2013-06-20, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Gissa på du. Så kan jag be han gissa vilken hemlig-innersta-klubben instruktör du menar. Då ingen tränare eller karateutövare visste något alls av dom han frågade. Men visst kanske kommer någon hemlig ninja-instruktör dit då han inte är där.

Ok. Om din polare nu har så god kontakt med tränaren, vilket jg för övrigt kan gissa vem det också är,
Men för skojs skull...

Vilka i klubben har blivit inkallad på förhör ?

När har förhören ägt rum ? Och vad specifikt är det dom är särskilt intresserade av som framgår under förhören ?

Tell me
Citera
2013-06-20, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
Tror jag har skrivit detta tidigare: Gärningsmannen kanske har sett på Veckans Brott, hur en kropp lättast förstörs om den i naturen ligger utan emballage? För även om benen sen hittades i ödehuset, vilket skulle kunna tolkas som att gärningsmannen vill att delarna skulle hittas, så kanske syftet med placeringen dit var att elda upp delarna. Och av någon anledning lyckades inte personen flytta allt, kanske blev han avbruten, kanske insåg han att det var för svårt att baxa upp torso/huvud för rampen.

Så, ja Akrobaten, man kan inte utesluta att kroppsdelarna har varit emballerade och att emballaget har tagits bort, av någon anledning. Tanken om Veckans Brott är kanske för långsökt, men gärningsmannen tog kanske emballaget för att det kunde finnas spår av GM på det?

Tankar kring kroppsdelarnas placering och avsaknaden av emballage utifrån antagandet att GM planerade att elda upp huset/kroppen: GM styckar kroppen på annan plats (eftersom kroppens placering är graverande för GM), förpackar delarna i påsar och påsarna i bagar/ryggsäck anpassade för friluftsliv, (för att inte väcka onöd misst).
Kör till platsen vid huset som GM är väl förtrogen med (tar sig dit av 2 skäl: känner sig trygg där och även för att det inte direkt skulle ifrågasättas vad GM gör där om GM skulle råka stöta på någon bekant). Tror alltså att GM gör detta dagtid (men på en tidpunkt GM bedömer relativt säker) eftersom GM skulle få svårt att motivera vad GM gör där mitt i natta om någon skulle råka observera bilen tex.

Parkerar, sonderar: allt lugnt, ingen där. Tar en väska går ut i terrängen (till fp2) och tömmer ut innehållet/tar med sig alla påsar etc (för att efterlämna så lite spår som möjl). Gör om proceduren tills alla delar är på plats.

Åker därifrån. Gör sig av med allt emballage.

Återkommer nattetid. Parkerar nu en bit ifrån platsen. Har med sig en väska och tändvätska.
Påbörjar förflyttning av delarna (i väskan) till huset, tar först benen. Går upp för rampen, ställer ner benen.
Blir skrämd av något, vadsomhelst (lär ha hyfsad puls). Tar sig därifrån, vågar sedan inte återkomma (el fick inget bra tillfälle innan delarna hittades).

Kroppsdelar/händer som fattas? Djur? (räv?)

Kan givetvis tyckas omständligt att åka dit fler ggr men kanske ändå inte så lätt att genomföra hela processen i ett svep. Alltså en förklaring till att en GM delar upp det momentvis.
Senast redigerad av Rubar 2013-06-20 kl. 03:21.
Citera
2013-06-20, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tankar kring kroppsdelarnas placering och avsaknaden av emballage utifrån antagandet att GM planerade att elda upp huset/kroppen: GM styckar kroppen på annan plats (eftersom kroppens placering är graverande för GM), förpackar delarna i påsar och påsarna i bagar/ryggsäck anpassade för friluftsliv (för att inte väcka onöd misst).
Kör till platsen vid huset som GM är väl förtrogen med (tar sig dit av 2 skäl: känner sig trygg där och även för att det inte direkt skulle ifrågasättas vad GM gör där om GM skulle råka stöta på någon bekant). Tror alltså att GM gör detta dagtid (men på en tidpunkt GM bedömer relativt säker) eftersom GM skulle få svårt att motivera vad GM gör där mitt i natta om någon skulle råka observera bilen tex.

Parkerar, sonderar: allt lugnt, ingen där. Tar en väska går ut i terrängen (till fp2) och tömmer ut innehållet/tar med sig alla påsar etc (för att efterlämna så lite spår som möjl). Gör om proceduren tills alla delar är på plats.

Återkommer nattetid. Parkerar nu en bit ifrån platsen. Har med sig en väska och tändvätska.
Påbörjar förflyttning av delarna (i väskan) till huset, tar först benen. Går upp för rampen, ställer ner benen.
Blir skrämd av något, vadsomhelst (lär ha hyfsad puls). Tar sig därifrån, vågar sedan inte återkomma (el fick inget bra tillfälle innan delarna hittades).

