2015-01-16, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag har svårt att tänka mig att någon skulle vilja stödja amerikansk skoindustri hellre än europeisk. "Made in England" eller "Made in Italy" på ett par skor smäller liksom högre. Sedan är det ju inget typisk amerikanskt med designen (förtydligande: när det gäller sortimentet på Håkanssons), på samma sätt som med t.ex. bilar, där jag kan se att någon vill ha en Mustang eller Corvette som har en helt annan stil och image och där det saknas någon europeisk motsvarighet. Det är ett mysterium.

Jag har inte gjort någon systematisk undersökning men på bilder tycker jag ibland att AE- och Alden-skor har relativt lite kurvor på skons sida och en rundare framsida, en lite klumpigare form om man vill uttrycka sig negativt. Här är två bilder där någon ställt upp Loake Aldwych bredvid AE Park Avenue:

http://www.styleforum.net/content/type/61/id/978568/width/500/height/1000/flags/LL
http://www.styleforum.net/content/type/61/id/978562/width/500/height/1000/flags/LL

Den första är som sagt ungefär 1500kr billigare i Sverige.
Citera
2015-01-16, 07:59
Medlem
Citat:
Jag har svårt att tänka mig att någon skulle vilja stödja amerikansk skoindustri hellre än europeisk. "Made in England" eller "Made in Italy" på ett par skor smäller liksom högre. Sedan är det ju inget typisk amerikanskt med designen (förtydligande: när det gäller sortimentet på Håkanssons), på samma sätt som med t.ex. bilar, där jag kan se att någon vill ha en Mustang eller Corvette som har en helt annan stil och image och där det saknas någon europeisk motsvarighet. Det är ett mysterium.
I Europa smäller det inte särskilt högt men i USA är det ett mycket starkt argument i lite mer konservativa kretsar, slogans i stil med "Made in the USA by proud American workers" och liknande är inte ovanliga. Här handlar det dock mest om att framställa sig i bättre dager än de företag som anlitar fabriker i lågprisländer som Filippinerna, Bangladesh och framförallt Kina.

Jag håller med Wayto om att det mesta jag sett av amerikanska skor har varit ganska rundlagda, mer smäckra och fyrkantiga läster verkar inte alls vara deras grej. Loakes Capital-läst (Aldwych) är ju inte extrem på något sätt men i jämförelse med AE65 ser den ju ut att vara huggen i sten. Ironiskt nog skriver Allen Edmonds att just 65-lästen är en lång och smäcker (!) läst:
Citat:
65 Last
Known more simply as the 5 last, the 65 last is our most popular, classic fitting last. The longest in length of all of our lasts; best for a long, narrow look [...]

Tråkigt nog är AE den enda skotillverkare jag hittat som har en quarter-brogue chukka i sitt sortiment (Bleecker)
Citera
2015-01-16, 09:12
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
I Europa smäller det inte särskilt högt men i USA...

Tråkigt nog är AE den enda skotillverkare jag hittat som har en quarter-brogue chukka i sitt sortiment (Bleecker)

Men nu var det väl ändå Sverige vi pratade om?

Om vi leker med tanken att Håkansson hade haft den där chukkan i sitt sortiment hade det ändå varit ekonomiskt fördelaktigare för dig att låta Yanko gör den åt dig.

Är det för övrigt inte lite märklig prissättning att det bara diffar 200 kr mellan lågskor och kängor för AE hos Håkanssons?
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2015-01-16 kl. 10:12.
Citera
2015-01-16, 09:54
Medlem
Citat:
Men nu var det väl ändå Sverige vi pratade om?

Om vi leker med tanken att Håkansson hade haft den där chukkan i sitt sortiment hade det ändå varit ekonomiskt fördelaktigare för dig att låta Yanko gör den åt dig.

Är det för övrigt inte lite märklig prissättning att det vara diffar 200 kr mellan lågskor och kängor för AE hos Håkanssons?
Nej, AE är knappast någon storsäljare här i Sverige, vare sig hos Håkanssons eller någon annan. De finns även en skoaffär i Nordstan i Göteborg, har för mig att de kostar uppåt 4500 kr där.

Hade jag inte nyss fått hem en GMTO-chukka från Carmina så hade jag nog allvarligt övervägt att göra en hos Yanko, det hade kostat ungefär lika mycket. Just nu tillåter tyvärr varken frugan eller plånboken ytterligare ett par.
Citera
2015-01-16, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Självfallet är repor och revor i lädret fult, har jag påstått något annat?

