2013-07-11, 11:15
Avslutad
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6889282
Begär förlängd häktning av misstänkt
Citera
2013-07-11, 11:20
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle69a
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6889282
Begär förlängd häktning av misstänkt

Citat:
– Vi motsätter oss det vilket innebär att det troligen blir en ny häktningsförhandling på fredag, säger Bo Forssberg, 22-åringens advokat.
Mannen har varit häktad sedan slutet av maj. Han är på sannolika skäl misstänkt för mord i början av maj, men nekar till brott.

Nya uppgifter om att blod från kvinnan hittats i mannens lägenhet kommenteras inte av åklagarna som leder förundersökningen om styckmordet.

När 22-åringen förhördes av polis i onsdags berördes inte några blodfläckar i lägenheten, enligt Bo Forssberg.
Enligt honom har polisen inte kommit med några nya uppgifter i fallet.

–·I alla fall inget som gör att min klient ändrat sin inställning, säger han.
Blod från kvinnan har hittats i mannens bil, men det saknas fortfarande pusselbitar i utredningen för att mordet ska kunna klaras upp.

Ingen mordplats
Varken mordplats eller mordvapen har hittats och frågan är om åklagarna anser sig ha tillräckligt med bevis för att väcka åtal.

–·Det svarar inte jag på, utan vi jobbar vidare. Frågan om åtal eller inte, det kommer vi att ta ställning till senare. Men jag tycker absolut att bevisläget är förhållandevis gott, det kan jag säga, säger Ulrika Schönbeck, kammaråklagare.

Den 20-åriga kvinnan mördades den 4 eller 5 maj. Hon troddes först vara försvunnen, men några veckor senare hittades delar av hennes kropp i ett övergivet hus. Senare hittades fler delar.

Det fetade: Innebär detta att åklagarens bevis måste offentliggöras? Om det blir häkningsförhandling alltså.
Citera
2013-07-11, 11:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det fetade: Innebär detta att åklagarens bevis måste offentliggöras? Om det blir häkningsförhandling alltså.
Nej, lika lite som vid tidigare häktningsförhandlingar. Denna kommer tveklöst att hållas inför stängda dörrar.
Citera
2013-07-11, 11:30
Medlem
Oavsett bevisläget just nu så kan vi i alla fall konstatera att KJs lägenhet inte är mordplatsen. Inte ens Åklagaren tror det.
Så allt blod som hittas i mindre mängder kan ha kommit dit innan mordet skedde.
Eller...
Det kan också kommit dit med kj:s egna kläder, väska eller mordvapen. Han kan ju ha haft mindre mängder av hennes blod med sig hem efter mordet.

Frågan är i så fall om de kan döma honom för mord?
Om det hade varit en helt okänd person, och blod hittats, visst. Men i detta fall står det inte utom allt tvivel att KJ är en mördare.
Vi får vänta och se hur indicie-kedjan ser ut.
Citera
2013-07-11, 11:41
Medlem
"Men jag tycker absolut att bevisläget är förhållandevis gott, det kan jag säga, säger Ulrika Schönbeck, kammaråklagare."

Oj oj vad lite bevis dom har. Läs mellan raderna;

Tycker=helt osäkert
Absolut= troligtvis
Förhållandevis= det ENDA vi har att gå på
Gott = INTE starkt
Det kan jag säga = tycker jag i alla fall

Ni som vet hur man läser mellan raderna...

Hon skulle sagt följande om bevisläget var starkt som sten;
"Bevisläget är mycket starkt, och vi är inte det minsta osäkra på att vi tagit rätt person"
Citera
2013-07-11, 11:42
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Oavsett bevisläget just nu så kan vi i alla fall konstatera att KJs lägenhet inte är mordplatsen. Inte ens Åklagaren tror det.
Eller...
Det kan också kommit dit med kj:s egna kläder, väska eller mordvapen. Han kan ju ha haft mindre mängder av hennes blod med sig hem efter mordet.

Om det hade varit en helt okänd person, och blod hittats, visst. Men i detta fall står det inte utom allt tvivel att KJ är en mördare.
Det där är väl en sanning med modifikation, tidningarna spekulerar och åklagare/polis har väl inte sagt något om detta.
Och att man inte kan bevisa att det är en mordplats är ju inte samma sak som att det inte är en sådan. Jag tror att hon kan ha mördats i lägenheten och att mtGM kanske haft hjälp med att städa och forsla bort bevis.
Citera
2013-07-11, 11:48
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
"Men jag tycker absolut att bevisläget är förhållandevis gott, det kan jag säga, säger Ulrika Schönbeck, kammaråklagare."

