2013-06-25, 18:27
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det skulle vara väldigt intressant att få veta den sista kända tidpunkt då VB säkert befann sig vid liv. Det kan ju hända att det faktiskt inte finns något efter att hon blev hämtad vid bostaden på eftermiddagen (pejlingar och sms utgör ju inga säkra bevis).
Ett sms till en manlig bekant med visst (för mottagaren) igenkännbart innehåll, bör utgöra ett starkt indicium. - Det ligger ju heller inte i mt:s intresse att VB senast 18:40 avsänder ett sms vari hon ger uttryck för irritation samtidigt som hon då befinner sig i mt:s sällskap. - Eftersom vi inte vet varken vem mottagen är, eller vad som stod skrivet i sms:et, måste vi dock lämna ett visst utrymme för att gm listigt skickade i väg ett sms för att fejka att han dessförinnan berövat VB livet.
Citat:
Om vi utgår från att uppgiften om att han kom till sin lillebror strax efter 21 är verifierad så är en av de saker som skulle kunna tala FÖR honom om det gick att visa att hon faktiskt säkert var vid liv en tidpunkt som ligger ganska nära denna.
Du har ändå 2 h 15 min att spela med; vid ankomst kring 22:00 har du drygt 3 h. - Styckningen kan ha ägt rum dagen därpå och mt:s sett som sin främsta uppgift att snarast möjligt skaffa sig alibi.
Citat:
Nu tror inte jag att det finns några sådana observationer. Jag tror t ex att sista samtalet gjordes tidigare, kanske innan hon träffade samman med KJ till och med. Jag tror också det finns omständigheter i mobilpejlingen av både offer och misstänkt GM:s telefoner som inte är förenliga med den misstänktes egna berättelser, eller i vart fall är svåra att förklara som att han ex.vis haft sin egen telefon avstängd under en stor del av kvällen. Detta kan mycket väl vara uppgifter polisen fick ut på ett ganska tidigt stadium och som bidragit till deras tidiga misstankar.
Jag tror att signalerna 18:40 med åtföljande position vid Åberget kan ha gått stick i stäv med mt:s 5 h långa, oavbrutna studiekväll. - Men som sagt; allt är i brist på säker info rena spekulationer och gissningar.
Citera
2013-06-25, 18:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, sms:ets tid är inte bekräftad (det kan ej heller anses vara en trådsanning) men för enkelhetens skull - och rent hypotetiskt - har jag kopplat de sista, starka signalerna till en aktiv handling från VB:s sida (samtal eller sms), och då till det sms som hon måste anses ha skickat efter kl. 16:00, eller efter den tid hon blev hämtad av mt. - Det talades till en början om "ett tiotal signaler", men det är här oklart huruvida man då kan ha menat tiden 15:00 - 16:00; från polishåll har man svävat mycket på målet här. - Hur som helst har man bekräftat att de sista signalerna härrör från 18:40 (det sista pipet från 21-tiden exkluderat). - En klar möjlighet är att VB ringde och sms:ade innan hon hämtades, och att 18:40-signalerna motsvaras av det sms i vilket hon enligt mottagaren verkade ha retat upp sig på något(n). - Man kan också uttrycka saken så att 18:40 bör vara den senaste tidpunkten hon kan ha avsänt sms:et till sin manlige bekant.

Och han säger enligt media att han såg det först på kvällen, är det inte kväll 18:40?

Under lördagen skickade hon ett sms till en manlig bekant.
– Hon skrev något om att det var någon som hade retat upp henne, säger mannen till Aftonbladet.

Han har varit i kontakt med polisen och lämnat in sin telefon.
Jag såg inte sms:et förrän på kvällen. Senast jag såg henne var på torsdagen innan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16749787.ab

Jag tycker att det lutar åt att sms:et sändes under eftermiddagen, kanske innan KJ hämtade henne, och stämmer in på det här skvallret som vissa här avfärdat.

Dagen hon försvann ringde KJ och ville prata allvar med VB och försöka starta om på ny kula efter 3 år.
Morsan hade då sagt att hon inte skulle följa med , men hon sa att det inte var någon fara...

Kanske en uppgift vi inte bör avfärda riktigt än.

