2015-11-04, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Men vad är det du inte förstår? Du har ju samma läsförståelse som en treåring. Läs mina inlägg igen tills du förstår vad det är jag skriver.

Ja, i verkliga livet, i den fysiska världen så är det ingen som erkänner sig vara överklass. Men det gäller såklart inte på ett anonymt internetforum när man dessutom diskuterar just klassfrågor.

Så, förklara gärna vad i mina inlägg det är du har så svårt att greppa. Är det skillnaden mellan den fysiska världen och ett anonymt internetforum du inte förstår?

Såhär skrev du:

"Fast det här är ren bullshit. Självklart vet varenda jävel på jorden vilken samhällsklass man tillhör. Är man överklass så är det ingenting man går och presenterar sig som på stan, men självklart vet man att man är överklass och självklart kan man skriva det på ett anonymt internetforum, speciellt när diskussionen handlar om just klass.

Hade någon suttit på en middag och skrutit vitt och brett om att denne minsann var överklass, ja då hade kanske ditt argument varit sant. Men det gäller inte på internet eftersom man här är anonym.

Men du har ju såklart någonstans läst att man i överklassen inte ser sig själv som överklass och tror därför att alla som säger att de är överklass inte är det, per definition"

I artikeln står det att det är tabu att framhäva att man är överklass, punkt, vad exakt i det har du svårt att greppa? Sen att du försöker tolka det hela som att internet är ett godkänt forum att framhäva sin samhällsklass är bara löjligt. Läs artikeln, om du förmår.

Slipa gärna på din ton, det skriker arbetarklass om dig.
Citera
2015-11-04, 17:22
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Ditt favoritklipp? Är han din role model? För att återigen kommentera klippet så, tycker du att dom har kläder som är "chill"? Dom är ju dressade upp till öronen, vilket säger emot dina påståenden.

Det är ett dress-upp tillfälle. Ser du någon i klippet som är formell och typ kallar varandra för "herr greve"? Nej just det.

Citat:
Filmsekvensen skulle mycket väl kunna vara en söndagsmorgon i Downtown Abbey, men sådant glättigt säljer inte numera på TV.

Nej bara nej.

Citat:
Och på vilket sätt var det ett svar på min fråga? Tappat bort monokeln?

Dom hade likadana kläder på sig inomhus som utomhus. Hade du grillat hade du väl stått i urtvättade mjukisbyxor och någon trasig tröja, för att verka chill?

Nej, bilden är tagen för att visa någonting, klass, stil och flådighet, och dom godkände bilden.

1) Gå och sök på "real housewives of" på youtube och titta på kvinnorna där. Jämför de kvinnorna med kvinnan i det här klippet. Ser du skillnaden?

2) Nej på båt-bilden är de som de tror att vanliga Svenssons är. De försöker visa att de är precis som vanliga människor.

3) Att du och andra under-klass mäniskor upplever det som "klass, stil och flådighet" vet de inte om. Om de visste det skulle de inte ha publicerat den bilden.

4) Till exempel ser du hur de har en liten båt? De tror att det är det som vanliga Svenssons har. De vet inte att Svensson tycker att det där är "klass, stil och flådighet".
Citera
2015-11-04, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Det är ett dress-upp tillfälle. Ser du någon i klippet som är formell och typ kallar varandra för "herr greve"? Nej just det.

Nej bara nej.

1) Gå och sök på "real housewives of" på youtube och titta på kvinnorna där. Jämför de kvinnorna med kvinnan i det här klippet. Ser du skillnaden?

2) Nej på båt-bilden är de som de tror att vanliga Svenssons är. De försöker visa att de är precis som vanliga människor.

3) Att du och andra under-klass mäniskor upplever det som "klass, stil och flådighet" vet de inte om. Om de visste det skulle de inte ha publicerat den bilden.

4) Till exempel ser du hur de har en liten båt? De tror att det är det som vanliga Svenssons har. De vet inte att Svensson tycker att det där är "klass, stil och flådighet".

Jaha, kan du läsa deras tankar nu också.

Det betyder att det är dags för mig att avrunda min insats i denna tråd, trevligt att råkas.

Hej!
Citera
2015-11-04, 17:31
Medlem
Babianens avatar
Citat:
I artikeln står det att det är tabu att framhäva att man är överklass, punkt, vad exakt i det har du svårt att greppa? Sen att du försöker tolka det hela som att internet är ett godkänt forum att framhäva sin samhällsklass är bara löjligt. Läs artikeln, om du förmår.

