2013-06-03, 16:46
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsbabykills
jag orkar verkligen inte gå igenom precis vartenda inlägg från senaste dygnet o ligger lite efter så ber om ursäkt om jag tar upp något som redan varit uppe.. men KJ har uppgivit boden arena som arbetsplats o enligt obekräftade uppgifter var arbetet mer preciserat till "vaktmästare".. om så är fallet så hade KJ tillgång till LITERVIS med diverse rengörningsmedel av olika typer men även div. städredskap o skulle nog utan att detta nödvändigtvis upptäcktes plocka med sig en hel del från arbetsplatsen.
(arbetade på sidan om plugget som lokalvårdare/vaktmästare o jag hade i alla fall tillgång till "skurmedel")
just saying...

Kan vara intressant att kolla med Boden Arena då om det försvunnit rengöringsmedel?
Citera
2013-06-03, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandoraaa
Då borde du om någon veta att personer som har AS, veta att det är en psykisk funktionsnedsättning och ingen psykisk störning.
Det jag vill säga är att vare sig han har eller inte har AS så har det ingen större betydelse om han har gjort detta brottet.
.

Angående hunden så är det bara spekulationer. Det är ju rykten från en granne som inte har bättre att göra på dagarna än att sitta och koka ihop massa med skvaller som sen blir en jävla skröna.
Och om det är folk som sitter och säger att han har "sagt" det själv. Varför har inte någon anmält honom innan då? Nej, det kommer fram i en tråd efter ett fruktansvärt mord har begåtts.
Då kan man undra hur dom som sitter å spekulerar inte har anmält det?
Det är farligt att sitta och skvallra om saker som inte ens kanske är sanna.

Vi kan konstaterar förmodligen är det någon som har ett väldigt stort fel i huvudet när man begår ett sådant här brott. Jag hoppas att det är rätt man som har åkt fast.
Om det inte är det, så hoppas jag att dom får tag på honom eller henne.

Mja..., alltså, på ett sätt, detta med psykisk funktionsnedsättning och störning. Men en psykisk funktionsnedsättning kan t.ex. vid AS (oklart om ofälld utpekad har diagnosen) leda till alltför bristande förmåga att utföra det arbete som upptar en stor del av våra hjärnor: att haja vad f-n andra tänker och inte minst känner. Och om man inte hajar att t.ex. tjejen kommit för att plugga, och inget annat, att det faktiskt är slut på "den andra fronten", så kan denna oförmåga, kalla den psykisk funktionsnedsättning, leda till en kraftig emotionell reaktion pga. att otillräcklig insikt finns för att kontrollera känslolivet, och då kan grundläggande känslor, som vrede över att vara, "oförklarligt", avvisad leda till "störda" handlingar, t.ex. knivattack. Och åtminstone under en sådan kan man sägas ha en psykisk störning. För att sedan återgå till det "normala" och, eventuellt, ha minnesproblem kring hur "händelsen" faktiskt gick till, och sin egen del i den.
Citera
2013-06-03, 16:52
Medlem
Styckmordsmisstänkts pappa vädjar till tingsrätten | Nyheter | Aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16892359.ab
Det är ju förståeligt med tanke på detta mycket grova och ovanliga brott som han är misstänkt för.
Märkligt val av advokat kan man tycka. Den förre mördaren o våldtäktsåtalade som han försvarade dömdes ju till livstid...
Citera
2013-06-03, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Kan vara intressant att kolla med Boden Arena då om det försvunnit rengöringsmedel?

det finns nog kanske en liten poäng att i alla fall KOLLA med dom om det nu skulle vara så att det försvunnit stora mängder rengöringsmedel? dock tror jag inte att de har någon direkt koll, nån dunk skurmedel hit eller dit.. men som sagt, det var bara något jag råkade fundera lite över men ja
Citera
2013-06-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Så här finns alltså belagd städförmåga?

