2015-06-27, 08:23
  #2737
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Nu är jag inte 100 % säker, men NEJ han får inget bidrag för studera SFI. Men det han kan göra är skriva in sig på arbetsförmedlingen , få 50 % aktivitetsstöd. SFI studera 50 %. Det är inte så mycket runt ca 2500 skr. Det är för din man är inte asylsökande, utan ni har gift er av kärlek. Så har jag fått för mig, men jag kan ha fel.

Om 50% är på sfi och 50% är aktivitetsstöd så bör ersättningen vara baserat på en 50% aktivitet, dvs mellan 1400kr /mån och 2000kr. Är dock inte säker på om man ens kan få aktikvitetsstöd utan att kunna svenska då man måste ha en praktik eller vara inskriven i ett program. arbetsmarknadsprogram brukar vara på svenska och det är nog inte många praktikplatser man kan vara på utan att kunna språket heller.
Citera
2015-06-28, 22:03
  #2738
Medlem
Vi har fått beslut!! Det verkar som att de jobbar på söndagar också

Ansökte: 2014-05-22
Beslut: 2015-06-28

Vad ska man göra nu? Hur får man reda på vad det blev lättast?
Citera
2015-06-29, 08:06
  #2739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxox
Fråga till er som fått positivt:
När mannen/kvinnan kommer hit o ska börja SFI, får man något bidrag eller liknande?
När man är svensk medborgare så är man inte försörjnings skyldig. Exakt vad innebär det i verkligheten?

Du kan ta hit en partner utan att ha krav på dig att kunna visa att du kan försörja din partner betyder det. När det gäller SFI så får du inget bidrag. Inga bidrag alls förrän efter en viss tid, tror det var cirka 2 år, om fortfarande arbetslös, men minns inte exakt.

Min man fick ganska snabbt "nystartsjobb" på halvtid via Arbetsförmedlingen som han har i kombination med SFI. Han är klar nu med SFI A, B & C, har alltså D kvar. Men den lokala arbetsförmedlingen vägrade att registrera honom så vi gjorde det i grannstaden. Tack och lov för annars hade han aldrig fått erbjudandet om nystartsjobb. Det är bara att kämpa på!

Tänk på att ansöka Tandvårdsförsäkring när det svenska personnumret kommer! Det går inte automatiskt. Missade det men de gjorde en rekordsnabb utredning när jag väl kom på det, 1 dag tog det. Det gäller rätten till högkostnadsskydd.
__________________
Senast redigerad av MrsAfrika 2015-06-29 kl. 08:14.
Citera
2015-06-29, 09:47
  #2740
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokitiki
Vi har fått beslut!! Det verkar som att de jobbar på söndagar också

Ansökte: 2014-05-22
Beslut: 2015-06-28

Vad ska man göra nu? Hur får man reda på vad det blev lättast?

Ring din enhet (kortast kö) och fråga. Vet du inte vilken enhet, ring deras kundtjänst. (extremt lång kö)
Alternativt vänta någon vecka till det kommer ett brev med resultatet.
Citera
2015-06-29, 10:15
  #2741
Medlem
skytraxs avatar
Jag hittade denna lite tråd och läste nu igenom dom 3-4 sista sidorna, och kände att jag vill vara delaktig.
Kan berätta min situation och historia lite kortfattat som det är just nu.


Juli 2014 åkte jag med en vän till USA - Las Vegas, här träffade jag en underbar kvinna som jag spenderade några dagar med. Väl hemma i Sverige igen, så mailade vi varje dag och satt på skype flera timmar åt gången trots 9 timmars tidsskillnad.
Redan i september kom hon på en 10 dagars semester för att hälsa på mig i sverige, och nu bestämde vi att vi 100% vill att ett riktigt förhållande och en av oss måste så klart flytta.
Hon vill verkligen inte leva resten av sitt liv i USA, och har länge velat flytta i alla fall från las vegas så vi bestämmer att ansöka om svenskt uppehållstillstånd.
Ansökan skickas in 5 Oktober 2014, och vi får reda på att hon inte borde vara i sverige under denna tiden medans vi väntar. (har fått lära mig i efterhand att vi kunde har varit i sverige fram till intervjun, men det sa MIG inget om just då)

Så jag bestämmer mig för att skaffa Amerikanskt turist visum och flyttar till Las vegas(24 november), och bor just nu med hennes föräldrar här. Dock börjar väggarna krympa och det är inte alltid en enkel situation.