Kan givetvis tyckas omständligt att åka dit fler ggr men kanske ändå inte så lätt att genomföra hela processen i ett svep. Alltså en förklaring till att en GM delar upp det momentvis.

Jag ryser fan. Mitt i prick skulle jag vilja påstå !

Vilka tycker att med denna ( enligt mig absolut klockrena teori) bortsett från ev fjutta på - biten,
Tror fortfarande at KJ var i nån jävla dravel psykos
Citera
2013-06-20, 03:03
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Tror jag har skrivit detta tidigare: Gärningsmannen kanske har sett på Veckans Brott, hur en kropp lättast förstörs om den i naturen ligger utan emballage? För även om benen sen hittades i ödehuset, vilket skulle kunna tolkas som att gärningsmannen vill att delarna skulle hittas, så kanske syftet med placeringen dit var att elda upp delarna. Och av någon anledning lyckades inte personen flytta allt, kanske blev han avbruten, kanske insåg han att det var för svårt att baxa upp torso/huvud för rampen.

Så, ja Akrobaten, man kan inte utesluta att kroppsdelarna har varit emballerade och att emballaget har tagits bort, av någon anledning. Tanken om Veckans Brott är kanske för långsökt, men gärningsmannen tog kanske emballaget för att det kunde finnas spår av GM på det?
Citat:
Hårstrån behövde ju inte mtGM-KJ vara rädd för eftersom det ändå var känt att han hade umgåtts med VB innan hon mördades?

Men ja, det kanske inte alls fanns någon tanke om Veckans Brott (gris-testet) bakom avlägsnandet av eventuellt emballage.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och om allt skulle brännas, och kroppen var styckad när den kom till platsen, varför ta bort emballaget? Han kunde med lätthet kasta in allting i huset och tända på. Fanns ingen anledning att bära vissa delar 150 meter in i skogen, i synnerhet inte om det fanns risk för upptäckt, och den risken förelåg om han blev avbruten, det bör han ha känt till, han har varit på den platsen flera gånger, antagligen fler än man kan räkna till i lekskolan.

Det kanske var mörkt när han var där och dumpade kroppsdelarna, men sen när det hade gått viss tid blev han mer och mer angelägen om att försöka bränna upp kroppen?

Han kanske hade en presenning i bilen som han använde till att svepa in kroppen i, i syfte att slippa blodbesudlingar - vilket i så fall ändå inte lyckades. Men ville elda upp den sen eftersom det kunde finnas fingeravtryck och annat från honom på den?

Eller: emballage kanske användes för att bära kroppsdelar i, t ex när benen bars in i ödehuset. Av någon anledning blev han störd och kunde inte fullfölja planen på att sätta eld på huset?

Bara några lösare tankar.

Det går inte att utesluta emballage helt, tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, självklart behövde han inte bry sig om ifall ett hårstrå eller två återfanns invärtes, i snittytor eller liknande, de hade ju umgåtts så antingen hamnade de där under styckning eller emballering, klart han kunde skita i det.

Jag försökte hitta möjliga förklaringar till att ett emballage kan ha funnits men i så fall har avlägsnats, och då spekulerade jag i att GM kanske var rädd för att hens fingeravtryck eller DNA fanns på emballaget.

Säg att mordet var oplanerat och att GM tog en presenning som låg i bilen, eller sopsäckar som redan var inköpta och kanske har rörts vid utan handskar. Eller att mordet var planerat men att GM tyckte det var säkrast ändå att elda upp emballaget.

Självklart kan det vara en försvårande omständighet om hårstrån hittas på snittytor. Jag kan omformulera mig: GM kanske var mest orolig för sina eventuella fingeravtryck på emballaget och vad gäller hårstrån på snittytor så kanske sådana redan hade hamna där under själva styckningen, något som GM kanske kom på efterhand när hen hade fått tid att tänka. Och därav GM:s förflyttning av kroppsdelar in i ödehuset, i syfte att bränna upp dom, något som inte fullföljdes. Rena spekulationer.

Men eftersom Akrobaten ställer en helt adekvat fråga så gav jag mig på ett försök att hitta förklaringar till varför ett emballage skulle kunna ha funnits med i bilden trots att kroppsdelarna hittades (vad vi vet) utan emballage.
Citera
2013-06-20, 03:08
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Tankar kring kroppsdelarnas placering och avsaknaden av emballage utifrån antagandet att GM planerade att elda upp huset/kroppen: GM styckar kroppen på annan plats (eftersom kroppens placering är graverande för GM), förpackar delarna i påsar och påsarna i bagar/ryggsäck anpassade för friluftsliv (för att inte väcka onöd misst).

