2013-06-03, 15:49
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Jag kan inte låta bli att säga att jag känner för KJ:s familj också på nåt sätt och vi kan bara föreställa oss vad föräldrarna går igenom just nu, deras son som de sett växa upp nu sitter anhållen misstänkt för mord. Vem vill eller kan tänka sig att ens barn kan vara skyldig till ett sånt här brott. Vet inte vad jag skulle göra om det var min son, mer än att bryta ihop fullständigt och ligga sömnlös om nätterna. Det är tragiskt för bägge parter i detta.

Får instämma mycket i detta, det är så lät att glömma dessa är brottsoffer också. Kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig vad alla inblanda mår eller går igenom.
Citera
2013-06-03, 15:50
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Två var för sig dödande hugg; därefter ytterligare sju stick som anses få de nio knivsticken att tillsammans bilda ett mönster.

VB:s kropp är härefter styckad och skändad. Hur själva styckningen gått till är okänt; har gm haft några kunskaper i anatomi, har han använt sig av relevanta verktyg? Alla kroppsdelar förutom VB:s händer återfanns inom ett mycket begränsat område; slarvigt utslängda och gömda, och på ett sätt som inte nödvändigtvis behöver vara av det rituella slaget, utan också skulle kunna hänföras till ett visst tvångsmässigt beteende (alt. bara till att snabbt avhända sig delarna).

Har mt utsetts till syndabock, eller har han tillsammans med andra medverkat vid utförandet av dådet? – Eller är han ensam gm: dödare, styckare och dumpare i en och samma person?

Blod har återfunnits i mt:s bil, antingen på handskarna eller på andra lösa föremål i bilen, alt. som en besudling i bagageutrymmet. Det sägs också finnas annat som kan kopplas till mt.

Vad vet vi om mt:

01. Han är en MÖP (militärt överintresserad person; måhända också överintresserad patriot).
02. Umgås frekvent med andra MÖP:are; deltar i olika fältslag och drabbningar.
03. Har haft en liten hundvalp som avlidit av outredd orsak.
04. Synes lida av hybris och vill gärna ha sista ordet.
05. Var för fem år sedan intresserad av KU (Svenska kyrkans Unga) och UNF (Ungdomens Nykterhetsförbund).
06. Självskadebeteende.
07. Synes ha en dragning åt det extrema och provokativa; gränsöverskridande, impulsiv.
08. Exempel på umgänge:
http://imaturtle.bloggplatsen.se/2012/08/27/8527944-flytten/
http://weheartit.com/skuggan
09. Kan misstänkas självmedicinera mot psykiska besvär.
10. Valspråk: ”No Sacrifice, No Glory”.
11. Experimenterar gärna och provar nya grepp; från infärgning av ben till design av skottsäkra hundvästar. - Vill gärna visa upp vad han åstadkommit.
12. Innehar knivar och pyrotekniskt material.
13. Diskuterar Bodens fästning med sin advokat, i stället för att lägga upp försvarsstrategier.
14. Åtnjuter stöd från fadern som kraftfullt synes agera i bakgrunden.

Bra lista. Finns många punkter man kan fundera på, nummer 11 är för det här fallet klart intressant.
Fler punkter:

15. Nekad att göra lumpen, fick avslag av Pliktverket. Hatade Pliktverket efter det.
16. Överdrev sin roll, undvek samvaro med gruppen han identifierade sig starkt med. Deltog i airsoft-spelet "Fallen Angel", men inte i den sociala samvaron efteråt, som övriga deltagare beskrev som en av höjdpunkterna. Beskrev inte sin roll i spelet sanningsenligt, överdrev sin betydelse och kallade sig för "commander" efteråt.
17. Svårt med sanningen. Påstår själv att han "fick hoppa över gymnasiet och gå direkt till högskola", men det var ingen "högskola" utan folkhögskola för att han inte klarat vanliga gymnasiet.
Citera
2013-06-03, 15:52
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDec
Efter att ha läst igenom senaste tidningarna har jag uppfattat det som:
att dödsorsaken, enl. rättsläkaren, var två knivhugg i bröstet. Bägge hade var för sig varit dödande. Sedan hade hon fått resterande knivstick i ryggen efter dödens inträffande. Och möjligen hade hon även skändats efter dödens inträffande.

Om det stämmer så bör det vara de 7 knivhuggen som i så fall bildar ett mönster.

Var har du hittat information om att hon var knivhuggen/skuren i ryggen, det har jag inte sett?
Citera
2013-06-03, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Om det stämmer så bör det vara de 7 knivhuggen som i så fall bildar ett mönster.

