Flashback bygger pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2022-01-07, 02:00
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medlemsavgift
Normallön idag 25K i månaden?
Tycker nog att svenskar borde ha runt 100K på bankkontot som buffert men verkligheten är nog knappt 10K, så en en årslön

Ju mer man har ju enklare att spara. Men verkar inte vara så för folk. Kanske för att de fet att är de panka så ordnar det sig vid nästa lön. Därför kan det paradoxalt vara enklare att spara om man är fattig. Är ganska fattig men jag sparar några hundra varje månad. Har iofs bara 20 000 kr i buffert. Men tycker det är bra för att ha 5500 kr när hyran är betald men ingen annan räkning. Någon som har en bra lön skulle inte tycka det var värt att bara lägga undan litegrann. De försöker spara flera tusen och de använder av bufferten hela tiden. Därför funkar det inte att spara för dem.
Citera
2022-01-08, 14:46
Medlem
medlemsavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Tråden är från 2013. Lönerna har ökat en del sen dess. Men huvudbudskapet är detsamma. Det går att få ihop en årslön på kort tid om man går in för det.

Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ju mer man har ju enklare att spara. Men verkar inte vara så för folk. Kanske för att de fet att är de panka så ordnar det sig vid nästa lön. Därför kan det paradoxalt vara enklare att spara om man är fattig. Är ganska fattig men jag sparar några hundra varje månad. Har iofs bara 20 000 kr i buffert. Men tycker det är bra för att ha 5500 kr när hyran är betald men ingen annan räkning. Någon som har en bra lön skulle inte tycka det var värt att bara lägga undan litegrann. De försöker spara flera tusen och de använder av bufferten hela tiden. Därför funkar det inte att spara för dem.

Tanken var att få liv i tråden då många kan få
lite inspiration att spara ihop lite slantar.
Citera
2022-01-08, 14:52
Medlem
lemmy124s avatar
sveriges arbetares centralorganisation sa att anne wibble skulle våldtas för det uttalandet
Citera
2022-01-08, 15:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Nio år?

Orkar inte räkna men någon kan ju do the math...

Mig är det inte synd om då jag har en rejäl buffert. Inflationen ligger på 6-7 procent (4 officiellt) - de nominella löneökningarna är betydligt lägre. Nominella räntan är 0-1 %.

Sänkta realllöner, negativ realränta! Tack Lövet och Maggan!

Och innan ni börjar jiddra om börsen; ja klart som fan alla nytryckta pengar flytt dit när det inte finns några alternativ. Men ALLA bubblor brister förr eller senare.

Måste det vara så här? Nja... väljer man bekämpa en pandemi med vettlös penningpolitik så.. dessutom utmärkt lömskt att betala befolkningsutbytespolitiken med att inflatera ekonomin. Det vettlösa är att så många verkar tro att nybyggarnas nya i-phones var gratis på något sätt...
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in