Ja, om styckningen har skett på annan plats än t ex fyndplats 2, så tror jag att det kan finnas en möjlighet att GM har transporterat delarna i plastpåsar i ryggsäck, och även att det kan ha skett i omgångar. Det är en variant som bör beaktas. Och i så fall bör han ha eldat upp ryggsäcken också, för säkerhets skull. Skrev om det tidigare men då hade jag någon skum teori om att GM inte hade hittat tillbaks till gropen. Det var innan vi i tråden hade hört om att det ska ha funnits två personer som har kollat in i ödehuset omkring 9-13 maj, utan att ha sett några kroppsdelar. Om det stämmer att kroppsdelar har flyttats flera dagar (veckor) efter mordet, in i ödehuset, då tror jag i nuläget mer på teorin om att försöka elda upp dom än på teorin om att GM ville visa upp dom. Men där behöver vi ju mer information. Är det det senare så är ju GM mer störd än vid eldningsskäl. Dom flest mördare vill väl dölja fynden och minska risken för att bli upptäckt.
Senast redigerad av Minutvisaren 2013-06-20 kl. 03:19.
Citera
2013-06-20, 06:21
Medlem
jonkoping83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Polisen har garanterat gått igenom de i Boden som har ett starkt kriminellt belast register redan.

Det är inte ovanligt att GM har två sidor. En lugn, behärskad, nästan lite tillbaka dragen och snäll sida.
Och en helt tvärtom. En bra liknelse är Hagamannen

Precis, första prioritering är kriminella som i de flesta brott. GM i det här fallet kan mycket väl falla inom ramarna för någon liknande person som Hagamannen, inget som man bortser ifrån i alla fall.
Citera
2013-06-20, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Precis, första prioritering är kriminella som i de flesta brott. GM i det här fallet kan mycket väl falla inom ramarna för någon liknande person som Hagamannen, inget som man bortser ifrån i alla fall.

Men Hagamannen beror väl lite på dåligt ölsinne, vilket gjorde att han förändrades efter att ha varit på fester. KJ hade väl lite öl med sig?

Var det så enkelt?
Citera
2013-06-20, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Har KJ sagt till dig han har AS?
Varför svävade du ut tidigare och sa "Diagnoser har han ju några stycken av".
På vilket sätt grundar du det på? Om nu bara AS är fastställd. Så kan du väl omöjligt veta om han har fler diagnoser än så.

Jag var lite för snabb där. Jag vaktar bara killen och har inte tillgång till hans journal. Men jag fick veta sen att han bara har en fastställd diagnos. Men jag tror att han kommer att få fler diagnoser. Jag tror att han har ADHD eller nåt likande.
Citera
2013-06-20, 07:49
Medlem
NisseNyfikens avatar
LULEÅ.
För en vecka sedan sade kammaråklagare Ulrika Schönbeck att man gjort blodfynd tillhörande Vatchareeya Bangsuan som kunde kopplas till den misstänkte 22-åringen.

NSD kan nu avslöja att även de nya blodfynden gjordes i 22-åringens fordon.
Citera
2013-06-20, 08:07
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseNyfiken
LULEÅ.
För en vecka sedan sade kammaråklagare Ulrika Schönbeck att man gjort blodfynd tillhörande Vatchareeya Bangsuan som kunde kopplas till den misstänkte 22-åringen.

Frågan är om mordplats och styckplats är identiska. Jag tror på 3 olika platser mordplats, styckplats och fyndplats. Bilen har används för att först transportera kroppen och sedan kroppsdelarna.

Ingen som vet/misstänker hur själva mordet gick till, det är väldigt tyst från polisen.
Citera
2013-06-20, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NisseNyfiken
LULEÅ.

Det är intressant var de nya (och gamla) bevisen fanns i bilen. På kläder tillhörande KJ? På ratt eller växelspak? Dörrhandtag?
Citera
2013-06-20, 08:57
Medlem
Citat:
Tankar kring kroppsdelarnas placering och avsaknaden av emballage utifrån antagandet att GM planerade att elda upp huset/kroppen: GM styckar kroppen på annan plats (eftersom kroppens placering är graverande för GM), förpackar delarna i påsar och påsarna i bagar/ryggsäck anpassade för friluftsliv, (för att inte väcka onöd misst).

Jag får inte ihop det då han hade span på sig under tidsperioden. Det är där tanken på assistans dyker upp. Han kan ju omöjligen ha kört/burit runt på kroppsdelar med en polis i hasorna. Oavsett klockslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in