2013-06-03, 15:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karestan
Någon som vet hur KJ försörjer sig? Aktivitetsersättning, akassa, sjukpenning, föräldrarna?
Arbete. Han har angivit Boden Arena som arbetsplats på Facebook.
Citera
2013-06-03, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karestan
Någon som vet hur KJ försörjer sig? Aktivitetsersättning, akassa, sjukpenning, föräldrarna?

Vaktmästare läste jag något om att han jobbat som.
Citera
2013-06-03, 15:25
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emptyheart
http://norrlandsmamman.blogg.se/2011/august/i-forrgar-andrades-allt.html

http://www.mama.nu/Artiklar/Min-son-dodade-sin-sambo

Anhöriga till en förövare är också brottsoffer med allt vad det innebär av skam, skuld och smärta. Den här bloggen från Umeå började jag följa 2011 och hittade där även en länk till en annan blogg om ett fall på gotland där den bloggande mammans son knivdödade sin sambo. Där får man en inblick i livet efteråt för en anhörig till en mördare.

Har inte tidigare kommenterat tråden, började läsa när kroppsfynd gjorts och läste då ikapp. Angående 2 advokater eller en "stjärnadvokat" är det ok för mej att bistå med skattepengar. Är man häktad för ett så allvarligt brott att det kan leda till livstid som i det här fallet, måste man säkerställa att man får en bra försvarare som tar tillvara den åtalades intresse. Så det inte blir som i Quick-härvan.

Ett av mina syskonbarn har gått i KJ:s klass sedan årskurs 3 och tom. årskurs 9 i grundskolan, och syskonbarnet var även mycket god vän med VB sedan gymnasiet. Hade velat fråga mitt syskonbarn hur h*n minns KJ, men har avstått då h*n mår mycket dåligt av att ha förlorat en nära vän. Varken vill eller kan spekulera men har hela tiden hoppats att KJ är oskyldig. För mej är han det till motsatsen har bevisats.

Mitt första inlägg i tråden som sagt, troligen det sista också men jag kommer fortsätta följa.

Tack för länkarna och för ett i allra högsta grad medmänskligt inlägg. Kan tänka mig att flera i omgivningen reagerar på flera sätt, med ilska men även med sorg. Bra med påminnelsen om att en misstänkt är oskyldig tills motsatsen är bevisad. Skriv gärna mer längre fram, om du vill. Tror tråden mår väl av inlägg då och då som ditt.
Citera
2013-06-03, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Vaktmästare läste jag något om att han jobbat som.
Jajust, nu ringde några klockor långt borta. Var såklart ute efter om han får stöd från kommunen på något sätt...det kan ju vara tecken på att "något" finns dokumenterat.
Citera
2013-06-03, 15:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
/.../ Att utgå från något annat än kända fakta eller möjligen väl övervägda gissningar runt luckor i händelseförlopp och liknande leder bara till att tråden blir ett dagis för alla som tror att det är en deckare. Jag vet inte hur många "teorier" utan förankring i kända fakta om hur det hela gått till som jag läst. Jag skulle ledigt kunna spamma tråden med 25-30 stycken själv, för fantasi saknas inte. Men på vad sätt kommer vi framåt genom att sitta och hålla på med sånt?
Två var för sig dödande hugg; därefter ytterligare sju stick som anses få de nio knivsticken att tillsammans bilda ett mönster.

VB:s kropp är härefter styckad och skändad. Hur själva styckningen gått till är okänt; har gm haft några kunskaper i anatomi, har han använt sig av relevanta verktyg? Alla kroppsdelar förutom VB:s händer återfanns inom ett mycket begränsat område; slarvigt utslängda och gömda, och på ett sätt som inte nödvändigtvis behöver vara av det rituella slaget, utan också skulle kunna hänföras till ett visst tvångsmässigt beteende (alt. bara till att snabbt avhända sig delarna).

