Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Mitt första år som jag deklarerar, hade ett deltidsjobb och fick pengar ifrån försäkringskassan under förra året, FK drog ju givetvis inte tillräckligt med skatt så jag blev helt tagen på sängen. Kommer troligen att få restskatta nästa år igen, om jag får jobb dvs. Men det visste jag inte innan jag fick min blankett, men nu vet man. Som sagt, tur att jag inte satte sprätt på pengarna.
Det jag menar är att det är lika självklart att göra sitt bästa för att hålla koll på att man betalar in någorlunda rätt summa i skatt som att man ska ha ett sparande.
Det går alldeles utmärkt att göra löpande överslagsberäkningar mha
http://www.skatteverket.se/webdav/fi...kut13ink1.html
Givetvis går det inte att veta alla detaljer exakt i början av året. Men ju närmare december man kommer, desto bättre kommer beräkningen att bli ( eftersom osäkerheten i uppgifterna minskar ju mindre det är kvar av året ).
Lämpligen siktar man på att göra en beräkning om hur man ligger till senast i oktober. Om man ligger långt efter för den totala skatten så kan man välja att själv be inkomstutbetalaren att dra mer skatt. Eller så vet man med sig att man har medel för att betala restskatten året efter. Oavsett vilket så skaffar man sig en hyfsad uppfattning om hur man ligger till.
Att nedersta raden i deklarationen är en överraskning är lika ekonomiskt efterblivet som att inte ha ett sparande.