Citat:
Ursprungligen postat av maito
Sen är frågan vad man ska göra om man får fast våldtäktsmannen. Å ena sidan är det riskabelt att bara hålla fast honom tills polis kommer. Han kommer säkert vara desperat och ta varje chans att slita sig loss. Å andra sidan lär man själv få skaka galler om man misshandlar honom medvetslös, och det vill man inte heller. Att ta livet av fanskapet är också ett alternativ, kvinnan är det enda vittnet och hon lär inte vara pigg på att vittna. Fast det kräver sitt psyke att ta livet av en man med på sin höjd en käpp eller sten som vapen. Tror inte jag skulle klara av det heller, ens i den situationen.
En man kom från ingenstans och försökte dra in mig i skogen en natt för flera år sedan.
Jag tog mig fri på ett sånt sätt att han låg och vred sig på marken medan jag pratade med larmcentralen, och han kunde gripas på plats.
Han ville anmäla mig för misshandel, det faktum att jag var oskadd medan han fick åka till sjukhuset innan häktet bevisade enligt honom att han inte velat mig nåt illa utan bara råkat snubbla bredvid mig. Hans advokat avrådde honom från det när han kunde bindas till 2 grova våldtäkter som han begått tidigare...
Om jag hade gett mig på honom när han låg på marken så hade det varit misshandel som jag kunnat dömas för . Nödvärnsrätten ger en ju rätten att använda våld för att försvara sig, men inte att fortsätta använda våld när personen oskadliggjorts.
I efterhand så är det ju lätt att tänka att jag borde gjort som kvinnan på larmcentralen sa och gått tillbaks till bilen och låst in mig i väntan på poliserna, istället för att stanna kvar och uppmana honom att göra min dag fullkomlig genom att försöka resa sig, trots SOSkvinnans förskräckta "Nej det vill du INTE, gå därifrån nu innan han reser sig".
Just där och just då i det sinnestillstånd jag var, så var hennes närvaro i luren och nån djupt rotad känsla att inte slå någon som inte kan försvara sig, det som hindrade mig från att försöka slå ihjäl honom.
När adrenalinet pumpar i kroppen så handlar man sällan vare sig smart eller logiskt, men några spärrar har man tydligen kvar ändå...
Om man ser ett våldtäktsförsök så räcker det troligen i 99 % av fallen med att man på håll ropar att man har ringt polisen, för att gärningsmannen ska springa därifrån. Känslan av makt som en våldtäktsman är ute efter blir svår och extremt riskfylld att uppnå om oddsen ändras från 1 kvinna, till 2 personer och en polispatrull.