2013-04-05, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zario
Hur skulle BTC kunna ägas av bankerna?

Hur? Genom att vara dom som drar igång det?

Citat:
Ursprungligen postat av Zario
Dude, läs på lite innan du uttalar dig och slänger ut dig massa dumma påståenden. Största anledningen till varför BTC har blivit så stort, är pga SilkRoad (läs på om det också). Med andra ord hanteras största mängden BTC's (iaf tidigare) av knarkare eller knarklangare, och inte fina bankmän. Så sluta upp med konspirationsteorierna please...

The Truthseeker: Looting Of America (E12)

Om du läste på lite själv så visste du att bankerna är dom knarkhandlarnas bästa vänner, och har varit i alla år. Det här är inget nytt, det har avhandlats i allt från Blow till...ja, jag vet inte.

Nu såg jag det i ett helt nytt klipp, så jag länkar till det, det är 12minuter långt så till och med någon med dagens korta attentionspan kan titta på det.
Citera
2013-04-05, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
Efter att ha läst om bitcoin i c:a 4h, där mycket av retoriken återkommer till att inflation inte kan existera för bitcoins pga att penningmängden är förbestämd så höjer jag på ögonbrynen. Det var någon introvideo på ngn sida som satte inflation som en konsekvens av att man ökar penningmängden (helt enkelt trycker mer pengar). Det är sant, men inflation är ju ett fenomen som styrs av många andra parametrar också.

Jag säger inte att jag har rätt, men hänsyn taget till att Bitcoin inte är den enda existerande valutan i hela världen, så köper jag inte att den är inflationsvaccinerad (hehe vilket jävla ord) pga förbestämd penningmängd. Avtar efterfrågan på bitcoins så kommer inflation drabba bitcoin.

Har jag rätt eller fel?

Tillägg: Min poäng är alltså, att eftersom en mängd andra valutor existerar, vad skulle motverka inflation av bitcoin om efterfrågan minskar? Alltså, om jag inte lyckas sälja mina 100 Bitcoins pga sviktande efterfrågan, varför skulle jag då inte istället köpa min vara med SEK som relativt Bitcoins är mer värd.

(Det var ett tag sen jag läste NEK så eventuellt att jag blandar ihop olika begrepp, men mitt syfte är att skapa en diskussion kring just faktumet att bitcoin sägs vara befriad från inflation hänsyn taget till förutbestämt penningmängd)
Citera
2013-04-05, 19:15
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Tillägg: Min poäng är alltså, att eftersom en mängd andra valutor existerar, vad skulle motverka inflation av bitcoin om efterfrågan minskar? Alltså, om jag inte lyckas sälja mina 100 Bitcoins pga sviktande efterfrågan, varför skulle jag då inte istället köpa min vara med SEK som relativt Bitcoins är mer värd.

(Det var ett tag sen jag läste NEK så eventuellt att jag blandar ihop olika begrepp, men mitt syfte är att skapa en diskussion kring just faktumet att bitcoin sägs vara befriad från inflation hänsyn taget till förutbestämt penningmängd)

Tillgång och efterfrågan dikterar prisbild, genom att begränsa tillgången kan man manipulera värdet på allt möjligt. Se bara på systemet med handelsrätter som ibland dubblar priset på varor som bl.a kaffe och kakao. Bitcoin är inte befriad från varesig inflation eller deflation även om det (som det idag ser ut) aldrig kommer att kunna finnas mer än 21 miljoner av dem.

För att producera den sista miljonen kommer det att krävas plånböcker i storleksordningen 50 TB och miningutrustningen borde ligga någonstans runt 1-2 EH/s.
Även om Moore's lag tickar väldigt fort inom just det fältet så kommer det hela nog sluta med att man måste förlita sig på "banker" eftersom att plånböckerna kommer att bli så stora att ingen vanlig människa kan avvara den mängden lagring eller ha så mycket datorkraft till hands.

Vid det laget kommer antagligen FRB in i bilden även där, samt pappersspår för att säkra tillförlitligheten, vilket kan sägas vara ett pyramidspel eller Ponzibedrägeri. Mao kommer de egenskaperna som idag gör BTC attraktivt att vara borta om bara något år.
Citera
2013-04-05, 20:20
Medlem
Phillemans avatar
"So, er, what is a Bitcoin? Well, it's a walking talking digital asset bubble in a virtual reality goldfish bowl.. so you'd best buy some?"

Den stora frågan är, får vi se snyftartiklar när allt spricker? Och är det okej att kalla de gråtande idioterna för just... idioter? Att det finns ett användningsområde kan väl alla se, men att det motiverar värderingen? Knappast.
Citera
2013-04-05, 21:50
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
"So, er, what is a Bitcoin? Well, it's a walking talking digital asset bubble in a virtual reality goldfish bowl.. so you'd best buy some?"

