Citat:
Ursprungligen postat av
ME077
Det enda som jag skulle vilja invända mot är det fetade. Dels har MB´s problem med VB eskalerat ganska kraftigt under mars/april. Och sen så är det ju just för att MB vet att han är den som skulle bli misstänkt som han sätter dit KJ, den mest tacksamma gm-kandidaten. (Jo jag vet vad du och andra tycker om den tanken... vet inte ännu vad jag tycker själv).
Men varför ljuger då KJ om att han försökt ringa VB? Hur löste MB detta med blodet, tejpen och DNA-besudlingen? Verkar det inte närmast otroligt hur väl allt spelar honom i händerna med KJ som försökt strypa ex-flickvänner och pratar strypning med häktesvakter, googlar på styckning av hundar och diskuterar bästa sättet att mörda någon på? Hur kunde han veta att inte KJ hade ett perfekt alibi (han kunde ju t ex ha åkt till kompisar efter kl 21 och sen sovit över där)? Varför lämnade inte VB:s telefon KJ:s lägenhet (av allt att döma) om hon nu verkligen gick därifrån hel och levande och utan KJ i sällskap? Det finns massa frågor att svara på här.
Hela hanteringen av liket (eller snarare likdelarna) känns inte heller som en något som en mentalt någorlunda frisk person (låt vara både aggressiv och känslokall) skulle få för sig. Och hur fick han dit KJ alldeles innan fyndet? Eller hade han bara även här en rent otrolig tur?
Jag skulle också vilja se några konkreta exempel på hur kriminella våldsförbrytare faktiskt verkligen försökt sätta dit någon annan på detta utstuderade vis. Jag uppfattar det mest som ett scenario som förekommer i kriminalserier och i åtalades undaflykter (nån satte dit mig). Känner inte själv till något verkligt exempel utanför fantasivärlden, åtminstone inte något som kommer i närheten av det som förutsätts här.