Hon gjorde sin intervju den 17 april, och damen vi hade intervjun med sa till oss att det var första gången någonsin hon intervjuade någon som faktiskt hade med sig sina svenska sambo på intervjun.
Och efter intervjun satt vi kvar och prata lite om hur hon trivdes i las vegas som svensk osv osv. Hon berätta även för oss att vi med största sannolikhet kommer att få godkänt att det bara kommer ta lite tid.

Vid ett senare tillfälle så ringer jag MIG kundtjänst och får informationen att han tror att våran ansökan borde få ett svar runt JULI. Dock som jag skrev börjar väggarna krympa och vi vill inte vara kvar längre. Jag får inte jobba här då jag bara har turist visum men vi vill inte vara ifrån varandra. Vi vill kunna åka till sverige nu, ringer migrationsverket idag, och får ett nytt telefonnummer 0104859585 (biståndsenheten).
Denna man jag pratar med över telefon förklara för mig att vi antagligen inte kommer få ett beslut för ens i December, och detta känns galet avlägset. Vi vill flytta nu, och det ända som skulle kunna skynda på våran process skulle vara om min fästmö(juste vi förlovade oss i december) vart gravid, detta är i alla fall vad han sa till mig.
Vi vill ha barn i framtiden, men att skaffa barn bara för att kunna flytta är en hemsk anledning... och vi vill ha barn när vi har kunna slå oss till ro i sverige och har ett mer stabilt liv.


Har säkert glömt en del information om våran historia, och kl är mycket här så jag är lite trött. Men har försökt göra det så läsbart som möjligt, och jag skulle uppskatta galet mycket tips och råd för att skynda på detta för oss. Vi längtar så enormt för att kunna sätta oss på flygplanet tillsammans och veta att när vi landar så kan vi börja starta vårat liv tillsammans.
Vi önskar kunna göra detta i juli eller mitten av augusti.
Citera
2015-06-29, 11:49
  #2742
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skytrax
...

Alltid lika tråkigt att höra angående folk som sitter i denna oacceptabla väntan.
Först och främst, lita inte på vad de säger angående väntetiden, de är helt opålitliga. De motsäger varandra hela tiden, och 5 personer ger 5 olika svar. De säger hela tiden saker som "Enheten i Solna är på månad X, Örebro på månad Y" och nästa person säger "Men alla arbetar med samma fall så det spelar ingen roll vilken enhet du ligger på". Hur sjutton ligger de på olika månader i så fall??

Jag har samlat en del information angående våra UT-ansökningar och jag skulle säga att du har en bra chans att få svar snart (USA verkar favoriseras också), dock är det semestertider så man vet aldrig. Men jag skulle säga bra chans inom 1-2 månader, möjligtvis snabbare, det har redan varit flera som ansökt från USA i slutet på oktober 2014 som fått resultat redan. (och sedan kommer de och säger att de tar alla i turordning och att de arbetar med fall från juni 2014. Lita inte på vad de säger, det är mer eller mindre meningslöst att ringa dem om du inte har frågor om själva processen, alltså typ som "hur skickas UT:t till oss?" allt annat är de oförmögna att svara på)

Och bry er inte om att stresskaffa barn, de enda de bryr sig om är om erat förväntade födelsedatum ligger EFTER vad de "beräknar" till att erat UT skall bli utfärdat. Med andra ord måste tjejen i princip vara gravid INNAN ni ansöker för att det ens skall spela någon roll. De enda andra 2 orsakerna till att de ger företräde är "har barn som behöver komma till Sverige innan en skoltermin börjar" eller "allvarligt sjuk och kan inte ta hand om sig själv". Mindre sjukdomar eller att personen i sig behöver hinna till en skolstart (vilket är fallet med min tjej, hon behöver komplettera sin utbildning för att få arbeta som det här i Sverige), detta skiter de fullständigt i.
Citera
2015-06-29, 11:59
  #2743
Medlem
Nu har min fina vän åkt ända till livsfarliga Kampala för att göra sin intervju..
Nervös!

