Världens första Bitcoin-bankomat öppnar på Cypern

flashback.se

Organisationen Bitcoin ATM planerar att på Cypern öppna världens första bankomat för den digitala valutan Bitcoin. En virtuell valuta som bygger på direkta överföringar, utan någon inblandning från varken myndigheter eller banker.

Läs hela artikeln
2013-04-04, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Gud vad jag blir deprimerad och rädd när jag läser sånt där.

Säg att "jag" (jag, vi, samhället) ska köpa något för 100BTC, men vi har bara 90BTC (och alla BTC är mineade) hur löser vi det genom att dela in dom 90 i mindre enheter menar du?

Säg inte "låna". Det är som sagt lätt att förklara varför lån aldrig kan fungera, vare sig med eller utan ränta.

Om det finns en fast penningmängd, så är det väl klart att pengarna kan ta slut. Säg att du skojar, innan jag lägger mig på marken i konvulsioner skapade av oro. Annars faller ju hela syftet med fast penningmängd.

Jämförelsen med centimeter/meter gör mig riktigt orolig, säg att du är 12 år gammal...snällasnällasnälla..

Nu vet jag inte om det kommer gå och göra detta med Bitcoins men inom aktiehandling finns något som kallas för en "aktie split".
Säg att vi har 10 aktier som är värda 1kr styck, dessa splittas upp till 100 aktier som då är värda 10 öre istället för 1kr styck. Du har fortfarande lika mycket pengar, men du har fler aktier.
Citera
2013-04-04, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuben89
Nu vet jag inte om det kommer gå och göra detta med Bitcoins men inom aktiehandling finns något som kallas för en "aktie split".
Säg att vi har 10 aktier som är värda 1kr styck, dessa splittas upp till 100 aktier som då är värda 10 öre istället för 1kr styck. Du har fortfarande lika mycket pengar, men du har fler aktier.
Är BTC en valuta eller en aktie? Splittar man BTC så blir det ju i princip extrem devalvering gällande BTCs värde..
Citera
2013-04-04, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Är BTC en valuta eller en aktie? Splittar man BTC så blir det ju i princip extrem devalvering gällande BTCs värde..

Eftersom Bitcoin är endast en digital valuta så anser jag att den skulle kunna splittas, men jag är inte helt insatt.

"NegerGregerxD" som postade precis före mig verkar ha lite bättre info på det hela.
Citera
2013-04-04, 12:20
Bannlyst
Citat:

Ja, men den jag ska handla av vill ju ha 100BTC. Och jag har bara 90BTC (i mitt exempel).

Det spelar ju ingen roll om jag splitar dom till 9000 1/100BTC, det är iaf bara 90BTC.

(Jag tror att dom splittade BTC har ett namn, som väl är taget efter den som påstås ha skapat BTC, men jag kommer inte ihåg vad han heter. Men vi kan ta kronor/ören som exempel)

Om du vill ha 100kr av mig, och jag har 90, så hjälper det ju inte att jag ger dig 9000öre. Det är iaf bara 90kronor. Men enligt dig skulle jag inte bara betala min skuld, du skulle helt plötsligt vara skyldig MIG 8900BTC.

Det är väl rätt uppenbart att om alla bara kan splitta sina BTC, så faller hela systemet, ska 1 person splitta sina BTC, så måste ju ALLAS BTC splittas.

Så som ni pratar, så är det ju en aktie, ingen valuta.
Senast redigerad av AndersJoh 2013-04-04 kl. 12:29.
Citera
2013-04-04, 12:25
Bannlyst
Citat:
Eftersom Bitcoin är endast en digital valuta så anser jag att den skulle kunna splittas, men jag är inte helt insatt.

"NegerGregerxD" som postade precis före mig verkar ha lite bättre info på det hela.

Men ANSER?

Ni verkar ju inte tänka överhuvudtataget. Vad spelar det för roll att den är digital? Så om jag ska göra en digital banköverföring till dig på 100kr, så är det okej om jag sätter in 100öre istället? Det är ju samma siffra!?

Jämförelsen med centimeter är så tramsig, men man skulle kunna göra en jämförelsen med äpplen (som jag tror att någon gjorde tidigare).

Då kommer man ju också tillbaka till vad ekonomin faktiskt handlar om. Om du då ska ha 100äpplen, och jag har 50, så kan jag ju dela dom, och du får 100äpplen. Problemet är att du behöver 100äpplen för att det är så mycket energi du har gjort av med för att arbeta, för att producera det jag behöver, och får du 50äpplen, så svälter du ihjäl. Att jag delar dom i delar, så att antalet blir 100 hjälper liksom inte.
Citera
2013-04-04, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NegerGregerxD
One Bitcoin is divisible down to eight decimal places. There are really 2,099,999,997,690,000 (just over 2 quadrillion) maximum possible atomic units in the bitcoin design.
The value of "1 BTC" represents 100,000,000 of these. In other words, each is divisible by up to 10^8.
As the value of the unit of 1 BTC grows too large to be useful for day to day transactions, people can start dealing in smaller units, such as milli-bitcoins (mBTC) or micro-bitcoins (μBTC).

Men igen, det här är ju trams, det är helt irrelevant. Du verkar på något sätt mena att det är okej att jag betalar lika många ören som jag är skyldig kronor!? Det kan du ju inte mena!?

Kronor är ju också delbart, i ören. Men när du ska handla i affären så kan du ju inte handla för 100kr, och räcka fram en enkrona och säga att den är för 100ören, och tycka att hon i kassan ska acceptera det!?

