Citat:
Jag håller med dig. Det är säkerligen, precis som i andra branscher, ett varierande engagemang och ambitionsnivå. Jag har läst om stor skillnad i statistiken uppklaranden, att det är en liten fraktion som står för de flesta uppklaranden; men jag har ingen koll på vilken sorts brottslighet det handlade om. Läser man en del FUP eller domar eller tar del av Nordisk kriminalkrönika (NKK) så kan man få otaliga exempel på stora ansträngningar och beslutsamhet - ibland en extraordinär entusiasm - från poliser och kriminaltekniker att lösa allvarliga brott. Den paranoide kan förvisso avfärda NKK, som utgiven av Spifab, alltså polismyndigheten själv.
Det där stämmer i varje fall dåligt med Leif GW:s skildringar av hur man jobbar vid spaningsmord, inte minst när det gäller "utsatta" offer som i detta fall då det var en ung flicka. Det har nog gjorts åtskilliga övertidstimmar här både före och efter fyndet av kroppsdelarna. Herregud, det finns ju poliser som jobbat på sin fritid och t o m efter sin pensionering med fall de inte kunnat släppa. Tror det är som i alla yrkesgrupper: Graden av engagemang varierar mellan personer.
Sen har ju du och åtskilliga andra FB:are svårt att skilja på "tänka utanför boxen" och fria fantasier och spekulationer som inte går att bygga några konkreta och rimliga utredningsinsatser på. Eller ska vi häkta hela softairgänget i ett 1 månad tycker du och förhöra dem dygnet runt tills de skyldiga bryter samman och erkänner din mordkonspiration?
Sen har ju du och åtskilliga andra FB:are svårt att skilja på "tänka utanför boxen" och fria fantasier och spekulationer som inte går att bygga några konkreta och rimliga utredningsinsatser på. Eller ska vi häkta hela softairgänget i ett 1 månad tycker du och förhöra dem dygnet runt tills de skyldiga bryter samman och erkänner din mordkonspiration?