1) Man vill inte få andra mäniskor att känna sig awkward. Ja det gäller även på internet. Jag kan göra det för att jag har mycket erfarenhet av fattiga mäniskor så det är ingen big deal för mig. Men andra över-klass människor skulle oftast inte skriva det på internet.

2) Om man har en diskussion om klass som i den här tråden är det så klart OK. För då diskuterar man konceptet inte "jag är över-klass och du är under-klass".

Citat:
Jaha, kan du läsa deras tankar nu också.

Det betyder att det är dags för mig att avrunda min insats i denna tråd, trevligt att råkas.

Hej!

Jag tror att det är så de har tänkt. Jag är ganska säker på att jag har rätt.
Senast redigerad av Babianen 2015-11-04 kl. 17:33.
Citera
2015-11-04, 17:34
Medlem
Citat:
Såhär skrev du:

"Fast det här är ren bullshit. Självklart vet varenda jävel på jorden vilken samhällsklass man tillhör. Är man överklass så är det ingenting man går och presenterar sig som på stan, men självklart vet man att man är överklass och självklart kan man skriva det på ett anonymt internetforum, speciellt när diskussionen handlar om just klass.

Hade någon suttit på en middag och skrutit vitt och brett om att denne minsann var överklass, ja då hade kanske ditt argument varit sant. Men det gäller inte på internet eftersom man här är anonym.

Men du har ju såklart någonstans läst att man i överklassen inte ser sig själv som överklass och tror därför att alla som säger att de är överklass inte är det, per definition"

Jaha, det står i en artikel. Ja, då måste det såklart vara så. Förlåt.

Herregud, människa, tänk ett steg längre. Varför pratar man inte om att man är överklass? Dels för att det är naturligt, det är det enda man känner till men framför allt för att det kan uppfattas som att man ser sig som förmer och att man är skrytsam.

Det argumentet faller ju helt platt på ett anonymt forum. Här kan folk vara helt ärliga eftersom man är anonym och det därför inte finns någon risk att det uppfattas som skryt.

Citat:
I artikeln står det att det är tabu att framhäva att man är överklass, punkt, vad exakt i det har du svårt att greppa?
Tycker du de skulle ha skrivit ut varje undantag från alla "regler"?

"I överklassen är det tabu att framhäva att man tillhör överklassen. Detta är dock ej applicerbart på internetforum så som flashback och liknande". Är det så du tycker de skulle ha skrivit? Och om man inte specificerar sig så gäller det överallt och alltid, för all framtid? För att det står i en artikel?

Nej, jag är inte arbetarklass, men hade jag varit det så hade inte det varit någonting att skämmas över. Men ditt påpekande avslöjar dock att du är medelklass som önskar för allt i livet att du vore överklass. För det är bara medelklassen som tror att överklassen skulle använda "arbetarklass" som ett skällsord.

Men fortsätt du att läsa dina böcker och artiklar och basera dina åsikter utifrån dem, så fortsätter jag basera mina åsikter utifrån verkligheten.
Senast redigerad av _Baste_ 2015-11-04 kl. 17:38.
Citera
2015-11-04, 17:39
Medlem
Citat:
Jaha, det står i en artikel. Ja, då måste det såklart vara så. Förlåt.

Herregud, människa, tänk ett steg längre. Varför pratar man inte om att man är överklass? Dels för att det är naturligt, det är det enda man känner till men framför allt för att det kan uppfattas som att man ser sig som förmer och att man är skrytsam.

Det argumentet faller ju helt platt på ett anonymt forum. Här kan folk vara helt ärliga eftersom man är anonym och det därför inte finns någon risk att det uppfattas som skryt.

Nej, jag är inte arbetarklass, men hade jag varit det så hade inte det varit någonting att skämmas över. Men ditt påpekande avslöjar dock att du är medelklass som önskar för allt i livet att du vore överklass. För det är bara medelklassen som tror att överklassen skulle använda "arbetarklass" som ett skällsord.

Men fortsätt du att läsa dina böcker och artiklar och basera dina åsikter utifrån dem, så fortsätter jag basera mina åsikter utifrån verkligheten.

Du är ju sanslös. Hon har intervjuat TIO personer ur överklassen som hävdar att det är tabu att säga att man är överklass, hon nämner det i en bok samt artikel, förmodligen en hel del research bakom utöver det.

Här kommer du, en no body på flashback och säger att det inte är så, för att du vet det. Wow, verkligen wow, klart man tror på dig utan källa och vetskap om vem du är.

Pajas, hej då!
Citera
2015-11-04, 17:44
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Du är ju sanslös. Hon har intervjuat TIO personer ur överklassen som hävdar att det är tabu att säga att man är överklass, hon nämner det i en bok samt artikel, förmodligen en hel del research bakom utöver det.