EDIT;En förklaring kan vara:

KJ ringer VB under lördagen enligt ovanstående skvaller, VB säger sig inte vilja träffa KJ, åtminstone skyller hon på att hon måste plugga, KJ står på sig, hotar kanske med något vilket gör VB irriterad, men hon ger av i nuläget oklar anledning med sig och låter sig motvilligt hämtas av KJ och tror att de är överens, hon kan plugga även om hon är hemma hos KJ och att KJ menar att hon lika gärna kan göra det hos honom. Läget är infekterat redan nu, och KJ tror att han har halva inne i och med att VB låter sig hämtas. Men ack så fel han hade. Väl hemma hos KJ försöker KJ sig på att få till det igen, de ska bli ett par, och någonstans här skär det sig totalt, KJ får ett sinnesutbrott och mordet är ett faktum.

Jag tror att det är ungefär såhär som det har gått till.
Senast redigerad av OY 2013-06-25 kl. 18:37.
Citera
2013-06-25, 18:30
Medlem
Så här stod det i NSD:

På den efterföljande presskonferensen berättar åklagaren Anna Bergström att det resultat från Statens kriminaltekniska laboratorium (SKL) som stärkt misstankarna mot mannen är spår av blod.

-Blod av den avlidna (kvinnan) har återfunnits på ett sätt som kan kopplas till den misstänkte, säger hon, men vill inte precisera var blodet hittats.

Och i Sydsvenskan

Vid en presskonferens efter häktningsförhandlingen berättade åklagarna att kroppen har spår av stickvåld och att det inte bara är de tekniska provresultaten som gör att misstankegraden höjs, utan att en ”samlad bedömning” ligger bakom.

– Blod av den avlidna har återfunnits på ett sätt som kan kopplas till den misstänkte, säger åklagaren Anna Bergström, men vill inte precisera var blodet hittats.

Finns ingenting om att det blodet skulle ha hittats i bilen. Tror att det kan ha blivit en trådsanning
Citera
2013-06-25, 18:32
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag vet inte hur ni tolkar det här, men jag tycker nog att man kan läsa mellan raderna att det här blodspåret inte hittats i KJ bil.

Sedan tidigare har Aftonbladet kunnat berätta om blodspåren som som hittades i bagageutrymmet på 22-åringens bil.
De nya fynden ska ytterligare stärka misstankarna mot 22-åringen.
– Vi kan inte närmare berätta var de hittats, men det är sådant som kan kopplas till den misstänkte, säger Ulr*ca Schö*beck.
Men kan man säga att de är separata från de blodspåren som tidigare nämnts?
– Ja, det kan man säga.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16963918.ab

Åklagaren är verkligen noga med att inte ge för mycket information. "Ja, det kan man säga" kan tolkas lite hur som helst. Tycker det är bra gjort av dem med insyn i utredningen att inte läcka mer än vad de gjort hittills, det måste ju vara många som pratar och undrar vad man egentligen vet, hur mycket KJ snackar, vilka fynd som gjorts mm.

Förresten, vet någon hur lång tid det brukar ta innan FUP kommer ut?
Citera
2013-06-25, 18:44
Medlem
IngenEinsteins avatar
Citat:
Förlåt men vad yrar du om egentligen? KJ är inte skäligen misstänkt längre, det var han när artikeln du säger att du skiter i skrevs. Några dagar senare omhäktades han på den högre misstankegraden på sannolika skäl misstänkt. Någon högre misstankegrad än så finns inte i rättssystemet under själva förundersökningen, så om du tror att det skulle säga något om bevisen så har du fått det totalt om bakfoten. Nästa steg i kedjan är åtal och där är det ingen expert som någonsin trott att ett sånt skulle komma före sommaren. Det är ju tvärtom bara normal procedur att förundersökningen tar flera månader.

I övrigt vet du ju inget om vad man hittat mer för bevisning, eftersom åklagarna varit väldigt tydliga med att de inte kommer att släppa just någon mer information i det här skedet. Alltså är hela din teori totalt poänglös.

Vad menar du med "Ni"? Jag har inte länkat några bloggar och har definitivt inte spekulerat om att KJ:s vänner är släktingar skulle vara inblandade på något vis. Så blanda inte in mig i saker jag inte har nåt att göra med.