Var har du hittat information om att hon var knivhuggen/skuren i ryggen, det har jag inte sett?

Minns inte nu, men jag har väldigt bra minne av vad jag skummar igenom och läser. Minns viktiga detaljer. Någonstans måste "någon" ha sagt lite för mycket. Jag kan ha sett det i tråden, eller också när jag googlade på nätet beträffande fallet. Minns att det var i samband med att kroppsdelarna hittades i gropen nära stugan hade hittats (bålen, huvud, armar?) Det var första gången som polisen pratade om att det eventuellt kunde röra sig om ett ritualmord. Då nämndes även nio knivstick och att "skadorna" bildade ett mönster. Ryggen nämndes då och jag antog att det här "mönstret" kom från nio knivstick. Nu vet vi ju att två knivhugg i bröstet var dödande. Alltså har hon tillfogats sju knivhugg/skärsår i ryggen efteråt, och dessa skulle bilda ett slags mönster. Vilket?
Usch, det här är bara för hemskt att tänka sig att någon kan tillfoga en annan människa detta. Gärningsmannen/männen? måste låsas in snarast!
Citera
2013-06-03, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Ja jag har flera barn, varav mitt äldsta har AS. Har dessutom utbildning och jobbat med kriminella och psykiskt sjuka och NEP under många år. Som förälder har jag varit med om en del och vägen har inte alltid varit lätt, men det viktigaste jag gjorde var att inse att mitt barn hade AS och behövde allt stöd och hjälp, även vi. Idag är han fullt fungerande och går på universitet. Ingen skulle tro att han har AS men vi har fått jobba hårt, så även han. Gick ut med mvg i praktiskt taget allt och är helt självständig och på din fråga: ja man tvingas ibland inse att barnen behöver mer hjälp än vad man som förälder förmår att ge. Måste vara fruktansvärt för dessa föräldrar och jag förstår att de vill ha bästa försvar. Hoppas dock inte att de tänker att de ska bevisa hans oskuld till sista droppen för det är inte alltid det bästa för personen.

Då borde du om någon veta att personer som har AS, veta att det är en psykisk funktionsnedsättning och ingen psykisk störning.
Det jag vill säga är att vare sig han har eller inte har AS så har det ingen större betydelse om han har gjort detta brottet.
.

Angående hunden så är det bara spekulationer. Det är ju rykten från en granne som inte har bättre att göra på dagarna än att sitta och koka ihop massa med skvaller som sen blir en jävla skröna.
Och om det är folk som sitter och säger att han har "sagt" det själv. Varför har inte någon anmält honom innan då? Nej, det kommer fram i en tråd efter ett fruktansvärt mord har begåtts.
Då kan man undra hur dom som sitter å spekulerar inte har anmält det?
Det är farligt att sitta och skvallra om saker som inte ens kanske är sanna.

Vi kan konstaterar förmodligen är det någon som har ett väldigt stort fel i huvudet när man begår ett sådant här brott. Jag hoppas att det är rätt man som har åkt fast.
Om det inte är det, så hoppas jag att dom får tag på honom eller henne.
Senast redigerad av sandoraaa 2013-06-03 kl. 16:14.
Citera
2013-06-03, 16:29
Medlem
Scires avatar
Jag har sökt igenom tråden flera gånger nu och kan inte hitta informationen om att KJ skulle ha dödat djur som barn. Jag gissar att det är berättelsen om hans hund som har utvecklat sig till någon ny trådsanning.
Citera
2013-06-03, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scire
Jag har sökt igenom tråden flera gånger nu och kan inte hitta informationen om att KJ skulle ha dödat djur som barn. Jag gissar att det är berättelsen om hans hund som har utvecklat sig till någon ny trådsanning.

Om du söker i tråden på "plågat djur" så hittar du inlägg om detta. Men det är ju fortfarande bara rykten.
Citera
2013-06-03, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Jag kan inte låta bli att säga att jag känner för KJ:s familj också på nåt sätt och vi kan bara föreställa oss vad föräldrarna går igenom just nu, deras son som de sett växa upp nu sitter anhållen misstänkt för mord. Vem vill eller kan tänka sig att ens barn kan vara skyldig till ett sånt här brott. Vet inte vad jag skulle göra om det var min son, mer än att bryta ihop fullständigt och ligga sömnlös om nätterna. Det är tragiskt för bägge parter i detta.

Ja. Endast de som lever plågas.

