2013-06-02, 01:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det är nog så tror jag att man är på fel spår i media. Och om han då som sitter nu misstänkt skulle vara inblandad i sekter eller annat, så hade det nog framkommit mer i dagsljuset. Inget är bekräftat heller från åklagare eller polis.
Man tycks fortfarande ställa sig väldigt frågande till hur det hela egentligen har gått till.
Citat:
Benens placering är en slump inget annat.
Vet vi säkert hur benen varit placerade, och kan det uteslutas att de bara slängts in? - Varför sköt inte gm in benen (och övriga delar) under huset?
Citat:
Kniv eller sticken som va dödliga har säkert inget speciellt mönster det har jag svårt att tro och med denna gm som misstänkt är det väl inte så troligt.
Om det skulle visa sig vara ett speciellt mönster så bör ju detta kunna avläsas och bestämmas åtminstone åt något håll.
Citat:
Ingen vet om det är 9 stickskador eller hur många det är däremot är det dom vitala organen som träffats och det är ju dödligt i sig.
Första hugget kan ha varit direkt mot hjärtat; övriga kan sedan ha anpassats till mönstret.
Citat:
Händerna i sig är lite ovanligt, men ibland finner man inte alla delarna. Det gjorde man inte i Örebro heller. Händerna kapas vanligtvis inte, men det är bör ha gjorts här-.
Händerna kan givetvis ha kapats för att undanröja bevis, men man kan inte utesluta även andra orsaker - beroende på vad övriga delar kan berätta.
Citat:
Stickhuggen låter som ilska och vrede och det är också inte vanligt då strypning eller brott emot huvudet är mer vanligt.
Kanske huggit som en galning i ett argt tillstånd, men det borde funnits mer i så fall vid en ritualslakt kan jag tycka, så som avsaknad av kön, läppar osv.
Det vet vi väl på nuvarande stadium egentligen ingenting om.
Citera
2013-06-02, 01:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Bra frågor!

En sak har jag dock lite svårt att gå ihop.

Om dödsorsaken var en annan än uppgiven - exempelvis strypning, trubbigt våld mot huvudet etc - så skulle man kunna se de 9 huggen som en medveten skändning post-mortem. Det skulle möjligtvis peka mot det rituella.

Men, eftersom dödsorsaken har angetts vara från ett eggvapen mot vitala organ, troligtvis huggskador, så finns två alternativ:

Antingen nio slumpmässiga hugg som bildar ett mönster - inte särskilt troligt.

Eller, ett eller flera dödande hugg som sedan - efter döden "kompletterades" till att bilda ett mönster.

Kort sagt, det som nu framkommit pekar åt två helt olika håll. Nio hugg i en impulsiv oplanerad gärning är inte konstig, men det kan inte förklara mönstret. Mönstret å andra sidan pekar på uppsåt och planering, men detta förutsätter att de(t) dödande huggen tar på ett sådant sätt att man kan göra ett mönster senare.

Jag får det inte att gå ihop.

Jag håller med dig, det är lite knepigt att få ihop det med logik.

Ponera att hon var fastbunden när hon fick det första dödande "sticket", om det var detta som dödade. Det talas om stick, inte hugg, dock vet jag inte om man med stick inkluderar/avser hugg. Fastbunden kan förklara att mönster kan bildas på en precis plats genom att sticka t ex en kniv i kroppen upprepade gånger.
Citera
2013-06-02, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltapinnar
Dom vet nog en hel del,men det förvånar mig inte om han fortsätter neka fast bevisning finns.
Känns lite som Alm fallet

Att fortsätta neka förutsätter ju i sig att förhör faktiskt äger rum.
Som jag förtått det hela har inget förhör ägt rum sedan i tisdags-onsdags.

Jag gissar att kommande förhör kommer att vara tuffare att klara sig igenom än vad som hitills verkar ha varit fallet. Nu vet polisen mer. Kanske t.o.m betydligt mer.
Citera
2013-06-02, 01:07
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Man tycks fortfarande ställa sig väldigt frågande till hur det hela egentligen har gått till.Vet vi säkert hur benen varit placerade, och kan det uteslutas att de bara slängts in? - Varför sköt inte gm in benen (och övriga delar) under huset?Om det skulle visa sig vara ett speciellt mönster så bör ju detta kunna avläsas och bestämmas åtminstone åt något håll.Första hugget kan ha varit direkt mot hjärtat; övriga kan sedan ha anpassats till mönstret.Händerna kan givetvis ha kapats för att undanröja bevis, men man kan inte utesluta även andra orsaker - beroende på vad övriga delar kan berätta.Det vet vi väl på nuvarande stadium egentligen ingenting om.

Jag vet lite mer om benens placering ja. Så jag utgår helt klart från att det inte är rituella inslag, och man kan inte avfärda att dom kan ha slängts in.

Ritualmord är mer något annat än detta tycker jag. Man kapar fotsulor,, kön läppar och skriver i blod på väggar osv. Psykoser kanske skulle kunna ställa till en del som att dom hör saker osv. Som skarakannibalen den va lite mer åt att höra röster och dyrka satan.
Ritualmord njäää, jag tror inte det inte här i detta fallet. Hugga mönster efter tex knivstick låter ju lite konstigt..