Åh Faen råka skriva fel "På sannolika skäl misstänkt." Menade jag..Är han inte ännu. Sorry om du missuppfattar,vad jag vill är att rätt person eller ( Personer ) ska hittas..Inte vilka diagnoser, alla hans olika beteende..Vilken ångest man skapar om man faller lite utanför ramen som människa..
Alltså du tänker överhuvudet taget inte alls, och har inte ens brytt dig om varandra säger eller tycker.??
Här skriver du något annat som gett dig info..Eller
Skit samma..Häng dig inte för mycket om man felar, jag säger oskyldig till motsatsen är bevisat
Att det finns blod hemma oss KJ med tanke på hur mycket dom umgicks bodde samman en tid m.m. bör det finnas hav av dna överallt, det gäller att sålla. serru
Och rätt, hen ska fällas när tiden är inne.
Och det kan bara tiden visa, allt kanske gör en vändning. Tiden utvisar allt
Tycker verkligen dom skulle hittas massa mera, om man anser hans så otroligt sjuk att,klara detta utan att lämna stora bevis efter sig..

Ursprungligen postat av KSP

Jag tror inte att KJ har ASP det skulle ha framkommit i tråden om han hade en historik med våldsamma utbrott (aggressionsproblematik), en hög grad av bristande empati och utnyttjande av människor i sin närhet, dessa människor tenderar ofta handla impulsivt och har svårt att planera och därmed hålla sig till sin planerade plan.
Det fattas uppgifter av våldsam karaktär kring KJ som person - däremot har det framkommit att han är lugn och brusar sällan upp sig, det finns heller inte några uppgifter på någon sorts missbruk vilket är vanligt bland ASP.

Jag fortsätter att gardera mig med att det fortfarande finns utrymme för en annan GM men skulle det framkomma mer konkret och stark teknisk bevisning emot KJ är jag beredd att ändra mig.
Det finns för många frågor som behövs redas ut innan jag är övertygad om det är rätt man som sitter frihetsberövad.

Ditt svar : ------->>>>>>>>>Du har uppenbarligen inte läst hela tråden.

Finns både uppgifter om grymhet mot djur och bråk/hot /våldsincidenter under skoltiden som varit uppe flera gånger i tråden, särskilt när KJ hamnade i strålkastarljuset första gången. Så om det var en av dina huvudskäl till att hålla dig till din alternativa GM-hypotes så kanske du skulle ta och fundera över den ett varv till.

Givetvis är dessa uppgifter liksom det mesta annat i tråden inte officiellt bekräftade någonstans, men de har lämnats av flera källor. Sen finns det förvisso de som sagt att KJ verkar vara en lugn och snäll kille också. Men det har sagts om många grova våldsbrottslingar före honom.
Senast redigerad av IngenEinstein 2013-06-25 kl. 18:47. Anledning: felskrivet
Citera
2013-06-25, 18:46
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar

När det gäller KJ kan man fråga sig varför han uttryckte för kompisar att han ville pröva på att döda.

OM han nu har uttryckt detta skulle det ju kunna vara så enkelt att han ville kolla vad reaktionen hos kompisarna blev. Känna av om någon annan har samma tankar. Eller bara framstå som tuff och hård.

Oavsett om KJ är skyldig eller ej, tycker jag inte rykten om ett sådant uttalande har någon större tyngd. Minns inte vem, men någon i tråden skrev ett så jäkla bra inlägg om ryktesspridning tidigare.
Jag tänker mig att ryktet kan ha uppstått efter att man i kompisgänget har snackat kring frågan "Undrar hur det känns att döda någon?". Detta kan då i samband med den senare tidens händelser ha blivit till "KJ vill pröva på att döda". Känns inte helt otippat att man med intresse för militaria och vapen kommer in på samtal om döden och dödande. Inte minst den här tråden är väl en indikation på att döden är ett engagerande ämne för många människor, förvisso på olika plan.

Skulle det visa sig KJ upprepade gånger har uttryckt önskan att döda, så är det kanske en annan femma, men det vet vi ju inget om.
Citera
2013-06-25, 18:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Så här stod det i NSD:

På den efterföljande presskonferensen berättar åklagaren Anna Bergström att det resultat från Statens kriminaltekniska laboratorium (SKL) som stärkt misstankarna mot mannen är spår av blod.

-Blod av den avlidna (kvinnan) har återfunnits på ett sätt som kan kopplas till den misstänkte, säger hon, men vill inte precisera var blodet hittats.

Och i Sydsvenskan

Vid en presskonferens efter häktningsförhandlingen berättade åklagarna att kroppen har spår av stickvåld och att det inte bara är de tekniska provresultaten som gör att misstankegraden höjs, utan att en ”samlad bedömning” ligger bakom.

– Blod av den avlidna har återfunnits på ett sätt som kan kopplas till den misstänkte, säger åklagaren Anna Bergström, men vill inte precisera var blodet hittats.

