2015-11-09, 13:04
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Tror du skrev renovateur istället för renomat.

Ja, att jag buntade ihop renomat och kemisk ren bensin var kanske ingen höjdare. I vissa fall kan de ha samma funktion, men inte i detta fall med spya. Bra vetskap och detta misstag kommer inte göras igen. Det där med originalfärg var ju lite roligt också, även där är jag nu klokare.

Om jag inte varit aktiv här så hade jag än idag antagligen inte riktigt förstått skillnaden mellan kemisk ren bensin och renomat och även antagligen trott att det faktiskt finns en originalfärg på läder, så jag ser detta som påskyndade lärdomar. Hellre att jag blir slagen på fingrarna av er än att jag misshandlar ett par av mina skor på grund av att jag använt en produkt på fel sätt.

Vad det är jag en dag kommer förstå gällande schampoo över renomat vid spyfläckar förstår jag inte, du kanske kan förklara lite mer ingående så jag kan påskynda min lärokurva lite ytterligare. Att skriva så som du precis gjorde är ju som att klappa mig på huvudet och säga "lille vän, du förstår nog när du blir äldre". Det var kanske det du siktade på, vilket är finemang, men inte vidare hjälpsamt.

Ja menade Renomat.

Jag har redan svarat på varför det är bättre prova med schampo/tvål före renomat, därav min formulering ovan. Men jag kan ta det igen i sammanfattad form. Schampoo/tvål är främst smutsrengöring och fläckborttagning och tar inte bort kräm och polish och torkar inte ut lädret på samma sätt som renomat, som strippar av kräm och polish och även fläckar. Spya är en fläck. Han behövde få bort spyan, inte strippa skorna. Schampoo är skonsammare än renomat. Om du läst vad som orsakade uttorkningen så var det inte de omgångar med schampootvätt (med sannolikt tid innan de krämades igen) utan omgångar renomat och tid där det stod torrt och inte krämades.

Jag har själv tvättat bort spya från min frus skor som råkat hamna i korselden för en full ungdom på stan. Det gick utmärkt, så lädertvål kan absolut räcka.

Sedan skulle jag inte skriva "Detta är inte direkt något man lär sig, det är självskrivet att detta är väldigt fel." Tror många skulle anse att vissa saker du påstått här är självskrivna, men det är inte alltid så det är. Och som många här sagt innan, det är inget fel att fråga, inget fel att inte ha koll. Det är inte att du ställer frågor som folk har irriterat sig på.
Senast redigerad av AlisterG 2015-11-09 kl. 13:18.
Citera
2015-11-09, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Ja menade Renomat.

Jag har redan svarat på varför det är bättre prova med schampo/tvål före renomat, därav min formulering ovan. Men jag kan ta det igen i sammanfattad form. Schampoo/tvål är främst smutsrengöring och fläckborttagning och tar inte bort kräm och polish och torkar inte ut lädret på samma sätt som renomat, som strippar av kräm och polish och även fläckar. Spya är en fläck. Han behövde få bort spyan, inte strippa skorna. Schampoo är skonsammare än renomat. Om du läst vad som orsakade uttorkningen så var det inte de omgångar med schampootvätt (med sannolikt tid innan de krämades igen) utan omgångar renomat och tid där det stod torrt och inte krämades.

Jag har själv tvättat bort spya från min frus skor som råkat hamna i korselden för en full ungdom på stan. Det gick utmärkt, så lädertvål kan absolut räcka.

Sedan skulle jag inte skriva "Detta är inte direkt något man lär sig, det är självskrivet att detta är väldigt fel." Tror många skulle anse att vissa saker du påstått här är självskrivna, men det är inte alltid så det är. Och som många här sagt innan, det är inget fel att fråga, inget fel att inte ha koll. Det är inte att du ställer frågor som folk har irriterat sig på.
Du skrev att läderschampoo inte tar bort kräm samt torkar ut läder på samma sätt som renomat. Sålänge som läderschampoo tar bort en del av kräm/polish eller torkar ut lädret bara lite finns ju stor poäng i att både återfukta och återapplicera kräm. Om du ändå behöver vårda skorna efter tvätt, men dessutom vänta ett dygn på torkning samt spendera en hel del tid på själva tvätten, vore inte renomat enklare? Men nu kanske det är så att det finns en lädertvål/schampoo som överhuvudtaget inte påverkar skons polish eller inte har någon uttorkande effekt? Givetvis är renomat inte hälsosamt för skon, men ska ju inte vara några problem om man inte använder det var och varannan månad.