Intressant! Ev. diagnos och ostädat etc. innebär förstås inte att den ofällde mannen skulle vara inkapabel att röja undan bevis på ett systematiskt sätt. Frågan är varför han inte tog t.ex. blekmedel på blodfläckarna? Kände han inte till dem?

ingen aning faktiskt, men är det så att han faktiskt arbetade som vaktmästare så hade han nog ganska fin tillgång på div. städredskap
Citera
2013-06-03, 17:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Kom ihåg att Ulf Olsson fälldes på grund av en enda cell sperma hos den mördade flickan.
Nej, det gjorde han inte. Det finns visserligen tekniker som amplifierar DNA från en ensam spermie med 80% effektivitet, och som kan amplifiera DNA från motsvarande en ensam spermie tillsammans med annat DNA som inte amplifieras med de sonderna med 96% effektivitet, men de finns inte i forensiskt rutinbruk, ens på National Laboratory of Forensic Science service i Birmingham. Jag har inte läst FUP:en, men av domen framgår att "ett hundratal spermier" isolerades med lasermikrodissektionsteknik (den isoleringen skedde en och en - det kanske är därifrån missförståndet har uppkommit) och att konventionell LCN-amplifieringsteknik användes. Därav drar jag slutsatsen att i vart fall tio spermier används för varje PCR-reaktion.

Det för tråden användbara budskapet är alltså att det inte finns kriminaltekniskt tillämpade metoder som analyserar DNA från en enda cell, men däremot DNA från ett litet fåtal celler - idag kan nog en LCN-analys vara hyfsat tillförlitlig från fem hapoida genom (dvs DNA som härstammar från fem spermier, eller 2,5 normal diploid cell).
Citera
2013-06-03, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PDec
Det är ju förståeligt med tanke på detta mycket grova och ovanliga brott som han är misstänkt för.
Märkligt val av advokat kan man tycka. Den förre mördaren o våldtäktsåtalade som han försvarade dömdes ju till livstid...

Hur vanligt är det egentligen att ha flera försvarsadvokater? P*ter M*ngs hade två. Likaså Lasermannen..Briv*k behövde fyra. Och inte blev de friade ändå..
Citera
2013-06-03, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Om KJ är gärningmannen som de flesta vill påstå, vad fanns det för orsak att placera ut kroppsdelarna i närheten av hans bostad och även sprida ut dem, det måste ha varit ett säkert sätt att bli misstänkt för styckmordet ?
Om VB blev mördad utanför någonstans fanns det väl ingen orsak att stycka kroppen och föra kroppsdelar till platsen där de hittades, det måste ses som att gärningsmannen tog mycket stora risker att bli upptäckt.
I så fall borde gärningsmannen ha gömt kroppsdelarna på brottsplatsen exempelvis grävt ned dem.
Eftersom brottsplatsen fanns inte i bostaden eller bilen och polisen har säkert gjort ett enormt sök för att hitta brottsplatsen, utan resultat, borde det finnas alternativ.
Jag anser att brottsplatsen fanns i en bostad på annat ställe, styckningen,som är gjord kan anses som transportstyckning.
Blodfläcken som hittats säger inte så mycket, naturligtvis beror det på hur stor den är, men eftersom de haft något förhållande, kan det finnnas förklaring till den.
En helt annan sak om den misstänkte aldrig känt den mördade tidigare.
Jag anser det finns saker som inte stämmer in att den misstänkte är mördaren.

Några saker talar faktiskt emot att KJ är gm. Två saker direkt; motiv och antal hugg som tyder på ett hat, stort hat. KJ må kanske vara sjuk eller ha någon diagnos, men han verkar ju allt annat än hata VB.
Det kan naturligtvis uppstå en situation där KJ blir så arg så han oplanerat mördar henne, men det finns andra saker som talar emot det.

Jag tror som du att att styckningen sker antagligen på grund av att gm är en kvinna eller en svag/inte stark man (såsom KJ verkar vara) med det enda skälet att dölja liket/platsen för mordet och att gm inte orkar förflytta liket i sin helhet. Vilket då också leder till teorin om endast en gm. Man vill inte att liket ska hittas men blev antagligen störd då man skulle gräva ned delarna.

Tippar på att kläder, mordvapen och så vidare ligger sänkt i en närliggande sjö. Att elda mitt i skogen väcker för mycket uppmärksamhet. Polisen bör omedelbart sätta in dykare innan bevisen förvinner.

