är mycket starkt, och vi är inte det minsta osäkra på att vi tagit rätt person"

Hm... ja, jag reagerar på ordvalet här också. Hon har låtit mer säker i tidigare intervjuer tycker jag. Det är lite oroande. En tolkning är att de har en ganska bra indiciekedja, men fortfarande skulle vilja ha åtminstone ett eller annat mer direkt bevis som knyter ihop den häktade och själva mordet.

Måste också medge att jag trott att de skulle få honom att erkänna så småningom, men nu har han suttit i snart 2 månader och nekar fortfarande.
Citera
2013-07-11, 14:14
Medlem
Citat:
Oavsett bevisläget just nu så kan vi i alla fall konstatera att KJs lägenhet inte är mordplatsen. Inte ens Åklagaren tror det.
Så allt blod som hittas i mindre mängder kan ha kommit dit innan mordet skedde.
Eller...
Det kan också kommit dit med kj:s egna kläder, väska eller mordvapen. Han kan ju ha haft mindre mängder av hennes blod med sig hem efter mordet.

Frågan är i så fall om de kan döma honom för mord?
Om det hade varit en helt okänd person, och blod hittats, visst. Men i detta fall står det inte utom allt tvivel att KJ är en mördare.
Vi får vänta och se hur indicie-kedjan ser ut.

Blodet kan ha kommit dit på ett annat sätt också.
Det är inte ovanligt att knäppa styckmördare tar med sig en trofé och i det här fallet fattas hennes händer.
Citera
2013-07-11, 14:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag håller med dig. Det är säkerligen, precis som i andra branscher, ett varierande engagemang och ambitionsnivå. Jag har läst om stor skillnad i statistiken uppklaranden, att det är en liten fraktion som står för de flesta uppklaranden; men jag har ingen koll på vilken sorts brottslighet det handlade om. Läser man en del FUP eller domar eller tar del av Nordisk kriminalkrönika (NKK) så kan man få otaliga exempel på stora ansträngningar och beslutsamhet - ibland en extraordinär entusiasm - från poliser och kriminaltekniker att lösa allvarliga brott. Den paranoide kan förvisso avfärda NKK, som utgiven av Spifab, alltså polismyndigheten själv.

Ja, jag har själv arbetat tidigare med personrelaterade utredningar där ett inslag var att hitta och klarlägga ev. oegentligheter. Just detta när man ibland fick korn på saker och såg öppningar för att nysta upp det gav ofta stor energi och beslutsamhet. Har man en moraluppfattning i grunden att skyldiga människor ska sona sina brott och att människor inte ska komma i åtnjutande av förmåner de inte förtjänar så ger det också vilja och engagemang att arbeta för att nå målet. Och det tror jag att poliser har i högre grad än snittmänniskan.

Uppklaranden kontra enskilda polismän vet jag inget om, däremot känner jag till undersökningar som tydligt visat att i de flesta distrikt står en liten grupp av de patrullerande polismännen för en stor del av ingripandena.
Citera
2013-07-11, 14:23
Medlem
ME077s avatar
Vet inte om jag missat något, men än så länge har jag inte läst någonstans att:

- Åklagaren har konfirmerat uppgiften om blodfynd i lägenheten.
- Hon har uteslutit lägenheten som mordplats.

Sen kan man undra varför KJ´s advokat igår/idag sa att han inte fått information om fler fynd än blodet i bilen.
Citera
2013-07-11, 14:25
Medlem
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7750052
Citera
2013-07-11, 14:42
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Det där stämmer i varje fall dåligt med Leif GW:s skildringar av hur man jobbar vid spaningsmord, inte minst när det gäller "utsatta" offer som i detta fall då det var en ung flicka. Det har nog gjorts åtskilliga övertidstimmar här både före och efter fyndet av kroppsdelarna. Herregud, det finns ju poliser som jobbat på sin fritid och t o m efter sin pensionering med fall de inte kunnat släppa. Tror det är som i alla yrkesgrupper: Graden av engagemang varierar mellan personer.

Sen har ju du och åtskilliga andra FB:are svårt att skilja på "tänka utanför boxen" och fria fantasier och spekulationer som inte går att bygga några konkreta och rimliga utredningsinsatser på. Eller ska vi häkta hela softairgänget i ett 1 månad tycker du och förhöra dem dygnet runt tills de skyldiga bryter samman och erkänner din mordkonspiration?

Avsikten är inte att vara elak mot polisen men faktum är att svensk polis har lägst ranking när det gäller uppklarade grova brott vid en nordisk jämförelse. Föga smickrande och jag undrar hur GW skulle förklara Sveriges bottenplacering .. Gissar att förklaringen knappast beror på varierande grad av engagemang på individnivå, tror mera på ett inbyggt systemfel hos svensk polis - eller på den resursbrist som uppstod när man minskade antalet civilanställda.

Jag tror inte det lokala softairgänget är inblandade i VB-mordet, i så fall mera på låtsassoldater från någon annan del av landet. Jag utesluter inte att Vatchareeya utsattes för rituellt betingat, dödligt våld och med det antagandet att mGM finns i en annan sorts grupp än softair.
Citera
2013-07-11, 14:45
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil

Att Vatchareeyas föräldrar vill ha nytt biträde (Elisabeth Massi Fritz) är inte konstigt om de bara haft kontakt med den nuvarande en gång.
Citera
2013-07-11, 14:47
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Lite citat:

Citat:
Vatchareeya Bangsuans föräldrar vill byta målsägarbiträde till Elisabeth Massi Fritz.

Citat:
Föräldrarna har tidigare fått ett målsägandebiträde från advokatbyrån Kaiding, men de är inte nöjda. Biträdet har endast träffat dem en gång.

"De saknar förtroende för målsägandebiträdet och känner ingen tillit" skriver Elisabeth Massi Fritz.

Citat:
Elisabeth Massi Fritz har lång erfarenhet av att företräda brottsoffer i uppmärksammade fall. Hon har arbetat med flera uppmärksammade våldtäktsfall, till exempel Stureplansrättegången, men också med hedersrelaterade fall, till exempel mordet på Pela Atroshi.
Citera
2013-07-11, 15:27
Medlem
Citat:

Ja att beskrivningar av polisiärt utredningsarbete hämtade från en kriminalromanförfattares alster markant skiljer sig från hur det verkligen förhåller sig är föga förvånande, det kan vi nog alla enas kring. Det lär ju inte bli mycket till kioskvältare att skriva 300 sid om gråa kontorskonstaplar som vänder papper 9-17.
Känns det bra och tryggt med att ha Leffes skildringar som ledfyr när man resonerar om brott/mordfall så skall man givetvis hålla sig till dem men risken är kanske att man helt enkelt blir aningen bländad
Citera
2013-07-11, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diversus
Vet dom verkligen vad dom gör?

Utan missing peoples sök är det väl troligt att KJ fortfarande varit en fri man.
Överskatta inte MPS betydelse nu.. Jag skulle snarare säga: "Utan missing peoples sök är det väl troligt att KJ varit en fri man ett par dagar längre"
Det var ju bara en tidsfråga innan någon skulle hittat FP1 och FP2. Polisen hade ju spanat på honom i flera dagar innan fynden gjordes och gissningsvis så hade de plockat in förr eller senare .

Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Sen kan man undra varför KJ´s advokat igår/idag sa att han inte fått information om fler fynd än blodet i bilen.

Nästan så man börjar undra över vad de pysslar med på förhören..
Brukar inte ny bevisning presenteras för den misstänkte för att se om denne har någon kommentar på den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in