Eller är jag ute och cyklar?
Citera
2015-11-09, 15:13
Medlem
Kan terpentinet i skoprodukter lösa upp färg i tyg, som det löser upp tidigare lager av skovårdsprodukter? Har inga vita tshirts utan ämnar använda en mörkgrön till skoputs.
Citera
2015-11-09, 15:22
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Kan terpentinet i skoprodukter lösa upp färg i tyg, som det löser upp tidigare lager av skovårdsprodukter? Har inga vita tshirts utan ämnar använda en mörkgrön till skoputs.
Testa på en osynlig del av skon så märker du.
Citera
2015-11-09, 15:58
Medlem
brutefishs avatar
triple welt - en gimmick eller något som faktiskt är bra?
grenson över lag, något att lägga pengar på?

http://www.grenson.co.uk/en_gb/shop/fred-12247#
Citera
2015-11-09, 18:45
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
triple welt - en gimmick eller något som faktiskt är bra?
grenson över lag, något att lägga pengar på?

http://www.grenson.co.uk/en_gb/shop/fred-12247#

Gimmick. Fyller ingen praktisk funktion alls egentligen, är bara en lite speciellt gjort stormrand och så två avlappssömmar, där den ena syr fast en mellansula. Annars bara som en lite grövre dubbelsulad sko med stormrand. Men tycker man det ser fräckt ut så är det inte sämre än nåt annat heller. Grenson gör helt ok skor för priset.
Citera
2015-11-10, 08:52
Medlem
Lance-Upercuts avatar
Jag fick precis hem ett par Loake Blenheim chealseas från cdon som för närvarande har en del modeller till ca 30% rabatt. Det känns spontant väldigt prisvärt men har ett par frågor:

1. Någon som har erfarenhet av modellen (brunt läder)? Det är ju från shoemakers-serien tror jag så det tummas väl en del på kvaliteten jmfrt med tex 1880.

2. Jag tycker att det redan bildats ett litet gångveck, jag har alltså ännu inte använt dem. Dessutom hittade jag lite "skräp" på resåret samt en nyansskillnad på baksidan av klacken (ca en 1/2 cm^2). Allt detta kanske är små problem och en del kanske jag kan tvätta/återställa själv. Men min fråga är om ni tycker att man kan förvänta sig att få byta eller få ytterligare rabatt pga detta.

Jag har väldig begränsad erfarenhet av kvalitativa skor och förlitar mig till er expertis :-)
Citera
2015-11-10, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lance-Upercut
Jag fick precis hem ett par Loake Blenheim chealseas från cdon som för närvarande har en del modeller till ca 30% rabatt. Det känns spontant väldigt prisvärt men har ett par frågor:

1. Någon som har erfarenhet av modellen (brunt läder)? Det är ju från shoemakers-serien tror jag så det tummas väl en del på kvaliteten jmfrt med tex 1880.

2. Jag tycker att det redan bildats ett litet gångveck, jag har alltså ännu inte använt dem. Dessutom hittade jag lite "skräp" på resåret samt en nyansskillnad på baksidan av klacken (ca en 1/2 cm^2). Allt detta kanske är små problem och en del kanske jag kan tvätta/återställa själv. Men min fråga är om ni tycker att man kan förvänta sig att få byta eller få ytterligare rabatt pga detta.

Jag har väldig begränsad erfarenhet av kvalitativa skor och förlitar mig till er expertis :-)

1. Nästan alla skoproducenter tummar mer eller mindre, även skor för strax under 10.000 har något moment som tummats på. Tänk istället på vad som är din budget och handla av erkända märken så får du oftast helt okej nivå för priset. Pundet är dyrt så kan hända att du får lite mer värde om du handlar med Euro dock. Personligen måste jag nog säga att Loake Shoemaker serien är nog på gränsen för vad som får klassas som kvalitetsskor. Vissa tycker att Meermin inte ens är värda att sula om och de ligger i samma prisklass. Poängterar att detta inte är min åsikt då jag ej äger Meermin utan en åsikt jag hört från ett flertal andra. Andras åsikter är att givetvis är Meermin värda att sula om, trots att helsulning kostar nästan lika mycket som skorna, givet att skorna är bekväma och i gott skick.

2. Byta kommer du absolut få göra, du behöver inte ens en anledning. Om det är värt det kan bara du svara på. Angående gångvecket och smuts på resår kan det bero på att skorna tidigare testats och returnerats av någon annan kund, men gångveck kommer du aldrig ifrån. Även missfärgningen skulle kunna bero på detta. Ifall du bestämmer dig för att behålla skorna hade jag personligen gett dem en rejäl omgång skovård då de antagligen legat på en lagerhylla ett tag och jag kan inte tänka mig att de fått vidare bra vård från verkstaden.
Citera
2015-11-11, 12:15
Medlem
Pörrs avatar
Flyttat inlägg om skoblock hit: (FB) Tråden om skoblock (utbruten tråd /Mod)

/Moderator
Citera
2015-11-12, 20:27
Medlem
En fråga till er som är vana med regn på era skor.

Har nu, med idag räknat, varit ute i kraftigt regn två gånger. Båda gångerna med olika skor som har läder från olika garverier, olika färg på lädret osv. Det enda som är samma är att jag skött lädret likadant. Efter första gången frågade jag och fick svaret borsta av dem med en borste som har rester av skokräm så fixas problemet med vattenfläckar då fläckarna bara är ytliga. Det fungerade inte. Inte heller idag fungerade det.