Jag vet fortfarande inte om jag också ska på intervju eller om jag får massa frågeformulär.. vilket är vanligast nuförtiden tror ni?

(här gissar vi och spekular i vanlig ordning
Citera
2015-06-29, 12:36
  #2744
Medlem
skytraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.093
Alltid lika tråkigt att höra angående folk som sitter i denna oacceptabla väntan.
Först och främst, lita inte på vad de säger angående väntetiden, de är helt opålitliga. De motsäger varandra hela tiden, och 5 personer ger 5 olika svar. De säger hela tiden saker som "Enheten i Solna är på månad X, Örebro på månad Y" och nästa person säger "Men alla arbetar med samma fall så det spelar ingen roll vilken enhet du ligger på". Hur sjutton ligger de på olika månader i så fall??

Jag har samlat en del information angående våra UT-ansökningar och jag skulle säga att du har en bra chans att få svar snart (USA verkar favoriseras också), dock är det semestertider så man vet aldrig. Men jag skulle säga bra chans inom 1-2 månader, möjligtvis snabbare, det har redan varit flera som ansökt från USA i slutet på oktober 2014 som fått resultat redan. (och sedan kommer de och säger att de tar alla i turordning och att de arbetar med fall från juni 2014. Lita inte på vad de säger, det är mer eller mindre meningslöst att ringa dem om du inte har frågor om själva processen, alltså typ som "hur skickas UT:t till oss?" allt annat är de oförmögna att svara på)

Och bry er inte om att stresskaffa barn, de enda de bryr sig om är om erat förväntade födelsedatum ligger EFTER vad de "beräknar" till att erat UT skall bli utfärdat. Med andra ord måste tjejen i princip vara gravid INNAN ni ansöker för att det ens skall spela någon roll. De enda andra 2 orsakerna till att de ger företräde är "har barn som behöver komma till Sverige innan en skoltermin börjar" eller "allvarligt sjuk och kan inte ta hand om sig själv". Mindre sjukdomar eller att personen i sig behöver hinna till en skolstart (vilket är fallet med min tjej, hon behöver komplettera sin utbildning för att få arbeta som det här i Sverige), detta skiter de fullständigt i.


Tack för ditt svar!

Hmm ja dom verkar ju vara galet dåliga på att organisera och ha koll på saker och ting.
Vilken enhet verkar vara bäst nu? Kan jag få reda på vilken enhet vi har, och kan man begära att få byta enhet och på så vis skynda på processen?
Får man reda på när man får en handläggare eller får man reda på när man får ett beslut?
Hur lång tid tar det vanligtvis efter man fått en handläggare?

Jag såg ditt excel ark nu, tycker det är helt fantastiskt att du tar dig tid att göra detta! Stor eloge till dig

Skönt att veta att vi inte behöver stressa fram några barn, slipper helst det och önskar ju att den delen av livet blir mer planerad och romantisk :P
Önskar bara att det gick att göra något... och att man typ kunde åtminstone få vara i sverige som turist medans man väntar. Jag förstår verkligen inte varför man inte kan få vara det (och sen stanna i sverige när dom tar beslut) om man lagligt skulle fått vara det annars utan att man hade en ansökan.
Ser verkligen ingen anledning till det... jag läste något om att det är för att dom tror att om det är ett negativt beslut så kommer personen i fråga stanna ändå.
Men helt ärligt dom människor som gör det skulle antagligen då lika bra kunna åka tillbaka till sverige och "stanna ändå" efter beslutet. Kanske bara är jag som resonerar så men det är löjligt om ni frågar mig.
Citera
2015-06-29, 13:18
  #2745
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skytrax
Tack för ditt svar!

