2015-06-20, 18:04
Medlem
Och jag åker 19 Juli och får chansen att umgås i 5 veckor)))))))))))) Det vore ironiskt om något hände under den tiden.................
Citera
2015-06-22, 09:53
Medlem
Fick veta I slutet av maj att våran ärende ligger i Örebro. Frugan var på intervju 150511, så ringde Örebro i slutet av Maj. Fick inget riktigt svar, sen ringde jag igen i mitten av Juni för att kolla vilken månad dem är inne på. Fick svar då att det var Augusti 2014. Ringde nu igen efter ca 1 månad så fick jag till svar att dem arbetade med Mars 2014?

Sjukt förvirrad, vet inte ens vad jag ska tro på.

En annan sak jag veta nu är att örebro är inte våran "enhet" utan just vem som helst kan plocka upp våran ansökan. Vilket jag visste sen tidigare dock trodde jag att efter intervjun så är det en enhet man får och det var därför jag vart hänvisad (två gånger) till örebro enheten? Kan någon kunnig förklara detta för mig?

Är det ens värt att prata med handläggaren som "öppnade" vårt ärende för att skicka till intervju?

Vi ansökte 141103, kan vi förvänta oss ett svar i slutet av augusti?
Citera
2015-06-22, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Fick veta I slutet av maj att våran ärende ligger i Örebro. Frugan var på intervju 150511, så ringde Örebro i slutet av Maj. Fick inget riktigt svar, sen ringde jag igen i mitten av Juni för att kolla vilken månad dem är inne på. Fick svar då att det var Augusti 2014. Ringde nu igen efter ca 1 månad så fick jag till svar att dem arbetade med Mars 2014?

En annan sak jag veta nu är att örebro är inte våran "enhet" utan just vem som helst kan plocka upp våran ansökan. Vilket jag visste sen tidigare dock trodde jag att efter intervjun så är det en enhet man får och det var därför jag vart hänvisad (två gånger) till örebro enheten? Kan någon kunnig förklara detta för mig?

Är det ens värt att prata med handläggaren som "öppnade" vårt ärende för att skicka till intervju?

Vad jag har förstått finns det 2 olika köer. En som hanterar webbansökningarna och en som hanterar tidigare pappersansökningar samt de som behöver mer utredning samt koplettering. Det är därför man kan få två helt olika svar på vilken månad de handlägger just nu då det är olika handläggare som sitter i receptionen och svarar i telefon. En sak jag tycker är konstigt att Örebro fortfarande är i Augusti-14 när det gäller webbansökningar som ska bli öppnade för första gången för handläggning då vår ansökan blev öppnad i början på mars när vi låg i E3 systemet och kunde få beslut då om inte min man hade haft en asylansökan innan och pga det blev skickade för vidare utredning. Vi ansökte 1 augusti 2014 och låg i Örebro fram till i mars.

Jag tog kontakt med handläggaren som skickat ambassadförfrågan och fick via hen veta var i kön vi låg efter min mans intervju då detta kan de faktiskt få fram så länge man ligger i E3 så lite info kan man ju få om man kontaktar denne
Citera
2015-06-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zemraim
Vad jag har förstått finns det 2 olika köer. En som hanterar webbansökningarna och en som hanterar tidigare pappersansökningar samt de som behöver mer utredning samt koplettering. Det är därför man kan få två helt olika svar på vilken månad de handlägger just nu då det är olika handläggare som sitter i receptionen och svarar i telefon. En sak jag tycker är konstigt att Örebro fortfarande är i Augusti-14 när det gäller webbansökningar som ska bli öppnade för första gången för handläggning då vår ansökan blev öppnad i början på mars när vi låg i E3 systemet och kunde få beslut då om inte min man hade haft en asylansökan innan och pga det blev skickade för vidare utredning. Vi ansökte 1 augusti 2014 och låg i Örebro fram till i mars.

