Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-26, 19:58
  #9949
Medlem
Köpte till slut mina första bättre skor idag. Blev först ett par Loake 'The Royal Brogue' i oxblod som jag hittade på rean för 1600 spänn. Mycket nöjd just nu, men de är stela som tusan och har redan lämnats in för att få en gummisula på sig. Sedan ramlade jag på ett par bruna mockakängor från Berwick 1707 för 500 spänn i min storlek. Taget. :-)
Citera
2017-06-26, 20:46
  #9950
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Aldrig med kostym, i vart fall.

Kostym kräver nog lite mer. Men jag tänkte mer byxa och skjorta. På många ställen blir man ju inte insläppt om man kommer med löparskor på fötterna.

Gör Zegna bra skor?
Citera
2017-06-26, 21:31
  #9951
Medlem
Detta är kanske OT, men jag har ett par Loafers som använts under några varma sommardagar och har börjat lukta lite illa.
Dom används inte flera dagar i rad, och jag använder alltid skoblock.

Hur får ni bort lukt i liknande skor? Det generella husmorstipset är ju att frysa skor, men det vill jag nog inte göra med finskor.
Citera
2017-06-27, 07:07
  #9952
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snus93
Detta är kanske OT, men jag har ett par Loafers som använts under några varma sommardagar och har börjat lukta lite illa.
Dom används inte flera dagar i rad, och jag använder alltid skoblock.

Hur får ni bort lukt i liknande skor? Det generella husmorstipset är ju att frysa skor, men det vill jag nog inte göra med finskor.

Vad kör du för skoblock? Skoblock fungerar bara om de är obehandlade trä, helst röd ceder.

Bikarbonat kan du hälla i, och låta ligga i skon över natten, för att sen dammsuga ur det.

Och så fotdeodorant framöver.
Citera
2017-06-27, 12:20
  #9953
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Vad kör du för skoblock? Skoblock fungerar bara om de är obehandlade trä, helst röd ceder.

Bikarbonat kan du hälla i, och låta ligga i skon över natten, för att sen dammsuga ur det.

Och så fotdeodorant framöver.

Det är skoblocken från skolyx i ceder.

Ska testa bikarbonat och deo!
Tack!
Citera
2017-06-28, 21:23
  #9954
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kostym kräver nog lite mer. Men jag tänkte mer byxa och skjorta. På många ställen blir man ju inte insläppt om man kommer med löparskor på fötterna.

Gör Zegna bra skor?

Det är väl inga problem att ha sneakers till byxor och skjorta. Möjligen ska det dock behandlas i ett annat forum.

Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Köpte till slut mina första bättre skor idag. Blev först ett par Loake 'The Royal Brogue' i oxblod som jag hittade på rean för 1600 spänn. Mycket nöjd just nu, men de är stela som tusan och har redan lämnats in för att få en gummisula på sig. Sedan ramlade jag på ett par bruna mockakängor från Berwick 1707 för 500 spänn i min storlek. Taget. :-)

Är det motiverat att sula Loake Shoemaker-skor, verkligen? De kan väl egentligen inte förväntas hålla så mycket längre än en lädersula gör.
Citera
2017-06-29, 00:01
  #9955
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Är det motiverat att sula Loake Shoemaker-skor, verkligen? De kan väl egentligen inte förväntas hålla så mycket längre än en lädersula gör.
Mja, vet inget om deras kvalitet men utgår från att den är helt okej. Jag föredrar att ha en gummisula dels för komfort när man går och dels att det är mer slitstarkt. Sedan brukar jag sällan ha problem med att få skor att räcka länge; jag har ett par kostymskor från Hope som jag använt i mer eller mindre alla väder under fyra år, och de har förbrukat ett flertal gummisulor så nog är det värt det tycker jag. Smaksak kanske, och det kostar ju inte mer än några hundringar.
Citera
2017-07-16, 15:43
  #9956
Medlem
Fick hem ett par Church's Amsterdam från Herring idag, deras custom grade gör en aldrig besviken.
Blir till att behålla lädersulorna, chukkas kan ju se lite väl höga ut annars.

3300 kr inkl frakt känns prisvärt.
Citera
2017-07-18, 08:36
  #9957
Medlem
barkeepers avatar
Jag är lite förvånade att det är så många som silar om till gummisula på sina fina skor. Är det verkligen en omsulning ni menar, eller menar ni att ni lägger gummi på lädret, som halkskydd?

Ett par välgjorda skor med lädersulor har ju ett väl uträknat förhållande mellan styvheten i skons läder och sulans. Den skall man inte pilla med för mycket. Dessutom andas en lädersula, så fötterna klarar sig bättre från Lily, speciellt om man använder ett par tunna ullstrumpor i.

De flesta av mina lädersulade skor har fått ett tunt gummi på undersidan, eftersom heltäckningsmattorna på kontoret polerar lädret så det blir otroligt halt. Dessutom fungerar det bättre när det är blött ute. Men jag skulle aldrig sula om dom.
Citera
2017-07-18, 14:15
  #9958
Medlem
Ja, såklart menar jag en tunn sula ovanpå lädret just för att minska halheten. Ursäkta terminologin. :-)
Citera
2017-07-27, 15:31
  #9959
Medlem
golangs avatar
Någon som vet om det är någon skillnad i kvalitet på Antonio Meccariello Argentum RTW och The Sabot by Antonio Meccariello? Skillnaden i pris (iofs ringa) och det faktum att The Sabot också måste ha marginal säger mig att det borde vara så, men det är ju inte säkert.
Citera
2017-07-27, 19:51
  #9960
Medlem
Tips på kvalitetsskor som man kan använda (nästan) året om i de södra delarna av Sverige? Max 5.000-6.000 kr
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback