Citat:
Ursprungligen postat av
assnyggtjej
Jag har länge funderat på ett fenomen. Vuxna människor, över 35 som jobbar på/som ICA, Konsum, B-kortschaufförer, brevbärare, telefonförsäljare, butikspersonal osv och som inte kommer någon vart i livet.
Jag jobbar för tillfället på ett lågavlönat jobb (ca 20.000 kr brutto) med mer eller mindre skituppgifter som inte kräver någon som helst intelligens eller kompetens. En apa skulle kunna göra mitt jobb. Men som 20 år gammal kan jag köpa dessa villkor som ett tillsvidarejobb tills jag börjar plugga nu i höst. Det funkar, men jag skulle aldrig kunna se mig själv här under en lång tid och speciellt inte i vuxen ålder.
Så varför stannar folk kvar på dessa jobb upp till vuxen ålder? Har dessa personer inga ambitioner i livet? Inga mål? Har de tappat hoppet? Varför pluggar de inte? Varför stannar de kvar på lågavlönade skitjobb?
Ah, den underbara ungdomen. Minns när man trodde att utbildning skulle leda en till guld o gröna skogar, sen kom livet ikapp.
Om du skulle fråga runt lite så kommer du se att Sverige lider av högskolekomplexet dvs att alla ska utbilda sig på högskolan. Problemet med det är att behovet av ekonomer ökar inte, så det blir bara att dina kompisar har en civ ekonom men jobbar kvar på donken.
Det andra är att alla helt enkelt inte klarar av en högskoleutbildning så de får också vara kvar. Många gånger går det dock bättre för dem än för de som slösade bort massa år på högskolan.
I framtiden (om det redan inte är här) så kommer du mötas av utbildade jurister och statsvetare som sitter i någon serviceavdelning och får skit för att mobilen inte fungerar.
Andra anledningar kan vara att de trivs, skaffat utgifter och ser inte det inte som så intressant att plugga, kanske för de anledningar jag tog upp ovan.