Jag tog kontakt med handläggaren som skickat ambassadförfrågan och fick via hen veta var i kön vi låg efter min mans intervju då detta kan de faktiskt få fram så länge man ligger i E3 så lite info kan man ju få om man kontaktar denne

Tack för ett snabbt svar. Ska kontakta handläggaren som skickade ut mejlet gällande intervjun. Återkommer med svar om det när något värt att nämna.
Citera
2015-06-24, 10:17
Medlem
Citat:
Tack för ett snabbt svar. Ska kontakta handläggaren som skickade ut mejlet gällande intervjun. Återkommer med svar om det när något värt att nämna.

Stod det ett namn i ert intervjumail?
I vårt stod det bara från Migrationsverket.
Hade förväntat mig att det skulle stå handläggarens namn men tyvärr inte.
Citera
2015-06-24, 21:02
Medlem
Är det någon som har numret till Örebro-enheten? Så trött på att inte ens bli satt i kö på det vanliga numret...

Citat:

Citera
2015-06-25, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LynxLynx
Är det någon som har numret till Örebro-enheten? Så trött på att inte ens bli satt i kö på det vanliga numret...

010-4859585
Citera
2015-06-26, 15:27
Medlem
Fråga till er som fått positivt:
När mannen/kvinnan kommer hit o ska börja SFI, får man något bidrag eller liknande?
När man är svensk medborgare så är man inte försörjnings skyldig. Exakt vad innebär det i verkligheten?
Citera
2015-06-26, 16:50
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxox
Fråga till er som fått positivt:
När mannen/kvinnan kommer hit o ska börja SFI, får man något bidrag eller liknande?
När man är svensk medborgare så är man inte försörjnings skyldig. Exakt vad innebär det i verkligheten?
Nu är jag inte 100 % säker, men NEJ han får inget bidrag för studera SFI. Men det han kan göra är skriva in sig på arbetsförmedlingen , få 50 % aktivitetsstöd. SFI studera 50 %. Det är inte så mycket runt ca 2500 skr. Det är för din man är inte asylsökande, utan ni har gift er av kärlek. Så har jag fått för mig, men jag kan ha fel.
Citera
2015-06-26, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Nu är jag inte 100 % säker, men NEJ han får inget bidrag för studera SFI. Men det han kan göra är skriva in sig på arbetsförmedlingen , få 50 % aktivitetsstöd. SFI studera 50 %. Det är inte så mycket runt ca 2500 skr. Det är för din man är inte asylsökande, utan ni har gift er av kärlek. Så har jag fått för mig, men jag kan ha fel.

Arbetsförmedlingen ja... dit får man ta sig en tur o prata med dom lite.
Dom kanske ha lite svar på en del frågor.
Har nog själv inte vart där på 22 år

Han är inte asylsökande nej och självklart med kärlek, finns det andra sätt ?
Citera
2015-06-27, 06:54
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxox
Arbetsförmedlingen ja... dit får man ta sig en tur o prata med dom lite.
Dom kanske ha lite svar på en del frågor.
Har nog själv inte vart där på 22 år

Han är inte asylsökande nej och självklart med kärlek, finns det andra sätt ?
hmm Nej lol Jag skrev så det missförstods. Jag menar om han hade varit asylsökande, så gäller andra regler. Då får man bidrag om man SFI studerar, om jag inte har fel för mig.

Som gift av kärlek är man försörjningsskyldig. Som jag har uppfattat det som. Därför jag inte svarade på din andra fråga.
Citera
2015-06-27, 07:01
Medlem
Herkulesbigs avatar
Jag var med min fru härom dagen på hennes läkarbesök. Det innan hon fått sina 4 sista siffror. Det var ett dyrt kapitel, men måste göras. Läkarbesök kostade 1430 :- , för 10 min för skriva ut recept!!...
Vi var på skattemyndigheterna för en vecka sedan skulle fixa 4 sista siffrorna, så hon kommer in i systemet. Det är väntetid på det också

Någon som vet det är möjligt få tillbaks pengarna via försäkringskassan?? Hon på receptionen kunde inte svara riktigt på det/eller var osäker.

Hämta medicin på apotek utan 4 sista siffrorna kan också ställa till det. Det är full pris på medicin. Han på apoteket, nämnde något om ett kort om man väntar på UT tillstånd i sverige, så det är mycket billigare köpa medicin. Ett tips bara, men det kunde inte min fru utnyttja eftersom hon har fått UT tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in