2022-02-27, 09:21
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Kontorsvaktmästare (sorterar och delar ut post, iordningställer konferensrum, fixar kopiatorer m.m.).

Citat:
Ursprungligen postat av S0cialsekreterare
Intressant! Hur mycket kommer du få brutto när du går i pension tror du? Det är ju dags snart.

Ca 18000 kr/månad brutto inkl tjänstepension. Det kommer inte att gå någon nöd på mig. Har låg boendekostnad och enkla vanor.
Citera
2022-02-27, 09:44
Medlem
Uncorruptables avatar
Jag har haft högavlönade skitjobb som varit stressande till max och prestigefyllda med deadlines och trösklar och föränderlig värld där man måste ta till sig kunskap snabbt och precist men jag förstår till 100 % att man hellre kanske vill ha något lugnare, som att svara i telefon någon gång och fylla på kaffekokare. Beror helt enkelt på individen, var man är i livet och vad som finns i bagaget.
Citera
2022-02-27, 09:45
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assnyggtjej
Jag har länge funderat på ett fenomen. Vuxna människor, över 35 som jobbar på/som ICA, Konsum, B-kortschaufförer, brevbärare, telefonförsäljare, butikspersonal osv och som inte kommer någon vart i livet.

Jag jobbar för tillfället på ett lågavlönat jobb (ca 20.000 kr brutto) med mer eller mindre skituppgifter som inte kräver någon som helst intelligens eller kompetens. En apa skulle kunna göra mitt jobb. Men som 20 år gammal kan jag köpa dessa villkor som ett tillsvidarejobb tills jag börjar plugga nu i höst. Det funkar, men jag skulle aldrig kunna se mig själv här under en lång tid och speciellt inte i vuxen ålder.

Så varför stannar folk kvar på dessa jobb upp till vuxen ålder? Har dessa personer inga ambitioner i livet? Inga mål? Har de tappat hoppet? Varför pluggar de inte? Varför stannar de kvar på lågavlönade skitjobb?

Ah, den underbara ungdomen. Minns när man trodde att utbildning skulle leda en till guld o gröna skogar, sen kom livet ikapp.

Om du skulle fråga runt lite så kommer du se att Sverige lider av högskolekomplexet dvs att alla ska utbilda sig på högskolan. Problemet med det är att behovet av ekonomer ökar inte, så det blir bara att dina kompisar har en civ ekonom men jobbar kvar på donken.

Det andra är att alla helt enkelt inte klarar av en högskoleutbildning så de får också vara kvar. Många gånger går det dock bättre för dem än för de som slösade bort massa år på högskolan.

I framtiden (om det redan inte är här) så kommer du mötas av utbildade jurister och statsvetare som sitter i någon serviceavdelning och får skit för att mobilen inte fungerar.

Andra anledningar kan vara att de trivs, skaffat utgifter och ser inte det inte som så intressant att plugga, kanske för de anledningar jag tog upp ovan.
Citera
2022-02-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ca 18000 kr/månad brutto inkl tjänstepension. Det kommer inte att gå någon nöd på mig. Har låg boendekostnad och enkla vanor.

Dessutom kan du få seniorlägenhet för under 2800 i mindre tätorter i Lappland utifall det tilltalar dig
Citera
2022-02-27, 11:26
Medlem
Jag är lite nyfiken på hur det gick för den här "assnyggtjej" !

Sitter hon med 60Kkr i bruttolön och har ett superflashigt jobb nuförtiden, eller gick det åt helvete med drömmarna och slutade med en timanställning som brevbärare ?

Ja, frågorna är många så här 10 år efter tråden startades...
Citera
2022-02-27, 15:10
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Dessutom kan du få seniorlägenhet för under 2800 i mindre tätorter i Lappland utifall det tilltalar dig

Tack men nej tack! Jag har en bostadsrätt nära Stockholms innerstad som kostar ca 2000 i månaden.
Citera
2022-02-27, 15:15
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag är lite nyfiken på hur det gick för den här "assnyggtjej" !

Sitter hon med 60Kkr i bruttolön och har ett superflashigt jobb nuförtiden, eller gick det åt helvete med drömmarna och slutade med en timanställning som brevbärare ?

Ja, frågorna är många så här 10 år efter tråden startades...

Senaste livstecknet från denna ”tjej” är från december 2013. Då undrade ”hon” om hon kunde stämma högskolan för att hon inte var nöjd med en kurs. Jag misstänker att hon sitter i kassan på Coop idag…
Citera
2022-07-28, 10:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av assnyggtjej
Jag har länge funderat på ett fenomen. Vuxna människor, över 35 som jobbar på/som ICA, Konsum, B-kortschaufförer, brevbärare, telefonförsäljare, butikspersonal osv och som inte kommer någon vart i livet.

Jag jobbar för tillfället på ett lågavlönat jobb (ca 20.000 kr brutto) med mer eller mindre skituppgifter som inte kräver någon som helst intelligens eller kompetens. En apa skulle kunna göra mitt jobb. Men som 20 år gammal kan jag köpa dessa villkor som ett tillsvidarejobb tills jag börjar plugga nu i höst. Det funkar, men jag skulle aldrig kunna se mig själv här under en lång tid och speciellt inte i vuxen ålder.

Så varför stannar folk kvar på dessa jobb upp till vuxen ålder? Har dessa personer inga ambitioner i livet? Inga mål? Har de tappat hoppet? Varför pluggar de inte? Varför stannar de kvar på lågavlönade skitjobb?

Dessa jobb leder till att man kan (om man är smart) livnära sig på sitt företagande eller idrottskarriär och därifrån tjäna en hacka på det.
Citera
2022-07-28, 15:19
Medlem
Citat:
Senaste livstecknet från denna ”tjej” är från december 2013. Då undrade ”hon” om hon kunde stämma högskolan för att hon inte var nöjd med en kurs. Jag misstänker att hon sitter i kassan på Coop idag…

Den viktigaste frågan är väl ändå om hon fortfarande är assnygg eller ej? I dessa tider kanske det också är relevant att fråga om hon fortfarande är en tjej eller ej?
Citera
2022-07-28, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
För att pengarna kommer in. Jobbade på BK och jobbade med massa 25+, men de var skitcoola som personer så jag insåg hur lätt det är att fastna på ett jobb. Det blir en trygghet att ha samma rutiner varje dag och få in sina pengar, de pengar man behöver

Att människor kan vara nöjda med lite när andra har lite mer är den gåta som gäckat marxisterna sen marxismens begynnelse och jag ser ingen lösning som marxismen kan erbjuda annat än våldsam revolution utan garantier på några lösningar alls.
Citera
2022-07-28, 16:40
Medlem
swebarbs avatar
bättre väl med ett lågavlönat skitjobb än inget alls ? men inte ens det går att fixa nuförtiden.
Citera
2022-07-28, 17:12
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Varför nöjer sig vuxna med lågavlönade skitjobb?

Tja, de är ickematerialister och/eller ser så bra ut att de kan göka mycket utan att springa omkring och spela rika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in