Finns ingenting om att det blodet skulle ha hittats i bilen. Tror att det kan ha blivit en trådsanning
Du har läst en gammal NSD, 31 maj.

NK 13 juni:
Citat:
Det är klarlagt att blodspår i en av bilarna som beslagtogs när 22-åringen greps stärkte åklagarsidans bevisläge från skälig misstanke till sannolika skäl.
Citera
2013-06-25, 18:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Och han säger enligt media att han såg det först på kvällen, är det inte kväll 18:40?

– Hon skrev något om att det var någon som hade retat upp henne, säger mannen till Aftonbladet.

Jag såg inte sms:et förrän på kvällen. Senast jag såg henne var på torsdagen innan.

Jag tycker att det lutar åt att sms:et sändes under eftermiddagen, kanske innan KJ hämtade henne, och stämmer in på det här skvallret som vissa här avfärdat.
Det beror på. - Om mottagaren t ex varit på fest och anlänt hem runt midnatt, så såg han inte sms:et förrän på kvällen. - Sedan kan jag också tänka mig att varken mottagaren eller AB vill basunera ut den exakta hemkomsttiden.
Citat:
Dagen hon försvann ringde KJ och ville prata allvar med VB och försöka starta om på ny kula efter 3 år.
Morsan hade då sagt att hon inte skulle följa med , men hon sa att det inte var någon fara...

Det finns så många mytomaner och snurrhjärnor i tråden att jag valt att helt bortse från dylikt skvaller. Dessutom verkar det högst otroligt att mt skulle ha velat prata allvar med VB plus att det också låter som att VB:s mor känt till att mt hämtat VB vid bostaden. - Enligt FU-ledaren KR ska det f.ö. ha varit VB som sms:at mt (som ju ofta brukade ställa upp och skjutsa folk).
Citera
2013-06-25, 18:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det beror på. - Om mottagaren t ex varit på fest och anlänt hem runt midnatt, så såg han inte sms:et förrän på kvällen. - Sedan kan jag också tänka mig att varken mottagaren eller AB vill basunera ut den exakta hemkomsttiden.Det finns så många mytomaner och snurrhjärnor i tråden att jag valt att helt bortse från dylikt skvaller. Dessutom verkar det högst otroligt att mt skulle ha velat prata allvar med VB plus att det också låter som att VB:s mor känt till att mt hämtat VB vid bostaden. - Enligt FU-ledaren KR ska det f.ö. ha varit VB som sms:at mt (som ju ofta brukade ställa upp och skjutsa folk).

Kan du länka till källan som anger att det är KJ som var mottagaren av det irriterade sms:et?
Citera
2013-06-25, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du har läst en gammal NSD, 31 maj.

NK 13 juni:
Det står ju att blodspår hittats men inte hur mkt i bilen och det andra blodspåret tolkar jag kan lika gärna vara på annan plats...Vi vet ingenting säkert var det sista blodspåret hittades.
Citera
2013-06-25, 19:07
Medlem
Citat:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16749787.ab

EDIT;En förklaring kan vara:

KJ ringer VB under lördagen enligt ovanstående skvaller, VB säger sig inte vilja träffa KJ, åtminstone skyller hon på att hon måste plugga, KJ står på sig, hotar kanske med något vilket gör VB irriterad, men hon ger av i nuläget oklar anledning med sig och låter sig motvilligt hämtas av KJ och tror att de är överens, hon kan plugga även om hon är hemma hos KJ och att KJ menar att hon lika gärna kan göra det hos honom. Läget är infekterat redan nu, och KJ tror att han har halva inne i och med att VB låter sig hämtas. Men ack så fel han hade. Väl hemma hos KJ försöker KJ sig på att få till det igen, de ska bli ett par, och någonstans här skär det sig totalt, KJ får ett sinnesutbrott och mordet är ett faktum.

Jag tror att det är ungefär såhär som det har gått till.
Var har du läst att KJ ska ha ringt VB och velat börja om?
Citera
2013-06-25, 19:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Det står ju att blodspår hittats men inte hur mkt i bilen och det andra blodspåret tolkar jag kan lika gärna vara på annan plats...Vi vet ingenting säkert var det sista blodspåret hittades.
Det är riktigt, men du använde tidningsartiklar från maj för att påstå att inget fanns om att blodet hittades i bilen. Första offentliggjorda blodfyndet gjordes i bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in