Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-05-26, 10:06
  #1
Medlem
Är det någon som vet något om Guillios antagonister i boken Ondskan? Vad de heter "på riktigt" och vad de gör idag? Skulle vara kul att veta.

(Kanske borde postas i "Skvaller"?)
Citera
2005-05-26, 13:42
  #2
Medlem
Flus avatar
Expressen hade en serie artiklar i samband med att filmen kom.
Här är en artikel med ett par namn:
http://www.expressen.se/expressen/js...ly.jsp?a=65423
Citera
2005-05-26, 17:41
  #3
Medlem
Tackar.
Citera
2005-05-26, 17:56
  #4
Medlem
mankers avatar
Min far studerade där fast någon årskurs under Guillo.
och han liksom så många andra sagt så är det mesta i hans bok, samt personer påhittat, säkert i Guillos huvud sant, men inte för andra.

visst, förekom säkert att någon åkte på stryk eller liknande, men det gör det överallt och inte så som i filmen eller boken.

så man ska inte ta boken/filmen allt för seriöst och sanningsenligt.
Citera
2005-06-06, 15:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manker
Min far studerade där fast någon årskurs under Guillo.
och han liksom så många andra sagt så är det mesta i hans bok, samt personer påhittat, säkert i Guillos huvud sant, men inte för andra.

visst, förekom säkert att någon åkte på stryk eller liknande, men det gör det överallt och inte så som i filmen eller boken.

så man ska inte ta boken/filmen allt för seriöst och sanningsenligt.

Man ska nog inte lite helt på dig heller, om din far gick där så är han ju överklass och vill försvara skolan.
Citera
2005-06-06, 15:18
  #6
Medlem
occasuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Man ska nog inte lite helt på dig heller, om din far gick där så är han ju överklass och vill försvara skolan.
haha
Citera
2005-06-06, 17:20
  #7
Medlem
iommis avatar
Jag kände Jan Guillos rumskompis "Pierre".
Han hette Peter Islinger i verkliga livet, och dog i Lidköping 96 av cancer.
Jag lärde känna honom i samband med en Jazzförening som han startade, också denna i Lidköping
En verkligt driven äkta stockholmare, söderkis. Han jobbade som komvuxlärare i vara eller var det skara, lärde ut matte och fysik. Innan cancern tog honom.
Han ligger begravd i Åkersberga.

RIP
Citera
2007-04-22, 21:06
  #8
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Boken Ondskan - Vilka är personerna?

I boken kan man läsa om ett antal olika karaktärer som idag bör vara i 60-årsåldern. Vilka är personerna i verkligheten?
Citera
2007-04-22, 21:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
I boken kan man läsa om ett antal olika karaktärer som idag bör vara i 60-årsåldern. Vilka är personerna i verkligheten?

Jag vet inte om jag kan bidra så mycket. Vet bara att jag läst för länge sedan att Guillou kokat ihop många av personporträtten av flera personer. Jag minns också att någon före detta klasskamrat med Guillou från Lundsberg (som i boken heter Stjärnsberg) intervjuats och uppgett att det Guillou påstår om det fruktansvärda pennalismen, hans kamp osv bara är påhitt.

Har för mig, men här ej säker, att Guillou just sagt att även om huvudpersonen bygger på honom själv så är det inte självbiografisk. Just det uttalandet ger ju utrymme för väldigt mycket fiktion.

Gillar inte Guillous andra böcker då de håller kioskboksklass men just Ondskan är en väldigt bra och unik bok.
Citera
2007-04-22, 21:19
  #10
Medlem
Biskopsfingers avatar
Erik Ponti - Jan Guillou

Frågeställningen är intressant, även om jag icke kan bidra med mycket.
Citera
2007-04-22, 21:21
  #11
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
I boken kan man läsa om ett antal olika karaktärer som idag bör vara i 60-årsåldern. Vilka är personerna i verkligheten?

Fogade din tråd till denna befintliga. Här finns även en tråd i Skvaller som kanske kan vara av intresse:

Jan Guillou, ondskan. Mer fakta om skolan?

/Moderator
Citera
2007-05-29, 07:58
  #12
Medlem
guillos styvfar...

Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Fogade din tråd till denna befintliga. Här finns även en tråd i Skvaller som kanske kan vara av intresse:

Jan Guillou, ondskan. Mer fakta om skolan?

/Moderator

som beskrivs i boken..nån som vet vem han var?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback