2013-07-14, 14:35
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fil0sofia
Jag har aldrig hittat något som funkar för mig, men jag fick en gång melatonin (tror jag det heter) mot mina sömnproblem. Medicinen, som är ett hormon som finns naturligt i kroppen och hjälper en att sova på natten och vara vaken på dagen, användes tydligen även mot jetlag och tinnitus. Personligen hatar jag de jävla tabletterna då de inte gav mig något annat än finnar, men de kan tydligen lindra tinnitus tillfälligt för vissa. Beror antagligen på varför man har tinnitus och så..
Vet faktiskt inte om tabletterna är receptfria, men det kan man ju snabbt kolla upp på fass. De är ju i alla fall väldigt naturliga och har nog inte värre biverkningar än finnar. :-) kanske värt att prova.

Om melatonin fungerar som tillskott mot tinnitus så skulle mer vistelse i solen också göra det.
Kanske värt att prova också?
Citera
2013-07-15, 12:30
Medlem
Fil0sofias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Om melatonin fungerar som tillskott mot tinnitus så skulle mer vistelse i solen också göra det.
Kanske värt att prova också?
Jag vet inte, kroppen kanske bildar mer melatonin om man är vaken, ute i ljuset och rör på sig. Ingen koll på hur det funkar egentligen. Eller tänker du på melanotan kanske? Det är ju i så fall en helt annan sak. :-)
Citera
2013-07-15, 16:38
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fil0sofia
Jag vet inte, kroppen kanske bildar mer melatonin om man är vaken, ute i ljuset och rör på sig. Ingen koll på hur det funkar egentligen. Eller tänker du på melanotan kanske? Det är ju i så fall en helt annan sak. :-)

Melanotan har jag aldrig hört talas om. Det är väl nån skit.

Men melatonin är ett hormon som finns naturligt i kroppen. Hos däggdjur (inkl människan) produceras det av tallkottkörteln från tryptofan via bland annat serotonin. Mängden melatonin varierar under dygnet och påverkas av ljuset - halten ökar vid ljusexponering.

Tillför man melatonin och det ska kunna sänka tinnitus så borde ju dagsljus också göra det.
Citera
2013-07-16, 00:25
Medlem
Fil0sofias avatar
Citat:

Men melatonin är ett hormon som finns naturligt i kroppen. Hos däggdjur (inkl människan) produceras det av tallkottkörteln från tryptofan via bland annat serotonin. Mängden melatonin varierar under dygnet och påverkas av ljuset - halten ökar vid ljusexponering.

Tillför man melatonin och det ska kunna sänka tinnitus så borde ju dagsljus också göra det.
Ah, misstänkte att det var så du menade. Kan mycket väl stämma om det nu är så att melatonin kan hjälpa. Som sagt, jag vet inte riktigt om jag litar på det där eftersom det inte hjälpte mig ett dugg.
Citera
2013-07-17, 02:05
Medlem
Se till att käkarna är bra och ospända, jag hade tinnitus i typ ett år... Var ett riktigt drygt käkproblem som var boven,mina käkmusker var obalanserade
Kan ju vara värt o prova, finns säker ngn där detta är orsaken.
Citera
2013-07-17, 17:53
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VainPain
Se till att käkarna är bra och ospända, jag hade tinnitus i typ ett år... Var ett riktigt drygt käkproblem som var boven,mina käkmusker var obalanserade
Kan ju vara värt o prova, finns säker ngn där detta är orsaken.

Du menar att du var bort till en kiropraktiker som justerade käkarna?

Ja, det kan vara en anledning, även om jag tror att det måste till ett större trauma för att man ska bli mentalt handikappad av tinnitus. En gång så slog jag själv käken ur led, full och dum som jag var på krogen men jag drog käken tillbaka på plats på egen hand och fick inga besvär av det just då. Mycket stress kan ju också påverka käkledsmuskulaturen då man periodvis spänner sig inför jobbiga situationer.
Citera
2013-07-17, 18:02
Medlem
Citat:

Tvärtom. Melatoninproduktionen är mer eller mindre på noll vid ljusexponering, dvs. på dagen. Därför man rekommenderar att ha gul ton på datapatans skärm på kvällen om man har svårt att sova osv. Avsaknad av ljus = melatoninproduktionen sätter igång.
Citera
2013-07-17, 18:11
Medlem
sonofnatures avatar
Tips:

