2013-06-02, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
"Vi måste kunna konstatera vad alla inblandade har vetat sedan tidigare, säger Anna Bergström, kammaråklagare."

Slant hon med tungan där?

Nej det tror jag inte. Hon har bara så svårt för att uttrycka sig på ett sätt så att det framstår att hon "pekar med hela handen" vilket ju är vad hon vill att vi ska tro. Tackoch lov finns ju den något äldre mer erfarne kollegan Schönbeck vid hennes sida och kan ibland rädda situationer som uppstår. Schönbeck har inte alls samma självhävdelsebehov som lilla Bergström har.

I själva verket menar hon nog bara att hon måste vara säker på att de personer de förhör inte lämnar uppgifter som de kan ha fått veta från annat håll innan förhöret.
Citera
2013-06-02, 21:41
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Det hände för flera år sedan då killen gick i plugget.
Men kan vara viktigt att dra upp det, att redan då hade han problem med skolan
och polisen.

Och vilka vapen skulle det vara förutom soft air gun?
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Bra för vem? Många tycks vara väldigt åklagarvänliga i den här tråden. En person sitter häktad för ett synnerligen vidrigt brott. Även om han blir friad kommer han nog få ta sitt pick och pack och sticka från stan. Lägg till detta att han sitter häktad och inte har en aning om vad som händer, inte vet vad åklagarna och polisen har på honom och med en advokat som vet lika lite som vi i tråden, i princip. Som en 22-årig förstagångsförbrytare kan man nog få men för livet av detta. Vi får väl hoppas att det är rätt man, annars är det synnerligen illa.

Hur ska advokaten ens argumentera på nästa HÄF? "Min klient förnekar brott" "Ehh ja, det var allt".

Jag tänker mer på rättssäkerheten. Om man skulle märka att man har fel gärningsman, då är det väl bra att man inte har gått ut med hur bevisningen ser ut? Särskilt om man sedan gör ett nytt anhållande av en ny misstänkt.
Citera
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag undrar vad som skulle hända om båda parter belades med fullständigt yppandeförbud? Hur media skulle hantera denna brist på information? Det skulle bli mängder av spekulationer och märkliga uttalande från anonyma källor i tidningarna. Nåja, nu är jag väldigt OT här. (Men jag har full förståelse för att försvaret har det besvärligt under förhören när de inte har tillgång till det material som åklagaren sitter på.)

Det händer inte för att åklagaren har alltså uppgiften att ge det man kan i information om fallet.
Det är alltså allmänintresset som avgör, och dom pratar ju inte om saker som har stor relevans för utgången av fallet där sorterar dom bättre än ett försvar som skiter fullständigt i allt utom att försvara sin klient med alla medel och helst få han friad.,
Det är skillnad på information och information som ska skada hela utredningen.
Citera
2013-06-02, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Många väl blev det!

Givetvis får advokat och tilltalad tillgång till utredningen men den är ju koncentrerad på att den tilltalade är skyldig märkligt nog , den information som brukar vara till den tilltalades fördel hamnar konstigt nog i den beryktade "slasken" där allt som inte anses som väsentligt för fallet sorteras in.

Alla advokater av rang lusläser "slasken" för där finns den information som kan väcka rimligt tvivel.

Den åtalade och dess advokat får inte tillgång till någon utredning under häktningstiden är du dum eller?

Advokaten får tillgång till förundersökningsprotokollet innan rättegång .
Citera
2013-06-02, 21:44
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jag undrar vad som skulle hända om båda parter belades med fullständigt yppandeförbud? Hur media skulle hantera denna brist på information? Det skulle bli mängder av spekulationer och märkliga uttalande från anonyma källor i tidningarna. Nåja, nu är jag väldigt OT här. (Men jag har full förståelse för att försvaret har det besvärligt under förhören när de inte har tillgång till det material som åklagaren sitter på.)

Givetvis skulle det bli en massa spekulationer i media men samtidigt skulle du få rättvisa propotioner, dvs. åklagarsidan skulle inte ostört kunna framföra det som de anser tala mot den tilltalade.

Som det är nu att den tilltalades advokat beläggs med restriktioner om vad han eller hon får säga så är det helt ohemult att säga att vi har ett rättvist system.

Ska det vara tystnad i känsliga frågor så gäller det från båda parter i målet.
Citera
2013-06-02, 21:47
Medlem
DocWatsons avatar
Får ingen rätsida på styckningen och placeringen av delarna. Men en tanke slog mig när jag satt i bilen.

Kan GM insett att det inte är så jävla lätt att stycka en kropp som är likstel, och därför helt enkelt sagt "nä nu skiter jag i det här" efter att han fått loss ben och händer? Det verkar vara så hafsigt gjort.

Ni som har varit vid FP2(där torso/huvud påträffades), är det helt otänkbart att han skulle kunna ha styckat BO där?
Citera
2013-06-02, 21:50
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Jag tänker mer på rättssäkerheten. Om man skulle märka att man har fel gärningsman, då är det väl bra att man inte har gått ut med hur bevisningen ser ut? Särskilt om man sedan gör ett nytt anhållande av en ny misstänkt.
Rättssäkerheten handlar ju om att oskyldiga inte ska häktas om det inte finns tillräcklig grund och inte fällas om det inte är styrkt bortom rimligt tvivel att personen har begått påstådd gärning, på sätt som åklagaren gör gällande i sin gärningsbeskrivning. Detta handlar ytterst om att den misstänkte ska ha en rimlig chans att försvara sig mot åklagarens påstående och kunna avgöra om han behöver/bör åberopa egen bevisning/göra egna utredningar. Det går ju liksom inte om man inte vet vilken bevisning som finns/inte finns. Visst, när sedan ett eventuellt åtal väcks, men då kan ju personen ha suttit häktad länge, länge, utan en chans att komma loss.
Citera
2013-06-02, 21:51
Medlem
Har följt tråden i en dryg vecka och läst de flesta posterna.

