• 1
  • 2
2013-05-06, 23:27
Medlem
Dawkinseans avatar
Salig finansminister Ann Wibble blev, när det begav sig, publikt raljerad för sin propå att "alla svenskar borde ha en årslön på banken".

Det är något fundamentalt fel i ett samhälle som raljerar över sparsamhet. I de 2:a och 3:e världens länder jag är bekant med är sparsamhet en dygd. Mina far- och morföräldrar (födda tidigt 1900-tal) hade sparsamhet i blodet, men vi tycks helt ha tappat den ambitionen.

Rådande finanskris på kontinenten och i USA visar med tydlighet att sjukan är spridd i hela västvärlden. Inte bara individen utan hela statsbildningar har glömt fördelarna med att spara.

Hur svårt är det då att ha en årslön på banken frågar ni? Svaret är att det bara handlar om små insatser över lång tid.

Absolutbeloppen spelar ingen roll; oavsett om du har 15000 kronor per månad i nettolön eller 150000 per månad så tar det lika lång/kort tid att spara ihop en nettoårslön - givet fasta parametrar.

Med 2% löneutveckling per år och 3% avkastning på sparat kapital så tar det nio år att ha en årslön sparad på banken om man sätter av en tiondel av sin nettolön. Om man är +30 inser man att nio år går snabbt.

Argumentet emot brukar vara att man inte "har råd" att spara, men det är ju oftast bara trams. De allra flesta är bekanta med någon som tjänar 10% mindre netto än vad de själva gör, men vederbörande behöver likväl inte svälta och deras barn fryser inte ihjäl på vintern. Kanske något mindre konsumtion, men inget anmärkningsvärt. Den där tiondelen märks inte om man gör den till en vana.

Självklart finns det individer som måste vända på vartenda korvöre, men överlag borde mentaliteten bakom det gamla kyrkliga 'tiondet' återinföras, fast till individens egen vinning.

Varför har vi tappat den grundläggande inställningen att spara? Ekorrarna kan; varför inte svenskarna?

Finns det verkligen objektiva skäl till att inte spara 'ett tionde' eller är det brist på disciplin som felar? I mitt fall tog det många år av vuxenliv innan jag insåg enkelheten i upplägget och jag önskar att någon hade förklarat detta för mig när jag började förvärvsarbeta.
Citera
2013-05-06, 23:38
Medlem
Albozs avatar
Cirka 2000kr varje månad menar du att man ska lägga undan i 9 år? 2-3000 vill man ju lägga undan & spara till framtida resor och liknande. De inte så lätt som de verkar stå ovan.
Citera
2013-05-06, 23:48
Medlem
TheShapes avatar
Får inte glömma att det är ett helt annat samhälle idag, ett konsumtionsamhälle där värde inte längre handlar om vad du har undanstoppat i madrassen -utan vad det är för handvävda sängkläder som man drar på den. Samt, lite det du är inne på - "ingen" lider av svält idag. Ingen känner att de behöver gardera sig inför sämre tider, för det värsta som skulle kunna hända är att man behöver ta ett SMS-lån för att betala för den dubbla avgiften mellan två bostäder, sådär rent generellt tänkande bland "pöbeln".

Med det säger jag inte att jag delar den uppfattningen, ens litegrann. Att spara för mig har alltid varit självklart, även under de perioder i livet då jag har haft låg lön. En femhundring eller två har man alltid kunnat stoppa undan, tom. som student. Och mycket tack vare just mina föräldrars inflytande, som var långt ifrån perfekta men åtminstone lärde mig värdet av pengar, mycket därför att de knappast själv rullade runt på sedelbäddar under tidigare år. Den "nya generationen" av föräldrar har aldrig upplevt det, och ser därför tillgångar som något man kan ta på. Sängkläderna som sagt.
Citera
2013-05-07, 00:30
Medlem
Celenos avatar
Klart det är lätt. Jag sparar 75% av min medelmåttiga lön och då reser jag flera gånger om året, äter ute nästan varje dag och dricker oräkneliga öl på krogen.
Citera
2013-05-07, 00:38
Medlem
libbens avatar
En årslön, det går ju bort så fort man hittar någon kul hobby.