Vidare hoppas kag att man har full teknisk spaning på alla runt om med hyfsade och tänkbara motiv. Samt att man verkligen kollar VBs facebook, loggen för inloggningar, där man ser ipnummer och operatör. Titta även för guds skull i alla mobiloperatörers loggar efter tvillingtelefoner med VBs, det vill säga telefoner som följt VBs från mast till mast. Pust, tror dock inte polisen i boden eller luleå har de resrserna... Inte när man låter mamman surfa fritt på vbs dator/abbonnemang.
Citera
2013-06-03, 17:11
Medlem
Citat:
ingen aning faktiskt, men är det så att han faktiskt arbetade som vaktmästare så hade han nog ganska fin tillgång på div. städredskap

Ja. Men kanske visste han inte vad Klorin kan göra med blodfläckar? Eller så kände han inte till blodfläckarna, för att han missat dem eller är oskyldig?
Citera
2013-06-03, 17:12
Medlem
Citat:
det finns nog kanske en liten poäng att i alla fall KOLLA med dom om det nu skulle vara så att det försvunnit stora mängder rengöringsmedel? dock tror jag inte att de har någon direkt koll, nån dunk skurmedel hit eller dit.. men som sagt, det var bara något jag råkade fundera lite över men ja

Jag vill minnas att den anställningen upphörde dec-2012.
Kan dock minnas fel.
Citera
2013-06-03, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Några saker talar faktiskt emot att KJ är gm. Två saker direkt; motiv och antal hugg som tyder på ett hat, stort hat. KJ må kanske vara sjuk eller ha någon diagnos, men han verkar ju allt annat än hata VB.
Det kan naturligtvis uppstå en situation där KJ blir så arg så han oplanerat mördar henne, men det finns andra saker som talar emot det.

Jag tror som du att att styckningen sker antagligen på grund av att gm är en kvinna eller en svag/inte stark man (såsom KJ verkar vara) med det enda skälet att dölja liket/platsen för mordet och att gm inte orkar förflytta liket i sin helhet. Vilket då också leder till teorin om endast en gm. Man vill inte att liket ska hittas men blev antagligen störd då man skulle gräva ned delarna.

Tippar på att kläder, mordvapen och så vidare ligger sänkt i en närliggande sjö. Att elda mitt i skogen väcker för mycket uppmärksamhet. Polisen bör omedelbart sätta in dykare innan bevisen förvinner.

Vidare hoppas kag att man har full teknisk spaning på alla runt om med hyfsade och tänkbara motiv. Samt att man verkligen kollar VBs facebook, loggen för inloggningar, där man ser ipnummer och operatör. Titta även för guds skull i alla mobiloperatörers loggar efter tvillingtelefoner med VBs, det vill säga telefoner som följt VBs från mast till mast. Pust, tror dock inte polisen i boden eller luleå har de resrserna... Inte när man låter mamman surfa fritt på vbs dator/abbonnemang.

Om nu inte hat triggades av det känslogenombrott han kan ha fått om han, oväntat, blev avvisad när han väntade sig något annat. Sägs att gränsen mellan hat och kärlek är ytterst tunn, ibland flytande och ofta oförutsägbar...
Citera
2013-06-03, 17:16
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDec

Nu var ju Anders Eklund den kanske störste posterboy vi haft för livstidsstraffet i Sverige sen Malexandermördarna. Bevisningen mot honom var överväldigande och det fanns liksom inte några rimliga, förmildrande omständigheter att anföra (även om advokaterna försökte, för vad skulle de göra?). Jag tror personligen att det är ytterst tveksamt om Eklund överhuvudtaget kommer ut i samhället igen. I vart fall lär han få sitta åtminstone 20 år; hanteringen av Ausonius och Zethreus m.fl ger en fingervisning av hur dessa högprofilbrott hanteras.

Tydligen har Kyrö vad jag kan förstå ett gott rykte. Verkar mycket mer vettigt att anlita en sån än en "kändisadvokat", då dessa många gånger inte tillhör de mer framträdande inom sitt skrå precis. Typ Pelle Svensson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in