Skulle det vara läppar, kön osv som skurits loss, så tror jag det hade tapetserat media rakt upp och ner och framför allt Bodensarna dom skulle nog ha en del att tillägga.
Citera
2013-06-02, 01:08
Medlem
Labolina70s avatar
[quote=saltapinnar|43727734]Om GM privat går omkring med militärkläder ska nog Boden vara glad att GM sitter i förvar.
Hur normalt är det då [/QUOTE

Bor inte i Boden, och här i Stan finns det flera som går klädda i militärkläder.
Snyggt tycker jag!
Militärkläder är väl en utav många stilar som finns.
Citera
2013-06-02, 01:10
Medlem
Bernt-Bennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltapinnar
Om GM privat går omkring med militärkläder ska nog Boden vara glad att GM sitter i förvar.
Hur normalt är det då

Boden är väl rätt vana med militärnärvaro?
Citera
2013-06-02, 01:12
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Du menar då är man omyndigförklarad ? Var har du fått det ifrån ? JeeZeus, okunskapen i den här tråden är bedövande ..
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Men upplys oss då, du kunnige man/kvinna!

Men låt se vad jag som lever i okunnighetens dimma då tror om saken. God man...den erfarenhet jag har av Gode män är:

1. En dement släkting som bor på ett vårdhem har en God Man som sköter ekonomin/betalar räkningar/delar ut "fickpengar" osv.
2. En utvecklingsstörd släkting har en God Man som gör samma sak som ovan.
3. En psykiskt sjuk f.d granne som vanskött sin ekonomi så till den grad att hon fick Krono i hasorna, har en God Man som gör samma sak som ovan...

Man må väl kalla det vad man vill, men särskilt "myndig" i förhållande till sin ekonomi verkar man inte vara?! Sedan är det en annan femma att man (trots att man har en God Man)får gifta sig med vem man vill osv, men det förstår nog alla som insett att vi lever på 2000-talet....

En domstol avgör hur långtgående en god mans uppdrag ska vara, du ger några exempel ovan där det ter sig som att huvudmannen inte klarar att sköta sin ekonomi. Men detta gäller inte för alla huvudmän.

Flera har ikväll redan förklarat skillnaderna mellan t ex förvaltare och en god man, t ex:
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Man är myndighetsförklarad med god man.
Det är en rådgivande roll och personen i fråga har rätt att ha hand om sitt konto.
Om man har förvaltare så har den ansvar för ekonomin.

Och vid förra tillfället, då några överdrev innebörden av godmanskapet, skrev jag detta:

KJ hanterar alltså (spoilern ovan) ekonomin själv. Godmanskapet omfattar endast att bevaka personens rätt samt sörja för hans person. Det är ett stöd, och det utformas individuellt. Stödet ska ske enligt huvudmannens vilja. Huvudmannen kan säga upp den gode mannen.
Citera
2013-06-02, 01:12
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Fast det tog tid innan man anmälde så även om hon trodde att hon skulle komma hem, så trodde hon att hon sover över hos den sk kamraten. Hon oroade sig inte just då.
Är man i den åldern behöver man inte komma hem halv åtta eller så.

Hon bör ha ätit sin efterrätt innan hon gick annars hade mamman sagt att hon kom inte trots att hon gjort efterrätt.
Nej det finns väl kontakter senare än halv åtta så hon va nog vid liv och vid sin mobil. Man plockade in alla hennes kontakters mobiler, så man har en uppfattning om att hon mördades 4-5 maj vilket har utökats från 4 till 5 maj, och det bör vara en indikation på att det kan ha skett senare än halv åtta.
Polisen kontaktades på söndagen, men enligt polisen gjordes en anmälan först på tisdagen.
Citera
2013-06-02, 01:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Nej det finns väl kontakter senare än halv åtta så hon va nog vid liv och vid sin mobil. Man plockade in alla hennes kontakters mobiler, så man har en uppfattning om att hon mördades 4-5 maj vilket har utökats från 4 till 5 maj, och det bör vara en indikation på att det kan ha skett senare än halv åtta.
Det finns inga kontakter efter 18:40; däremot ett tiotal signaler dessförinnan. - Sedan sägs det också ha uppfångats en allra sista signal (svag sådan) vid 21-tiden som man inte tror behöver representera varken samtal eller sms.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Du menar då är man omyndigförklarad ? Var har du fått det ifrån ? JeeZeus, okunskapen i den här tråden är bedövande ..

Han hade godman tidigare. Ja, du tillför inte direkt kunskap.
Citera
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Att fortsätta neka förutsätter ju i sig att förhör faktiskt äger rum.
Som jag förtått det hela har inget förhör ägt rum sedan i tisdags-onsdags.

Jag gissar att kommande förhör kommer att vara tuffare att klara sig igenom än vad som hitills verkar ha varit fallet. Nu vet polisen mer. Kanske t.o.m betydligt mer.

Men han vet ju iaf att han häktades på en högre grad och jag tror banne mig att han kommer att fortsätta neka
Citera
2013-06-02, 01:20
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det finns inga kontakter efter 18:40; däremot ett tiotal signaler dessförinnan. - Sedan sägs det också ha uppfångats en allra sista signal (svag sådan) vid 21-tiden som man inte tror behöver representera varken samtal eller sms.

Jag är inte säker på det faktiskt. Utan jag uppfattade det som att strax innan 21 så hade hon kontakt, men det är inte klarlagt någonstans med tiderna och mobilsignalerna. Det man sagt är att mobilerna från kontakterna va hos polisen.
Så länge det är mediauppgifter som inte är verifierade av polisen eller åklagaren, så tror jag inte att man ska tro att hon inte va vid liv halv åtta. Utan det senaste är att man har utökat tiden till 4-5 maj då ska hon ha mördats. Det säger i alla fall för min del om att man kanske har mer tider och får då ge utrymme till nästa dygn då den 5 maj börjar,. Alltså kan hon ha mördats efter 24.00 den kvällen.

Mamman säger att hon tror att hon skulle sova över vilket indikerar på att hon gjort det förut.
Men att hon hör av sig i alla fall nästa dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in