Här kommer du, en no body på flashback och säger att det inte är så, för att du vet det. Wow, verkligen wow, klart man tror på dig utan källa och vetskap om vem du är.

Pajas, hej då!

1) Precis som _Baste_ skrev gäller inte ett tabu "överallt och alltid, för all framtid". Det handlar om att det är tacky att skryta. Om det inte handlar om skryt är det helt OK att diskutera det.

2) Här är ett exempel på över-klass kvinnor som talar om att de är över-klass på TV, https://www.youtube.com/watch?v=vs3-Nq2Q8C8
Senast redigerad av Babianen 2015-11-04 kl. 17:50.
Citera
2015-11-04, 17:46
Medlem
Citat:

Pajas, hej då!

Om jag skriver det i en artikel då, utanför flashback, och sedan länkar till den. Är du nöjd då?

Återigen: Jag umgås dagligen med överklassen, jag går i skolan med överklassen, jag umgås med överklassen på fritiden, jag har arbetat med överklassen. Du har en läst en artikel om överklassen.

Ja, det är tabu att prata om att man tillhör överklassen. Det är inte samma sak som att man aldrig någonsin får erkänna det och att alla som säger att de tillhör överklassen på ett anonymt internetforum automatiskt förvandlas till medelklass.

Som sagt, din läsförståelse är på en treårings nivå.
Citera
2015-11-04, 18:06
Medlem
Citat:
Om jag skriver det i en artikel då, utanför flashback, och sedan länkar till den. Är du nöjd då?

Återigen: Jag umgås dagligen med överklassen, jag går i skolan med överklassen, jag umgås med överklassen på fritiden, jag har arbetat med överklassen. Du har en läst en artikel om överklassen.

Ja, det är tabu att prata om att man tillhör överklassen. Det är inte samma sak som att man aldrig någonsin får erkänna det och att alla som säger att de tillhör överklassen på ett anonymt internetforum automatiskt förvandlas till medelklass.

Som sagt, din läsförståelse är på en treårings nivå.

Men herregud, är du dum på riktigt? Det handlar om trovärdighet, jag har hänvisat till ett påstående som intygas av över 10 personer som återfinns i en bok samt artikel. Vad har du kommit med? Det du vet? Om en tredje person läser våran konversation vem tror du denna tror på? Min källa eller ditt svammel?

Vad återfinns i din källhänvisning på dina avhandlingar? Enbart du som källa eller, för du "vet"?
Citera
2015-11-04, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Man vill inte få andra mäniskor att känna sig awkward. Ja det gäller även på internet. Jag kan göra det för att jag har mycket erfarenhet av fattiga mäniskor så det är ingen big deal för mig. Men andra över-klass människor skulle oftast inte skriva det på internet.

2) Om man har en diskussion om klass som i den här tråden är det så klart OK. För då diskuterar man konceptet inte "jag är över-klass och du är under-klass".

Jag tror att det är så de har tänkt. Jag är ganska säker på att jag har rätt.

Ni är ju lika korkade båda två.

Så varför man inte framhäver att man är överklass är för att andra människor inte ska känna sig dumma, men det är ok i ditt fall för du har erfarenhet av fattiga? Känner dom sig mindre dumma för att du har umgåtts med andra fattiga? Logik = 0.
Citera
2015-11-04, 18:10
Medlem
Citat:
Men herregud, är du dum på riktigt? Det handlar om trovärdighet, jag har hänvisat till ett påstående som intygas av över 10 personer som återfinns i en bok samt artikel. Vad har du kommit med? Det du vet? Om en tredje person läser våran konversation vem tror du denna tror på? Min källa eller ditt svammel?

Vad återfinns i din källhänvisning på dina avhandlingar? Enbart du som källa eller, för du "vet"?

Vad vill du att jag ska göra? Börja namedroppa personer eller?

Och ännu en gång: Du förstår inte att när man skriver saker så kan man mena det i generella termer. Skriver man att det är tabubelagt att tala om klasstillhörighet i överklassen så menar man generellt, ungefär som att det är tabubelagt att prata om sitt sexliv på sin arbetsplats. Det innebär inte att det i alla sammanhang, alltid är 100% förbjudet att tala om, speciellt inte i ett anonymt samtal som handlar om just klass. Du verkar ha väldigt svårt att läsa mellan rader och verkar tolka allting 100% svartvitt. Öva på läsförståelsen, det gör dig nytta i livet.
Citera
2015-11-04, 18:15
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Hur är det med programmet som du länkade till? Människorna där säger att de är över-klass. Menar du att de inte är över-klass för att de har sagt att de är över-klass?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in