1BTC är alltid 1BTC, att du kan dela den i 2,099,999,997,690,000Satoshi hjälper inte. Det känns som att vi för den här diskussionen på en dagisnivå, som att jag sitter och berättar att vatten är vått, att spisplattan blir varm...
Citera
2013-04-04, 13:25
Medlem
Citat:
Ja, men den jag ska handla av vill ju ha 100BTC. Och jag har bara 90BTC (i mitt exempel).

Det spelar ju ingen roll om jag splitar dom till 9000 1/100BTC, det är iaf bara 90BTC.

(Jag tror att dom splittade BTC har ett namn, som väl är taget efter den som påstås ha skapat BTC, men jag kommer inte ihåg vad han heter. Men vi kan ta kronor/ören som exempel)

Om du vill ha 100kr av mig, och jag har 90, så hjälper det ju inte att jag ger dig 9000öre. Det är iaf bara 90kronor. Men enligt dig skulle jag inte bara betala min skuld, du skulle helt plötsligt vara skyldig MIG 8900BTC.

Det är väl rätt uppenbart att om alla bara kan splitta sina BTC, så faller hela systemet, ska 1 person splitta sina BTC, så måste ju ALLAS BTC splittas.

Så som ni pratar, så är det ju en aktie, ingen valuta.

Om jag förstår dig rätt så försöker du måla upp scenariot att du har 90 BTC, ska köpa något för 100 BTC och ingen av de som äger de andra 20 999 910 BTC vill sälja de 10 BTC som du saknar. Har jag tolkat dig rätt?

Om ingen tänker handla med bitcoins så kommer valutan dö, det gäller ju dock alla valutor..
Citera
2013-04-04, 13:30
Medlem
Citat:
Men igen, det här är ju trams, det är helt irrelevant. Du verkar på något sätt mena att det är okej att jag betalar lika många ören som jag är skyldig kronor!? Det kan du ju inte mena!?

Kronor är ju också delbart, i ören. Men när du ska handla i affären så kan du ju inte handla för 100kr, och räcka fram en enkrona och säga att den är för 100ören, och tycka att hon i kassan ska acceptera det!?

1BTC är alltid 1BTC, att du kan dela den i 2,099,999,997,690,000Satoshi hjälper inte. Det känns som att vi för den här diskussionen på en dagisnivå, som att jag sitter och berättar att vatten är vått, att spisplattan blir varm...
Ja det känns som att du driver den här diskussionen på dagisnivå. Du vet ju inte alls hur ekonomi fungerar.

"Jag vill ha hundratusen biljarder miljarder kronor" tror du riksbanken pressar ut hundratusen biljarder miljarder kronor då?
Nej.

Vill du köpa 100 bitcoin men du kan bara hitta 90 bitcoins till ditt pris får du helt enkelt vara berädd att betala mer för de sista 10.

Vill du köpa 22 miljoner bitcoins kan du inte det - detta kanske är ett problem för dig att du inte kan säga på skolgården att du äger 22miljoner bitcoins. Men det är inte ett problem i ekonomiskt hänseende då de som handlar i bitcoin säljer sitt äpple för 10 bitcoins eller 0.0000001bitcoins beroende på hur mycket de anser bitcoins vara värt. Är det hög efterfrågan blir de värda mer.
Tillgång och efterfrågan är marknadsekonomins ABC, förstår du dig inte på det bör du inte hålla till på ett värdepappersforum alls.
Citera
2013-04-04, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011

BTC kan användas som en valuta eftersom det finns en begränsad summa och därmed får bitcoins det värdet som folk är villiga att betala för det. Det är helt tillgång och efterfrågan som bestämmer värdet på BTCs och om något har ett värde går det att använda som en valuta.
Citera
2013-04-04, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ui
Ja det känns som att du driver den här diskussionen på dagisnivå. Du vet ju inte alls hur ekonomi fungerar.

"Jag vill ha hundratusen biljarder miljarder kronor" tror du riksbanken pressar ut hundratusen biljarder miljarder kronor då?
Nej.
Så vad du menar är att BTC i princip inte skiljer sig från gammelvalutor och traditionell ekonomi? Intressant eller rättare sagt det gör ju BTC ointressant.
Citera
2013-04-04, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muxxad
Om jag förstår dig rätt så försöker du måla upp scenariot att du har 90 BTC, ska köpa något för 100 BTC och ingen av de som äger de andra 20 999 910 BTC vill sälja de 10 BTC som du saknar. Har jag tolkat dig rätt?

Vad ska jag köpa dom för menar du? Ska jag köpa 10BTC för mina 90BTC jag har? Tycker du det löser problemet?

Citat:
Om ingen tänker handla med bitcoins så kommer valutan dö, det gäller ju dock alla valutor..

Tvärtom, valutor FÖR ATT vi handlar med den. Valutor ska vara ett verktyg, inget annat.
Citera
2013-04-04, 13:38
Medlem
Citat:
BTC kan användas som en valuta eftersom det finns en begränsad summa och därmed får bitcoins det värdet som folk är villiga att betala för det. Det är helt tillgång och efterfrågan som bestämmer värdet på BTCs och om något har ett värde går det att använda som en valuta.
Fast värdet på Bitcons verkar ju mest sättas av manipulerande aktörer vilket sätter frågetecken om värdet och med tanke på att nästan inga handlare godtar Bitcoins som betalning så verkar den ju mest passa in i en SIM City värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in