Är detta ett normalt utseende på skor som fått vattenskurar på sig? Paraply fångar ju det mesta men inte allt.

http://i.imgur.com/nDc8uCl.jpg
http://i.imgur.com/AMVNOzg.jpg
http://i.imgur.com/S2SF6JZ.jpg

Som ni ser är det små vattenfläckar överallt. Fås detta enbart bort om jag tar renomat och börjar om? Är det något jag möjligen gör fel för att detta ska kunna ske? Det är ju ingen stor grej, det är bara det att det ser fult ut.
Citera
2015-11-12, 21:35
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
En fråga till er som är vana med regn på era skor.

Har nu, med idag räknat, varit ute i kraftigt regn två gånger. Båda gångerna med olika skor som har läder från olika garverier, olika färg på lädret osv. Det enda som är samma är att jag skött lädret likadant. Efter första gången frågade jag och fick svaret borsta av dem med en borste som har rester av skokräm så fixas problemet med vattenfläckar då fläckarna bara är ytliga. Det fungerade inte. Inte heller idag fungerade det.

Är detta ett normalt utseende på skor som fått vattenskurar på sig? Paraply fångar ju det mesta men inte allt.

http://i.imgur.com/nDc8uCl.jpg
http://i.imgur.com/AMVNOzg.jpg
http://i.imgur.com/S2SF6JZ.jpg

Som ni ser är det små vattenfläckar överallt. Fås detta enbart bort om jag tar renomat och börjar om? Är det något jag möjligen gör fel för att detta ska kunna ske? Det är ju ingen stor grej, det är bara det att det ser fult ut.
Vattenfläckarna försvinner nästa gång du krämar in dem. Använd något pigmenterat.
Ditt problem verkar vara att du dels har lagt enormt jävla mycket polish på dina skor nu så det kakat upp sig på och vid alla sömmar samt krackelerat på tåhättan, samt att skorna verkar ha torkat ut ordentligt kring gångvecken. I mina ögon ser det ut som att lädret riskerar att spricka i området kring lilltån om du inte gör någonting åt detta.
Hur ofta håller du på och joxar med renomat? Använder du renovateur efter?

Jag hade inte gjort rent skorna med renomat eftersom de då riskerar att torka ut ännu mer, utan använt mig av ett mildare läderschampoo som t.ex. Shoeboys Combi Schaum eller möjligtvis Saphirs Omni'nettoyant, för att sedan ge skorna ett lager renovateur följt av pigmenterad kräm i passande kulör och en mer återhållsam mängd vax.
Citera
2015-11-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Vattenfläckarna försvinner nästa gång du krämar in dem. Använd något pigmenterat.
Ditt problem verkar vara att du dels har lagt enormt jävla mycket polish på dina skor nu så det kakat upp sig på och vid alla sömmar samt krackelerat på tåhättan, samt att skorna verkar ha torkat ut ordentligt kring gångvecken. I mina ögon ser det ut som att lädret riskerar att spricka i området kring lilltån om du inte gör någonting åt detta.
Hur ofta håller du på och joxar med renomat? Använder du renovateur efter?

Jag hade inte gjort rent skorna med renomat eftersom de då riskerar att torka ut ännu mer, utan använt mig av ett mildare läderschampoo som t.ex. Shoeboys Combi Schaum eller möjligtvis Saphirs Omni'nettoyant, för att sedan ge skorna ett lager renovateur följt av pigmenterad kräm i passande kulör och en mer återhållsam mängd vax.
Hitintills har jag bara använt neutral kräm så det kan förklara saken med att jag aldrig får bort fläckarna.

Angående polish har jag faktiskt inte överdrivet mycket, det krackelerar sådär oavsett hur mycket jag lägger på, det är väldigt frustrerande faktiskt. På övriga skon har jag bara lagt ett tunt lager polish en enda gång, för över en månad sen, så att det ser bedrövligt ut över sömmarna är nog bara regnet, det såg bra ut igår.

Gångvecken har alltid sett så jävliga ut på ena skon, det är en av anledningarna att jag inte kommer köpa C&J benchgrade igen, som jag påpekat tidigare. De är inte direkt torra, såvitt jag kan känna, ser bara förjävligt ut. Sen kanske jag känner helt fel.

Givetvis använder jag renovateur efter renomat, två lager dessutom. Har sedan köpet i början av augusti använt renomat två gånger.

Ett lädertvål kommer inte göra tillräckligt mycket, som mr shoegazing redan påpekat påverkar inte läderschampoo kräm/polish på samma sätt som renomat.

Anledningen att jag använt renomat två gånger på så kort tid är att jag fortfarande lär mig. Att ni använder det en gång per år eller ännu mer sällan säger ingenting eftersom ni vet precis hur produkterna bör användas, hur mycket och vilka produkter. Ni gör inte fel lika ofta, om ens alls.

För dessa skor har jag bara en pigmenterad kräm av lite ljusare nyans, dock tar den död på det lilla röda pigmentet som finns i skorna och det gillar jag inte. Hittar ingen bra nyans, den andra som är nära är för mörk istället. Orkar verkligen inte sitta och blanda egna nyanser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in