Den stora frågan är, får vi se snyftartiklar när allt spricker? Och är det okej att kalla de gråtande idioterna för just... idioter? Att det finns ett användningsområde kan väl alla se, men att det motiverar värderingen? Knappast.

Är inte säker på att just värderingen är det man bör kritisera det hela för.
De är värda en hel del därför att det kostar en hel del att producera dem.

Du behöver idag antingen investera i dedikerad bitcoin mining hårdvara eller ett eller flera moderna gaming grafikkort och åtskilliga timmars hashande för att generera en bitcoin.

Jag tror inte att bitcoin kommer att förbli den enda kryptovalutan länge till, även om de svagheter som finns inbyggda i systemet kommer att leda till att det faller under sin egen tyngd till slut så har experimentet ändå visat på att det finns en entusiasm för vad systemet faktiskt erbjuder.
Citera
2013-04-06, 10:29
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tycker du ändå inte att det är liiite konstigt att MT Gox har över 80% av all BTC handel?

NASDAQ OMX har över 90% av all aktiehandel. Dom har stockholmsbörsen, etc.

MtGox har mycket handel, men inte allt. Det finns det många alternativ till MtGox där du kan handla Bitcoins. Det är bra. Det gör att MtGox svingar lite beroende av hur fel andre börser är. Exempel: https://bitcoin-24.com/ har bids 2% högar än MtGox har asks. Jag och alla andra prövar å köpa på MtGox och sälja på bitcoin-24. Båda två justerar sig.

MT Gox har inte något monopol, men vi alla använder den eftersom det är där det är volum, och vi älskar volum. Och MT Gox är den som flyttar sig och sen följer alla andra efter.

Om MT Gox dör / blir borta i morgon så är det inte alls något problem, dom andra tar lätt över.
Citera
2013-04-06, 10:31
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
eftersom en mängd andra valutor existerar, vad skulle motverka inflation av bitcoin om efterfrågan minskar?

Det var någon gång i 2011 dom du köpte bitcoins över 30 och satt ner till $5. This actually happened, kolla långa charts.

Du kan göra mycket pengar om du investerar i BTC. Du kan också förlora alt. Inte spel lotto med cash du inte kan klara dig utan.
Citera
2013-04-06, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Bitcoin är inte befriad från varesig inflation eller deflation även om det (som det idag ser ut) aldrig kommer att kunna finnas mer än 21 miljoner av dem.

Nej precis, och jag menar då att inflation skapas utifrån rubbningar i efterfrågan. Demandkurvan flyttas åt vänster och priset på valutan sjunker. Är jag rätt ute? Som sagt så har jag inte NEK-kursen färskt i minnet..
Citera
2013-04-06, 12:14
Medlem
Citat:
Nej precis, och jag menar då att inflation skapas utifrån rubbningar i efterfrågan. Demandkurvan flyttas åt vänster och priset på valutan sjunker. Är jag rätt ute? Som sagt så har jag inte NEK-kursen färskt i minnet..

Om mängden bitcoinar är fix kan inte inflation skapas på det "klassiska" viset genom att tillverka mer.
Men naturligtvis kan priserna sjunka om ingen vill betala för bitcoinsen, behövs ingen nationalekonom för att lista ut.
Citera
2013-04-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Om mängden bitcoinar är fix kan inte inflation skapas på det "klassiska" viset genom att tillverka mer.
Men naturligtvis kan priserna sjunka om ingen vill betala för bitcoinsen, behövs ingen nationalekonom för att lista ut.

jag vet inte riktigt vad du menar med det "klassiska" viset, men det är också lite här som min poäng ligger. Det som propageras är ju att den fixerade mängden valuta hos btc omöjliggör inflation. Inflation som samhällsfenomen idag skapas ju inte av att centralbankerna trycker upp ny valuta.
Citera
2013-04-08, 23:39
Medlem
chimichurris avatar
bitcoin 1200kr>>> det är en bubbla och för dyrt!
Citera
2013-04-09, 21:17
Medlem
Citat:
jag vet inte riktigt vad du menar med det "klassiska" viset, men det är också lite här som min poäng ligger. Det som propageras är ju att den fixerade mängden valuta hos btc omöjliggör inflation. Inflation som samhällsfenomen idag skapas ju inte av att centralbankerna trycker upp ny valuta.

Vad är det som är oklart? Om mängden bitcoins är fix kan inte värdet av den manipuleras genom att ändra bitcoinmängden.
Men värdet kan naturligtvis ändras om efterfrågan gör det samma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in