Har mt utsetts till syndabock, eller har han tillsammans med andra medverkat vid utförandet av dådet? – Eller är han ensam gm: dödare, styckare och dumpare i en och samma person?

Blod har återfunnits i mt:s bil, antingen på handskarna eller på andra lösa föremål i bilen, alt. som en besudling i bagageutrymmet. Det sägs också finnas annat som kan kopplas till mt.

Vad vet vi om mt:

01. Han är en MÖP (militärt överintresserad person; måhända också överintresserad patriot).
02. Umgås frekvent med andra MÖP:are; deltar i olika fältslag och drabbningar.
03. Har haft en liten hundvalp som avlidit av outredd orsak.
04. Synes lida av hybris och vill gärna ha sista ordet.
05. Var för fem år sedan intresserad av KU (Svenska kyrkans Unga) och UNF (Ungdomens Nykterhetsförbund).
06. Självskadebeteende.
07. Synes ha en dragning åt det extrema och provokativa; gränsöverskridande, impulsiv.
08. Exempel på umgänge:
http://imaturtle.bloggplatsen.se/2012/08/27/8527944-flytten/
http://weheartit.com/skuggan
09. Kan misstänkas självmedicinera mot psykiska besvär.
10. Valspråk: ”No Sacrifice, No Glory”.
11. Experimenterar gärna och provar nya grepp; från infärgning av ben till design av skottsäkra hundvästar. - Vill gärna visa upp vad han åstadkommit.
12. Innehar knivar och pyrotekniskt material.
13. Diskuterar Bodens fästning med sin advokat, i stället för att lägga upp försvarsstrategier.
14. Åtnjuter stöd från fadern som kraftfullt synes agera i bakgrunden.
Citera
2013-06-03, 15:34
Medlem
Någon som vet om stugan fortfarande är avspärrad och om de hittat något där? Tror också på att brottet skett utomhus när jag bara hört att de hittat blodspår i bilen alternativt finns det ju flera militära ödehus, bunkrar och skansar men logiken brister för då borde kroppen legat där istället. Såvida det inte finns någon fastighet som vi inte känner till kopplat till gm.
Citera
2013-06-03, 15:35
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emptyheart
http://norrlandsmamman.blogg.se/2011/august/i-forrgar-andrades-allt.html

http://www.mama.nu/Artiklar/Min-son-dodade-sin-sambo

Anhöriga till en förövare är också brottsoffer med allt vad det innebär av skam, skuld och smärta. Den här bloggen från Umeå började jag följa 2011 och hittade där även en länk till en annan blogg om ett fall på gotland där den bloggande mammans son knivdödade sin sambo. Där får man en inblick i livet efteråt för en anhörig till en mördare.

Har inte tidigare kommenterat tråden, började läsa när kroppsfynd gjorts och läste då ikapp. Angående 2 advokater eller en "stjärnadvokat" är det ok för mej att bistå med skattepengar. Är man häktad för ett så allvarligt brott att det kan leda till livstid som i det här fallet, måste man säkerställa att man får en bra försvarare som tar tillvara den åtalades intresse. Så det inte blir som i Quick-härvan.

Ett av mina syskonbarn har gått i KJ:s klass sedan årskurs 3 och tom. årskurs 9 i grundskolan, och syskonbarnet var även mycket god vän med VB sedan gymnasiet. Hade velat fråga mitt syskonbarn hur h*n minns KJ, men har avstått då h*n mår mycket dåligt av att ha förlorat en nära vän. Varken vill eller kan spekulera men har hela tiden hoppats att KJ är oskyldig. För mej är han det till motsatsen har bevisats.

Mitt första inlägg i tråden som sagt, troligen det sista också men jag kommer fortsätta följa.

Jag förstår att det är en chock att komma så nära något så ohyggligt som det här brottet är, och att bli personligt berörd.