Vila tyst en 10 minuter då å då, hämta kraft genom detta.
ät kiwi, blir man pigg som fan
undvik alkohol i stora mängder och ofta
läs och rita, rita och läsa böcker hjälper dig att koncentrera dig.
stäng ögonen och fokusera på 3 saker du vill ha.
fotbad och relax musik.
baka bröd, sitta å knåda deg är rogivande.
ut och promenera senare på kvällen, då det är tystare och svalare luft.

när du blir deppig och stressad av din tinnitus, vila då en stund på sängen. tyst.
låt kroppen slappna av. sen efter en stund, så kommer positiva tankar.

har haft tinnitus snart i 7 år.
skriv i pm om ni vill skriva av er.
Citera
2013-07-17, 18:23
Medlem
Numes avatar
Åtminstone till viss del kan tinnitus uppkomma om man är spänd. Har jag fått för ett par veckor sedan.

En möjlig quickfix: botox rakt in i käken/ansiktet.
Citera
2013-07-17, 18:38
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Tvärtom. Melatoninproduktionen är mer eller mindre på noll vid ljusexponering, dvs. på dagen. Därför man rekommenderar att ha gul ton på datapatans skärm på kvällen om man har svårt att sova osv. Avsaknad av ljus = melatoninproduktionen sätter igång.

Jaha. Så man tillför melatonin så att tinnituspatienterna ska bli allt annat än pigga?
Det låter bakvänt. Eller är det som sömnmedel då, så att OM det skulle fungera, så
blir man piggare dagen efter just för att man fått sova?

Tinnituspatienten ska alltså passa sig för att gå ut om det är soligt väder? Va? Ha?

Mycket tack för svaret förresten! Sa jag det, micke?
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-07-17 kl. 18:56.
Citera
2013-10-04, 15:14
Medlem
Nochillss avatar
Jag gjorde min sjätte behandling i CST för någon vecka sen då jag kände att det behövdes för välbefinnandets skull.
Från första början för 6 år sen så låg intensiteten av min tinnitus på en skala av 9/10 och det var fruktansvärt. Jag blev djupt deprimerad och trött av kakafonin av olika ljud som bombarderade mitt psyke, det kändes som att skallen vibrerade.

Idag skulle jag vilja gradera min tinnitus till 1/10 så den känns alltså kontrollerbar, jag kan lättare filtrera bort ljud och slappna av. Min ljud-överkänslighet har helt försvunnit, det är inte längre tungt för huvudet att befinna sig i ett rum med där flera personer pratar samtidigt.
Vid sängdags, så brukar jag hälla läkande ayurveda-olja i örongångarna då jag ligger på sidan och vill hålla fönstret uppe för att inte störas av biltrafiken utanför.

En sak som jag har lagt märke till är att symptomen av tinnitus motsvarar det som flitigt har debatterats i Media under flera år, nämligen utbrändhet. Av utbrändhet kan man få hjärtklappning, minnesförlust, djup ångest och möjligtvis också blodproppar i hjärnan så det är ett allvarligt sjukdomstillstånd.

Jag menar att alla människor som lyssnar på hög musik eller blir sjuka i influensa får faktiskt inte tinnitus, symptomet har att göra med allmänbefinnandet. Om man känner sig stressad och inte mår fullt psykiskt bra, så löper man större risk för att få tinnitus än någon annan person i omgivningen.
Senast redigerad av Nochills 2013-10-04 kl. 15:18.
Citera
2013-10-04, 15:35
Medlem
Nochillss avatar
En intressant grej som hände i somras efter att jag hade fått en CST-behandling och tog mig lagom till Midsommarafton, mig en grogg. Efter bara några timmar så fick jag så otroligt ont i den högra ländryggen, jag brukar inte ha ryggont och kunde knappt ligga på sidan i sängen.
Jag tog 2 stycken Paracetamol och trodde att värken skulle försvinna, men det gjorde den inte så jag tog 2 stycken till. Nästa dag så var det samma sak igen, stark smärta i ländryggen så jag återupprepade proceduren med de inflammatoriska tabletterna.
Först dag 3 under Midsommarhelgen med samma procedur så började besvären att ge med sig, så min gissning är att det centrala nervsystemet var påverkat.

Dessutom så kunde min CST-terapeut nu senast konstatera, att ett bakparti av min skalle var lite intryckt, och förklarade att detta ger mig yrsel. Jag hade inte tidigare berättat för henne att jag hade upplevt vertigo, kraftig yrsel precis innan jag fick min tinnitus så det är klart intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in