2007-05-21, 02:05
Medlem
beatstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boris7589
NÖ lund betyder säkerligen vipeholmskolan vilket ju är ett nedlagt behandlingshem, har kompisar som gått där och känner folk som är vaktmästare där och där finns inga yberhemliga enorma tunnelsystem......

Ser fram emot lite hard evidence som motbevisar mig...

Han menar väl Tunaskolan? där finns det gångar under iaf såvitt jag vet
Citera
2007-05-22, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beatstreet
Han menar väl Tunaskolan? där finns det gångar under iaf såvitt jag vet

Finns där något mer än den vanliga krypgrunden som där finns på nästan samtliga skolor byggda på 70-talet?

Jag har besökt några sådana krypgrunder och i en del fall finns där luckor så man kan ta sig upp i skolan om man nu känner för att ta lite extralektioner kvällar och helger.
Citera
2007-05-22, 19:42
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Alla skolor på den tiden byggdes med skyddsrum, "i fall att" fienden skulle komma och bomba. Dessa tjänar idag dock i stort sett enbart som skräpförråd. Fråga vaktmästaren på skolan så öppnar han säkert källarutrymmet för dig
Citera
2007-05-23, 14:29
Medlem
LasseLarssons avatar
Någon som vet om det finns något sevärt runt Ystad trakten?
Förutom Skivarps Sockerbruk =)
Citera
2007-05-23, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst_Busch
Alla skolor på den tiden byggdes med skyddsrum, "i fall att" fienden skulle komma och bomba. Dessa tjänar idag dock i stort sett enbart som skräpförråd. Fråga vaktmästaren på skolan så öppnar han säkert källarutrymmet för dig

Ja men krypgrunden och skyddsrummet är inte samma sak.....

Krypgrunden är en konstruktionsform där hela byggnaden vilar på betongplintar/pelare och det är öppet under. Då brukar där finnas ett flertal ventilationsgaller som man kan lyfta av och klättra ner. Har man sen lite tur så finns där inspektionsluckor innifrån byggnaden som går att öppna så kan man vandra upp.

För den som är intresserad så kan jag rekommendera ett flertal objekt i lundaområdet via PM.

De skolor som byggdes på 70-talet hade vanligtvis skyddsrum ovan jord alternativt som en vanlig förstärkt källare. Att bygga förstärkta omklädningsrum och biarea till gympasalen var det absolut vanligaste.
Citera
2007-05-24, 00:06
Medlem
access-ue-areass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseLarsson
Någon som vet om det finns något sevärt runt Ystad trakten?
Förutom Skivarps Sockerbruk =)
För att börja någonstans: Är det där omtalade sockerbruket något att se?
Citera
2007-05-24, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av access-ue-areas
För att börja någonstans: Är det där omtalade sockerbruket något att se?

Tja det beror på vad du gillar inom UE, visst det är en stor byggnad som är igenbommad men i övrigt är det inget speciellt. Det är ju inte direkt en stängd miljö då den ligger rätt centralt och bla bredvid en motorcrossbana.

Själv är jag mer underjordsnerd men visst är det sevärt.
Citera
2007-05-25, 00:14
Medlem
access-ue-areass avatar
Citat:
Tja det beror på vad du gillar inom UE, visst det är en stor byggnad som är igenbommad men i övrigt är det inget speciellt. Det är ju inte direkt en stängd miljö då den ligger rätt centralt och bla bredvid en motorcrossbana.

Själv är jag mer underjordsnerd men visst är det sevärt.
Tillbommad sägerr du - så man kan alltsåå inte gå in där?

Har du hittat nåt underjordiskt då?
Citera
2007-05-25, 13:04
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Berätta gärna när du vet. Orkar jag stiga upp i tid innan mitt möte imorgon kanske jag kör förbi och kollar!

Smög förbi gamla taxistationen på Slussplan ikväll. Ska ju byggas ett 13 våningshus där. Förmodligen inget spännande, men man vet aldrig. Ett fönster är krossat iaf.

Ska absolut hålla utkik även om jag snart inte kommer va hemma så mycket..semestern börjar ju redan nästa vecka o då ska de kikas lite uppåt landet
Citera
2007-05-25, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av access-ue-areas
Tillbommad sägerr du - så man kan alltsåå inte gå in där?

Har du hittat nåt underjordiskt då?

Tillbommad som i att dörrarna inte är öppna och stället tillgängligt för allmänheten men det krävs inte Rambo metoder för att ta sig in....

Förutom krypgrunder och extrakällare till div byggnader finns där en del underjordiska betongutrymmen associerade med färskvattendistrubution och avloppspumpning samt en del vid fjärrvärmedistrubution fast det är inte enorma tunnelsystem som de norröver är vana vid.
Citera
2007-05-26, 23:23
Medlem
access-ue-areass avatar
Citat:
Tillbommad som i att dörrarna inte är öppna och stället tillgängligt för allmänheten men det krävs inte Rambo metoder för att ta sig in....
TAck för ditt fe3nomenala tips! VAr där och tittade. Stället gav verkligen en stark UE-känsla. Det var öppet och ma nkunde utan problem ta sig in. Det ligger dessutom lite avsides, så man kan spatsera omkring där ganksa ostört. Vackert och miljöerna är stundom nästan filmiska.

Hade man gjort iordning en lista med Sveriges mest sevärda UE-objekt skulle detta ställa absolut med på listan. Skånes stolthet! VArje UE-intresserad skåning bör se stället!
Citera
2007-05-29, 02:33
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Ska absolut hålla utkik även om jag snart inte kommer va hemma så mycket..semestern börjar ju redan nästa vecka o då ska de kikas lite uppåt landet

Körde förbi ikväll. Ett märkligt bygge som har påbörjats men inte avslutats. Står byggnadsmaterial utanför, så det kanske blir en fortsättning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in