Är det bara en slump att modern till den ena sonen berättar att han har aspergers? Det är flera som påstått att KJ har det här funktionshandikappet. Vet du något om det? Det påstås också att KJ som barn dödat djur, är det något som är känt?
Citera
2013-06-03, 15:37
Medlem
ballobass avatar
Det mesta talar ju för att rätt man sitter häktad, inte så mkt att säga där. Nu med blod funnet i hans bil.
En sak jag funderar lite på är ändå varför gömma vissa kroppsdelar så öppet , en anledning är just för att de ska hittas. Men inte händerna för de kan bära spår från mördaren, det är nåt som han tänkt på tydligen eller bara ren tur att de inte funnits.
Men om vi säger att han tänkt på att de inte får hittas varför har han då vart klumpig och lämna spår i bilen?
Jag vet ren spekulation från min sida , men ändå intreesant att fundera på.
Citera
2013-06-03, 15:45
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
Tack för länkarna och för ett i allra högsta grad medmänskligt inlägg. Kan tänka mig att flera i omgivningen reagerar på flera sätt, med ilska men även med sorg. Bra med påminnelsen om att en misstänkt är oskyldig tills motsatsen är bevisad. Skriv gärna mer längre fram, om du vill. Tror tråden mår väl av inlägg då och då som ditt.

Jag kan inte låta bli att säga att jag känner för KJ:s familj också på nåt sätt och vi kan bara föreställa oss vad föräldrarna går igenom just nu, deras son som de sett växa upp nu sitter anhållen misstänkt för mord. Vem vill eller kan tänka sig att ens barn kan vara skyldig till ett sånt här brott. Vet inte vad jag skulle göra om det var min son, mer än att bryta ihop fullständigt och ligga sömnlös om nätterna. Det är tragiskt för bägge parter i detta.
Citera
2013-06-03, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det tror jag inte utan han liksom andra har noterat hur oseriös denna advokaten är.

Kan du peka på något som indikerar att fler än du noterat denne advokats oseriösa beteende? Jag kan inte finna att någon annan än du uttryckt sådant förakt för den stackars utsedde offentliga försvararen. Du verkar näst intill rabiat varför jag undrar om du har någon personlig erfarenhet av denne advokat som visar sig i detta agg. Har han kanske företrätt dig eller någon dig närstående på ett sätt sominte fallit dig på läppen? Du uttrycker dig på ett sätt som får läsaren att tänka i banor som att du skulle vara en genuin rättshaverist och inget annat.
Citera
2013-06-03, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Två knivhugg och 7 stycken ytliga knivhugg.

Är det då de 7 knivhuggen som gett ytliga skador som tillsammans bildar ett mönster.

Efter att ha läst igenom senaste tidningarna har jag uppfattat det som:
att dödsorsaken, enl. rättsläkaren, var två knivhugg i bröstet. Bägge hade var för sig varit dödande. Sedan hade hon fått resterande knivstick i ryggen efter dödens inträffande. Och möjligen hade hon även skändats efter dödens inträffande.
Citera
2013-06-03, 15:49
Medlem
emptyhearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Med tanke på detta inlägg hoppas jag på många fler från dig! Det är två extremt viktiga principer du tar upp. Med tanke på brottets allvar ska han självklart ha en bra försvarare. Och självklart är han oskyldig tills han är dömd i högsta instans. Jag misstänker dock att rätten anser att hans första försvarare är tillräckligt kompetent.Till skillnad från alla som idiotförklarat honom i tråden tror jag att han säkert är okej.
Citat:
Är du från trakten själv?
Pratas det lika mycket om det som vi på FB inbillar oss?
MVH
Smålandtintin

Jag bor 4 mil från Boden där jag också är född.
Har inte pratat med så många andra om detta, men när det kommit på tal är de flesta chockade över vad som hänt. Min upplevelse är att detta mord inte är det första man pratar om, inte i min bekantskapskrets i vart fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in