Oj oj vad lite bevis dom har. Läs mellan raderna;

Tycker=helt osäkert
Absolut= troligtvis
Förhållandevis= det ENDA vi har att gå på
Gott = INTE starkt
Det kan jag säga = tycker jag i alla fall

Mycket bra tolkning av vad Schönbeck egentligen säger. Hon "blajar", inget annat.
Citera
2013-07-11, 11:55
Medlem
Citat:
Eller...

Det kräver dock en förklaring, varför BO:s blod påvisades i den misstänkte GM:s bil och lägenhet. Det i sig är så suspekt att den misstänkte GM måste vara inblandad, ensam eller i samarbete. Förmodligen ensam. Vilken medbrottsling kan knipa käft; icke-proffs brukar pladdra lösmynt och vilken medbrottsling är tänkbar, att vara så tajt med KJ att de i samförstånd skulle ha mördat och försökt undanröja VB? Oavsett vilka pusselbitar som saknas för att skapa en sammanhängande gärningsbeskrivning, så har KJ en del tekniska fynd att försöka förklara.
Citera
2013-07-11, 12:01
Medlem
Citat:
Polis och åklagare vet nog vad dom gör.
Vet dom verkligen vad dom gör?

Utan missing peoples sök är det väl troligt att KJ fortfarande varit en fri man.

När väl polisen flera veckor för sent drar igång en rejäl sök beklagar man sig över att det saknas hundar och att beslutet om en sök insatts tas i högre instans och just försent.

Får en känsla av att utredningen är alltför toppstyrd stelbent och oproffsig för att platsa i ett avsnitt av Forensic Files.

Om ett brott ej följer givna mönster och statistik blir det helt enkelt problem.
Senast redigerad av diversus 2013-07-11 kl. 12:08.
Citera
2013-07-11, 13:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diversus
Vet dom verkligen vad dom gör?

Utan missing peoples sök är det väl troligt att KJ fortfarande varit en fri man.

När väl polisen flera veckor för sent drar igång en rejäl sök beklagar man sig över att det saknas hundar och att beslutet om en sök insatts tas i högre instans och just försent.

Får en känsla av att utredningen är alltför toppstyrd stelbent och oproffsig för att platsa i ett avsnitt av Forensic Files.

Om ett brott ej följer givna mönster och statistik blir det helt enkelt problem.

Om KJ inte varit ensam om det här, vilket jag tror att han inte var, är detta inte detsamma som att han utfört styckmordet på Vatchareeya tillsammans med bästa polarna nästgårds, utan tillsammans med någon/några som han haft kontakt med på nätet och kanske aldrig träffat irl tidigare. Har fått intryck av att KJ inte har några riktigt nära vänner över huvud taget och ännu färre som delat hans morbida intressen, i varje fall inte fullt ut, men att det däremot finns gott om likasinnade på nätet med samma fascination av att plåga och döda som KJ själv drömt om att få göra åtminstone en gång i livet. Det är kontakter av det slaget mordspanarna borde inrikta sig på att identifiera och spåra upp, hans dator innehåller kanske info som kan leda framåt.

Nej, utredande poliser tänker ogärna utanför boxen, de känner sig antagligen bara trygga när de har Polishögskolans manual att bläddra i. De ser polisyrket som ett jobb 9-17 och någon beordrad övertid har jag svårt att föreställa mig förekommer.
Citera
2013-07-11, 14:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine

Nej, utredande poliser tänker ogärna utanför boxen, de känner sig antagligen bara trygga när de har Polishögskolans manual att bläddra i. De ser polisyrket som ett jobb 9-17 och någon beordrad övertid har jag svårt att föreställa mig förekommer.

Det där stämmer i varje fall dåligt med Leif GW:s skildringar av hur man jobbar vid spaningsmord, inte minst när det gäller "utsatta" offer som i detta fall då det var en ung flicka. Det har nog gjorts åtskilliga övertidstimmar här både före och efter fyndet av kroppsdelarna. Herregud, det finns ju poliser som jobbat på sin fritid och t o m efter sin pensionering med fall de inte kunnat släppa. Tror det är som i alla yrkesgrupper: Graden av engagemang varierar mellan personer.

Sen har ju du och åtskilliga andra FB:are svårt att skilja på "tänka utanför boxen" och fria fantasier och spekulationer som inte går att bygga några konkreta och rimliga utredningsinsatser på. Eller ska vi häkta hela softairgänget i ett 1 månad tycker du och förhöra dem dygnet runt tills de skyldiga bryter samman och erkänner din mordkonspiration?
Citera
2013-07-11, 14:02
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Advokaten kanske tycker att det är snålt med info.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in