• 1
  • 2
2013-03-24, 14:40
Medlem
Formidees avatar
Har märkt att ordet "emedan" används synonymt med "medan". Fast egentligen är väl ordet synonymt med t.ex. "eftersom". Emedan är även högtravande. Att använda emedan är i de flesta fall ett stilfel.

"vi värmde upp vatten, emedan vi skulle koka ägg."

"vi värmde upp vatten, eftersom vi skulle koka ägg."

Har jag rätt?
Citera
2013-03-24, 14:57
Medlem
Käg Malaxs avatar
Emedan i stället för medan och liknande missuppfattningar tas upp i den här tråden: https://www.flashback.org/t762401. Jag nämner just emedan i första inlägget.

Om man vet vad emedan betyder och använder det i vardagsprosa i tron att det inte har en annan stilnivå än eftersom är det kanske ett stilfel. Fast helt kan man väl inte utesluta att det kan förekomma dialektalt i vanligt talspråk eller hos vissa äldre personer.
Senast redigerad av Käg Malax 2013-03-24 kl. 15:00.
Citera
2013-03-24, 17:37
Medlem
Aldrig hört någon säga emedan. Det måste vara dialektalt.
Citera
2013-03-24, 17:57
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokar87

Nej. "Emedan" betyder "därför att" men förekommer nästan inte i moderna texter.
Citera
2013-03-24, 18:01
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokar87
När det är dags att byta samtalsämne så kan väl vem som helst säga:
... Alltnog och emedan. ...
Det är en markör i dialogen. Urkunderna hävdar att en viss herr Lindeman använt den frasen, då för att vinna tid får man antaga. En lite ovanlig fras kan få en random östgöte tyst i en sekund.

Som replik till TS och inlägg #1 vill jag inflika att om man lägger äggen i kallt eller ljummet vatten så är risken mindre att ägget spricker. Tiden tar man från det att vattnet får »fiskögon« varefter värmen sänks och lock ålägges ekipaget. Det skadar inte att ta en titt på barometern. I dessa högtryckstider blir äggen hårdkokta snabbare. Att man tar hänsyn till höjden över havet är också självklart.

Nu funderar jag på att göra och sälja en äggkokar-app (e-boiler). Folk kommer inte att förstå hur de kunde klara sig utan detta hjälpmedel. I väntan på e-boiler (egon’s egg-boiler app) så råder jag ärade kolleger och blivande kunder att steka sina ägg.
Citera
2013-03-24, 18:06
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Emedan i stället för medan och liknande missuppfattningar tas upp i den här tråden: https://www.flashback.org/t762401. Jag nämner just emedan i första inlägget.

Om man vet vad emedan betyder och använder det i vardagsprosa i tron att det inte har en annan stilnivå än eftersom är det kanske ett stilfel. Fast helt kan man väl inte utesluta att det kan förekomma dialektalt i vanligt talspråk eller hos vissa äldre personer.
Fast nu är det väl »enär« samt »alldenstund« som skall användas som mer högtravande synonymer till »eftersom«?
Citera
2013-03-24, 18:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Fast nu är det väl »enär« samt »alldenstund« som skall användas som mer högtravande synonymer till »eftersom«?

De sitter ihop och "eftersom" kan betydelsemässigt ses som synonym till "därför att". Den traditionella uppdelningen brukar vara:

Eftersom: Enär, alldenstund

Därför att: Emedan

Fastän: Ehuru, änskönt

Vem än: Eho

Vad än: Evad
Citera
2013-03-24, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De sitter ihop och "eftersom" kan betydelsemässigt ses som synonym till "därför att". Den traditionella uppdelningen brukar vara:

Eftersom: Enär, alldenstund

Därför att: Emedan
Uppdelningen är hårfin. Eftersom och därför att måste nog ses som synonymer, men om man urskiljer en betydelseskillnad så är den väl att eftersom anger att utsagan i bisatsen är presupponerad.
Citera
2013-03-24, 18:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Uppdelningen är hårfin. Eftersom och därför att måste nog ses som synonymer, men om man urskiljer en betydelseskillnad så är den väl att eftersom anger att utsagan i bisatsen är presupponerad.

Jag antar att du bara vill bekräfta det jag skriver i form av.

Citat:
De sitter ihop och "eftersom" kan betydelsemässigt ses som synonym till "därför att".
Citera
2013-03-24, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag antar att du bara vill bekräfta det jag skriver i form av.
Korrekt uppfattat, jag håller å ena sidan med dig. Men å andra sidan kom jag samtidigt med en tänkbar invändning.
Citera
2013-03-24, 18:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Korrekt uppfattat, jag håller å ena sidan med dig. Men å andra sidan kom jag samtidigt med en tänkbar invändning.

Ja, jag läste lite slarvigt. Jag håller med dig om det och jag borde ha skrivit:

Citat:
De sitter ihop och "eftersom" kan betydelsemässigt oftast ses som synonym till "därför att".
Citera
2013-03-24, 19:28
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Där i så fall bisatsen står och balanserar på gränsen till truism?
presupposition (av medeltidslat. praesuppono 'lägga till grund (för)', av pre- och lat. suppono 'lägga under'), "förgivettagande", (outtalad) förutsättning som är knuten till ett språkligt yttrande. ...
Antas given av vem, det är frågan. Ett slumpmässigt uttalande från politiken:
Övergödningen beror på många faktorer, vilket i sin tur kräver ett brett batteri med åtgärder. Komplicerade problem kräver ibland komplicerade lösningar. Eftersom kunskapsnivån i Sverige är hög såväl i akademin som i näringslivet, så är möjligheterna till insatser goda.
Senast redigerad av egon2b 2013-03-24 kl. 19:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in