Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Varför skulle det vara påfrestande? Tyskarna trodde väl på att de gjorde rätt, de kände väl stolthet eller har jag fattat fel och de var ovetande? Dessutom är det där med kompetens inte riktigt sant, vem som helst (med normal motorik) kan lära sig ge en intravenös injektion på ca en minut.
Så lätt är det inte att ge en annan människa en spruta.
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Jag tror gaskamrarna är symboliskt viktiga eftersom de förknippas med stor ångest och rädsla i dödsögonblicket.
Det är inte meningen att man kvävs. Olyckor med kolmonoxidförgiftning är mycket smygande - därför är det attraktivt som självmordmetod (men om man upptäcks innan döden inträffat finns det en risk på allvarliga hjärnskador).
Dan Andersson har säkert stilla insomnat i cyanångarna från sin kudde.
Det är inte djurplågeri att avliva dem med gas. Det säger också Margareta Winberg i svar på fråga 1999/2000:270 om gasning av värphöns:
Citat:
En metod som försätter djuret i medvetslöshet redan inne i stallet, utan föregående stress, bör vara den metod som erbjuder det bästa djurskyddet. Vid avlivning av höns på grund av utbrott av smittsam sjukdom, t.ex. salmonella, är det nödvändigt att avlivningen sker på gården för att undvika spridning av smitta.
Gasning med cyanväte, som användes i det aktuella fallet, är en vedertagen metod där hönsen snabbt blir medvetslösa efter det att de exponerats för gasen.
Jag läste någonstans (hos Sereny?) om en kvinna som vid krigets slut litade på Führern att han skulle "skydda" dem mot "bolsjevisterna" genom att gasa befolkningen.
I praktiken kom döden i gaskammaren inte så "snyggt" som det var tänkt. Men många dog säkert utan att lida. De som inte visste vad det där gruset som föll ner bredvid dem betydde, dog nog vid första andataget, utan att de kunde visa tecken på ångest (särskilt om det var Zyklon utan varningsämne).
Samma vid de handikappade: kolmonoxid luktar inte, och det känns nog inte obehaglig innan man slumrar in.