Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyDungeon
Jag har svårt att tänka mig att någon skulle vilja stödja amerikansk skoindustri hellre än europeisk. "Made in England" eller "Made in Italy" på ett par skor smäller liksom högre. Sedan är det ju inget typisk amerikanskt med designen (förtydligande: när det gäller sortimentet på Håkanssons), på samma sätt som med t.ex. bilar, där jag kan se att någon vill ha en Mustang eller Corvette som har en helt annan stil och image och där det saknas någon europeisk motsvarighet. Det är ett mysterium.
I Europa smäller det inte särskilt högt men i USA är det ett mycket starkt argument i lite mer konservativa kretsar, slogans i stil med "Made in the USA by proud American workers" och liknande är inte ovanliga. Här handlar det dock mest om att framställa sig i bättre dager än de företag som anlitar fabriker i lågprisländer som Filippinerna, Bangladesh och framförallt Kina.
Jag håller med Wayto om att det mesta jag sett av amerikanska skor har varit ganska rundlagda, mer smäckra och fyrkantiga läster verkar inte alls vara deras grej. Loakes Capital-läst (Aldwych) är ju inte extrem på något sätt men i jämförelse med AE65 ser den ju ut att vara huggen i sten. Ironiskt nog skriver
Allen Edmonds att just 65-lästen är en lång och smäcker (!) läst:
Citat:
65 Last
Known more simply as the 5 last, the 65 last is our most popular, classic fitting last. The longest in length of all of our lasts; best for a long, narrow look [...]
Tråkigt nog är AE den enda skotillverkare jag hittat som har en quarter-brogue chukka i sitt sortiment (
Bleecker)