2013-05-07, 11:44
Medlem
Traveller2007s avatar
Celeno, bor du hemma hoss föräldrarna? För det finns inte en chans att jag skulle kunna spara 75% av min lön och jag tror inte många nadra kan det heller? Hur lyckas du?
Citera
2013-05-07, 11:59
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller2007
Celeno, bor du hemma hoss föräldrarna? För det finns inte en chans att jag skulle kunna spara 75% av min lön och jag tror inte många nadra kan det heller? Hur lyckas du?

Det går. I april månad levde jag totalt för cirka 6000 kr, då inkluderat lite födelsedagspresenter och annat. Går att pressa det ytterligare, hade matkostnader på 2000kr den månaden. Säg en lön på 20k netto och vips har du sparat 70% av din lön.
Citera
2013-05-07, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag tycker det är helt fantastiskt att många arbetare på SAAB var tvungna att låna pengar när SAAB inte kunde betala ut månadslönerna direkt.

Man jobbar alltså på ett företag som nästan aldrig gjort vinst, som i flera år haft ekonomiska problem, där man hur länge som helst vetat att man när som helst kan bli av med jobbet.

Och man sparar inte en krona...

Tänkte det samma. Fattade de inte tidigare att de borde spara så borde de väl ändå förstå det när GM sålde bolaget och i härvan där, eller kanske i det sista årets krisande? Det var ju liksom inte en överraskning att det inte gick bra.

Bra sparande stavas låga utgifter. Har själv varit student i 6 år utan något större sparande innan, min fru städar på halvtid. Men vi har 2 årsinkomster på banken, drygt 250 tusen för oss (vilket kan krävas när man ska få pengar från försäkringskassan). Och förutom de billiga nöjen vi har så ger vi också ca 10% till kyrkan, och det går ihop till fullo.
Citera
2013-05-07, 12:07
Medlem
Traveller2007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av project_x
Det går. I april månad levde jag totalt för cirka 6000 kr, då inkluderat lite födelsedagspresenter och annat. Går att pressa det ytterligare, hade matkostnader på 2000kr den månaden. Säg en lön på 20k netto och vips har du sparat 70% av din lön.

Fan, bara hyran äter upp 25% av min lön per månad. Och sedan andra räkningar och mat på det så kanske jag kan spara 25% av min lön.
Citera
2013-05-07, 12:12
Medlem
Alla kan inte ha en årslön på banken då någon måste bo i alla svindyra lägenheter för det finns helt enkelt inte billigt boende till alla. Speciellt inte nu när alla miljonprojekt antingen försvinner eller renoveras vilket antingen tvingar folk att flytta till dyrare lägenheter eller gör lägenheterna dyrare - miljonprojekten var inte tänkta att hålla i längden, de skulle bara upp för att lösa bostadskrisen som var då.

Dessutom lever en del av oss på soc, och då får man inte ha ett korvöre på banken, man får inte ens äga något av värde.

Dessutom lever många av våra ungdomar på timanställningar och osäkra vikariat, som kan ge allt ifrån 5 timmar på en månad till en dryg heltidstjänst. För dessa är det svårt att ha ett gedigert sparande då man måste ta av det man sparar de månader det går bra för att kunna överleva de månader man inte får något alls.

Så nej, alla kan inte ha en årslön på banken.

Däremot kan alla som har ett jobb ha ett sparande. Det är för mig helt obegripligt hur dåliga folk är på att spara. Håller helt med om det Celeno säger om SAAB arbetarna. Hur tänker de där egentligen? De har vetat att jobben hängt löst i ett par år, och de vet hur arbetssituationen ser ut i området; västkusten har en mycket hög arbetslöshet. De borde i alla fall kunnat ha sparat ihop några månadslöner för att i alla fall kunna täcka det viktigaste. Det är ju dessutom vad soc räknar med, så man kan ju drömma om ekonomiskt bistånd därifrån ifall man har många års fast inkomst bakom sig.

Själv tackar jag för att försäkringskassan inte har något hinder emot att man sparar pengar, för jag åkte på en fet restskatt, motsvarande en månadsinkomst för mig och lite till. Hade jag inte stoppat undan lite hade jag suttit med skägget i brevlådan och undrat hur i hela friden jag ska kunna skaffa fram de pengarna. Istället kunde jag sätta in dem i god tid före 3:e maj och slipper räntan. (Like a boss)
Citera
2013-05-07, 12:50
Medlem
Celenos avatar
Citat:

Nej. Citerar mig själv:

Citat:
Nej jag har inte bott hemma på 20 år. Jag bor i en etta, en vindsvåning. Tjänar ca 25 efter skatt om jag inte får in övertid (vilket jag inte får så ofta). Cyklar. Jag har haft hus, fru, hund och volvo. Det var dyrare på den tiden men längtar inte tillbaks.
Citera
2013-05-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Alla kan inte ha en årslön på banken då någon måste bo i alla svindyra lägenheter för det finns helt enkelt inte billigt boende till alla. Speciellt inte nu när alla miljonprojekt antingen försvinner eller renoveras vilket antingen tvingar folk att flytta till dyrare lägenheter eller gör lägenheterna dyrare - miljonprojekten var inte tänkta att hålla i längden, de skulle bara upp för att lösa bostadskrisen som var då.

Dessutom lever en del av oss på soc, och då får man inte ha ett korvöre på banken, man får inte ens äga något av värde.