Jag undrar vad det finns som talar EMOT någon eller flera av följande punkter:

-Att VB besökte KJ den 4 maj
- Att VB och KJ började bråka (därav skriken som granne hört)
- Att VB lämnade lägenheten ca kl 21 (i affekt och inte för att hon ville gå eller för att KJ inte kunde köra)
- Att KJ försökte ringa VB ungefär samtidigt som hennes mamma försökte ringa och att hon stängde av mobilen för att hon inte vill bli nådd av KJ
- Att KJ tog bilen för att köra ifatt henne
- Att han hann ifatt henne, kanske försökte prata med henne utan framgång och att han då högg ner henne.
- Att han sedan lade henne i bagageutrymmet och körde ut i skogen och försökte göra sig av med kroppen.

Alltså... Vad talar EMOT punkterna i nämnda scenario?
Citera
2013-06-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Försvar byggs inte i media. Och fallet behöver inte en pladdrande advokat som berättar om allt det förstör utredningen. Hur svårt ska det vara att tiga om bevisdelen? Utredningen är under sekretess, så han får arbeta med sitt försvar ändå men inte babbla om vad som finns i utredningen.

Presskonferens är för allmänintresset så som misstänkte och vad man har för bevis och hur fallet fortlöper. Inte att man babblar från försvarshållet om att det inga bevis finns då det bevisligen fanns, så han vet ju inte röven sitter fram eller bak.,
Hade han inte varit så korkad och snabb i media, så kanske han sluppit yppandeförbud.

Jag vill att fallet ska lösas inte förstöras av en sinnesförvirrad försvarare som då ska meddela precis allt som händer i den sekretessbelagda utredningen. Begriper man inte det så vet inte jag hur man ska få fällande domar i det här landet, men man kanske ska ha styckmördarna ute på stan istället friade i varenda instans. Advokaternas försvarsstrategier är inte mer än ett spel för galleriet och totalt ointressant i sig då dom bygger det på precis vad som helst. Som denna dåren då med att blodet kan ha tillkommit i bagaget av sig själv på naturlig väg. Jo, men visst goddag yxskaft ungefär-

Precis.Håller med dig om allt. Försöker försvarsadvokaten få allmänheten mer välvilligt inställd till klienten med att uttrycka saker som att han anser att han är oskyldig, inte min klient säger sig var oskyldig! ( senaste intervjuen sa han dock så).
Citera
2013-06-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DocWatson
Får ingen rätsida på styckningen och placeringen av delarna. Men en tanke slog mig när jag satt i bilen.

Kan GM insett att det inte är så jävla lätt att stycka en kropp som är likstel, och därför helt enkelt sagt "nä nu skiter jag i det här" efter att han fått loss ben och händer? Det verkar vara så hafsigt gjort.

Ni som har varit vid FP2(där torso/huvud påträffades), är det helt otänkbart att han skulle kunna ha styckat BO där?

jag har faktiskt också spekulerat kring just själva styckningen o placeringen o jag håller med.. det är något som inte riktigt stämmer..

jag vet inte personligt eftersom jag tack o lov aldrig har mördat eller styckat någon, men är det inte lite att falla på mållinjen om det nu är så att detta skulle vara planerat o uttänkt? då känns ju BILEN som ett jävligt dåligt alternativ.. ponera att KJ skulle vara skyldig o planerat detta o teknikerna FAKTISKT i dagsläget har jävligt tunt på fötterna o det enda konkreta är lite blod på "ett" ställe i bagaget, då känns det ju som att det i praktiken inte vore så jävla svårt att undanröja de sista spåren också? bränn bilen?
men killen låter bilen stå i föräldrarnas garage i veckor! mjaa.. något faller på något hela tiden känns det som..
Citera
2013-06-02, 21:57
Medlem
succubusans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virtualreality
Har följt tråden i en dryg vecka och läst de flesta posterna.

Jag undrar vad det finns som talar EMOT någon eller flera av följande punkter:

-Att VB besökte KJ den 4 maj
- Att VB och KJ började bråka (därav skriken som granne hört)
- Att VB lämnade lägenheten ca kl 21 (i affekt och inte för att hon ville gå eller för att KJ inte kunde köra)
- Att KJ försökte ringa VB ungefär samtidigt som hennes mamma försökte ringa och att hon stängde av mobilen för att hon inte vill bli nådd av KJ
- Att KJ tog bilen för att köra ifatt henne
- Att han hann ifatt henne, kanske försökte prata med henne utan framgång och att han då högg ner henne.
- Att han sedan lade henne i bagageutrymmet och körde ut i skogen och försökte göra sig av med kroppen.

Alltså... Vad talar EMOT punkterna i nämnda scenario?

Nu vet inte jag hur det ser ut där men om han högg ner henne utanför bilen då(?) borde kanske någon sett det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in