Och här sprids sorgen som ringar på vattnet. I centrum finns de som stod henne mycket nära. Men även längre ut, och mycket längre ut i det lilla samhälle som är Boden med ca 28000 människor (riktigt jämn könsfördelning) rör ett sådant här dåd och livsöde(n) vid starka känslor. Ett helt samhälle traumatiseras och dessa "ringar" når ut över hela Sverige. Att sådant här händer, säger det något om vårt samhälle som vi inte vill veta? Eller väljer vi att förneka att det är annat än en isoleradd händelse. De som finns mycket nära offer och ev. gm (ofälld), tvingas ompröva och omorientera sin världsbild på ett sätt som är minst lika stort som när man får veta att man lider av t.ex. terminal cancer.

Det som kan minska lidandet, något, är om verklig gm inom rimlig tid och med trovärdiga bevis som även gemene man kan förstå lagförs. Och extra så om gm:en kan ge någon form av "förklaring", om än aldrig så förvirrad, och dessutom ge intryck av att känna verklig ånger.
Citera
2013-06-03, 16:38
Medlem
jag orkar verkligen inte gå igenom precis vartenda inlägg från senaste dygnet o ligger lite efter så ber om ursäkt om jag tar upp något som redan varit uppe.. men KJ har uppgivit boden arena som arbetsplats o enligt obekräftade uppgifter var arbetet mer preciserat till "vaktmästare".. om så är fallet så hade KJ tillgång till LITERVIS med diverse rengörningsmedel av olika typer men även div. städredskap o skulle nog utan att detta nödvändigtvis upptäcktes plocka med sig en hel del från arbetsplatsen.
(arbetade på sidan om plugget som lokalvårdare/vaktmästare o jag hade i alla fall tillgång till "skurmedel")
just saying...
Citera
2013-06-03, 16:43
Medlem
Alltså mitt första inlägg i denna tragiska historia.Jag tror att lösningen huruvida Kj är skyldig eller inte finns i hans sk.alibi för Lörd 4 maj.
1.Han går alltså till någon vid 21.00 tiden för att spela TV-spel samtidigt som VB:s mobil tystnar detta alibi verkar polisen inte ha ifrågasatt .Men gick han eller blev han hämtad eller satte han sig i den blåa Hyundaien där blodspår har anträffas?
2.Om han nu blev hämtad eller gick betyder det ju att han inte kan ha plockat upp VB efter vägen då faller en teroi platt.
3.Om Kj är gärningsmannen måste han ha tagit henns liv i lägenheten innan kl 21.00 och han måste också haft sin bil tillgänglig för att kunna kunna transportera kroppen från lägenheten vilket då måste ha skett natten mellan 4-5 maj.
4.Stod det en blå Hyundai på hans parkering Lörd 4 maj? Fanns bilen kvar på Sön 5 maj? den frågan torde någon av grannarna kunna svara på.
5.Den andra lösningen är att Kj och VB tog en biltur långt tidigare än kl 21.00 och då skedde mordet på en helt annan plats vilket kan förklara avsaknaden av blod i lägenheten.Så den stora frågan är vad en blå Hyundai hade för sig 4-5 maj.
Citera
2013-06-03, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsbabykills
jag orkar verkligen inte gå igenom precis vartenda inlägg från senaste dygnet o ligger lite efter så ber om ursäkt om jag tar upp något som redan varit uppe.. men KJ har uppgivit boden arena som arbetsplats o enligt obekräftade uppgifter var arbetet mer preciserat till "vaktmästare".. om så är fallet så hade KJ tillgång till LITERVIS med diverse rengörningsmedel av olika typer men även div. städredskap o skulle nog utan att detta nödvändigtvis upptäcktes plocka med sig en hel del från arbetsplatsen.
(arbetade på sidan om plugget som lokalvårdare/vaktmästare o jag hade i alla fall tillgång till "skurmedel")
just saying...

Så här finns alltså belagd städförmåga?

Intressant! Ev. diagnos och ostädat etc. innebär förstås inte att den ofällde mannen skulle vara inkapabel att röja undan bevis på ett systematiskt sätt. Frågan är varför han inte tog t.ex. blekmedel på blodfläckarna? Kände han inte till dem?
Citera
2013-06-03, 16:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsbabykills
just saying...

bra tänkt! Om det på något vis skulle kunna visas att han plockat med sig rengöringsmedel från jobbet så blir det förstås ytterligare ett litet indicium i en allt längre kedja med omständigheter som blir svåra att förklara bort .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in