2007-09-29, 23:30
Medlem
AgonyBoys avatar
Ondskan - vad hände sen?

Vad hände egentligen med farsan? Slagen gul och blå? Hur mycket stämmer överens med verkligheten i boken/filmen?
Någon som vet om det finns tillgång till något skolfoto/klassfoto där Guillou är med? (Farsan gick tydligen i samma klass)

Tacksam för svar!

//AgonyBoy
Citera
2007-09-29, 23:32
Medlem
Alatars avatar
En kompis till mig har läst boken och hon berättade att i boken så har Erik en lillebror som inte nämns alls i filmen. Vilket är knepigt. Och så har jag för mig att Erik slogs första gången i rutan och inte blev kallad råttan på en gång. Men där är jag mindre säker så jag kan ju ha fel.
Citera
2007-09-30, 00:10
Medlem
rullknufss avatar
Eftersom det slutar i filmen med att Erik berättar för sin låtsasfarsa att han ska få duktigt med stryk så tror jag att han faktiskt får det, för Erik är ju inte den som inte står vid sitt ord. Hur tänkte du att hans låtsasfarsa skulle gå i samma klass egentligen?
Citera
2007-09-30, 00:41
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Jag vet inte om jag kan bidra så mycket. Vet bara att jag läst för länge sedan att Guillou kokat ihop många av personporträtten av flera personer. Jag minns också att någon före detta klasskamrat med Guillou från Lundsberg (som i boken heter Stjärnsberg) intervjuats och uppgett att det Guillou påstår om det fruktansvärda pennalismen, hans kamp osv bara är påhitt.
Det var väl Sigtuna och inte Lundsberg?
Citera
2007-09-30, 11:33
Medlem
njaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Jag minns också att någon före detta klasskamrat med Guillou från Lundsberg (som i boken heter Stjärnsberg)

Onskan har inget med Lundsberg att göra, skolan som boken handlar om finns inte längre.
Citera
2007-09-30, 11:45
Medlem
rullknufss avatar
fan, läste frågan fel. sorry.
Citera
2007-09-30, 12:07
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njae
Onskan har inget med Lundsberg att göra, skolan som boken handlar om finns inte längre.

Skolan hette solbacka och slutade som skola 1973.

Här är en länk till stället idag:

http://www.solbacka.se/
Citera
2007-09-30, 18:50
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810

Ja, det var nåt på S.

Man undrar var i samhällets toppar alla elever hamnade som deltog i pennalismen.
Citera
2007-10-01, 08:55
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Ja, det var nåt på S.

Man undrar var i samhällets toppar alla elever hamnade som deltog i pennalismen.

I en intervju som ingåri extramaterialet på DVD:n av Ondskan säger Guillou att den enda han vet om som "det blev något av" i betydelsen offentlig person, var han själv. Vad jag förstod var Solbacka ett internat som frekventerades av folk som var antingen uppkomlingar som inte fattat grejen med internat alt. adelsfolk på dekis. Detta då till skillnad från Lundsberg som faktiskt producerat en och annan samhällstopp, hur äcklig en sådan tanke än må vara.

Mycket intressant intervju för övrigt, där Janne bland annat säger att han hittat på en del saker i boken, men att det man sitter och undrar om det verkligen är sant när man ser filmen/ läser boken, faktiskt är sant.
Citera
2007-10-19, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njae

Att namnet slutar på -berg är väl ändå Guillous känga till Lundsberg?

Någon som vet om det fanns någon slags rangordning av eleverna efter Adelskalendern under Solbackas verksamma år? Kanske borde nämnts av Guillou då men bara en undran.
Citera
2007-10-19, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810

I Guillous bok "På jakt efter historien ..." låter han göra gällande att skolan stängdes på grund av skandalen som uppstod när pennalismen på skolan belystes i media. Startskottet för denna skandal ska ha varit ett initierat repotage av honom själv i FIB aktuellt. Han kommenterar också i boken vad som är respektive inte är verklighetsförankrat i Ondskan och förklarar till exempel att han visst minsann blev upphängd i ett kors under plågsamma former.
Citera
2008-08-10, 00:27
Bannlyst
Jag skrev till Jan för många år sedan i grundskolan, hans "mailsvarare" sade att det var en del som inte var sant (så som bassängen t.ex.) men att det väsentliga var sant (pennalism dvs).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in