Fan, en årslön räcker ju inte knappt någonstans, för att inte para om insats till bostad och annat i livet.

2-300k blåser man ju lätt på enkla saker ifall man har ett roligt liv.
Citera
2013-05-07, 00:48
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
En årslön, det går ju bort så fort man hittar någon kul hobby. Fan, en årslön räcker ju inte knappt någonstans, för att inte para om insats till bostad och annat i livet. 2-300k blåser man ju lätt på enkla saker ifall man har ett roligt liv.

Vad märkligt, nästan allt jag tycker är roligt är gratis.
Citera
2013-05-07, 01:10
Medlem
nins avatar
Jag ska precis börja spara undan rejält med pengar. Börjar med ca 50% av lönen för att försöka senare lägga mig på 75% av lönen till sparande. Så om knappt 2 år så har jag en årslön på kontot.
Citera
2013-05-07, 08:54
Medlem
Lanzals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Klart det är lätt. Jag sparar 75% av min medelmåttiga lön och då reser jag flera gånger om året, äter ute nästan varje dag och dricker oräkneliga öl på krogen.
Hur sparar man 75% av en medelmåttig lön?
Min lön är i underkant jag vet, får ut kanske 14-15k efter skatt, 21 år jobbar som personlig assistent, bara hyra och mat kostar mig runt 5-6k, sen runt 1k till på räkningar kanske. Så brukar kunna spara 3-4k iaf, vissa månader mer andra mindre.
Citera
2013-05-07, 08:55
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
En årslön, det går ju bort så fort man hittar någon kul hobby.

Fan, en årslön räcker ju inte knappt någonstans, för att inte para om insats till bostad och annat i livet.

2-300k blåser man ju lätt på enkla saker ifall man har ett roligt liv.

Det beror väl på vad du tjänar? Oavsett, så är min tanke med att ha en årslön på banken att jag aldrig behöver ta kostsamma korta krediter och skulle jag bli av med jobbet så är det ingen katastrof förrän efter lång tid.

Jag hörde en gång att hälften av svenskarna har tillgång till mindre än en månadslön i likvida medel den 24:e varje månad. Ur hand i mun. I ett av världens rikaste länder.
Citera
2013-05-07, 08:57
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Samt, lite det du är inne på - "ingen" lider av svält idag. Ingen känner att de behöver gardera sig inför sämre tider, för det värsta som skulle kunna hända är att man behöver ta ett SMS-lån för att betala för den dubbla avgiften mellan två bostäder, sådär rent generellt tänkande bland "pöbeln".

Bra poäng. I tillägg skyller jag på trygghetssystemen, som har gjort oss väldigt nonchalanta och sårbara.
Citera
2013-05-07, 09:19
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanzal
Hur sparar man 75% av en medelmåttig lön?
Min lön är i underkant jag vet, får ut kanske 14-15k efter skatt, 21 år jobbar som personlig assistent, bara hyra och mat kostar mig runt 5-6k, sen runt 1k till på räkningar kanske. Så brukar kunna spara 3-4k iaf, vissa månader mer andra mindre.

Jag lägger hälften av vad du gör på hyra, mat och räkningar.

Börja här:

http://earlyretirementextreme.com/da...e-to-live.html
Citera
2013-05-07, 09:21
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Jag hörde en gång att hälften av svenskarna har tillgång till mindre än en månadslön i likvida medel den 24:e varje månad. Ur hand i mun. I ett av världens rikaste länder.

Jag tycker det är helt fantastiskt att många arbetare på SAAB var tvungna att låna pengar när SAAB inte kunde betala ut månadslönerna direkt.

Man jobbar alltså på ett företag som nästan aldrig gjort vinst, som i flera år haft ekonomiska problem, där man hur länge som helst vetat att man när som helst kan bli av med jobbet.

Och man sparar inte en krona...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in