Världens första Bitcoin-bankomat öppnar på Cypern

flashback.se

Organisationen Bitcoin ATM planerar att på Cypern öppna världens första bankomat för den digitala valutan Bitcoin. En virtuell valuta som bygger på direkta överföringar, utan någon inblandning från varken myndigheter eller banker.

Läs hela artikeln
2013-04-04, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Alla transaktioner är verifierbara och till viss mån spårbara.
Men de som står bakom Bitcoins är i princiop anonyma och kontrollen är minimal av allt runtomkring bitcoins.

Citat:
Vad det gäller trojanaspekten så tar det idag flera år för en persondator utan en tyngre gpu att producera en bitcoin.
Jag kallar inte Bitcoins för Trojanvaluta bara på grund av miningprocessen utan mer på grund av "valutans" egentliga syfte.
Citera
2013-04-04, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
"Insider"? Hur är man insider i en valuta?
Du vet nog svaret, men är Bitcoins verkligen en valuta?

Citat:
Att handlaren kan välja när leverans sker och vilka köp- och säljkurser som skall gälla är ju inget konstigt. Upp till var och en om de handlar till det.
Tycker du ändå inte att det är liiite konstigt att MT Gox har över 80% av all BTC handel?

[/quote]Jag vet inte om manipulation är rätt ord. Ingen tvingar ju någon att handla.[/quote]
Nej men frågan är vilka som handlar och i vilket syfte.

Citat:
Jag önskar du var på ett annat forum.
Det är jag, också.
Citera
2013-04-04, 03:38
Medlem
.Chloes avatar
Jag var så jävla nära på att köpa Bitcoins för lite mer än en månad sedan. Tänk så mycket man hade tjänat på att sälja idag. Hela 100$ per BC.

Iallafall så är detta en bubbla, vi inväntar nu en enorm nedgång och då kommer skiten inte kunna lyfta igen. Tragiskt, men så är det nog.
Citera
2013-04-04, 03:40
Medlem
HighAndEntertaineds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjell-Britt
ni får inte heller glömma att bitcoin som företeelse är helt utbytbar. Det kan alltså komma nån anna "valuta" imorgon som spekulanterna hellre drar sig till. det är inga problem och kommer säkert att hända.
Då är det många som står med byxorna nere. Svenska kronan eller dollarn är inte direkt utbytbar på det viset. Vi kan inte gå in på ica en dag och helt plötsligt betala med Zimbabwedollar eller små figurer gjorda i trolldeg.

http://dustcoin.com/mining

Exempel på andra kryptovalutor.
Citera
2013-04-04, 04:11
Medlem
annanmedlems avatar
Btw om det är valideringen av transaktionshistoriken i nätverket som gör att överföringarna tar tid så är det ju inte riktigt leverantörernas fel, nu vet jag inte om det är så men var det inte det de som minear egentligen sysslar med? Bara det att de får ett visst antal bitcoins för att ha gjort det eller något?

Kanske inte. Nu sova hur som helst.

Edit: Eller ja, nästan ;D
https://github.com/ppcoin/ppcoin/wiki/FAQ

ppcoin hade ju 1% ränta (kalla det inflation eller vad ni vill, jag antar att FED o co inte kallar hela ökningen av penningmängden för inflation (jag vet inte hur det fungerar med lån heller, de skall väl betalas tillbaka? Men men (dock med ränta ..(lisp))))
Senast redigerad av annanmedlem 2013-04-04 kl. 04:22.
Citera
2013-04-04, 06:45
Medlem
chimichurris avatar
Tydligen pågår någon synkad attack emot bitcoinsbörserna nu.
Vi får se hur detta slutar.
Citera
2013-04-04, 07:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Samma sak som vi gör när alla meter är slut. Vi använder centimeter istället.

Om du var allvarlig med det där så ska jag nominera det som årets mest korkade inlägg på flashback, redan i April.
Citera
2013-04-04, 07:14
Bannlyst
Citat:
Alla transaktioner är verifierbara och till viss mån spårbara.

Vänta här nu...den påstås ju vara helt anonym och ospårbar, det är raka motsatsen till vad du säger.
Citera
2013-04-04, 09:21
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Om du var allvarlig med det där så ska jag nominera det som årets mest korkade inlägg på flashback, redan i April.
Kasta inte sten i glashus. The joke is on you.

Pengar kan inte ta slut, lika lite som längdenheter kan det. Om alla bitcoins inte skulle "räcka till" så använder man helt enkelt mindre enheter. Relativpriser är det enda som spelar roll, och vilken penningmängd som helst duger för det.
Citera
2013-04-04, 09:46
Medlem
Mockspocks avatar
Citat:
Pengar kan inte ta slut
Du är medveten om att antalet potentiella Bitcoins som i slutändan kan existera är ett begränsat antal, va?
Citera
2013-04-04, 10:23
Bannlyst
Citat:
Kasta inte sten i glashus. The joke is on you.

Pengar kan inte ta slut, lika lite som längdenheter kan det. Om alla bitcoins inte skulle "räcka till" så använder man helt enkelt mindre enheter. Relativpriser är det enda som spelar roll, och vilken penningmängd som helst duger för det.

Gud vad jag blir deprimerad och rädd när jag läser sånt där.

Säg att "jag" (jag, vi, samhället) ska köpa något för 100BTC, men vi har bara 90BTC (och alla BTC är mineade) hur löser vi det genom att dela in dom 90 i mindre enheter menar du?

Säg inte "låna". Det är som sagt lätt att förklara varför lån aldrig kan fungera, vare sig med eller utan ränta.

Om det finns en fast penningmängd, så är det väl klart att pengarna kan ta slut. Säg att du skojar, innan jag lägger mig på marken i konvulsioner skapade av oro. Annars faller ju hela syftet med fast penningmängd.

Jämförelsen med centimeter/meter gör mig riktigt orolig, säg att du är 12 år gammal...snällasnällasnälla..
Senast redigerad av AndersJoh 2013-04-04 kl. 10:27.
Citera
2013-04-04, 11:04
Medlem
NegerGregerxDs avatar
One Bitcoin is divisible down to eight decimal places. There are really 2,099,999,997,690,000 (just over 2 quadrillion) maximum possible atomic units in the bitcoin design.
The value of "1 BTC" represents 100,000,000 of these. In other words, each is divisible by up to 10^8.
As the value of the unit of 1 BTC grows too large to be useful for day to day transactions, people can start dealing in smaller units, such as milli-bitcoins (mBTC) or micro-bitcoins (μBTC).

Sås
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in