2009-03-12, 11:58
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Det slog mig bara hur dessa familjer ser på tatueringar idag då tatueringar tidigare har varit något förknippat med folk från lägre samhällsklasser ju.

visst finns det kanske inte så mycket riktig överklass i Sverige men det finns ju dock en liten klick av grevar och adel och dyl. Men om det känns bättre vad "tro" ni att tex en Engelsk lord ser på tatueringar?
Tatueringar är ju fortfarande något som man förknippar med lägre samhällsklasser.

Och överklassen tycker förmodligen det också.
Citera
2009-03-12, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
VET inte och bryr mig inte! Herregud är du ute efter en rik kvinna fast rädd att bli nekad pga tatuering

Hehe nä inte direkt men som jag sa så är ju tatueringar idag väldigt poppis i de flesta skikt och därför började jag klura på vad det översta skiktet anser om det har blivit "ok" att ha det bland dem också.
Citera
2009-03-12, 12:16
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Hehe nä inte direkt men som jag sa så är ju tatueringar idag väldigt poppis i de flesta skikt och därför började jag klura på vad det översta skiktet anser om det har blivit "ok" att ha det bland dem också.
Vet inte vad du tror men jag tror iaf att alla har olika tyckan på detta
Citera
2009-03-12, 15:40
Medlem
WorkingClassBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Tatueringar är ju fortfarande något som man förknippar med lägre samhällsklasser.

Och överklassen tycker förmodligen det också.
Nja den gränsen håller ju på att suddas ut ganska mycket asså att det är arbetarklass och underklass som gaddar sig bara. Där emot så tror jag inte nån överklass snubbe någonsin skulle välja att gadda sig överallt utan det är väl nån liten grej som symboliserar nån slags rikedom eller något i den stilen hahaha

Ne jag tror faktiskt det är svenssons som är mest "rädda" för tatueringar.
Citera
2009-03-12, 17:40
Medlem
Sekkos avatar
Citat:
Hej skulle vilja veta hur överklassen ser på tatueringar, alltså den riktiga överklassen om det råkar finnas någon som tillhör den här?

Det är smaklöst.
Citera
2009-03-12, 18:28
Medlem
Det är inte bara smaklöst, de äldre generationerna associerar tatueringar med kriminalitet, vilket inte är bra om du planerar att göra karriär.

Eller som min mormor sade när jag hade en flickvän med tatuering på smalbenet: "Hon ser ut ju ut som en glädjeflicka!"
Citera
2009-03-12, 18:50
Medlem
Citat:
Hej skulle vilja veta hur överklassen ser på tatueringar, alltså den riktiga överklassen om det råkar finnas någon som tillhör den här?

Vi gillar det icke!
Citera
2009-03-12, 19:29
Bannlyst
dubbelpost
Senast redigerad av pretty-boy 2009-03-12 kl. 19:32.
Citera
2009-03-12, 19:31
Bannlyst
Citat:

Varför vill Du veta det? Planerar du att göra en bratkarriär?

Skämt åsido. Tatueringar i sig är inget problem förutsatt att de är i rätt storlek (inte sleeves) och sitter på rätt ställen. Alltså inte överarmar, ansiktet etc
Citera
2009-03-12, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
VET inte och bryr mig inte! Herregud är du ute efter en rik kvinna fast rädd att bli nekad pga tatuering

Då har du nog klickat på fel tråd, om du inte är intresserad av att läsa eller svara på innehållet.

Som svar på TS undran så tror jag att de flesta i överklassen inte skulle kunna tänka sig att tatuera sig själva. Däremot tror jag att det är ganska så accepterat att andra gör det, d.v.s. en överklass man utesluter troligtvis inte umgänge, eller ens ser ner på, en man med tatueringar. (Detta altså utöver den grundförakt som överklassmannen känner mot lägre stående medborgare, om man som många verkar, har det som utgångspunkt.)

Men det beror förståss också på vilken typ av tatuering det rör sig om. Exempelvis en tribal på överarmen, eller i svanken på en kvinna, känns som en typisk WT-markör och är troligtvis något överklassen undviker. Dels undviker att pryda sig själv med och dels ser ner på då den pryder en man av lägre klass, precis som många av dennes klasskamrater också ser det som en WT-markör och ser ner på denne.

Mer utbrett är isåfall mindre, diskretare och mer personliga motiv. Men även allmäna motiv som fjärillar och hjärtan tror jag man finner på överklassen.
Citera
2009-03-12, 23:42
Medlem
Skönt att se bra svar i tråden! tack för alla synpunkter och kom gärna med fler tanakr och åsikter!
Citera
2009-03-12, 23:54
Medlem
WorkingClassBoys avatar
Till dom som svara vad dom tyckte om det.
De va väldigt kortfattat "det är smaklöst" "vi gillar det icke". Någon av er som kan förklara varför det är så smaklöst och varför ni icke gillar det?

Det är ju som vilken konst som helst och för det mesta står tatueringen/tatueringarna för något viktigt i ens liv. Vad är det som är så osmakligt med att tatuera in något sånt? De är väl snarare väldigt vackert att något i ens liv varit så viktigt att man märker sig för resten av livet.

Konst som man köper, som jag tror överklassen gillar, är ju en konstnär som har gjort och betyder nog något för just den konstnären. Men när det kommer till tatueringar så är det kunden som ber konstnären att göra något som är viktigt för kunden. Förstår inte meningen med att ha tavlor och statyer som inte betyder något för en själv mer än att det ser bra ut istället för att ha något som ser bra ut och som betyder något viktigt för en själv.

Och ni kan inte säga att tatueringar är fult för då har ni inte sett mycket av det. Finns dom som gör tatueringar finare än vad många andra konstnärer gör målningar.

Men ja säg vad som är så icke acceptabelt med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in