Dessutom lever många av våra ungdomar på timanställningar och osäkra vikariat, som kan ge allt ifrån 5 timmar på en månad till en dryg heltidstjänst. För dessa är det svårt att ha ett gedigert sparande då man måste ta av det man sparar de månader det går bra för att kunna överleva de månader man inte får något alls.

Så nej, alla kan inte ha en årslön på banken.

Däremot kan alla som har ett jobb ha ett sparande. Det är för mig helt obegripligt hur dåliga folk är på att spara. Håller helt med om det Celeno säger om SAAB arbetarna. Hur tänker de där egentligen? De har vetat att jobben hängt löst i ett par år, och de vet hur arbetssituationen ser ut i området; västkusten har en mycket hög arbetslöshet. De borde i alla fall kunnat ha sparat ihop några månadslöner för att i alla fall kunna täcka det viktigaste. Det är ju dessutom vad soc räknar med, så man kan ju drömma om ekonomiskt bistånd därifrån ifall man har många års fast inkomst bakom sig.

Själv tackar jag för att försäkringskassan inte har något hinder emot att man sparar pengar, för jag åkte på en fet restskatt, motsvarande en månadsinkomst för mig och lite till. Hade jag inte stoppat undan lite hade jag suttit med skägget i brevlådan och undrat hur i hela friden jag ska kunna skaffa fram de pengarna. Istället kunde jag sätta in dem i god tid före 3:e maj och slipper räntan. (Like a boss)

Om det är något som är ett mysterium är det väl hur någon kan bli överraskad över sin restskatt? Hur man ligger till ( ungefär... ) är lätt att hålla koll på. Det är t o m så att det är möjligt att hålla koll på det under det år man tjänar in pengarna och kan justera skatteinbetalningen redan då.

En "fet restskatt" är inget man "åker på". Det är något man har valt att blunda inför.
Citera
2013-05-07, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Om det är något som är ett mysterium är det väl hur någon kan bli överraskad över sin restskatt? Hur man ligger till ( ungefär... ) är lätt att hålla koll på. Det är t o m så att det är möjligt att hålla koll på det under det år man tjänar in pengarna och kan justera skatteinbetalningen redan då.

En "fet restskatt" är inget man "åker på". Det är något man har valt att blunda inför.
Mitt första år som jag deklarerar, hade ett deltidsjobb och fick pengar ifrån försäkringskassan under förra året, FK drog ju givetvis inte tillräckligt med skatt så jag blev helt tagen på sängen. Kommer troligen att få restskatta nästa år igen, om jag får jobb dvs. Men det visste jag inte innan jag fick min blankett, men nu vet man. Som sagt, tur att jag inte satte sprätt på pengarna.
Citera
2013-05-07, 22:15
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
En årslön, det går ju bort så fort man hittar någon kul hobby.

Fan, en årslön räcker ju inte knappt någonstans, för att inte para om insats till bostad och annat i livet.

2-300k blåser man ju lätt på enkla saker ifall man har ett roligt liv.
Jag tycker det är roligt att tjäna pengar, vilket också är min hobby...

Cash in!
Citera
2013-05-07, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Mitt första år som jag deklarerar, hade ett deltidsjobb och fick pengar ifrån försäkringskassan under förra året, FK drog ju givetvis inte tillräckligt med skatt så jag blev helt tagen på sängen. Kommer troligen att få restskatta nästa år igen, om jag får jobb dvs. Men det visste jag inte innan jag fick min blankett, men nu vet man. Som sagt, tur att jag inte satte sprätt på pengarna.

Det jag menar är att det är lika självklart att göra sitt bästa för att hålla koll på att man betalar in någorlunda rätt summa i skatt som att man ska ha ett sparande.

Det går alldeles utmärkt att göra löpande överslagsberäkningar mha http://www.skatteverket.se/webdav/fi...kut13ink1.html

Givetvis går det inte att veta alla detaljer exakt i början av året. Men ju närmare december man kommer, desto bättre kommer beräkningen att bli ( eftersom osäkerheten i uppgifterna minskar ju mindre det är kvar av året ).

Lämpligen siktar man på att göra en beräkning om hur man ligger till senast i oktober. Om man ligger långt efter för den totala skatten så kan man välja att själv be inkomstutbetalaren att dra mer skatt. Eller så vet man med sig att man har medel för att betala restskatten året efter. Oavsett vilket så skaffar man sig en hyfsad uppfattning om hur man ligger till.

Att nedersta raden i deklarationen är en överraskning är lika ekonomiskt efterblivet som att inte ha ett sparande.
Citera
2013-05-07, 23:08
Medlem
Citat:
Jag tycker det är helt fantastiskt att många arbetare på SAAB var tvungna att låna pengar när SAAB inte kunde betala ut månadslönerna direkt.

Man jobbar alltså på ett företag som nästan aldrig gjort vinst, som i flera år haft ekonomiska problem, där man hur länge som helst vetat att man när som helst kan bli av med jobbet.

Och man sparar inte en krona...

Ja, helt otroligt! Hur tänker människor? Att någon annan ska lösa deras problem?

Vad gör de om värmepannan säckar ihop? Tar ett lån på banken?
Citera
2013-05-07, 23:33
Medlem
nins avatar
Citat:
Fan, bara hyran äter upp 25% av min lön per månad. Och sedan andra räkningar och mat på det så kanske jag kan spara 25% av min lön.

Min hyra är ungefär 8,5% av min lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in