Krogmiljö sliter generellt mer på skorna än att sitta på ett kontor då det är mer folk i rörelse och nära en själv. Krogen sliter egentligen inte mer än spårvagnen eller bussen. Poängen är att det inte är hela världen att ha sina skor på krogen om man vårdar dem väl.

Här är en bild på mina Alfred Sargent Moore efter att en grusbit fastnade i lädret på högra skon efter en stökig kväll på avenyn. Kräm och puts har applicerats. Ser du hur förstörd skon är ?

http://i.imgur.com/GjkBZvc.png

Jag förstår inte varför du blev så sur. Jag skrev bara att jag upplever krogmiljö som onödigt slitsam för skor som man är rädd om. Jag är beredd att påstå att krogmiljö och fylla är de absolut mest slitsamma faktorerna för skor. Och det går inte att jämföra med "spårvagnen" till 100% ( jag åker aldrig spårvagn) eftersom när folk är berusade och det blir lite trångt runt dansgolvet och framme vid baren så är folk mer benägna att trampa på ens skor. Och högklackade damskor kan i princip penetrera ovanlädret på ens skor om man har otur. Och djupa revor och repor som uppstår går inte att reparera på ett 100% tillfredställande sätt med skokräm och polish hur mycket du än vill att det ska vara så, det är helt enkelt inte så som du påstår. Och att du har lyckats fixa en skada så betyder inte det att alla andra kan fixa sina skador som uppstår på krogen, det kommer aldrig att vara så. Tyvärr, grabben.

Citat:
Medhåll på samtliga punkter.

PS: Om det verkligen är någon som har köpt ett par AE i Sverige för 4200, skriv gärna en motivering i tråden. Jag är genuint nyfiken. Det är ju inte ens Loake-nivå på de skorna.

Hur mycket kostar Allen Edmonds i staterna ungefär, för ett par som kostar 4200 kr i Sverige? Jag har också reagerat på de par som jag har stött på i handeln att de ser verkar inte vara så superbra gjorda och finnishen är inte jättesnygg. Tycker att Loake 1880-linjen verkar betydligt bättre än de Allen Edmonds som jag sett.
Citera
2015-01-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Hur mycket kostar Allen Edmonds i staterna ungefär, för ett par som kostar 4200 kr i Sverige? Jag har också reagerat på de par som jag har stött på i handeln att de ser verkar inte vara så superbra gjorda och finnishen är inte jättesnygg. Tycker att Loake 1880-linjen verkar betydligt bättre än de Allen Edmonds som jag sett.
På Allen Edmonds hemsida kostar ett par standard oxfords knappa $400, dvs drygt 3000 kr.
Citera
2015-01-16, 13:17
Medlem
Finns det någon tillverkare som gör spectator-skor i brunt och vitt?
Citera
2015-01-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civvik
Finns det någon tillverkare som gör spectator-skor i brunt och vitt?
Som dessa?
Citera
2015-01-16, 13:48
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Som dessa?
loake sloane finns ju också, men den är mörkbrun, du är kanske ute efter tan?
Citera
2015-01-16, 14:43
Medlem
Citat:
Som dessa?

Ja, precis som dem. Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
loake sloane finns ju också, men den är mörkbrun, du är kanske ute efter tan?

Ja, jag var mer ute efter ljusbrun men tack för förslaget i alla fall.
Citera
2015-01-16, 15:37
Medlem
På Allen Edmonds hemsida står det att man kan skicka in sina skor och få en helrenovering inklusive helsulning i läder och omklackning för blygsamma 50 dollar, typ 400 kronor. Verkligen jättebilligt.

Edit: Nej, det kostar 125 dollar. Läste på fel rad. Hehe
Senast redigerad av rogerQ 2015-01-16 kl. 15:41.
Citera
2015-01-16, 16:22
Medlem
Entartetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
På Allen Edmonds hemsida står det att man kan skicka in sina skor och få en helrenovering inklusive helsulning i läder och omklackning för blygsamma 50 dollar, typ 400 kronor. Verkligen jättebilligt.

Edit: Nej, det kostar 125 dollar. Läste på fel rad. Hehe
Du är en jävla tomte

On topic så kan jag bara rekommendera yanko, satt obekvämt i början men nu är det som hand i handsken, riktigt bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in