Citat:
Ursprungligen postat av
diversus
Vet dom verkligen vad dom gör?
Utan missing peoples sök är det väl troligt att KJ fortfarande varit en fri man.
När väl polisen flera veckor för sent drar igång en rejäl sök beklagar man sig över att det saknas hundar och att beslutet om en sök insatts tas i högre instans och just försent.
Får en känsla av att utredningen är alltför toppstyrd stelbent och oproffsig för att platsa i ett avsnitt av Forensic Files.
Om ett brott ej följer givna mönster och statistik blir det helt enkelt problem.
Om KJ inte varit ensam om det här, vilket jag tror att han inte var, är detta inte detsamma som att han utfört styckmordet på Vatchareeya tillsammans med bästa polarna nästgårds, utan tillsammans med någon/några som han haft kontakt med på nätet och kanske aldrig träffat irl tidigare. Har fått intryck av att KJ inte har några riktigt nära vänner över huvud taget och ännu färre som delat hans morbida intressen, i varje fall inte fullt ut, men att det däremot finns gott om likasinnade på nätet med samma fascination av att plåga och döda som KJ själv drömt om att få göra åtminstone en gång i livet. Det är kontakter av det slaget mordspanarna borde inrikta sig på att identifiera och spåra upp, hans dator innehåller kanske info som kan leda framåt.
Nej, utredande poliser tänker ogärna utanför boxen, de känner sig antagligen bara trygga när de har Polishögskolans manual att bläddra i. De ser polisyrket som ett jobb 9-17 och någon beordrad övertid har jag svårt att föreställa mig förekommer.