2022-07-28, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag är 60+ och tjänar ca 26500 kr/månad (brutto). Anledningen till att jag aldrig har gjort karriär eller satsat på någon högre utbildning är nog främst att jag saknar driv. Jag är också lite rädd för arbetsuppgifter som jag inte vet säkert att jag klarar av.

Eftersom jag är en anspråkslös person så har lönen alltid räckt till. Har aldrig haft ekonomiska problem.

Hur räcker en sånn lön till att försörja en familj?
Citera
2022-07-28, 20:24
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Hur räcker en sådan lön till för att försörja en familj?

Har ingen familj
Citera
2022-07-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Har ingen familj

OK, tråkigt att höra.

Som ensamstående så är 26000kr brutto fullt tillräckligt. När jag var ensamstående och nyexaminerad så hade jag 32000kr brutto, och brukade enkelt spara 10000kr. Ensamstående män konsumerar inte så mycket.
Citera
2022-07-28, 20:37
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Jag tror att många helt enkelt nöjer sig med en stabil inkomst och tryggheten det för med sig.

Själv så har jag sagt åt mig själv att börja plugga i 10 år, hittills har det inte blivit något av det trots att jag tjänar fruktansvärt dåligt och att jag egentligen vill jobba mer med hjärnan.

Edit: Denna stavning...
Citera
2022-07-28, 21:38
Medlem
Finns många olika tänkbara anledningar.

* Dålig arbetsmoral.
* Bekväm.
* Okompetent till att utföra eller utbilda sig till mer komplicerade uppgifter.
* Rädd för det okända.
* Värderar bra arbetskamrater högre än arbetet i sig.
* Negligerad av karriärskåta föräldrar och vill ej uppfostra sin egen avkomma på samma vis.
* Kravlös ekonomiskt.
* Ideologiskt verklighetsfrånvänd med mål att förändra samhället istället för sig själv.
* Dolda personliga problem som kan ställa till det vid byte av jobb, ex. psykiska eller ekonomiska.
* Straffregister.

Listan kan nog utökas, du vet helt inte allt om alla och kommer heller aldrig göra det.
Citera
2022-07-28, 22:53
Medlem
IRMEs avatar
Skiljer ju inte alltid så många tusen som någon annan i tråden skrev också, särskilt eftersom skatterna är så höga. Livslönen blir inte nödvändigtvis högre, särskilt inte om man ska ta hänsyn till att man kanske är en skitdålig student som hamnar på ett skitjobb till slut ändå. Det brukar ju också vara mer slit både att plugga óch mer välbetalda jobb är ju också mycket mer slitiga än "skitjobb" skulle jag säga. Jag har varit försäljare och flippat burgare och det kan väl vara lite jobbigt i sig men man kan ju göra det bakis.

Jag tjänar nu typ dubbelt mot vad min fru gör som har mer ett "vanligt jobb" (dock ej ett "skitjobb" skulle jag säga) men hon behöver ju aldrig jobba utanför vanliga arbetstider och liknande som jag förväntas göra.

Man undrar ju om TS sitter på ett guldjobb såhär typ 10 år senare eller om h*n hamnade på ett skitjobb till slut?
Citera
2022-07-29, 02:04
Medlem
Just det där fenomenet att vissa ser ner på en del jobb som låter skit finns väl kvar idag.

Träffar ofta människor både killar och tjejer som har nåt sketet kontorsjobb med lokal i Sthlm City och har nån hitte på titel efter ett års högskolestudier och leker flashiga men tar ut 20000 i månaden. Medans dom garvar åt nattarbetaren på lagret eller Svante som kör sopbil och tjänar 15000 mer i månaden.
Citera
2022-07-29, 02:06
Medlem
Lågavlönade skitjobb är ju oftast tillfälliga jobb eller jobb som man gör för att sedan avancera. Exempelvis om man är anställd på Mcdonalds så kan man där bli ''chef''.

Ta de anställda på ICA, alla börjar ifrån botten. På sikt finns det ofta möjlighet att bli ICA-handlare. En avancering.
Citera
2022-07-29, 19:45
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Just det där fenomenet att vissa ser ner på en del jobb som låter skit finns väl kvar idag.

Träffar ofta människor både killar och tjejer som har nåt sketet kontorsjobb med lokal i Sthlm City och har nån hitte på titel efter ett års högskolestudier och leker flashiga men tar ut 20000 i månaden. Medans dom garvar åt nattarbetaren på lagret eller Svante som kör sopbil och tjänar 15000 mer i månaden.

Mmm dumt att se ner på folk som jobbar. Alla som lyfter sin egen lön bidrar enormt positivt till samhället. Cred till alla skitjobbare!
Citera
2022-07-29, 21:30
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assnyggtjej
Jag har länge funderat på ett fenomen. Vuxna människor, över 35 som jobbar på/som ICA, Konsum, B-kortschaufförer, brevbärare, telefonförsäljare, butikspersonal osv och som inte kommer någon vart i livet.

Jag jobbar för tillfället på ett lågavlönat jobb (ca 20.000 kr brutto) med mer eller mindre skituppgifter som inte kräver någon som helst intelligens eller kompetens. En apa skulle kunna göra mitt jobb. Men som 20 år gammal kan jag köpa dessa villkor som ett tillsvidarejobb tills jag börjar plugga nu i höst. Det funkar, men jag skulle aldrig kunna se mig själv här under en lång tid och speciellt inte i vuxen ålder.

Så varför stannar folk kvar på dessa jobb upp till vuxen ålder? Har dessa personer inga ambitioner i livet? Inga mål? Har de tappat hoppet? Varför pluggar de inte? Varför stannar de kvar på lågavlönade skitjobb?

Det kanske betyder något att kunna betala hyran å sätta mat på bordet till sina barn. Alla kan inte å vill kanske inte bli entreprenörer å dessutom så behövs det fortfarande kassörer/kassörskor å folk som städar å håller rent. Men en diva som du kan nog inte förstå det.
Citera
2022-07-29, 21:33
Medlem
För att hela grejen med att "förverkliga sig själv" genom en karriär och att ha stor villa och Volvo är en myt. Inflationen äter upp ekonomin och jag har hellre knegar jobb som inte kräver hela hjärnkapaciteten för att handla med aktier och liknande på fritiden. Det hade jag aldrig orkat med ett högpresterande intellektuellt yrke.
Min generation kommer inte få pension, pension är bara en myt. Se bara på alla fattig pensionärer som rånas av staten på sina pengar...
Samt den enda lönen du får som högpresterande är mera arbete som beskattas ännu högre.
EKORRHJULET ÄR EN LÖGN
Citera
2022-07-29, 21:47
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Kanske för de tänkte som TS, att i framtiden ska jag minsann utbilda mig och jobba med något jag ska studera till. I slutändan inser de att det inte finns jobb, eller att man faktiskt är ett pucko, hamnar på ett sånt "skitjobb" och cirkeln är sluten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in