2013-03-22, 19:07
Medlem
TheFatControllers avatar
Jag skulle skjuta honom. Nej, förresten, vänta litet nu...är detta en våldtäkt eller är det 'sex-i-gråzonen'? #prataomdet
Citera
2013-03-22, 19:08
Medlem
Jestermedgesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realrecognizereal
Själv är svaret själklart nej ,hur tänker ni?

Garanterat, hade försökt förhindra det även om personen var gul, brun, svart, röd, eller en grön marsian.

Vet inte om jag hade kunnat behärska mig till begreppet "så långt nöden kräver"...
Citera
2013-03-22, 19:12
Medlem
Skulle försöka hindra en våldtäkt oavsett kön eller hudfärg/nationalitet på brottsoffret.
Om jag kan hjälper jag medmänniskor i nöd.
Man behöver nödvändigtvis inte ge sig in i fysisk strid, det går bra att ringa 112 också.

I fall av misshandel skulle jag ringa 112. I fall av våldtäkt skulle jag även föra oväsen och försöka störa gärningspersonen/personerna på olika sätt.

Jag har som fysiskt större och starkare gripit in när flera barn trackasserat ett annat barn.
Jag har försvarat tanter mot fyllon.
Utan att ta till någon form av våld, prat funkar bra.
Aldrig hamnat i ett läge där jag behövt ingripa när en man varit i nöd.

Även om många kvinnor kanske skulle dra sig från att ingripa fysiskt i fall där en man blir misshandlad av en annan man, så kanske de väljer att ingripa på andra sätt.
Har man inte fysisk styrka så har man inte. Många män borde inte heller ingripa fysiskt om de kan undvika det.

Sedan undrar jag. Om TS policy bara är att hjälpa personer som skulle hjälpa tillbaka...
betyder det att TS skulle stå och se på utan att ingripa om ett barn eller spädbarn befinner sig i livsfara och TS lätt skulle kunna avvärja faran? Det är ju knappast troligt att en treåring skulle kunna hindra TS från att drunkna till exempel...
Senast redigerad av plaredsquish 2013-03-22 kl. 19:18.
Citera
2013-03-22, 19:16
Medlem
BestBabes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zz-Mackan-zZ
Tycker frågeställningen är intressant

om man hjälper en kvinna i nöd, kan man då förvänta sig att en kvinna skulle hjälpa en man i nöd?

Beror troligen på vem kvinnan är, precis som det verkar variera bland män vilka som hjälper till i nödlägen.

Jag är kvinna, och skulle absolut hjälpa även en man som råkat illa ut.
Citera
2013-03-22, 19:31
Medlem
Jag är en kvinna (svensk, om det nu skulle spela någon roll) och jag skulle absolut gripa in. Många här skriver att de skulle slå ner gärningsmannen men det skulle jag nog inte gjort. Om jag såg en kille bli misshandlad så skulle jag ringa polis, om jag såg ett barn som kommit vilse skulle jag försöka göra så att barnet kom tillrätta. Jag ömmar för människor i nöd. Tycker det är patetiskt att säga att kvinnor inte skulle hjälpt dig TS. Nej de kanske inte skulle gått fram i en misshandel och slagit ner de som slog ner dig, jag har t.ex aldrig någonsin slagit någon så det känns inte som om det skulle vara en bra idé. Men alla normalt funtade människor ingriper väl när de ser någon som uppenbarligen lider.
Citera
2013-03-22, 20:01
Medlem
Citat:
Eftersom jag har en väldigt stark personlig och känslomässig koppling så skulle jag anatgligen "rädda" en familjevän, dock inte någon utan personlig koppling och aldrig någon jag var det minsta osäker på om dom skulle offra sitt liv för mig.
Då begår du ett brott också
Citera
2013-03-22, 20:03
Medlem
Citat:
självklart skulle jag gå emellan. Oavsett om de e en kvinna lr man som blir utsatt. Och nej tjejer gillar inte det. Tänk er själva. Går inte att förstå om man ej upplevt det själv. Jag vet hur de känns och de finns ingen tvekan om att ja skulle slå sönder den/dom jävlarna som gjorde nån illa.
Citera
2013-03-22, 20:06
Medlem
kackes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phosphorus
Redan lagt mig i under en våldtäkt som skedde på en fest för några år sen. Outade det för hela festen och han blev nedslagen. Enda jag ångrar är att jag inte filmade när han fick stryk.

Vet inte vad som var mer fegt. Att flera slog honom eller att han våldtog.
Citera
2013-03-22, 20:18
Medlem
Michael-ScarNs avatar
beror på hur hon var klädd !
Citera
2013-03-22, 20:47
Medlem
självklart
Citera
2013-03-22, 21:02
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:

Det har inte ens gått 3 månader på året och redan årets solklaraste troll-tråd på FB.

Och skulle det, mot all förmodan, inte vara en trolltråd så kommer du aldrig själv förstå hur empatistörd du verkar vara.
Citera
2013-03-22, 21:06
Medlem
enfindams avatar
Brist på civilkurage är bland det värsta jag vet. Jag skulle gripa in oavsett vilken nationalitet kvinnan hade, naturligtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in