Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
Tillägg: Min poäng är alltså, att eftersom en mängd andra valutor existerar, vad skulle motverka inflation av bitcoin om efterfrågan minskar? Alltså, om jag inte lyckas sälja mina 100 Bitcoins pga sviktande efterfrågan, varför skulle jag då inte istället köpa min vara med SEK som relativt Bitcoins är mer värd.
(Det var ett tag sen jag läste NEK så eventuellt att jag blandar ihop olika begrepp, men mitt syfte är att skapa en diskussion kring just faktumet att bitcoin sägs vara befriad från inflation hänsyn taget till förutbestämt penningmängd)
Tillgång och efterfrågan dikterar prisbild, genom att begränsa tillgången kan man manipulera värdet på allt möjligt. Se bara på systemet med handelsrätter som ibland dubblar priset på varor som bl.a kaffe och kakao. Bitcoin är inte befriad från varesig inflation eller deflation även om det (som det idag ser ut) aldrig kommer att kunna finnas mer än 21 miljoner av dem.
För att producera den sista miljonen kommer det att krävas plånböcker i storleksordningen 50 TB och miningutrustningen borde ligga någonstans runt 1-2 EH/s.
Även om Moore's lag tickar väldigt fort inom just det fältet så kommer det hela nog sluta med att man måste förlita sig på "banker" eftersom att plånböckerna kommer att bli så stora att ingen vanlig människa kan avvara den mängden lagring eller ha så mycket datorkraft till hands.
Vid det laget kommer antagligen FRB in i bilden även där, samt pappersspår för att säkra tillförlitligheten, vilket kan sägas vara ett pyramidspel eller Ponzibedrägeri. Mao kommer de egenskaperna som idag gör BTC attraktivt att vara borta om bara något år.