Hmm ja dom verkar ju vara galet dåliga på att organisera och ha koll på saker och ting.
Vilken enhet verkar vara bäst nu? Kan jag få reda på vilken enhet vi har, och kan man begära att få byta enhet och på så vis skynda på processen?
Får man reda på när man får en handläggare eller får man reda på när man får ett beslut?
Hur lång tid tar det vanligtvis efter man fått en handläggare?

Jag såg ditt excel ark nu, tycker det är helt fantastiskt att du tar dig tid att göra detta! Stor eloge till dig

Skönt att veta att vi inte behöver stressa fram några barn, slipper helst det och önskar ju att den delen av livet blir mer planerad och romantisk :P
Önskar bara att det gick att göra något... och att man typ kunde åtminstone få vara i sverige som turist medans man väntar. Jag förstår verkligen inte varför man inte kan få vara det (och sen stanna i sverige när dom tar beslut) om man lagligt skulle fått vara det annars utan att man hade en ansökan.
Ser verkligen ingen anledning till det... jag läste något om att det är för att dom tror att om det är ett negativt beslut så kommer personen i fråga stanna ändå.
Men helt ärligt dom människor som gör det skulle antagligen då lika bra kunna åka tillbaka till sverige och "stanna ändå" efter beslutet. Kanske bara är jag som resonerar så men det är löjligt om ni frågar mig.

Felskrivet av mig, jag menar förstås om födelsedatumet ligger före det datumet de uppskattar att ni skulle få UT, men det framgick nog ändå =)
Jag vet inte om det finns någon enhet som är bättre än någon annan, har inte lagt märke till någon trend bland besluten. Många som har fått beslut vet jag helt enkelt inte vilken enhet de låg på.

Du kan inte byta enhet, jag har hört från folk som har försökt och blivit nekade. Deras kommentar är ändå bara: "men det spelar ingen roll vilken enhet du ligger på ändå, alla arbetar med samma fall". Jag har dock hört lite dåligt om Västerås (?) tror jag det var. Detta i och med att de verkar (?) arbeta med "problemfall"/tidigare asylsökande samt tidigare pappersansökningar, vilket alltså gör saker långsammare. Vet dock inte helt om det stämmer.

Du får inte reda på NÄR du fått en handläggare, MEN du kan ringa och fråga. De säger om du har eller inte, men de kontaktar inte dig när en öppnar din ansökan. (Detta har flera handläggare jag pratat med själva sagt)
Tid efter en handläggare, 5-7 dagar vill jag minnas som snabbast, men om utredning eller dylikt krävs kan det ta mycket längre. Ni verkar vara en lätt ansökan att ge beslut på, så om ni inte sagt något på intervjun som är totalt annorlunda än vad som stod på ansökan borde det gå fort.

Roligt att du gillar mitt siffernörderi =P Höll på att bli galen själv på att man aldrig kunde lita på något de sa så jag gjorde nått själv istället.

Jag håller med 100% angående att vara i Sverige under väntan. Helt korkat att man inte får. Dessutom får personer från länder som USA och dylikt ändå vara här i 90 dagar viseringsfritt oavsett, så om de nu vill "gå under jorden" för att de fick ett negativt beslut så kan de inte stoppa dem, för de kan när som helst komma hit och "gå under jorden" i vilket fall! Korkat som sjutton. Tyvärr kan man inte göra något annat än att vänta. Din flickvän kan komma hit i 90 dagar även innan du fått svar, problemet är att om Migrationsverket får reda på detta kan det betyda att de nekar dig UT.


Alexandra30, vad jag sett så har det bara varit några enstaka som fått komplettera via intervju eller blankett. Är ni seriösa och inte har asylsökande bakom er är det nog ingenting ni behöver oroa er för.
Citera
2015-06-29, 14:13
  #2746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsAfrika
Du kan ta hit en partner utan att ha krav på dig att kunna visa att du kan försörja din partner betyder det. När det gäller SFI så får du inget bidrag. Inga bidrag alls förrän efter en viss tid, tror det var cirka 2 år, om fortfarande arbetslös, men minns inte exakt.

Min man fick ganska snabbt "nystartsjobb" på halvtid via Arbetsförmedlingen som han har i kombination med SFI. Han är klar nu med SFI A, B & C, har alltså D kvar. Men den lokala arbetsförmedlingen vägrade att registrera honom så vi gjorde det i grannstaden. Tack och lov för annars hade han aldrig fått erbjudandet om nystartsjobb. Det är bara att kämpa på!

Tänk på att ansöka Tandvårdsförsäkring när det svenska personnumret kommer! Det går inte automatiskt. Missade det men de gjorde en rekordsnabb utredning när jag väl kom på det, 1 dag tog det. Det gäller rätten till högkostnadsskydd.

Tack för bra tips.
Men det skiljer sig mellan kommuner då hur man kan hitta dessa jobb via arbetsförmedlingen. Vad kan det vara för jobb?

Jag ska ta o anmäla honom så fort han kommit hit, så vi får siffrorna, efter det kommer allt i rullning.
Citera
2015-06-29, 14:40
  #2747
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.093
Felskrivet av mig, jag menar förstås om födelsedatumet ligger före det datumet de uppskattar att ni skulle få UT, men det framgick nog ändå =)
Jag vet inte om det finns någon enhet som är bättre än någon annan, har inte lagt märke till någon trend bland besluten. Många som har fått beslut vet jag helt enkelt inte vilken enhet de låg på.

Du kan inte byta enhet, jag har hört från folk som har försökt och blivit nekade. Deras kommentar är ändå bara: "men det spelar ingen roll vilken enhet du ligger på ändå, alla arbetar med samma fall". Jag har dock hört lite dåligt om Västerås (?) tror jag det var. Detta i och med att de verkar (?) arbeta med "problemfall"/tidigare asylsökande samt tidigare pappersansökningar, vilket alltså gör saker långsammare. Vet dock inte helt om det stämmer.

Du får inte reda på NÄR du fått en handläggare, MEN du kan ringa och fråga. De säger om du har eller inte, men de kontaktar inte dig när en öppnar din ansökan. (Detta har flera handläggare jag pratat med själva sagt)
Tid efter en handläggare, 5-7 dagar vill jag minnas som snabbast, men om utredning eller dylikt krävs kan det ta mycket längre. Ni verkar vara en lätt ansökan att ge beslut på, så om ni inte sagt något på intervjun som är totalt annorlunda än vad som stod på ansökan borde det gå fort.

Roligt att du gillar mitt siffernörderi =P Höll på att bli galen själv på att man aldrig kunde lita på något de sa så jag gjorde nått själv istället.

Jag håller med 100% angående att vara i Sverige under väntan. Helt korkat att man inte får. Dessutom får personer från länder som USA och dylikt ändå vara här i 90 dagar viseringsfritt oavsett, så om de nu vill "gå under jorden" för att de fick ett negativt beslut så kan de inte stoppa dem, för de kan när som helst komma hit och "gå under jorden" i vilket fall! Korkat som sjutton. Tyvärr kan man inte göra något annat än att vänta. Din flickvän kan komma hit i 90 dagar även innan du fått svar, problemet är att om Migrationsverket får reda på detta kan det betyda att de nekar dig UT.


Alexandra30, vad jag sett så har det bara varit några enstaka som fått komplettera via intervju eller blankett. Är ni seriösa och inte har asylsökande bakom er är det nog ingenting ni behöver oroa er för.

Tack.
Citera
2015-06-29, 15:44
  #2748
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxox
Tack för bra tips.
Men det skiljer sig mellan kommuner då hur man kan hitta dessa jobb via arbetsförmedlingen. Vad kan det vara för jobb?

Jag ska ta o anmäla honom så fort han kommit hit, så vi får siffrorna, efter det kommer allt i rullning.

Jag skulle också gärna vilja få veta mer om er historia. Det är inte alls lika invecklat att få nystartsjobb om man nyligen kommit till sverige men af ordnar ju normalt sett inga jobb på halvtid och jag har aldrig varit med om att de har letat upp några jobb åt arbetssökanden heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in